Pomoc de minimis dla przedsiębiorców w Polsce
Pomoc de minimis to szczególny rodzaj wsparcia finansowego, którego kluczową cechą jest to, że jego łączna kwota nie może przekroczyć określonych limitów w ciągu trzech kolejnych lat podatkowych. Zgodnie z obowiązującymi od 2024 r. przepisami maksymalna kwota pomocy de minimis dla większości przedsiębiorstw wynosi 300 000 euro. Jest to limit, który ma na celu zapewnienie, że publiczne wsparcie dla przedsiębiorcy nie zakłóci konkurencji na jednolitym rynku wewnętrznym UE.
1. Definicja i charakterystyka pomocy de minimis
Zgodnie z przepisami unijnymi pomoc de minimis może być przyznawana bez konieczności notyfikowania jej Komisji Europejskiej. Jest to bardzo istotne ułatwienie, gdyż umożliwia szybkie przyznanie wsparcia przedsiębiorcom bez długotrwałych procedur administracyjnych. Pomoc de minimis nie wymaga skomplikowanych formalności i jest dostępna dla szerokiej grupy przedsiębiorców, co sprawia, że stanowi bardzo popularne narzędzie wsparcia, zwłaszcza dla małych i średnich firm (MŚP).
Pomoc de minimis – rodzaj wsparcia publicznego, obecny w wielu programach, z których mogą skorzystać polscy przedsiębiorcy. W UE zakłada się, że wsparcie o stosunkowo niskiej wartości nie jest w stanie naruszyć konkurencji na rynku unijnym. Jako wyjątek od zasady równej konkurencji ten rodzaj pomocy udzielany jest tylko do określonego prawem unijnym limitu.
Pomoc de minimis może przyjmować różne formy wsparcia, w tym dotacje, ulgi podatkowe, preferencyjne kredyty, pożyczki, gwarancje kredytowe, a także zwolnienia z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Zakłada się, że pomoc przekazana beneficjentowi zostanie spożytkowana na z góry założony cel. Dlatego pomoc de minimis nie może zostać wydana przez beneficjenta w dowolny, wybrany przez niego sposób. Musi on trzymać się postanowień zawartych w dokumentach programu, na którego mocy otrzymał takie wsparcie.
O skali pomocy de minimis i znaczeniu tej formy wsparcia jako ważnego elementu wspierania rozwoju MSP świadczą dane z opracowań UOKIK. I tak przykładowo w 2022 r. z pomocy de minimis skorzystało ponad 300 000 przedsiębiorców, a średnia wartość pomocy przekroczyła 31 000 zł.
Przedsiębiorcy powinni przy tym pamiętać, że pomoc de minimis nie przysługuje:
- przedsiębiorcom działającym w sektorze rybołówstwa i akwakultury;
- przedsiębiorstwom zajmującym się produkcją podstawową produktów rolnych wymienionych w Załączniku I do Traktatu Wspólnoty Europejskiej;
- przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w sektorze przetwarzania i wprowadzenia do obrotu produktów rolnych wymienionych w Załączniku I do Traktatu Wspólnoty Europejskiej, jeżeli wielkość pomocy jest uzależniona od oceny lub ilości produktów zakupionych od pierwotnych producentów surowców rolnych lub wprowadzonych na rynek, bądź jej udzielenie jest uzależnione od przekazania jej producentom tych produktów;
- na działalność związaną z wywozem do państw trzecich lub państw członkowskich, tzn. pomoc związaną bezpośrednio z ilością wywożonych produktów, tworzeniem i prowadzeniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z taką działalnością;
- na działalność uwarunkowaną pierwszeństwem korzystania z towarów krajowych w stosunku do towarów sprowadzonych z zagranicy (zob. art. 1 rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z 13 grudnia 2023 r.).
2. Jak przedsiębiorca może stwierdzić otrzymanie pomocy de minimis
O tym, że wsparcie, które otrzymał przedsiębiorca, to pomoc de minimis, może świadczyć:
a) otrzymanie zaświadczenia o pomocy de minimis
Każdy przedsiębiorca, który otrzymuje pomoc de minimis, powinien otrzymać zaświadczenie o jej przyznaniu. Jest to podstawowy dokument, który informuje przedsiębiorcę o udzielonej pomocy.
b) informacja od organu przyznającego pomoc
Organ, który przyznaje wsparcie (np. urząd skarbowy, urząd pracy, samorząd terytorialny) powinien poinformować przedsiębiorcę, że udziela mu pomocy w ramach limitu pomocy de minimis. Informacja ta powinna znajdować się w decyzji, umowie lub innym dokumencie przyznającym pomoc.
Oczywiście nie zawsze pomoc publiczna udzielana jest przez organ państwa. W przypadku form pomocy de minimis udzielanej podatnikom o tym, że jest to pomoc de minimis, świadczy zapis w danej ustawie podatkowej. Przykłady podatkowych form pomocy de minimis z podstawami prawnymi przedstawiamy na końcu opracowania.
Każdy przedsiębiorca może sprawdzić, jaki ma jeszcze dostępny limit pomocy de minimis i jaką w przeszłości pomoc już uzyskał, korzystając z systemu SUDOP, prowadzonego przez UOKiK. W rejestrze tym są gromadzone informacje o wszelkiej pomocy publicznej, w tym również o pomocy de minimis. Więcej o SUDOP w rozdziale 7 opracowania.
Przykłady dostępnych dla polskich przedsiębiorców form pomocy de minimis przedstawiamy w rozdziale 11 opracowania.
3. Pomoc de minimis w 2024 r.
Rok 2024 przyniósł znaczące zmiany w przepisach dotyczących pomocy de minimis. Zmiany te obejmują zarówno nowe formy wsparcia, jak i modyfikacje już istniejących programów, dostosowane do nowych wyzwań gospodarczych, z jakimi mierzą się przedsiębiorcy, w szczególności w kontekście zrównoważonego rozwoju i cyfryzacji gospodarki. Do 31 grudnia 2023 r. obowiązywały dwa rozporządzenia Komisji Europejskiej (nr 1407/2013 i 360/2012), które określały warunki udzielania pomocy de minimis. Od 1 stycznia 2024 r. zostały one zastąpione nowymi aktami prawnymi (rozporządzeniami 2023/2831 i 2023/2832). Nowe przepisy obowiązują do 31 grudnia 2030 r.
3.1. Okres przejściowy stosowania pomocy de minimis w 2024 r.
W związku z wprowadzeniem nowych regulacji przepisy przewidywały okres przejściowy w pierwszej połowie 2024 r., w którym przedsiębiorcy mogli ubiegać się o pomoc na starych warunkach. Zasady okresu przejściowego miały na celu ułatwienie firmom dostosowanie się do nowych wymagań dotyczących innowacyjności, cyfryzacji oraz zrównoważonego rozwoju. Od 1 lipca 2024 r. nie można już udzielać pomocy de minimis na podstawie starych rozporządzeń unijnych. Pomoc de minimis jest udzielana zgodnie z nowymi rozporządzeniami, nawet jeśli krajowe przepisy odwołują się do starych rozporządzeń. Zastępujące je nowe rozporządzenia unijne obowiązują bezpośrednio, ale polski ustawodawca wprowadził i będzie wprowadzał zmiany w polskich regulacjach dotyczących tej pomocy.
Mimo tego że wiele krajowych aktów prawnych wciąż zawiera odwołania do nieaktualnych rozporządzeń, UOKiK wyjaśnia, że mimo braku ich aktualizacji należy udzielać pomocy na podstawie nowych rozporządzeń KE.
Przedsiębiorcę korzystającego z pomocy obowiązują warunki z dnia jej udzielenia, nawet jeśli później weszły w życie nowe przepisy. Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 11 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej przez dzień udzielenia pomocy należy rozumieć, co do zasady, dzień w którym podmiot ubiegający się o pomoc publiczną nabył prawo do otrzymania tej pomocy (np. dzień podpisania umowy lub wydania decyzji administracyjnej).
Przedsiębiorca skorzystał z jednorazowej pomocy przewidzianej w art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku pomocy publicznej udzielanej w takiej formie dniem udzielenia tej pomocy będzie dzień, w którym podatnik dokonał odpisu amortyzacyjnego. Takie stanowisko potwierdza w swych wyjaśnieniach Ministerstwo Finansów.
Tym samym niezależnie od tego, kiedy został złożony wniosek o udzielenie pomocy de minimis, to ostatecznie dzień jej udzielenia jest decydujący w zakresie wyboru odpowiedniego rozporządzenia Komisji o pomocy de minimis oraz ustalenia, czy pomoc dla danego wnioskodawcy mieści się w dopuszczalnym limicie pomocy de minimis.
Warto dodać, że 18 października 2024 r. Sejm przyjął ustawę o zmianie niektórych ustaw związanych z udzielaniem pomocy de minimis. Ustawa została skierowana do Senatu. Ustawa ma uwzględnić w polskich przepisach prawa, że pomoc będzie udzielana przedsiębiorcom jako pomoc de minimis na zasadach unijnych. Wtedy będą miały zastosowanie obowiązujące warunki udzielania tego rodzaju pomocy, które zostały uwzględnione w przepisach UE (nawet jeżeli zostaną one w przyszłości zmienione). Ustawa zmienia także w polskich aktach odniesienia do poprzednich rozporządzeń KE dotyczących pomocy de minimis już na odniesienia do nowych rozporządzeń.
Warunki dopuszczalności pomocy de minimis regulują rozporządzenia unijne, a nie przepisy krajowe.
3.2. Zwiększenie limitu wsparcia
W 2024 r. zwiększono wartość maksymalnej pomocy de minimis, z jakiej może skorzystać przedsiębiorca w okresie 3 lat. Od tego roku limit pomocy de minimis został zwiększony do 300 000 euro dla większości przedsiębiorstw. Stanowi to wzrost w porównaniu do poprzednich lat, kiedy to limit wynosił 200 000 euro. Zmiana ta objęła większość sektorów, pozwalając przedsiębiorcom na korzystanie z większej pomocy publicznej bez konieczności zgłaszania jej do Komisji Europejskiej.
Do 2024 r. dla przedsiębiorstw z sektora transportu drogowego towarów limit maksymalnej pomocy de minimis w okresie trzech lat podatkowych wynosił 100 000 euro. W 2024 r. limit na taki okres podniesiono do 300 000 euro. Ten sektor został zrównany z innymi branżami pod względem dostępnego limitu pomocy de minimis. Tym samym takie przedsiębiorstwa zyskały na wprowadzonej zmianie i mogą obecnie w większym zakresie korzystać z pomocy de minimis. Oznacza to, że pomoc de minimis w rozumieniu rozporządzenia 2023/2831 może być udzielana przedsiębiorcom działającym w sektorze transportu drogowego towarów:
- do limitu 300 000 euro (rozporządzenie 2023/2831 ustanawia jeden, taki sam limit pomocy de minimis dla wszystkich przedsiębiorców);
- na zakup pojazdów wykorzystywanych do prowadzenia działalności w ramach transportu drogowego towarów (nie ma już potrzeby weryfikacji, czy pomoc de minimis nie zostanie przeznaczona na pokrycie takich wydatków).
Pomoc de minimis przeznaczona na usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym. W 2024 r. do 750 000 euro zwiększono pułap pomocy de minimis przeznaczonej na usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym, którą jedno przedsiębiorstwo może otrzymać od jednego państwa członkowskiego w okresie 3 lat. Przedtem (do końca 2023 r.) zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 360/2012 pomoc de minimis przyznawana przedsiębiorstwom wykonującym usługę świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym nie przekraczają 500 000 euro w okresie 3 lat podatkowych. Podmiot, który otrzymał pomoc de minimis w rozumieniu rozporządzenia 2023/2832 (UOIG) w pełnej wysokości 750 000 euro w ciągu 3 lat, może wciąż uzyskać pomoc de minimis w rozumieniu rozporządzenia 2023/2831 w pełnej wysokości 300 000 euro w ciągu 3 lat (obie pomoce de minimis można ze sobą łączyć). W przypadku tego rodzaju pomocy usunięto zakaz udzielania pomocy przedsiębiorcom znajdującym się w trudnej sytuacji.
Do usług w ogólnym interesie gospodarczym (UOIG) można przykładowo zaliczyć usługi: transportu publicznego, komunalne (między innymi dotyczące odpadów), telekomunikacyjne, pocztowe, radiowo-telewizyjne, w zakresie opieki zdrowotnej i socjalnej (między innymi nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi).
3.3. Dopuszczenie udzielania pomocy w nowych sektorach
Od 2024 r. przepisy unijne dopuściły udzielanie pomocy de minimis w sektorach, które dotychczas były wykluczone z możliwości jej udzielania, np. w sektorach:
- węglowym;
- przetwórstwa i obrotu produktami rybołówstwa i akwakultury – z wyjątkiem pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w sektorze przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury, gdy kwotę pomocy ustalono na podstawie ceny lub ilości produktów nabytych lub wprowadzonych do obrotu;
- transportu drogowego towarów.
3.4. Zmiana sposobu obliczania trzyletniego okresu na „3 minione lata”
Od 2024 r. zmieniono sposób obliczania trzyletniego okresu przy sumowaniu limitu pomocy de minimis. Wcześniej należało brać pod uwagę przy wykonywaniu tego obliczenia rok bieżący oraz dwa ostatnie lata podatkowe. Po zmianie okres obliczania to „3 minione lata”.
Pomoc de minimis została udzielona przedsiębiorcy 10 października 2024 r. Udzielający pomocy de minimis wezmą pod uwagę okres trzech minionych lat, badając, czy przedsiębiorca nie otrzymał innej pomocy de minimis. Otrzymana w takim okresie pomoc mogłaby uszczuplić przysługujący przedsiębiorcy limit i tym samym wykluczyć możliwość udzielenia mu wnioskowanej pomocy. Jak wynika z wyjaśnień UOKiK „3 minione lata” należy rozumieć w ten sposób, że przy określeniu spełnienia warunków udzielenia pomocy uwzględnieniu podlega pomoc de minimis udzielona przedsiębiorstwu począwszy od 10 października 2021 r. do 10 października 2024 r. włącznie.
3.5. Zmiany w raportowaniu pomocy
Obowiązujące od 2024 r. przepisy wprowadziły bardziej szczegółowe wymagania dotyczące raportowania otrzymanej pomocy de minimis. Przedsiębiorcy zobowiązani są do dokładniejszej ewidencji wszystkich form wsparcia, z uwzględnieniem źródeł lokalnych, regionalnych oraz unijnych.
3.6. Preferencje dla projektów ekologicznych i cyfrowych
Zgodnie z priorytetami zrównoważonego rozwoju od 2024 r. większy nacisk położono na wsparcie firm realizujących projekty proekologiczne oraz cyfrowe. Przedsiębiorstwa wdrażające technologie przyjazne środowisku lub cyfryzację procesów biznesowych mogą liczyć na dodatkowe ulgi i dotacje.
Wsparcie na projekty związane z ochroną środowiska oraz transformacją cyfrową może przekraczać standardowy limit pomocy de minimis w przypadku niektórych programów pomocowych.
W 2024 r. wprowadzono nowe instrumenty wsparcia, mające na celu wspieranie innowacyjnych przedsiębiorstw, cyfryzację oraz rozwój zielonej gospodarki. Programy te są odpowiedzią na rosnące potrzeby firm w zakresie transformacji cyfrowej oraz ekologicznej. Przedstawiamy przykłady programów z tego obszaru.
Dotacje na cyfryzację. Programy wsparcia, prowadzone w ramach istniejącego od dawna Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC), umożliwiają przedsiębiorcom uzyskanie dotacji na automatyzację procesów biznesowych, rozwój systemów informatycznych oraz wdrożenie narzędzi cyfrowych. Wsparcie obejmuje m.in.:
- inwestycje w automatyzację produkcji i procesów operacyjnych, co pozwala na redukcję kosztów operacyjnych oraz zwiększenie efektywności przedsiębiorstwa;
- wdrożenie oprogramowania ERP, CRM i innych systemów wspomagających zarządzanie firmą oraz obsługę klienta;
- cyfryzację dokumentacji i systemów archiwizacyjnych, co przyczynia się do poprawy obiegu informacji i lepszej organizacji pracy.
Firma z sektora logistycznego ubiega się o dotację na wdrożenie systemu ERP, który zautomatyzuje zarządzanie flotą pojazdów i magazynem. Koszt wdrożenia to 500 000 zł, a dotacja pokrywa 70% kosztów, co daje firmie 350 000 zł wsparcia. Dzięki temu przedsiębiorstwo zwiększyło efektywność i zoptymalizowało zarządzanie zasobami. Kwota otrzymanej dotacji będzie stanowiła tu pomoc de minimis.
Wsparcie dla projektów ekologicznych. Firmy inwestujące w technologie przyjazne środowisku, takie jak redukcja emisji CO₂, efektywność energetyczna i recykling materiałów, mogą uzyskać dodatkowe wsparcie. Programy te, m.in. w ramach Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji oraz Programu LIFE, oferują dotacje i zwolnienia z opłat środowiskowych. Są to:
- dotacje na modernizację energetyczną budynków, w tym instalację paneli fotowoltaicznych i pomp ciepła;
- wsparcie dla projektów recyklingowych, w tym przetwarzania odpadów przemysłowych.
Firma produkcyjna inwestująca w technologię recyklingu odpadów uzyskała dotację w wysokości 2 milionów zł na modernizację zakładu oraz instalację urządzeń do przetwarzania odpadów. Dzięki temu zwiększono efektywność produkcji, jednocześnie zmniejszając emisję CO₂. Dotacja stanowi rodzaj pomocy de minimis.
Kredyty na rozwój technologii. Preferencyjne kredyty, dostępne m.in. w ramach Funduszu Gwarancji Płynnościowych BGK oraz Programu Innowacyjna Gospodarka, skierowane są do start-upów oraz przedsiębiorstw technologicznych. Oferują długoterminowe wsparcie finansowe na inwestycje w innowacje, m.in. rozwój nowych produktów, zakup zaawansowanych technologii i wdrażanie innowacji. Kredyty te:
- mają preferencyjne oprocentowanie i mogą obejmować nawet 80% wartości inwestycji;
- są przeznaczone zarówno dla małych, średnich, jak i dużych firm, w szczególności tych inwestujących w badania i rozwój.
Start-up z branży medycznej rozwijający innowacyjne urządzenia diagnostyczne otrzymał preferencyjny kredyt w wysokości 1,5 miliona złotych na zakup sprzętu badawczego oraz zatrudnienie ekspertów. Kredyt ten pokrył 80% kosztów inwestycji, a okres spłaty został rozłożony na 10 lat. Dotacja stanowi rodzaj pomocy de minimis i powinna być wykazana jako ta pomoc.
4. Limity pomocy de minimis obowiązujące w 2024 r. i zasady ich obliczania
Zgodnie z przepisami obowiązującymi w 2024 r. maksymalny limit pomocy de minimis, jaki przedsiębiorstwo może otrzymać w ciągu trzech kolejnych lat podatkowych, wynosi 300 000 euro. Jest to kwota łączna dla wszystkich form wsparcia, jakie firma może otrzymać w ramach pomocy de minimis, niezależnie od tego, czy wsparcie pochodzi z funduszy krajowych, regionalnych czy unijnych.
Limity te są ustalane na podstawie tzw. brutto ekwiwalentu dotacji (BET), co oznacza, że wartość pomocy mierzona jest na poziomie korzyści uzyskanej przez przedsiębiorstwo, a nie kwoty rzeczywistej wypłaty.
Kwoty limitów są niezmienne przez okres trzech lat podatkowych, co oznacza, że przedsiębiorstwo musi dokładnie śledzić wartość uzyskanej pomocy, aby uniknąć jej przekroczenia.
4.1. Obliczanie limitów dla MŚP
W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) podstawą obliczania limitów jest łączna wartość pomocy otrzymanej w ciągu trzech lat, przy czym należy wziąć pod uwagę także powiązane ze sobą firmy. Oznacza to, że jeśli przedsiębiorstwo należy do większej grupy kapitałowej, cała pomoc, jaką uzyskały powiązane podmioty, jest sumowana i liczona jako jedna kwota. Jest to szczególnie istotne w przypadku firm zależnych od większych korporacji.
4.2. Obliczanie limitów dla dużych przedsiębiorstw
W przypadku dużych firm obowiązują te same limity, co dla MŚP, jednak ze względu na większe skale działalności oraz złożoność struktury organizacyjnej firmy te muszą szczególnie dbać o precyzyjne ewidencjonowanie otrzymanej pomocy. Każde wsparcie publiczne, które firma otrzymuje, musi być dokładnie przypisane do poszczególnych jednostek w ramach grupy kapitałowej. Limity obowiązują na poziomie całej grupy, co oznacza, że wszelkie formy wsparcia uzyskane przez spółki zależne muszą być sumowane.
W praktyce duże firmy zazwyczaj korzystają z bardziej złożonych form wsparcia, takich jak ulgi podatkowe, zwolnienia z opłat środowiskowych czy dotacje na innowacje. W każdym przypadku wartość brutto pomocy musi być zgodna z limitem określonym na poziomie 300 000 euro.
Tabela 1. Obliczanie limitów pomocy dla MŚP i dużych przedsiębiorstw
| Rodzaj przedsiębiorstwa | Limit w ciągu 3 lat | Przykład wsparcia | Uwagi |
| Małe i średnie przedsiębiorstwa | 300 000 euro | Dotacje, kredyty preferencyjne, ulgi | Konieczność sumowania pomocy dla firmy i powiązanych podmiotów w grupie |
| Duże przedsiębiorstwa | 300 000 euro | Zwolnienia podatkowe, dotacje na innowacje | Konieczność uwzględnienia wszystkich jednostek w ramach grupy kapitałowej |
4.3. Skutki przekroczenia limitów pomocy
Przekroczenie limitu pomocy de minimis może mieć poważne konsekwencje dla przedsiębiorstwa. Jeśli firma uzyska wsparcie, które przekracza dozwolony limit 300 000 euro, musi liczyć się z koniecznością zwrotu nadwyżki wraz z odsetkami. Organy udzielające wsparcia mają obowiązek monitorowania wartości udzielanej pomocy, jednak to przedsiębiorca ponosi ostateczną odpowiedzialność za śledzenie, czy nie doszło do przekroczenia limitu.
Szerzej na ten temat piszemy w rozdziale10 opracowania.
4.4. Jak limity wpływają na możliwość otrzymania kolejnych form wsparcia
Limity pomocy de minimis bezpośrednio wpływają na możliwość otrzymania kolejnych form wsparcia, ponieważ każda nowa forma pomocy musi być sumowana z dotychczasową wartością otrzymanego wsparcia. Firmy, które zbliżają się do górnego limitu, muszą dokładnie monitorować wartość otrzymanej pomocy, aby móc odpowiednio zaplanować kolejne inwestycje i projekty.
Mała firma technologiczna uzyskała następujące wsparcie:
- 2022 r.: dotacja na rozwój oprogramowania – 80 000 euro,
- 2023 r.: kredyt preferencyjny na rozwój infrastruktury IT – 90 000 euro,
- 2024 r.: dofinansowanie szkoleń pracowników – 50 000 euro.
Łączna wartość pomocy wynosi 220 000 euro, co oznacza, że firma może jeszcze ubiegać się o dodatkowe wsparcie do kwoty 80 000 euro. Jeżeli firma chciałaby uzyskać dodatkową dotację na rozwój, musi upewnić się, że wartość tej dotacji nie przekroczy dostępnej kwoty.
5. Ewidencjonowanie pomocy de minimis
5.1. Rola ewidencji w przypadku kontroli i rozliczeń podatkowych
Ewidencja pomocy de minimis jest kluczowym narzędziem, które przedsiębiorca musi prowadzić w celu monitorowania łącznej wartości otrzymanego wsparcia i zapewnienia, że nie zostaną przekroczone ustawowe limity pomocy de minimis. Każdy przedsiębiorca, który otrzymuje pomoc w ramach tego systemu, musi dokumentować wszystkie formy wsparcia, takie jak dotacje, zwolnienia z opłat czy preferencyjne kredyty. Przy tym ewidencja taka jest prowadzona poza księgami rachunkowymi i podatkowymi.
5.2. Praktyczne porady dotyczące prowadzenia ewidencji
Przedsiębiorcy mogą ewidencjonować pomoc de minimis w formie prostych arkuszy kalkulacyjnych lub stosując bardziej zaawansowane narzędzia księgowe, zależnie od skali i potrzeb firmy. Ważne, aby regularnie aktualizować ewidencję po uzyskaniu każdej formy wsparcia oraz przyporządkować każdą pomoc do właściwej kategorii. Na rynku istnieją programy księgowe, które wspierają ewidencję udzielania pomocy de minimis i ułatwiają przedsiębiorcom prowadzenie dokumentacji związanej z tą formą wsparcia. Oprogramowanie księgowe, dostosowane do polskich przepisów, często zawiera funkcje, które umożliwiają monitorowanie limitów pomocy de minimis, a także generowanie raportów niezbędnych do kontroli. Programy te mogą automatycznie przeliczać kwoty pomocy, monitorować trzyletnie okresy oraz zapewniać zgodność z przepisami dotyczącymi limitów. Dzięki nim przedsiębiorcy mogą zminimalizować ryzyko błędów w prowadzeniu ewidencji pomocy de minimis oraz skutecznie przygotować się na ewentualne kontrole urzędów.
Tabela 2. Podstawowe elementy ewidencji
| Elementy | Opis |
| Data uzyskania pomocy | Dokładna data, kiedy wsparcie zostało faktycznie otrzymane. |
| Rodzaj pomocy | Typ wsparcia, np. dotacja, ulga podatkowa, preferencyjny kredyt. |
| Wartość BET | Wartość brutto ekwiwalentu dotacji (BET), czyli przeliczona wartość wsparcia w pieniądzu. |
| Opis wsparcia | Krótkie wyjaśnienie, czego dotyczyła pomoc, np. zakup maszyn, szkolenia pracowników. |
| Uwagi | Ewentualne dodatkowe informacje, przydatne przy kontroli lub wnioskowaniu o kolejne wsparcie. |
Ewidencja ta powinna być na bieżąco aktualizowana i gotowa do przedstawienia podczas ewentualnej kontroli ze strony organów skarbowych, które sprawdzają, czy przedsiębiorca nie przekroczył limitu pomocy de minimis oraz czy korzystał z ulg i dotacji zgodnie z przepisami prawa. Przykład prostego arkusza ewidencji przedstawiamy poniżej.
Wzór. Ewidencja miesięczna pomocy de minimis
| Data otrzymania | Rodzaj wsparcia | Wartość BET (w euro) | Opis pomocy | Uwagi |
| 15.03.2022 | Dotacja na rozwój działalności | 80 000 | Zakup nowoczesnych maszyn | Fundusze krajowe |
| 22.09.2023 | Kredyt preferencyjny | 90 000 | Modernizacja infrastruktury IT | Program unijny |
| 10.02.2024 | Dofinansowanie szkoleń | 40 000 | Szkolenie zespołu technicznego | Regionalny program wsparcia kadr |
5.3. Ewidencjonowanie w przypadku łączenia różnych form pomocy
W sytuacji gdy przedsiębiorca korzysta z kilku form wsparcia jednocześnie (np. dotacje, ulgi podatkowe oraz kredyty preferencyjne), kluczowe jest odpowiednie rozdzielenie każdej formy pomocy oraz przypisanie jej właściwej wartości BET. Każdy rodzaj wsparcia powinien być dokładnie opisany, aby podczas kontroli lub wnioskowania o nowe środki można było szybko uzyskać potrzebne informacje. Niektóre firmy prowadzą ewidencję pomocy na poziomie miesięcznym, co pozwala na bardziej szczegółowe monitorowanie otrzymanego wsparcia. W tym przypadku każda transakcja związana z pomocą de minimis jest zapisywana w arkuszu kalkulacyjnym (zob. Wzór).
Tabela 3. Przykład wzoru ewidencji miesięcznej dla małych firm
| Miesiąc | Rodzaj pomocy | Kwota BET (w euro) | Opis | Stan na koniec miesiąca (w euro) |
| Styczeń | Dotacja | 50 000 | Rozbudowa zakładu | 50 000 |
| Marzec | Dofinansowanie szkoleń | 30 000 | Szkolenie operatorów maszyn | 80 000 |
| Maj | Ulga podatkowa | 20 000 | Ulga na działalność innowacyjną | 100 000 |
| Wrzesień | Kredyt preferencyjny | 70 000 | Kredyt na zakup nowych urządzeń produkcyjnych | 170 000 |
5.4. Dokumenty, które należy przechowywać w ewidencji
Przedsiębiorcy powinni przechowywać kopie wszystkich dokumentów potwierdzających otrzymanie pomocy de minimis, takich jak:
- zaświadczenia o udzieleniu pomocy – wydane przez instytucję przyznającą pomoc (dotacje, kredyty, ulgi);
- umowy z instytucjami finansującymi – w przypadku kredytów lub pożyczek preferencyjnych;
- dokumenty księgowe – faktury, potwierdzenia przelewów, umowy z dostawcami, które potwierdzają wydatkowanie otrzymanej pomocy;
- raporty rozliczeniowe – w przypadku konieczności rozliczenia się z uzyskanej pomocy (np. przy dotacjach, które wymagają okresowego raportowania).
6. Obliczanie wysokości pomocy de minimis
Wartość pomocy de minimis oblicza się w celu monitorowania limitów i zapewnienia, że przedsiębiorstwo nie przekroczy maksymalnej dozwolonej kwoty pomocy. Zasadniczo wartość pomocy mierzona jest w brutto ekwiwalencie dotacji (EBD), czyli kwocie, którą przedsiębiorca faktycznie zaoszczędził dzięki uzyskanej pomocy w porównaniu do warunków rynkowych.
W przypadku bezpośrednich dotacji obliczenie EBD jest proste – odpowiada ono otrzymanej kwocie. Jednak w przypadku wsparcia niegotówkowego, takiego jak ulgi podatkowe, kredyty preferencyjne czy rozłożenie płatności na raty, obliczenie wartości pomocy wymaga bardziej złożonych metod, które określają wartość korzyści uzyskanej przez przedsiębiorcę.
6.1. Preferencyjne kredyty
W przypadku kredytów preferencyjnych wartość pomocy oblicza się jako różnicę między odsetkami, które przedsiębiorstwo zapłaciłoby na rynku komercyjnym, a odsetkami, które faktycznie zostały zapłacone w ramach preferencyjnego kredytu.
Formuła:
EBD = Odsetki rynkowe − Odsetki preferencyjne
Firma „ABC” otrzymała kredyt preferencyjny na rozwój działalności w wysokości 100 000 euro z oprocentowaniem 1% rocznie na okres 5 lat. Rynkowa stopa procentowa dla tego typu kredytu wynosiła w danym okresie 5%. Aby obliczyć wartość pomocy de minimis, należy określić różnicę między odsetkami, jakie firma zapłaciłaby przy oprocentowaniu rynkowym, a kwotą faktycznie zapłaconą przy oprocentowaniu preferencyjnym.
Krok 1: Obliczenie odsetek przy rynkowej stopie procentowej:
Wartość odsetek przy 5%: 100 000 × 0,05 = 5 000 euro rocznie
Przez 5 lat firma zapłaciłaby: 5 000 × 5 = 25 000 euro
Krok 2: Obliczenie odsetek przy preferencyjnej stopie procentowej:
Wartość odsetek przy 1%: 100 000 × 0,01 = 1 000 euro rocznie
Przez 5 lat firma zapłaci: 1 000 × 5 = 5 000 euro
Krok 3: Obliczenie wartości pomocy de minimis:
Wartość EBD (oszczędność na odsetkach): 25 000 − 5 000 = 20 000 euro
Wartość pomocy de minimis w tym przypadku wynosi 20 000 euro i ta kwota powinna być uwzględniona w limicie.
6.2. Ulgi podatkowe
Wartość pomocy wynikającej z ulg podatkowych oblicza się jako kwotę, którą firma zaoszczędziła w wyniku zastosowania ulgi. Jeżeli ulga dotyczy np. obniżenia podatku dochodowego lub zwolnienia z części opłat, wartość EBD odpowiada oszczędności wynikającej z tych ulg.
Formuła:
EBD = Kwota, która nie została zapłacona w wyniku ulgi
Firma „XYZ” zalegała z zapłatą podatku dochodowego w wysokości 50 000 euro. Urząd skarbowy zgodził się na rozłożenie tej kwoty na 6 równych rat, bez naliczania odsetek. Rynkowa stopa odsetek za zwłokę wynosiła 6% rocznie.
Krok 1: Obliczenie odsetek, jakie firma zapłaciłaby przy standardowym rozliczeniu:
50 000 euro, przy 6% rocznie: 50 000 euro × 0,06 = 3000 euro odsetek rocznie
Firma miała rozłożyć płatność na 6 miesięcy (czyli ok. 1/2 roku), dlatego naliczamy proporcjonalnie odsetki za ten okres: 3000 euro× 1/2 = 1500 euro
Krok 2: Obliczenie wartości pomocy de minimis:
Ponieważ firma zapłaciła zobowiązanie bez odsetek, oszczędziła kwotę 1500 euro. To właśnie ta kwota stanowi wartość EBD, która powinna być uwzględniona w limicie pomocy de minimis.
6.3. Rozłożenie zobowiązań na raty
Rozłożenie zobowiązań na raty bez odsetek to kolejna forma wsparcia, która wymaga obliczenia wartości pomocy. Wartość EBD w tym przypadku stanowi różnicę między kwotą, jaką firma zapłaciłaby, korzystając ze standardowych warunków płatności z odsetkami, a kwotą faktycznie zapłaconą bez odsetek.
Formuła:
EBD = Odsetki standardowe − Odsetki rzeczywiście zapłacone
Przykład
Firma „DEF” skorzystała z ulgi podatkowej na działalność badawczo-rozwojową (B+R), co pozwoliło jej odliczyć 40% kosztów poniesionych na badania od podstawy opodatkowania. Koszty kwalifikowane wyniosły 100 000 euro.
Krok 1: Obliczenie ulgi
Firma mogła odliczyć 40% z 100 000 euro, co daje:
100 000 euro × 0,40 = 40 000 euro (odliczenie od podstawy opodatkowania).
Krok 2: Obliczenie rzeczywistej oszczędności na podatku
Przy stawce CIT wynoszącej 19% rzeczywista oszczędność na podatku wynosi:
40 000 euro × 0,19 = 7600 euro.
Krok 3: Wartość pomocy de minimis
Wartość pomocy de minimis wynosi 7600 euro, ponieważ jest to faktyczna kwota zaoszczędzona na podatku.
Przykład
Firma „GHI” uzyskała preferencyjny kredyt w wysokości 200 000 euro na rozwój działalności, a także skorzystała z ulgi podatkowej w wysokości 30 000 euro (odliczone od podstawy opodatkowania).
Krok 1: Obliczenie wartości preferencyjnego kredytuFirma zapłaciła 10 000 euro mniej odsetek niż w przypadku kredytu rynkowego, co stanowi pomoc de minimis.
Krok 2: Oszczędności na podatku
Firma zaoszczędziła 30 000 EUR na podatku. Przy stawce CIT 19%, rzeczywista oszczędność wynosi:
30 000 euro × 0,19 = 5700 euro.
Krok 3: Obliczenie łącznej wartości pomocy de minimis
Łączna wartość pomocy de minimis wynosi 10 000 euro (preferencyjny kredyt) + 5700 euro (oszczędność podatkowa) = 15 700 euro.
Metody obliczania pomocy de minimis przy wsparciu niegotówkowym:
- dla kredytów – wartość pomocy de minimis odpowiada różnicy w oprocentowaniu między rynkową stopą a preferencyjną;
- rozłożenie na raty – wartość pomocy de minimis oszczędności wynikającej z braku naliczania odsetek;
- ulgi podatkowe – wartość pomocy de minimis odpowiada kwocie zaoszczędzonej na podatku w wyniku zastosowania ulgi.
7. Dokumentowanie i uzyskiwanie zaświadczeń o pomocy de minimis. Bazy SRPP i SUDOP
Każdy przedsiębiorca, który otrzymał pomoc de minimis, jest zobowiązany do odpowiedniego dokumentowania tego faktu. Ważnym elementem tego procesu jest uzyskanie oficjalnego zaświadczenia potwierdzającego przyznanie wsparcia. Zaświadczenie o pomocy de minimis pełni kluczową rolę, ponieważ stanowi formalny dokument, który potwierdza, że firma otrzymała wsparcie publiczne, a jego wartość nie przekroczyła dopuszczalnych limitów.
Tabela 4. Elementy procedury wnioskowania o zaświadczenie o pomocy de minimis
| Element | Opis |
| Wniosek o pomoc | Przedsiębiorca składa wniosek o wydanie zaświadczenia do instytucji, która przyznała pomoc (np. urząd gminy, urząd marszałkowski, urząd skarbowy). |
| Dokumentacja pomocnicza | Przedsiębiorca przedkłada pełną dokumentację potwierdzającą wartość otrzymanej pomocy, w tym decyzje administracyjne, umowy, faktury i dokumenty księgowe. |
| Rejestracja pomocy | Organ przyznający pomoc rejestruje wartość wsparcia w Systemie Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej (SUDOP), aby upewnić się, że nie przekroczono limitu wsparcia. |
Uzyskanie zaświadczenia o pomocy de minimis jest wymagane zarówno przy składaniu kolejnych wniosków o wsparcie, jak i podczas kontroli ze strony organów administracyjnych, takich jak urzędy skarbowe czy instytucje przyznające wsparcie. Postępowanie jest zwolnione z opłat. Zaświadczenia wydają organy udzielające danej pomocy de minimis.
Przedsiębiorca posiadający status zakładu pracy chronionej został zwolniony z opłaty za udzielenie zezwolenia Ministra Rozwoju i Technologii na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18%, a środki uzyskane z tego tytułu w części przekazał na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych (ZFRON) oraz wydał je na wydatki, które szczegółowo określa § 2 rozporządzenia w sprawie zakładowego funduszu osób niepełnosprawnych. Tym samym przedsiębiorca skorzystał z pomocy de minimis i może ubiegać się o wydanie przez Ministra Rozwoju i Technologii zaświadczenia o pomocy de minimis.
Podatnik skorzystał z jednorazowej amortyzacji podatkowej stanowiącej pomoc de minimis. Nie musiał występować do organów administracyjnych o zgodę na jej zastosowanie. W takim przypadku powinien uzyskać zaświadczenie o skorzystaniu z takiej formy pomocy de minimis. Aby je otrzymać, musi złożyć wniosek o wydanie takiego zaświadczenia wraz z dostarczeniem:
- dokumentu zakupu środka trwałego i potwierdzeniem zapłaty;
- ewidencji środków trwałych;
- dowodu dokonania odpisów amortyzacyjnych;
- oświadczenia wskazującego na metodę amortyzacji, gdyby nie była zastosowana amortyzacja jednorazowa;
- kopii wcześniej otrzymanych zaświadczeń o uzyskanej pomocy de minimis z minionych trzech lat albo oświadczenia o nieuzyskaniu takiej pomocy, jeżeli podatnik wcześniej z niej nie skorzystał;
- informacji potrzebnych do udzielenia takiej formy wsparcia, odnoszących się do danych wnioskodawcy, prowadzonej przez niego działalności, wielkości i przeznaczenia pomocy de minimis.
SRPP i SUDOP. Obecnie w Polsce nie istnieje jeden centralny rejestr pomocy de minimis. Jednak wnioskujący o nową pomoc, jak i podmioty udzielające pomocy mogą posiłkować się danymi zawartymi w systemach SUDOP (https://sudop.uokik.gov.pl) oraz SRPP (http://srpp.minrol.gov.pl).
Wyszukiwarka dostępna w systemie SRPP pozwala wyszukać informacje o pomocy de minimis w rolnictwie.
Wyszukiwarka w systemie SUDOP pozwala wyszukać informacje o pozostałej pomocy de minimis, tj. udzielonej zgodnie z rozporządzeniami 1407/2013, 360/2012, 2023/2831 oraz 2023/2832. System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej (SUDOP) jest prowadzony przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), pełni kluczową rolę w monitorowaniu pomocy publicznej w Polsce, w tym pomocy de minimis. Rejestr ten służy jako centralna baza danych, w której przechowywane są informacje o wszystkich formach pomocy publicznej udzielanych przedsiębiorcom przez instytucje państwowe i samorządowe. Celem działania SUDOP jest zapewnienie przejrzystości oraz monitorowanie, czy przedsiębiorcy nie przekroczyli dopuszczalnych limitów pomocy, w szczególności w ramach pomocy de minimis.
Bazę SUDOP znajdą Państwo pod adresem https://sudop.uokik.gov.pl/.
Funkcje SUDOP:
- gromadzenie danych – każda instytucja, która przyznaje pomoc publiczną (np. urzędy skarbowe, jednostki samorządu terytorialnego, PARP, BGK), ma obowiązek zgłaszania tej pomocy do SUDOP. W rejestrze umieszczane są szczegółowe dane dotyczące beneficjenta, rodzaju pomocy, jej wysokości oraz okresu, w którym pomoc została udzielona. Informacje udostępniane za pośrednictwem systemu SUDOP pochodzą ze sprawozdań o udzielonej pomocy sporządzanych za pośrednictwem aplikacji SHRIMP przez podmioty udzielające pomocy na podstawie art. 32 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 702);
- kontrola limitów pomocy de minimis – organy odpowiedzialne za nadzór nad pomocą publiczną, takie jak UOKiK, urzędy skarbowe oraz inne instytucje udzielające wsparcia, korzystają z SUDOP do sprawdzania, czy przedsiębiorca nie przekroczył obowiązujących limitów pomocy de minimis (300 000 euro w 2024 r.). Jeżeli suma pomocy przekroczy ten limit, przedsiębiorca może być zobowiązany do zwrotu nadwyżki pomocy wraz z odsetkami;
- weryfikacja zgodności – każdy przedsiębiorca, który ubiega się o pomoc de minimis, musi przedłożyć oświadczenie o wysokości otrzymanej pomocy w ciągu trzech minionych lat. SUDOP umożliwia organom sprawdzanie prawdziwości tych oświadczeń i weryfikację, czy przedsiębiorca poprawnie zadeklarował wcześniejsze wsparcie;
- dostępność danych – rejestr jest dostępny dla instytucji udzielających pomocy oraz organów kontrolnych, co pozwala na bieżące monitorowanie stanu pomocy publicznej i unikanie naruszeń przepisów o pomocy de minimis.
Wydruki danych z bazy SUDOP o pomocy otrzymanej przez beneficjenta mają charakter wyłącznie informacyjny. Przedstawienie wydruku podmiotowi udzielającemu pomocy nie jest równoznaczne z realizacją obowiązku przedstawienia zaświadczenia/oświadczenia o otrzymanej pomocy de minimis, o którym mowa w art. 37 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
8. Pomoc de minimis w kontekście postępowania upadłościowego
W Polsce firma, wobec której ogłoszono upadłość, co do zasady nie może otrzymywać pomocy publicznej, w tym pomocy de minimis. Przepisy prawa unijnego i krajowego ograniczają możliwość udzielania wsparcia firmom, które znajdują się w stanie upadłości lub likwidacji, aby zapobiegać zakłóceniom konkurencji na rynku i chronić fundusze publiczne przed niewłaściwym ich wykorzystaniem.
Jednym z kluczowych elementów wsparcia w trakcie postępowania upadłościowego jest pomoc ze strony Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP). Fundusz ten ma na celu zabezpieczenie wynagrodzeń pracowników w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo nie jest w stanie wypłacać wynagrodzeń z powodu niewypłacalności. Wypłaty pieniędzy dla pracowników ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) po ogłoszeniu upadłości firmy nie są jednak uznawane za pomoc publiczną.
Dlaczego wypłaty z FGŚP nie są pomocą publiczną:
- ochrona pracowników – wypłaty z FGŚP mają na celu zaspokojenie podstawowych praw pracowniczych i nie są udzielane na wsparcie działalności przedsiębiorstwa;
- brak korzyści dla przedsiębiorcy – środki te nie trafiają do przedsiębiorstwa, ale bezpośrednio do pracowników, dlatego nie wpływają na sytuację ekonomiczną przedsiębiorcy;
- działalność zgodna z prawem – wypłaty z FGŚP są regulowane przepisami ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy i mają charakter świadczeń socjalnych.
Podsumowując, wypłaty z FGŚP w kontekście upadłości firmy nie stanowią pomocy publicznej, ponieważ są one związane z ochroną pracowników, a nie z pomocą przedsiębiorstwu.
9. Pomoc de minimis w kontekście postępowania restrukturyzacyjnego
9.1. Wpływ pomocy de minimis na przedsiębiorstwa w restrukturyzacji
Postępowanie restrukturyzacyjne daje przedsiębiorstwom możliwość kontynuowania działalności gospodarczej mimo trudnej sytuacji finansowej. W tym procesie pomoc de minimis może stanowić istotne wsparcie dla firm, które starają się odzyskać płynność finansową i utrzymać na rynku. W przeciwieństwie do postępowania upadłościowego restrukturyzacja ma na celu odbudowę zdolności przedsiębiorstwa do dalszego funkcjonowania, co oznacza, że firmy restrukturyzowane mogą korzystać z pomocy publicznej, o ile spełnią określone warunki.
Pomoc de minimis w procesie restrukturyzacji najczęściej przybiera formę redukcji długu lub rozłożenia zobowiązań na raty, które są proponowane w ramach układu restrukturyzacyjnego. Takie mechanizmy stanowią podstawowe narzędzie wsparcia przedsiębiorstw w trudnej sytuacji finansowej, mając na celu umożliwienie im kontynuowania działalności gospodarczej przy jednoczesnym spełnieniu wymogów planu restrukturyzacyjnego.
Redukcja długu polega na częściowym umorzeniu zobowiązań przedsiębiorcy wobec wierzycieli, co pozwala firmie na zmniejszenie obciążeń finansowych. Rozłożenie długu na raty natomiast umożliwia spłatę zobowiązań w dłuższym, bardziej dogodnym terminie, co pomaga firmie w zachowaniu płynności finansowej.
Inne formy wsparcia, takie jak ulgi podatkowe czy kredyty preferencyjne, pojawiają się znacznie rzadziej i mają charakter marginalny w kontekście restrukturyzacji. Zgodnie z przepisami prawa restrukturyzacyjnego oraz regulacjami dotyczącymi pomocy publicznej te mechanizmy wsparcia muszą być zgodne z planem restrukturyzacyjnym, zaakceptowane przez wierzycieli oraz zatwierdzone przez sąd.
9.2. Pomoc de minimis a zobowiązania wobec ZUS w postępowaniu restrukturyzacyjnym
W kontekście postępowania restrukturyzacyjnego zobowiązania przedsiębiorstw wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) podlegają szczególnym regułom, które odróżniają je od innych zobowiązań. W przypadku długów wobec ZUS możliwość uzyskania pomocy publicznej w formie de minimis jest ograniczona i istnieją specyficzne przepisy dotyczące sposobu regulowania tych należności.
Zobowiązania wobec ZUS nie mogą być redukowane w ramach postępowania restrukturyzacyjnego, nawet jeśli przedsiębiorstwo zawiera układ z wierzycielami. Oznacza to, że długi wynikające z niezapłaconych składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne oraz fundusze obowiązkowe muszą być spłacone w całości. Przedsiębiorstwo może jednak uzyskać ulgę w formie rozłożenia płatności na raty lub odroczenia terminu płatności, co jest dopuszczalne w ramach pomocy de minimis.
9.3. Test prywatnego wierzyciela i test prywatnego inwestora
Pomoc publiczna, w tym także pomoc de minimis, podlega ścisłej regulacji zarówno na poziomie krajowym, jak i unijnym, aby uniknąć zakłóceń konkurencji na rynku wewnętrznym. Jednak redukcja długu lub rozłożenie go na raty w ramach postępowania restrukturyzacyjnego nie zawsze stanowi pomoc publiczną. Dla rozpoznania, czy po ich zastosowaniu mamy do czynienia z pomocą de minimis zastosowanie znajdzie tzw. test prywatnego wierzyciela lub test prywatnego inwestora. Test prywatnego wierzyciela lub inwestora przeprowadza nadzorca układu, nadzorca sądowy lub zarządca – w zależności od rodzaju prowadzonego postępowania restrukturyzacyjnego.
Test prywatnego wierzyciela –test polega na ocenie, czy organ publiczny (np. państwo lub jednostka samorządowa) zachowuje się w sposób, w jaki zachowałby się prywatny wierzyciel w podobnej sytuacji. Jeżeli organ publiczny zgodzi się na redukcję długu lub jego rozłożenie na raty, kierując się zasadami rynkowymi, tzn. gdy prywatny wierzyciel podjąłby podobną decyzję z uwagi na lepsze perspektywy spłaty w porównaniu z alternatywnymi scenariuszami (np. upadłością), to nie jest to traktowane jako pomoc publiczna, w tym pomoc de minimis.
Przykład
Wierzyciele prywatni w ramach propozycji układowych zgodziliby się na częściową redukcję długu, bo kalkulują, że lepszym rozwiązaniem dla odzyskania części należności jest kontynuacja działalności przedsiębiorstwa, a nie jego upadłość. W takim przypadku analogiczne działanie ze strony wierzycieli publicznych nie jest traktowane jako pomoc publiczna. Działania te nie zakłócają bowiem konkurencji na rynku i są zgodne z rynkowymi standardami.
Test prywatnego inwestora – test ten stosuje się w sytuacjach, gdy organ publiczny angażuje się w działania inwestycyjne w przedsiębiorstwo. Podobnie jak w przypadku testu prywatnego wierzyciela, kluczowe jest ustalenie, czy państwo działa w sposób, w jaki zachowałby się prywatny inwestor oczekujący zwrotu z inwestycji. Jeśli organ publiczny inwestuje w przedsiębiorstwo na zasadach komercyjnych, to nie mamy do czynienia z pomocą publiczną. Przykładem może być sytuacja, gdy państwo obejmuje akcje w przedsiębiorstwie w restrukturyzacji na takich samych zasadach jak prywatny inwestor.
Konsekwencje przeprowadzenia testów. Jeśli w wyniku zastosowania testu prywatnego wierzyciela lub testu prywatnego inwestora zostanie ustalone, że działania organów publicznych są zgodne z zasadami rynkowymi, to redukcja długu lub rozłożenie zobowiązań na raty nie stanowią pomocy publicznej, w tym również pomocy de minimis. Dobrze to ilustruje poniższy przykład.
Przykład
W tym przykładzie porównamy dwa scenariusze: propozycję układu restrukturyzacyjnego, w ramach którego dług zostaje zredukowany o 50% i spłacany przez pięć lat w 60 równych miesięcznych ratach, oraz postępowanie upadłościowe, w którym wierzyciele otrzymaliby jednorazową spłatę 400 000 zł po dwóch latach. Uwzględnimy inflację na poziomie 5% rocznie, co oznacza, że wartość pieniądza zmniejsza się o tę wartość co roku.
Założenia:
firma „X" ma dług wobec wierzycieli na kwotę 1 miliona zł;
układ restrukturyzacyjny przewiduje redukcję długu o 50%, czyli wierzyciele odzyskaliby 500 000 zł, spłacane przez 5 lat w 60 równych ratach miesięcznych;
zakłada się, że w postępowaniu upadłościowym nastąpi jednorazowa spłata wierzycieli po dwóch latach w wysokości 400 000 zł;
inflacja wynosi 5% rocznie, a pieniądz traci na wartości z każdym rokiem.
Krok 1: Obliczenie wartości spłaty w postępowaniu restrukturyzacyjnym z uwzględnieniem inflacji
W układzie restrukturyzacyjnym wierzyciele otrzymują 500 000 zł, które są rozłożone na 60 równych rat. Każda miesięczna rata wynosi: 500 000 zł / 60 = 8333,33 zł miesięcznie
Ze względu na inflację każda z tych rat ma coraz mniejszą wartość realną w porównaniu z wartością pieniądza w chwili rozpoczęcia spłaty. Wartość pieniądza maleje zgodnie ze wzorem: X / (1 + r)t
gdzie:
X – wartość podlegająca inflacji
r = 0,05 (inflacja 5% rocznie),
t – liczba lat .
Rozkład wartości realnej rat w poszczególnych latach:
W pierwszym roku (12 rat): 99 999,96 zł
W drugim roku (12 rat): 95 238,06 zł
W trzecim roku (12 rat): 90 702,91 zł
W czwartym roku (12 rat): 86 383,73 zł
W piątym roku (12 rat): 78 351,48 zł
Całkowita wartość realna wszystkich rat: 450 676,14 zł
Krok 2: Obliczenie wartości spłaty w postępowaniu upadłościowym z uwzględnieniem inflacji
W postępowaniu upadłościowym wierzyciele otrzymują jednorazową spłatę 400 000 zł po dwóch latach. Aby uwzględnić inflację, musimy obniżyć tę kwotę o 5% rocznie przez dwa lata: 400 000 / (1+0.05)² = 400 000 / 1.1025 = 362 811,79 zł
Krok 3: Porównanie obu scenariuszy
wartość spłaty w restrukturyzacji po uwzględnieniu inflacji: 450 676,14 zł
wartość spłaty w postępowaniu upadłościowym po dwóch latach: 362 811,79 zł
różnica między scenariuszami: 87 864,35 zł
Krok 4: Test prywatnego wierzyciela – analiza decyzji
Porównując oba scenariusze:
układ restrukturyzacyjny – wierzyciele otrzymają 450 676,14 zł w rozłożonych ratach przez 5 lat. Mimo że inflacja wpływa na obniżenie realnej wartości każdej z rat, łączna wartość spłat jest znacząco wyższa niż jednorazowa spłata w postępowaniu upadłościowym.
postępowanie upadłościowe – wierzyciele otrzymają jednorazową spłatę 362 811,79 zł po dwóch latach, co jest wyraźnie niższą kwotą w porównaniu z układem restrukturyzacyjnym, uwzględniając realną wartość pieniądza.
Decyzja prywatnego wierzyciela: prywatny wierzyciel, kierując się interesem ekonomicznym, powinien preferować układ restrukturyzacyjny, ponieważ realna wartość spłat w tym scenariuszu (450 676,14 zł) jest znacząco wyższa (o 87 864,35 zł) niż wartość spłaty jednorazowej w postępowaniu upadłościowym (362 811,79 zł), nawet po uwzględnieniu inflacji.
Krok 5: Wynik testu prywatnego wierzyciela
Wynik testu prywatnego wierzyciela jednoznacznie pokazuje, że z perspektywy prywatnego wierzyciela korzystniejsze jest zaakceptowanie układu restrukturyzacyjnego, ponieważ łączna wartość spłat, nawet po uwzględnieniu inflacji, jest znacząco wyższa niż kwota, którą wierzyciele otrzymaliby w postępowaniu upadłościowym. Dlatego redukcja długu o 50% i jego spłata przez 5 lat w restrukturyzacji nie powinna zostać uznana za pomoc publiczną, ponieważ prywatny wierzyciel z pewnością zgodziłby się na takie warunki.
Podsumowanie. Po uwzględnieniu inflacji na poziomie 5% rocznie scenariusz spłaty w układzie restrukturyzacyjnym daje znacząco wyższą wartość realną (450 676,14 zł) niż jednorazowa spłata w postępowaniu upadłościowym (362 811,79 zł). W takim przypadku prywatny wierzyciel z pewnością zaakceptowałby propozycję układu restrukturyzacyjnego, co oznacza, że takie działanie nie stanowiłoby pomocy publicznej.
10. Konsekwencje przekroczenia limitów pomocy de minimis przez przedsiębiorców
Pomoc de minimis jest formą wsparcia publicznego dla przedsiębiorstw, która zgodnie z przepisami unijnymi i krajowymi nie wpływa znacząco na konkurencję ani wymianę handlową w Unii Europejskiej. Z uwagi na swoje szczególne cechy pomoc de minimis jest zwolniona z obowiązku zgłaszania do Komisji Europejskiej. Jednak jej stosowanie podlega ścisłym ograniczeniom, w szczególności limitom kwotowym, które nie mogą zostać przekroczone przez przedsiębiorców w określonym czasie.
10.1. Skutki przekroczenia limitu pomocy de minimis
Jeżeli przedsiębiorca przekroczy obowiązujące limity pomocy de minimis, skutki prawne mogą być poważne. Przede wszystkim przedsiębiorstwo nie może korzystać z korzyści wynikających z takiej pomocy, jeśli nie zgłosiło wcześniej tego faktu organom udzielającym wsparcia. W przypadku przekroczenia limitu pomoc de minimis traci swój uprzywilejowany charakter i może zostać uznana za pomoc publiczną, która podlega innym, bardziej rygorystycznym przepisom. Instytucje udzielające pomocy de minimis, takie jak Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), urzędy skarbowe czy ZUS, są zobowiązane do monitorowania wartości wsparcia, które przedsiębiorstwa otrzymują. Każdy wniosek o pomoc jest weryfikowany pod kątem przekroczenia limitów, a w przypadku wykrycia nieprawidłowości instytucje te mogą wstrzymać przyznanie kolejnej pomocy lub zobowiązać przedsiębiorstwo do zwrotu nadmiernie uzyskanych korzyści
Tabela 5. Główne konsekwencje przekroczenia limitów pomocy de minimis
| Konsekwencja | Opis |
| Zwrot nienależnie uzyskanej pomocy | Przedsiębiorca musi zwrócić nienależnie uzyskaną pomoc wraz z odsetkami, co może znacząco obciążyć firmę finansowo. |
| Brak możliwości uzyskania kolejnych form pomocy | Przedsiębiorca nie będzie mógł uzyskać kolejnej pomocy de minimis; każda pomoc będzie traktowana jako pomoc publiczna. |
| Kontrola i sankcje | Przekroczenie limitu może prowadzić do dodatkowych kontroli oraz sankcji prawnych i administracyjnych. |
| Konsekwencje dla rozliczeń podatkowych | Konieczność korekty rozliczeń podatkowych, w tym zwrotu nienależnych ulg podatkowych, co może dodatkowo obciążyć firmę. |
Kontrola przestrzegania limitów oraz prawidłowości korzystania z pomocy de minimis może być przeprowadzona przez różne organy. Przykłady organów uprawnionych do kontroli pomocy de minimis przedstawiamy w tabeli.
Tabela 6. Organy kontrolujące wykorzystanie pomocy de minimis
| Organ kontrolujący | Zakres kontroli |
| urząd skarbowy | Kontrola zgodności z przepisami podatkowymi oraz zasadami pomocy de minimis, weryfikacja dokumentacji i ewidencji wsparcia |
| Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) | Kontrola przedsiębiorców korzystających z dotacji i wsparcia w ramach programów prowadzonych przez PARP |
| urząd marszałkowski | Kontrola przedsiębiorców na poziomie regionalnym, głównie w kontekście regionalnych programów operacyjnych (RPO) |
| Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) | Kontrola przedsiębiorców korzystających z preferencyjnych kredytów i gwarancji udzielanych jako pomoc de minimis |
10.2. Odpowiedzialność administracyjna i karna
Przedsiębiorca, który świadomie przekroczy limit pomocy de minimis lub zatai informacje dotyczące uzyskanej pomocy, może zostać pociągnięty do odpowiedzialności zarówno administracyjnej, jak i karnoskarbowej. Przepisy w tym zakresie mają na celu zapobieganie nadużyciom w systemie pomocy publicznej oraz ochronę konkurencyjności na rynku.
Odpowiedzialność administracyjna:
- zwrot środków wraz z odsetkami – przedsiębiorca, który przekroczy limit pomocy de minimis, jest zobowiązany do zwrotu całości nieprawidłowo uzyskanych środków wraz z odsetkami liczonymi od dnia otrzymania pomocy. Odsetki te naliczane są zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi i mogą stanowić poważne obciążenie finansowe dla firmy;
- odebranie prawa do przyszłego wsparcia – przedsiębiorca, który dopuścił się naruszeń, może zostać pozbawiony prawa do ubiegania się o kolejne formy wsparcia z funduszy publicznych na określony czas, co może znacząco ograniczyć możliwości rozwoju firmy.
Odpowiedzialność karnoskarbowa. Zgodnie z przepisami Kodeksu karnego skarbowego (Kks) fałszywe informacje dotyczące uzyskanej pomocy, które prowadzą do przekroczenia limitu pomocy de minimis, mogą prowadzić do odpowiedzialności karnej i karnoskarbowej:
- kara grzywny – zgodnie z art. 56 Kks za składanie fałszywych oświadczeń dotyczących uzyskanej pomocy przedsiębiorcy grozi grzywna w wysokości od kilku tysięcy do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych, w zależności od wagi naruszenia;
- kara pozbawienia wolności – w przypadku poważniejszych naruszeń, takich jak świadome i systematyczne zatajanie informacji o pomocy publicznej, przedsiębiorca może zostać skazany na karę pozbawienia wolności do 5 lat. To kara stosowana w szczególnie rażących przypadkach oszustw podatkowych lub celowego przekroczenia limitów pomocy;
- kara ograniczenia wolności – alternatywnie sąd może wymierzyć karę ograniczenia wolności, która może obejmować np. wykonywanie prac społecznych.
Przedsiębiorca, który przekroczył limit 300 000 euro pomocy de minimis w 2024 r., zataił informacje o dodatkowej pomocy w wysokości 50 000 euro. Po kontroli organów skarbowych nie tylko został zobowiązany do zwrotu nadwyżki wraz z odsetkami, ale również ukarany grzywną w wysokości 30 000 zł na podstawie art. 56 Kks. W przypadku gdyby naruszenie miało charakter celowy i powtarzający się, mogłaby zostać orzeczona kara pozbawienia wolności do 2 lat.
10.3. Jak przedsiębiorcy mogą uniknąć przekroczenia limitów
Aby uniknąć przekroczenia limitów i związanych z tym konsekwencji, przedsiębiorcy powinni przestrzegać kilku zasad:
- monitorowanie i raportowanie pomocy – przedsiębiorstwa muszą regularnie monitorować kwotę uzyskanej pomocy, a każdą nową formę wsparcia zgłaszać odpowiednim instytucjom;
- ewidencja i konsultacje – warto prowadzić ewidencję uzyskanej pomocy oraz korzystać z usług doradców prawnych i podatkowych, aby unikać przekroczenia limitu;
- sprawdzenie w SUDOP – przedsiębiorcy mogą skorzystać z rejestru, aby sprawdzić, jakie formy pomocy zostały im przyznane, co ułatwi ocenę, czy limit nie został przekroczony.
11. Formy pomocy de minimis dostępne w Polsce
W praktyce przedsiębiorcy mogą ubiegać się o pomoc de minimis w wielu różnych formach, w zależności od ich indywidualnych potrzeb i specyfiki prowadzonej działalności. W Polsce wsparcie to jest przyznawane zarówno na poziomie centralnym (np. przez ministerstwa i agencje rządowe), jak i regionalnym (np. przez urzędy marszałkowskie, gminy i lokalne agencje rozwoju). Dzięki szerokiej gamie programów przedsiębiorcy mogą korzystać z ulg podatkowych, dotacji, preferencyjnych kredytów, a także innych form pomocy, które wspierają ich funkcjonowanie na konkurencyjnym rynku. W Polsce przedsiębiorcy z sektora MŚP stanowią ponad 99% wszystkich zarejestrowanych firm. To właśnie te firmy są głównymi beneficjentami pomocy de minimis, która pozwala im rozwijać działalność w sposób stabilny i zrównoważony. Pomoc ta nie tylko umożliwia utrzymanie się na rynku, ale także sprzyja zwiększeniu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym.
Tabela 7. Formy wsparcia w ramach pomocy de minimis
Obszar wsparcia | Forma udzielanej pomocy |
| Dotacje | Finansowanie inwestycji |
| Ulgi podatkowe | Odroczenie płatności podatku |
| Preferencyjne pożyczki | Pożyczki o niższym oprocentowaniu |
| Zwolnienia z opłat | Zwolnienia z obowiązkowych składek ZUS |
| Gwarancje kredytowe | Gwarancje na kredyty dla przedsiębiorców |
| Rozłożenie zobowiązań na raty | Raty dla zobowiązań podatkowych i innych opłat |
Przykłady programów wsparcia i instytucji je udzielających:
- Program Operacyjny Inteligentny Rozwój (POIR) – program realizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), który oferuje dotacje na projekty badawczo-rozwojowe, wdrażanie innowacyjnych rozwiązań oraz działania mające na celu zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw. W ramach tego programu przedsiębiorcy mogą ubiegać się o środki na rozwój innowacji i nowych technologii;
- regionalne programy operacyjne (RPO) – realizowane przez urzędy marszałkowskie, oferują dotacje i wsparcie finansowe na rozwój przedsiębiorstw na poziomie regionalnym. Przedsiębiorcy mogą liczyć na wsparcie związane z rozwojem infrastruktury, inwestycjami w kapitał ludzki, szkoleniami czy poprawą efektywności energetycznej;
- Fundusz Gwarancji Płynnościowych BGK – prowadzony przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), oferuje przedsiębiorstwom preferencyjne kredyty z gwarancjami de minimis. Gwarancje te zabezpieczają kredyty bankowe, co umożliwia przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do finansowania operacyjnego i inwestycyjnego;
- Program „Polska Wschodnia” – realizowany przez PARP i skierowany do przedsiębiorstw działających w województwach wschodnich Polski, oferujący wsparcie finansowe dla małych i średnich przedsiębiorstw na rozwój infrastruktury, innowacji i międzynarodowej ekspansji.
11.1. Rozwiązania podatkowe stanowiące pomoc de minimis
11.1.1. Pomoc de minimis a podatek dochodowy
Zwolnienia z podatku dochodowego, zarówno od osób prawnych (CIT), jak i od osób fizycznych (PIT), to jedna z form pomocy dostępnych dla przedsiębiorców w Polsce. Nie każda jednak ulga podatkowa stanowi pomoc de minimis. Przykładowo ulga B+R jest traktowana jako ogólny środek podatkowy, a nie jako selektywna pomoc państwa, co odróżnia ją od pomocy de minimis. Kolejny przykład to zwolnienia zwolnienia z podatku dochodowego udzielane w ramach specjalnych stref ekonomicznych, Polskiej Strefy Inwestycji, a także innych programów wspierających działalność innowacyjną lub proekologiczną. Należy pamiętać, że zwolnienia z podatku dochodowego w ramach SSE czy PSI nie są pomocą publiczną de minimis.
Tabela 8. Pomoc de minimis dla celów podatków dochodowych
| Forma pomocy | Podstawa prawna |
| fundusz utworzony na cele inwestycyjne | art. 15 ust. 1hb updop |
| indywidualne ustalenie stawki amortyzacji na terenie gminy zagrożonej bezrobociem | art. 16j ust. 7 updop i art. 22j ust. 7 updof |
| jednorazowa amortyzacja | art. 16k ust. 7 updop i art. 22k ust. 7 updof |
| zwrot gotówkowy przy uldze B+R | art. 18da updop i art. 26ea updof |
| zwolnienie pewnych przychodów z innych źródeł | art. 21 ust. 1 pkt 71a w zw. z ust. 15b updof |
| zwolnienie z obowiązku płacenia zaliczek na podatek dochodowy | art. 25 ust. 11 i 12 updop i art. 44 ust. 7a, 7e i 7f updof |
Pomoc de minimis nie jest przychodem. Warto tu wyjaśnić, że pomoc de minimis nie jest dla podatnika przychodem i nie podlega ona opodatkowaniu. Takie stanowisko potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 kwietnia 2020 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.49.2020.1.MR). Jak stwierdzono w tej interpretacji:
MF
udzielona pomoc „de minimis” w postaci przyznanej wartości pieniężnej na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 została wyłączona z przychodów jako wartość nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.
Tym samym rejestr pomocy de minimis w księgach podatkowych nie jest wymagany. Konieczne jest natomiast przechowywanie pełnej dokumentacji dotyczącej pomocy de minimis (wliczając w to nie tylko podpisaną umowę, ale również wniosek o dotację czy dokumenty rozliczeniowe). Przechowywanie dokumentacji jest niezbędne między innymi w celu przeprowadzenia kontroli wydatków związanych ze wsparciem czy też pilnowania limitu pomocy de minimis.
11.1.2. Pomoc de minimis w zakresie podatków i opłat lokalnych
Pomoc de minimis stanowi zwolnienie z podatku od nieruchomości przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego uzyskanym na zasadach określonych w przepisach o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, w odniesieniu do przedmiotów opodatkowania zajętych na cele prowadzonych badań i prac rozwojowych (art. 7 ust. 2 pkt 5a upol). Dodatkowo jeżeli uchwała rady gminy przewiduje udzielanie pomocy publicznej, pomoc ta jest udzielana jako pomoc de minimis. (zob. tabelę).
Tabela 9. Pomoc de minimis przyznawana w ramach ustawy o podatkach i opłatach lokalnych decyzjami rady gminy
| Forma pomocy de minimis przyznana przez radę gminy | Podstawa prawna |
| różnicowanie wysokości stawek podatku od nieruchomości dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, z uwzględnieniem w szczególności lokalizacji, rodzaju prowadzonej działalności, rodzaju zabudowy, przeznaczenia i sposobu wykorzystywania gruntu | art. 5 ust. 2 upol |
| różnicowanie wysokości stawek dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, z uwzględnieniem w szczególności lokalizacji, sposobu wykorzystywania, rodzaju zabudowy, stanu technicznego oraz wieku budynków | art. 5 ust. 3 upol |
| różnicowanie wysokości stawek od budynków (z wyłączeniem mieszkalnych) i budowli dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, z uwzględnieniem w szczególności rodzaju prowadzonej działalności | art. 5 ust. 4 upol |
| różnicowanie wysokość stawek podatku od środków transportowych dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, z uwzględnieniem w szczególności wpływu środka transportowego na środowisko naturalne, roku produkcji albo liczby miejsc do siedzenia | art. 10 ust. 2 upol |
| wprowadzenie innych niż wymienione w upol zwolnień przedmiotowych od opłat lokalnych | art. 19 pkt 1 i 3 upol |
Przedsiębiorstwo działające w sektorze przemysłowym planuje budowę nowej fabryki w ramach specjalnej strefy inwestycyjnej (SSI) na terenie gminy. W związku z dużą skalą inwestycji oraz jej znaczeniem dla lokalnego rynku pracy gmina przyznaje firmie zwolnienie z podatku od nieruchomości na okres 5 lat. Fabryka obejmuje powierzchnię ponad 3000 m², co w normalnych warunkach oznaczałoby roczne obciążenie podatkiem od nieruchomości w wysokości 90 000 zł. Dzięki decyzji gminy firma zaoszczędzi 450 000 zł w ciągu pięciu lat, które może przeznaczyć na zakup nowoczesnych maszyn i rozwój działalności produkcyjnej. Zwolnienie to będzie stanowić dla firmy pomoc de minimis. Jednocześnie pomoc publiczna udzielana w formie zwolnienia z CIT dla prowadzących dziłalność na terenie SSI nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla danych obszarów. Do wyliczenia tego
limitu należy brać pod uwagę stanowiące pomoc de minimis zwolnienie z podatku od
nieruchomości. Nie ma tu znaczenia ze to zwolnienie z CIT dla prowadzących działalnośc
w SSI nie jest samo pomocą de minimis.
11.1.3. Pomoc de minimis a PCC
W ustawie o PCC jest przewidziane jedno zwolnienie podatkowe, które stanowi pomoc de minimis. Jest ono przewidziane w art. 9 pkt 2 ustawy o PCC. Na podstawie tego przepisu zwalnia się od PCC sprzedaż własności gruntów stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod warunkiem że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9).
11.1.4. Rozkładanie zobowiązań podatkowych na raty
Organ podatkowy na wniosek podatnika prowadzącego działalność gospodarczą może udzielać ulg w spłacie zobowiązań podatkowych w tym takich, które stanowią pomoc de minimis (art. 67b § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa).
Zgodnie z art. 67a § 1 pkt 1 ustawy – Ordynacja podatkowa podatnik ma prawo ubiegać się o rozłożenie na raty swoich zaległości podatkowych, jak również bieżących zobowiązań, jeśli nie jest w stanie zapłacić ich jednorazowo. Urząd skarbowy może, na wniosek podatnika, wydać decyzję o rozłożeniu zobowiązania na raty, jeśli uzna, że przedsiębiorca spełnia warunki związane z ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym.
Tabela 10. Warunki i zasady rozkładania zobowiązań na raty
| Warunek/Zasada | Opis |
| Wniosek podatnika | Podatnik składa wniosek do organu podatkowego, uzasadniając trudną sytuację finansową oraz plan spłaty |
| Interes podatnika lub interes publiczny | Organ musi stwierdzić, że rozłożenie zobowiązań na raty jest w interesie podatnika lub publicznym |
| Decyzja administracyjna | Organ wydaje decyzję uznaniową, określając liczbę rat, ich wysokość oraz harmonogram spłat |
Przykład: Rozłożenie na raty zobowiązań podatkowych
Firma usługowa ma zaległości podatkowe w wysokości 150 000 zł z tytułu podatku dochodowego za 2023 r. Z powodu problemów z płynnością finansową spowodowanych spadkiem obrotów firma nie jest w stanie spłacić jednorazowo całości zobowiązania. W związku z tym właściciel firmy składa do urzędu skarbowego wniosek o rozłożenie zaległości na raty, przedstawiając szczegółowy plan finansowy, który zakłada regularną spłatę w ciągu dwóch lat.
Urząd skarbowy, po rozpatrzeniu sytuacji finansowej firmy i uznaniu, że rozłożenie zobowiązań na raty pozwoli na utrzymanie działalności i miejsc pracy, zgadza się na przyznanie ulgi. Wydana decyzja określa harmonogram spłat: firma będzie spłacać 6250 zł miesięcznie przez kolejne 24 miesiące, a naliczone odsetki za zwłokę zostaną zapłacone w formie opłaty prolongacyjnej (zob. art 57 Ordynacji podatkowej).
11.2. Pomoc publiczna a ZUS
Pomoc publiczna udzielana przez ZUS obejmuje szereg form wsparcia dla przedsiębiorców mających trudności finansowe, których celem jest ułatwienie regulowania należności składkowych. Do głównych form pomocy należą: rozłożenie zaległych składek na raty, odroczenie terminu płatności oraz umorzenie zaległości w uzasadnionych przypadkach. ZUS udziela tych ulg na podstawie indywidualnych decyzji i część z tych form wsparcia może być traktowana jako pomoc publiczna, w tym jako pomoc de minimis.
Rozkładanie na raty zobowiązań wobec ZUS. Podobne zasady, jak w przypadku rozkładania na raty zobowiązań podatkowych, obowiązują w przypadku rozkładania na raty zobowiązań wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przedsiębiorcy mogą ubiegać się o rozłożenie na raty zaległości z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne. Dotyczy to zarówno składek bieżących, jak i zaległych.
Tabela 11. Warunki i zasady rozkładania zobowiązań wobec ZUS na raty
| Warunek/Zasada | Opis |
| Wniosek przedsiębiorcy | Przedsiębiorca musi złożyć wniosek do ZUS, przedstawiając aktualną sytuację finansową i uzasadnienie potrzeby rozłożenia składek na raty |
| Rozłożenie na raty całości zobowiązań | Obejmuje zarówno zaległe składki, jak i należne odsetki. Po akceptacji wniosku ZUS ustala harmonogram spłat |
| Ochrona przed egzekucją | Zawarcie umowy o rozłożenie na raty zobowiązań chroni przedsiębiorcę przed egzekucją składek przez ZUS |
| Odsetki | ZUS może naliczać odsetki od zaległości, ale w szczególnych przypadkach może zgodzić się na ich obniżenie |
Zgoda ZUS na rozłożenie należności na raty jest traktowana jako pomoc de minimis.
Na ten temat przeczytają Państwo na stronie www.zus.pl/firmy/ulgi/umorzenia/
pomoc-publiczna.
Zwolnienia z części składek na ubezpieczenia społeczne. Przedsiębiorcy w Polsce
mogą skorzystać z częściowego lub pełnego zwolnienia z obowiązku opłacania
składek na ubezpieczenia społeczne, co stanowi jedną z form wsparcia dostępnych
w ramach pomocy publicznej. Należy zaznaczyć, że to nie jest traktowane jako pomoc
de minimis.
Zwolnienia z części składek na ubezpieczenia społeczne. Przedsiębiorcy w Polsce mogą skorzystać z częściowego lub pełnego zwolnienia z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, co stanowi jedną z form wsparcia dostępnych w ramach pomocy publicznej. Należy zaznaczyć, że to nie jest traktowane jako pomoc de minimis.
11.3. Refundacja składek przez PFRON na ubezpieczenia społeczne dla niepełnosprawnych przedsiębiorców
Osoba niepełnosprawna wykonująca działalność gospodarczą składa PFRON wniosek
o wypłatę refundacji składek na ubezpieczenia społeczne za dany miesiąc. Taka refundacja
jest udzielana na zasadach pomocy de minimis (zob. art. 25c ust. 11 ustawy o rehabilitacji
zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych).
11.4. Preferencyjne kredyty i pożyczki
11.4.1. Pożyczki na preferencyjnych warunkach udzielane przez instytucje państwowe
Przedsiębiorcy w Polsce mogą ubiegać się o pożyczki na preferencyjnych warunkach, które są dostępne w ramach różnych programów państwowych i unijnych. Pożyczki te udzielane są przez instytucje, takie jak Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), Polski Fundusz Rozwoju (PFR) oraz inne agencje wspierające rozwój przedsiębiorczości. Preferencyjne kredyty charakteryzują się niższym oprocentowaniem niż na wolnym rynku, a także dłuższym okresem spłaty, co ułatwia przedsiębiorcom realizację inwestycji długoterminowych. Ponadto często są one połączone z okresem karencji w spłacie, co daje firmom większą elastyczność finansową.
Ważne
Pożyczki preferencyjne są dostępne jedynie dla firm spełniających określone kryteria, np. dla MŚP działających w sektorach strategicznych dla gospodarki. Pożyczki takie mogą stanowić pomoc de minimis.
Przykład
Przedsiębiorstwo produkcyjne, planujące rozbudowę swojego zakładu w ramach projektu modernizacji linii produkcyjnej, może skorzystać z preferencyjnej pożyczki w ramach programu „Kredyt na innowacje technologiczne” realizowanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), przy wsparciu ze środków funduszy europejskich. Ten program ma na celu wspieranie przedsiębiorstw w inwestowaniu w nowoczesne technologie oraz innowacje, które zwiększają ich konkurencyjność na rynku.
W ramach tego programu firma może uzyskać pożyczkę na preferencyjnych warunkach, która pokryje do 70% kosztów kwalifikowanych inwestycji, z możliwością umorzenia części kredytu w formie premii technologicznej, o ile wdrożenie innowacji przyniesie zamierzone efekty. Pożyczka ta charakteryzuje się niższym oprocentowaniem niż rynkowe oraz wydłużonym okresem spłaty, co pozwala przedsiębiorstwu rozłożyć koszty inwestycji na długi okres, bez nadmiernego obciążenia finansowego (uwaga! sposób wyliczenia wielkości pomocy publicznej wynikający z otrzymanej pożyczki opisujemy
w rozdziale 6 opracowania).
11.4.2. Kredyty technologiczne
Kredyty technologiczne to forma wsparcia przeznaczona dla firm, które inwestują w nowe technologie i innowacje. Odróżniają się one od standardowych pożyczek preferencyjnych tym, że przedsiębiorcy mogą uzyskać premię technologiczną, czyli bezzwrotną dotację, która pokrywa część kosztów kwalifikowanych inwestycji związanych z wdrożeniem nowoczesnych technologii. Kredyt technologiczny jest oferowany przez komercyjne banki, które współpracują z Bankiem Gospodarstwa Krajowego (BGK), będącym instytucją zarządzającą środkami unijnymi w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (POIR). Premia technologiczna może pokrywać do 70% wartości inwestycji.
Przedsiębiorcy mogą ubiegać się o kredyt technologiczny, jeśli inwestycja dotyczy modernizacji procesów produkcyjnych, wdrażania innowacyjnych rozwiązań lub zakupu zaawansowanych technologicznie maszyn i urządzeń. Po spełnieniu wymagań dotyczących wdrożenia technologii przedsiębiorstwo może otrzymać premię technologiczną, która zmniejsza wysokość kredytu, co znacznie ułatwia realizację inwestycji i zmniejsza obciążenia finansowe.
Kredyty technologiczne są przyznawane wyłącznie na projekty związane z wdrażaniem nowoczesnych technologii.
Firma z branży energetycznej, planująca modernizację linii produkcyjnej poprzez zakup energooszczędnych maszyn, może uzyskać kredyt technologiczny na preferencyjnych warunkach. Dzięki temu inwestycja w nowoczesne technologie jest możliwa przy niższych kosztach finansowania, co przyczynia się do wzrostu efektywności produkcji i obniżenia kosztów operacyjnych. W rozdziale 6 opracowania znajdą Państwo informacje, jak ustalić wartość takiej pomocy de minimis.
11.5. Gwarancje kredytowe
11.5.1. Gwarancje państwowe na część kredytu bankowego
Gwarancje kredytowe to forma wsparcia polegająca na zabezpieczeniu części kredytu bankowego przez instytucje państwowe. Gwarancje te mają kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstw, ponieważ umożliwiają uzyskanie finansowania firmom, które mogą mieć trudności z zabezpieczeniem kredytu w standardowych warunkach rynkowych. Gwarancje państwowe są ważnym narzędziem pomocy publicznej, ponieważ banki komercyjne wymagają od kredytobiorców zabezpieczenia kredytu w formie gwarancji, za które pobierają opłaty – w praktyce rynkowej koszt takiej komercyjnej gwarancji może wynosić od 0,5% do 3% wartości kredytu rocznie, w zależności od oceny ryzyka kredytowego danego przedsiębiorstwa.
Gwarancje państwowe są zatem znaczącą formą wsparcia, ponieważ przedsiębiorcy nie muszą płacić pełnej rynkowej stawki za tego typu zabezpieczenie. W przypadku braku odpowiednich zabezpieczeń, takich jak majątek, firmy mogą mieć trudności z uzyskaniem komercyjnych gwarancji.
Dzięki gwarancjom udzielanym przez instytucje państwowe, takie jak Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) czy Polski Fundusz Rozwoju (PFR), przedsiębiorcy mogą uzyskać kredyt na korzystniejszych warunkach. Gwarancje państwowe mogą obejmować do 80% wartości kredytu, co znacząco zmniejsza ryzyko dla banków i ułatwia przedsiębiorcom dostęp do środków finansowych. Oznacza to, że w przypadku problemów ze spłatą kredytu państwowa instytucja pokrywa znaczną część należności, co sprawia, że banki są bardziej skłonne do udzielania kredytów firmom o wyższym ryzyku.
Gwarancja de minimis jest trwałym systemem wsparcia przedsiębiorców, działającym po wdrożeniu Krajowego Funduszu Gwarancyjnego.
Jeżeli firma potrzebuje kredytu na 500 000 zł, standardowa komercyjna gwarancja mogłaby kosztować przedsiębiorstwo od 2500 do 15 000 złotych rocznie (0,5%–3% wartości kredytu). Dzięki gwarancji państwowej firma unika tych kosztów lub płaci znacznie niższą opłatę, a dodatkowo otrzymuje większe wsparcie w zakresie zabezpieczenia kredytu, nawet jeśli nie posiada majątku na standardowe zabezpieczenie.
11.5.2. Programy gwarancyjne, np. Fundusz Gwarancyjny dla MŚP
Fundusz Gwarancyjny dla MŚP to specjalny program skierowany do małych i średnich przedsiębiorstw, który oferuje gwarancje kredytowe na preferencyjnych warunkach, różniące się od standardowych gwarancji państwowych udzielanych przez instytucje takie jak Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) czy Polski Fundusz Rozwoju (PFR). Program ten, finansowany zarówno ze środków państwowych, jak i unijnych, ma na celu wspieranie firm, które chcą rozwijać swoją działalność, ale mają ograniczony dostęp do tradycyjnych form finansowania, takich jak komercyjne kredyty bankowe.
Część oferty zabezpieczeń finansowych dla przedsiębiorców udzielanych w formie pomocy de minimis znajdą Państwo na stronie www.bgk.pl/male-i-srednie-przedsiebiorstwa/zabezpieczenie-finansowania/.
11.6. Dotacje i granty
11.6.1. Dotacje na rozwój działalności (środki unijne, krajowe)
Dotacje stanowią jedną z najatrakcyjniejszych form wsparcia w ramach pomocy de minimis dla przedsiębiorców, ponieważ są bezzwrotne pod warunkiem realizacji projektu zgodnie z umową. Dotacje te pochodzą zarówno z funduszy unijnych, jak i krajowych, co pozwala firmom na realizację różnorodnych projektów rozwojowych. Mogą one obejmować m.in. modernizację infrastruktury, wdrażanie nowych technologii, rozwój innowacyjnych produktów czy ekspansję na rynki zagraniczne. Przedsiębiorcy, którzy otrzymują dotacje w ramach pomocy de minimis, zyskują dostęp do środków, które nie obciążają ich finansowo w przyszłości, pod warunkiem że projekt zostanie zrealizowany zgodnie z założeniami.
Zasady przyznawania dotacji:
- dotacja jest bezzwrotna, jeśli przedsiębiorca spełni wszystkie warunki umowy, takie jak realizacja celów inwestycyjnych w określonym czasie oraz zapewnienie zakładanych rezultatów (np. zwiększenie zatrudnienia, poprawa efektywności);
- dotacje mogą obejmować od 50% do 85% kosztów kwalifikowanych projektu, w zależności od programu i wielkości przedsiębiorstwa;
- wnioskodawca musi przedstawić biznesplan oraz szczegółową dokumentację dotyczącą projektu, w tym koszty i harmonogram realizacji;
- kontrola projektu jest prowadzona przez instytucje nadzorujące przyznanie dotacji (np. urząd marszałkowski lub PARP), które sprawdzają zgodność realizacji inwestycji z założeniami.
W 2024 r. przedsiębiorstwo z sektora spożywczego, produkujące ekologiczne produkty, mogło ubiegać się o dotację w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego – Poddziałanie 6.4 – Rozwój przedsiębiorczości. Firma planowała rozbudowę i modernizację swojej linii produkcyjnej, aby wprowadzić innowacyjne technologie przetwarzania żywności oparte na niskim zużyciu energii. W ramach programu otrzymała dotację w wysokości 500 000 zł, która pokryła 50% kosztów kwalifikowanych inwestycji. Dzięki tym środkom firma zrealizowała modernizację zakładu, co pozwoliło na zwiększenie efektywności produkcji i poprawę jakości oferowanych produktów. Należy tu zastrzec, że nie wszystkie regionalne programy operacyjne udzielają pomocy publicznej de minimis. Ale to poddziałanie stanowi taką pomoc.
11.6.2. Granty na badania i rozwój
Granty na badania i rozwój (B+R) to szczególnie atrakcyjna forma wsparcia dla firm, które inwestują w prace badawczo-rozwojowe, prowadząc działania mające na celu tworzenie nowych produktów, technologii lub usług. Granty te są skierowane głównie do przedsiębiorstw innowacyjnych, które w ramach swoich projektów rozwijają nowatorskie rozwiązania, mające szansę przynieść korzyści zarówno firmie, jak i całemu rynkowi. W Polsce granty na B+R oferowane w ramach pomocy de minimis są finansowane m.in. z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (POIR) oraz z programów krajowych zarządzanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) i Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).
Dzięki grantom na badania i rozwój przedsiębiorcy mogą sfinansować różnorodne koszty związane z prowadzeniem prac B+R, w tym:
- zakup sprzętu i aparatury naukowej niezbędnej do realizacji badań;
- zatrudnienie specjalistów i ekspertów, zarówno naukowców, jak i inżynierów czy programistów;
- koszty współpracy z jednostkami naukowymi, takimi jak uczelnie wyższe czy instytuty badawcze;
- testowanie i prototypowanie nowych rozwiązań oraz analizy rynkowe, które mają na celu weryfikację opłacalności wdrożenia innowacji;
- prowadzenie badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych, które prowadzą do wdrożenia nowego produktu, usługi lub technologii na rynek.
Zasady przyznawania grantów B+R:
- granty są przyznawane na podstawie projektów badawczo-rozwojowych, które muszą mieć jasno określony cel innowacyjny (np. wprowadzenie nowego produktu, technologii lub usługi na rynek),
- w ramach programu przedsiębiorcy mogą otrzymać nawet do 70–85% finansowania kosztów kwalifikowanych, w zależności od wielkości firmy oraz charakteru projektu;
- wnioskodawca musi przedstawić szczegółowy plan badań, który obejmuje harmonogram, budżet oraz założenia dotyczące komercjalizacji wyników projektu;
- granty są bezzwrotne, pod warunkiem że projekt zostanie zrealizowany zgodnie z umową, a firma wdroży nowe rozwiązanie na rynek.
11.7. Wsparcie szkoleniowe i doradcze
11.7.1. Dofinansowanie szkoleń dla pracowników
Jedną z form pomocy de minimis, szczególnie popularną wśród przedsiębiorców, jest dofinansowanie szkoleń dla pracowników. Firmy mogą uzyskać wsparcie finansowe na organizację szkoleń, które mają na celu podniesienie kwalifikacji zespołu, zwiększenie efektywności pracy oraz dostosowanie pracowników do zmieniających się wymagań rynku. Szkolenia mogą obejmować zarówno umiejętności techniczne, jak i kompetencje miękkie, co pozwala na kompleksowy rozwój kadry pracowniczej.
Dofinansowanie szkoleń może obejmować do 80% kosztów związanych z ich organizacją i realizacją.
11.7.2. Programy doradcze oferowane przez instytucje rządowe i pozarządowe
W ramach pomocy de minimis przedsiębiorcy w Polsce w 2024 r. mogą także skorzystać z programów doradczych oferowanych przez instytucje rządowe oraz organizacje pozarządowe. Programy te zapewniają bezpłatne doradztwo w kluczowych obszarach zarządzania przedsiębiorstwem, takich jak optymalizacja kosztów, planowanie strategiczne, digitalizacja działalności, a także ekspansja na nowe rynki. Wsparcie doradcze ma na celu pomóc firmom, zwłaszcza z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), w rozwiązywaniu problemów związanych z codziennym funkcjonowaniem i rozwojem, co jest szczególnie cenne w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym.
Jednym z programów, który oferuje wsparcie doradcze w Polsce, jest „Akademia Menadżera MŚP” realizowana przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Program ten wspiera firmy w podnoszeniu kwalifikacji kadry menedżerskiej, zapewniając doradztwo w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem, efektywnego wykorzystania zasobów oraz optymalizacji procesów biznesowych.
Konkretne zasady programu doradczego w 2024 r.:
- zakres wsparcia – doradztwo obejmuje kluczowe obszary zarządzania przedsiębiorstwem, w tym zarządzanie finansami, opracowywanie strategii rozwoju, cyfryzację procesów, a także wsparcie w zakresie ekspansji na rynki zagraniczne. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą uzyskać pomoc w optymalizacji działań operacyjnych i dostosowaniu się do nowych wyzwań rynkowych;
- poziom wsparcia – program pokrywa do 80% kosztów doradztwa, co oznacza, że firma ponosi tylko część kosztów związanych z uzyskaniem fachowej pomocy. Wartość wsparcia może wynieść nawet 50 000 zł na przedsiębiorstwo, w zależności od potrzeb i zakresu doradztwa;
- wymogi formalne – aby skorzystać z programu, przedsiębiorca musi złożyć wniosek do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), opisując swoje potrzeby doradcze oraz cele, jakie chce osiągnąć dzięki wsparciu.
11.8. Pomoc w ramach programów regionalnych
Oprócz ogólnokrajowych programów wsparcia przedsiębiorcy w Polsce mogą również korzystać z pomocy w ramach programów regionalnych. Wsparcie to jest szczególnie istotne dla firm działających na terenach o niższym poziomie rozwoju gospodarczego, gdzie lokalne władze oraz instytucje samorządowe oferują dodatkowe ulgi podatkowe oraz dotacje. Programy te mają na celu wspieranie rozwoju przedsiębiorczości na poziomie lokalnym, poprawę infrastruktury oraz tworzenie nowych miejsc pracy.
Podsumowanie
1. Pomoc de minimis może być przyznawana bez konieczności notyfikowania jej Komisji Europejskiej.
2. W 2024 r. limit pomocy de minimis został zwiększony do 300 000 euro.
3. W 2024 r. sektor drogowego transportu towarów został zrównany z innymi branżami pod względem dostępnego limitu pomocy de minimis.
4. Przedsiębiorcy powinni prowadzić ewidencję otrzymanej pomocy de minimis w celu monitorowania łącznej wartości otrzymanego wsparcia i zapewnienia, że nie zostaną przekroczone ustawowe limity pomocy de minimis.
5. Przedsiębiorcy powinni regularnie aktualizować ewidencję po uzyskaniu każdej formy
wsparcia oraz przyporządkować każdą pomoc do właściwej kategorii pomocy publicznej
z wyszczególnieniem pomocy de minimis.
6. Przedsiębiorcy powinni przechowywać kopie wszystkich dokumentów potwierdzających otrzymanie pomocy de minimis.
7. Wartość pomocy de minimis mierzona jest w brutto ekwiwalencie dotacji (EBD), czyli kwocie, którą przedsiębiorca faktycznie zaoszczędził dzięki uzyskanej pomocy w porównaniu do warunków rynkowych.
PODSTAWA PRAWNA:
- art. 2 pkt 11, art. 32 i art. 37 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej – j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 702
- art. 1 rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis – Dz.Urz. UE L, 2023/2831
- rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2832 z 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym – Dz.Urz. UE L, 2023/2832
- rozporządzenie Ministra Finansów z 26 kwietnia 2024 r. w sprawie udzielania przez Bank Gospodarstwa Krajowego pomocy de minimis w formie gwarancji spłaty kredytu lub innego zobowiązania – Dz.U. z 2024 r. poz. 664
- art. 21 ust. 1 pkt 71a w zw. z ust. 15b, art. 22j ust. 7, art. 22k ust. 7, art. 26ea art. 44 ust. 7a 7e i 7f ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 226; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 863
- art. 16 ust, 1hb, art. 16j ust. 7, art. 16k ust. 7, art. 18da i art. 25 ust. 11 i 12 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 1222
- art. 56 ustawy z 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy – j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 628; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 879
- art. 9 pkt 2 ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych – j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 295
- art. 67a § 1 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 879
- art. 29 ust. 1 pkt 1 i art. 31z ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych – j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 497; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 1243
- art. 140 ustawy z 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne – j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 1428
Powołane interpretacje podatkowe:
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 kwietnia 2020 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.49.2020.1.MR)
Maurycy Organa
radca prawny, wspólnik kancelarii radców prawnych, doradca restrukturyzacyjny, autor licznych publikacji
Sławomir Biliński
prawnik, redaktor „MONITORA księgowego”, ekspert podatkowy







