Jak utworzyć profil na platformie PUE ZUS bez osobistej wizyty w urzędzie
ZUS udostępnił nowy sposób zakładania i uwierzytelniania konta na swojej Platformie Usług Elektronicznych (PUE). Obecnie dokonanie rejestracji jest możliwe za pośrednictwem bankowego konta internetowego. Dzięki temu rozwiązaniu nowy użytkownik PUE nie będzie musiał udawać się osobiście do ZUS, aby potwierdzić swoją tożsamość i uzyskać dostęp do konta na PUE. Możliwość ta jest jednak udostępniana tylko przez te banki, które zawarły z ZUS porozumienie dotyczące dostępu do PUE.
Pierwszymi bankami, które udostępniły swoim klientom możliwość korzystania z PUE ZUS, są PKO Bank Polski i BOŚ Bank. Umowę z ZUS podpisał też Alior Bank.
Rejestracja i uwierzytelnienie profilu
Aby rozpocząć korzystanie z elektronicznego dostępu do ZUS, trzeba zarejestrować swój profil na PUE ZUS i go uwierzytelnić (zaufać) poprzez potwierdzenie swojej tożsamości. Dopiero te dwie czynności - rejestracja i uwierzytelnienie konta - umożliwiają użytkownikowi korzystanie ze wszystkich funkcjonalności dostępnych w ramach portalu PUE.
Rejestracja polega na wypełnieniu elektronicznego formularza, w którym podaje się: imię i nazwisko, numer PESEL (a jeśli PESEL nie został nadany - datę urodzenia i serię oraz numer dokumentu tożsamości), adres e-mail, ustalone przez siebie hasło i opcjonalnie inne dane zawarte w formularzu rejestracyjnym, np. numer telefonu kontaktowego.
Uwierzytelnienie (tzw. zaufanie profilu PUE) to potwierdzenie tożsamości osoby rejestrującej profil. Dotychczas można to było zrobić na dwa sposoby:
● osobiście - w oddziale lub inspektoracie ZUS albo
● elektronicznie - za pomocą podpisu elektronicznego (certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP - elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej).
Teraz kolejnym sposobem założenia i uwierzytelnienia profilu na PUE jest wykorzystanie do tego celu serwisu bankowości elektronicznej. Można to zrobić:
● korzystając z portalu PUE,
● w trakcie korzystania z usług bankowości elektronicznej.
W przypadku osób korzystających przy rejestracji na PUE ZUS z:
● podpisu elektronicznego (potwierdzonego kwalifikowanym certyfikatem),
● podpisu elektronicznego (potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP) lub
● systemów bankowości elektronicznej,
do formularza rejestracyjnego automatycznie wpisywane są dane identyfikacyjne zweryfikowane przez - odpowiednio - właściwe centrum certyfikacji, system ePUAP lub bank. Tym samym potwierdzenie tożsamości następuje przez ww. instytucje. Rejestracja na PUE ZUS i uwierzytelnienie tożsamości użytkownika odbywają się równocześnie.
W przypadku osób, które rejestrują tzw. profil niezaufany (czyli w sytuacji, gdy tożsamość użytkownika nie została potwierdzona w jeden z trzech ww. sposobów), potwierdzenie tożsamości użytkownika jest dokonywane przez pracownika ZUS na podstawie okazanego dokumentu tożsamości. Zaufanie profilu umożliwia użytkownikowi zalogowanie się do profilu PUE oraz udostępnia usługi wymagające uwierzytelnienia.
UWAGA!
Korzystając z bankowości elektronicznej wskazanych przez ZUS banków, użytkownik ma możliwość zaufania profilu na PUE ZUS bez osobistej wizyty w ZUS.
Instrukcja I. Jak założyć profil na PUE ZUS za pośrednictwem banku
Krok 1. Na stronie głównej http://www.zus.pl/ albo na stronie http://pue.zus.pl/ naciśnij przycisk [Zarejestruj profil].
Krok 2. W oknie Regulamin rejestracji nowego profilu zapoznaj się z Regulaminem oraz zaznacz check-boxy: dwa pierwsze - obowiązkowo, trzeci - opcjonalnie, a potem kliknij [Załóż profil]. Musisz zaakceptować regulamin PUE oraz wyrazić zgodę na przetwarzanie, gromadzenie, utrwalanie, przechowywanie, opracowywanie i usuwanie danych adresowych (w tym adresu e-mail) przez ZUS. Możesz dobrowolnie wyrazić zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji dotyczących ubezpieczeń społecznych i bieżącej działalności ZUS.
Krok 3. W oknie Wybór sposobu rejestracji profilu naciśnij przycisk [Rejestruj profil Zaufaj przez system bankowości elektronicznej].

Aplikacja wyświetli okno Wybór banku. Użytkownik musi kliknąć logo swojego banku.

Krok 4. Następuje przekierowanie na stronę logowania systemu bankowego. Zaloguj się w banku za pomocą loginu i hasła standardowo używanego w bankowości elektronicznej. Na stronie bankowości elektronicznej znajdź możliwość przejścia do PUE ZUS i zaakceptuj transakcję w sposób przyjęty dla bankowości elektronicznej Twojego banku. W serwisie iPKO możliwość przejścia do PUE ZUS pojawia się od razu po przekierowaniu z ZUS, z tym że logowanie do PUE ZUS odbywa się przy użyciu narzędzi bankowych.

Krok 5. Po poprawnym logowaniu zaakceptuj oświadczenie i podaj kod jednorazowy z narzędzia autoryzacji, a następnie kliknij przycisk [Zaloguj].

Krok 6. System PUE ZUS wyświetli formularz rejestracyjny, w którym imię, nazwisko i PESEL osoby rejestrującej zostaną automatycznie uzupełnione danymi przekazanymi przez bank. Podaj swój adres e-mail i powtórz go. Podanie numeru telefonu komórkowego jest opcjonalne. Ponownie wyświetlany jest regulamin PUE ZUS.

Po akceptacji regulaminu i kliknięciu [Dalej] zostaniesz przekierowany na swój profil PUE. Wiadomość zawierająca nadany login zostanie wysłana na adres e-mail podany w formularzu.
Instrukcja II. Jak założyć profil na PUE ZUS w trakcie korzystania z usług bankowości elektronicznej (na przykładzie serwisu iPKO)
Krok 1. Zaloguj się do serwisu iPKO i z górnego menu wejdź w zakładkę "e-Urząd".

W e-Urzędzie masz możliwość złożenia wniosku "Rodzina 500+" albo zalogowania się do PUE ZUS. Jeśli chcesz zalogować się do portalu PUE ZUS, kliknij przycisk [Przejdź do Portalu PUE ZUS].

Krok 2. Zaakceptuj oświadczenie i podaj jednorazowy kod z narzędzia autoryzacji, a następnie zatwierdź zmiany przyciskiem [Zaloguj].
Krok 3. Po przeniesieniu na stronę PUE ZUS w oknie formularza rejestracji uzupełnij podstawowe dane, tj. adres e-mail oraz opcjonalnie numer telefonu komórkowego.
Krok 4. Po zapoznaniu się z Regulaminem profilu PUE zaznacz wymagane oświadczenie oraz zgodę na przetwarzanie, gromadzenie, utrwalanie, przechowywanie, opracowywanie i usuwanie danych adresowych (w tym adresu e-mail) przez ZUS. Po kliknięciu [Dalej] zostaniesz przekierowany na swój profil PUE. Wiadomość zawierająca nadany login zostanie wysłana na adres e-mail podany w formularzu rejestracji.
Instrukcja III. Logowanie do profilu na PUE ZUS ze strony www.zus.pl przy zastosowaniu bankowości elektronicznej
Krok 1. Na stronie głównej http://www.zus.pl/ albo na stronie http://pue.zus.pl/ w oknie Logowanie do PUE naciśnij przycisk [Zaloguj].
Krok 2. Na stronie Wyboru sposobu logowania wybierz przycisk [Bankowość elektroniczna Zaloguj za pośrednictwem banku]. Aplikacja wyświetli okno Wybór banku. Kliknij logo swojego banku. Następuje przekierowanie na stronę logowania systemu bankowego.
Krok 3. Zaloguj się w banku za pomocą loginu i hasła standardowo używanego w bankowości elektronicznej. W systemie bankowym odszukaj funkcję żądania zalogowania w PUE. Po jej użyciu i autoryzacji transakcji hasłem bankowym nastąpi przekierowanie do PUE. W PKO klient rozpoczynający logowanie ze strony ZUS od razu jest przenoszony do Logowania do PUE ZUS, z tym że logowanie do PUE ZUS odbywa się przy użyciu narzędzi bankowych.
Krok 4. Gdy nie masz jeszcze zaufanego profilu PUE, aplikacja bankowa wyświetli pobrane z banku Twoje dane i regulamin PUE oraz formularz do uzupełnienia danych klienta. Po wprowadzeniu danych i akceptacji regulaminu system założy profil zaufany w PUE. Po założeniu profilu PUE przekieruje Cię do portalu PUE.
Instrukcja IV. Logowanie do profilu na PUE ZUS (na przykładzie serwisu iPKO)
Krok 1. Zaloguj się do serwisu iPKO i z górnego menu wejdź w zakładkę "e-Urząd".
Krok 2. Kliknij przycisk [Przejdź do Portalu PUE ZUS].
Krok 3. Podaj kod jednorazowy z narzędzia autoryzacji, zatwierdź kod przyciskiem [Zaloguj], a zostaniesz przeniesiony do swojego profilu na PUE ZUS.
Funkcjonalności PUE ZUS
PUE ZUS to elektroniczna forma kontaktu z ZUS. Dzięki niej można uzyskać dostęp do swoich danych w ZUS i zrealizować wiele spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi przez Internet.
Osoby ubezpieczone (pracownicy, zleceniobiorcy) mogą sprawdzić, czy pracodawca (zleceniodawca) na bieżąco składa dokumenty rozliczeniowe i jaką wykazuje w nich podstawę wymiaru składek. Osoby, które należą do OFE, mogą zobaczyć, kiedy i w jakiej wysokości ZUS odprowadza składki do OFE. Ubezpieczeni zmieniający miejsce pracy mogą zweryfikować, czy nowy pracodawca terminowo i prawidłowo zgłosił ich do ubezpieczeń. Ważnym elementem jest również możliwość sprawdzenia, czy i do którego oddziału NFZ ubezpieczony został zgłoszony, a także czy do ubezpieczenia zdrowotnego zgłoszeni są uprawnieni członkowie jego rodziny. W PUE ZUS widoczne są także zwolnienia lekarskie ubezpieczonego.
Oprócz bieżących danych można sprawdzić przebieg ubezpieczeń od 1 stycznia 1999 r. Trzeba tylko drogą elektroniczną zamówić swoje dane historyczne i poczekać kilka dni (maksymalnie) na ich pojawienie się na koncie.
Przez portal PUE można też zamówić wizytę w ZUS na konkretny dzień i godzinę, co pozwoli uniknąć kolejki w urzędzie.
Ubezpieczony ma też możliwość:
● złożenia w oknie transferowym Oświadczenia o przekazywaniu składki do otwartego funduszu emerytalnego albo zewidencjonowaniu składki na subkoncie prowadzonym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
● złożenia wniosku o świadczenie wychowawcze "Rodzina 500+".
Natomiast płatnik na PUE ZUS uzyska dostęp do:
● informacji o saldach dotyczących stanu rozliczeń z ZUS,
● informacji o ubezpieczonych zgłoszonych do ubezpieczenia przez płatnika składek,
● informacji o wysłaniu korespondencji z ZUS,
● elektronicznych zwolnień lekarskich wystawionych ubezpieczonym zgłoszonym do ubezpieczeń przez płatnika składek.
Osoby posiadające podpis elektroniczny: certyfikat kwalifikowany (płatny) lub profil zaufany ePUAP (bezpłatny) na PUE ZUS mogą drogą elektroniczną:
● przesyłać dokumenty ubezpieczeniowe,
● przesyłać różnego typu wnioski,
● odbierać odpowiedzi z ZUS.
PODSTAWA PRAWNA:
● art. 47 ust. 1, art. 50 ust. 4 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - j.t. Dz.U. z 2016 r., poz. 963
● art. 13a, art. 21 i art. 22 ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne - j.t. Dz.U. z 2014 r., poz. 1114; ost.zm. Dz.U. z 2016 r., poz. 352
Joanna Goliniewska
specjalista i praktyk, od 20 lat zajmująca się stosowaniem prawa ubezpieczeń społecznych, autorka licznych opracowań i publikacji z zakresu rozliczeń składkowych



