Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny
do 2022-12-31
Artykuł aktualny
do 2022-12-31
Data publikacji: 2022-06-08

Pakiet mobilności – jak ustalać kierowcom międzynarodowym podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne

Od 2 lutego 2022 r. kierowca, który wykonuje zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych cross-trade lub kabotaż na terenie UE, nie odbywa podróży służbowej w rozumieniu przepisów art. 77⁵ § 1 Kodeksu pracy. Ma to z kolei przełożenie na rozliczenia podatkowo-składkowe otrzymywanego wynagrodzenia. Pracownik jest traktowany jak oddelegowany, co oznacza, że musi zarabiać na równi z pracownikiem miejscowym. Do kategorii pracowników delegowanych nie należą natomiast kierowcy w przejazdach tranzytowych oraz bilateralnych (dwustronnych) z i do Polski.

Nowe zasady ustalania podstawy oskładkowania kierowcy międzynarodowego

Do kierowcy wykonującego zadania służbowe w przewozach międzynarodowych (w tym bilateralnych) stosuje się w zakresie ustalania podstawy wymiaru:

  • podatku dochodowego od osób fizycznych - przepisy dotyczące osób zatrudnionych w kraju i przebywających czasowo za granicą, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy o pdof,
  • składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe - przepisy wydane na podstawie art. 21 ustawy systemowej, dotyczące pracowników zatrudnionych za granicą u polskich pracodawców, tj. rozporządzenie składkowe.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00