Porada
Jak rozliczyć i zaewidencjonować wykup polisy NNW dla pracownika
Firma wykupiła pracownikom polisy NNW. Beneficjentami ewentualnych świadczeń są pracownicy. Ubezpieczenie obejmuje okres od 22.04.2013 r. do 21.04.2014 r. i jest płatne w czterech ratach. Czy do przychodu pracownika składkę należy doliczyć z chwilą opłacenia jej w całości czy w momencie zapłaty poszczególnych rat wynikających z umowy? W jakiej wysokości i w jakim terminie należy rozliczyć składki ZUS z tego tytułu? Jak rozliczyć w księgach rachunkowych zakup polisy i potrącenie jej z wynagrodzenia pracownika?
PROBLEM
RADA
W przypadku gdy to pracodawca opłacił ubezpieczenie NNW (tj. gdy nie jest jedynie pośrednikiem pomiędzy zakładem ubezpieczeń a pracownikiem), składka za objęcie pracownika ochroną ubezpieczeniową od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) stanowi u tego pracownika przychód podatkowy, którego źródłem jest stosunek pracy. Wartość tego świadczenia podlega również oskładkowaniu. O dacie powstania u pracownika przychodu ze stosunku pracy decyduje data opłacenia składki przez pracodawcę (z chwilą zapłaty poszczególnej raty).
Inaczej jest w przypadku, gdy pracodawca potrąca składkę z tytułu NNW z wynagrodzenia pracownika. W takiej sytuacji pracodawca nie ponosi za pracownika świadczeń z tytułu objęcia ochroną ubezpieczeniową - jest jedynie pośrednikiem, który potrąca składkę z wynagrodzenia pracownika i przekazuje ją ubezpieczycielowi. W związku z tym wartość składki nie stanowi dla pracownika przychodu ze stosunku pracy i nie podlega oskładkowaniu. Szczegóły - w uzasadnieniu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right