MF odpowiada na interpelacje dotyczące „estońskiego CIT”
Ministerstwo Finansów odpowiedziało na zapytania poselskie dotyczące opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, popularnie nazywanego estońskim CIT. Przedstawiamy zasadniczą treść dwóch odpowiedzi na interpelacje poselskie dotyczących estońskiego CIT.
Korzystanie z faktoringu a estoński CIT
Na interpelację nr 4923, dotyczącą wpływu korzystania z faktoringu na możliwość zastosowania ryczałtu od dochodów spółek, Ministerstwo Finansów odpowiedziało 15 października 2024 r. (sygn. DD8.054.8.2024). Zgodnie z odpowiedzią faktoring, jeśli nie stanowi znaczącej części przychodów podatnika, nie wyklucza możliwości stosowania estońskiego CIT. Przychody z faktoringu mogą wpłynąć na status podatnika tylko w przypadku przekroczenia określonego udziału w łącznych przychodach (zob. art. 28j ust. 1 pkt 2 updop). MF nie wykluczyło jednak możliwości wprowadzenia zmian legislacyjnych, które wyjaśniłyby kwestię faktoringu w kontekście estońskiego CIT.
Podstawa podatku u wspólników spółki opodatkowanej estońskim CIT
W odpowiedzi na interpelacje nr 4923 Ministerstwo Finansów odpowiedziało także na pytanie, czy jego zdaniem podstawą podatku płaconego przez wspólników spółki opodatkowanej estońskim CIT powinna być kwota zysku wypłacanego po opodatkowaniu ryczałtem? Zgodnie z wyjaśnieniami MF, podstawą opodatkowania zysków wypłacanych wspólnikom spółek jest kwota netto zysku po opodatkowaniu ryczałtem.
Ministerstwo przypomina, że w przypadku dywidend wypłacanych z zysków wypracowanych w okresie stosowania ryczałtu, obowiązkiem płatników (spółek) jest pobranie 19% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 updof. Dodatkowo, wspólnicy mogą obniżyć ten podatek o część należnego ryczałtu, co wynika z art. 30a ust. 19 updof. W zależności od sposobu opodatkowania zysków spółki (według art. 28o ust. 1 pkt 1 lub pkt 2 updop), podatek ten można pomniejszyć o 90% lub 70% kwoty należnego ryczałtu. Ministerstwo zaznacza także, że kwoty wypłaconych dywidend uwzględnia się w kalkulacji podstawy opodatkowania zarówno w ustawie CIT (art. 28n ust. 1 pkt 1), jak i w ustawie PIT (art. 30a ust. 1 pkt 4).
Przekształcenia jednoosobowej działalności w spółkę oraz obliczenia wynagrodzeń w estońskim CIT
Kolejna interpelacja, nr 4574, z 1 października 2024 r. (sygn. DD8.054.6.2024), dotyczyła dwóch kwestii związanych z estońskim CIT.
Pierwsze pytanie dotyczyło spółki z o.o. powstałej z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej i tego, czy taka spółka może być traktowana jako podatnik rozpoczynający prowadzenie działalności (nowy podatnik). MF odpowiedziało, że taka spółka nie jest uznawana za nowego podatnika. Tym samym by skorzystać z estońskiego CIT należy zbadać czy ma status małego podatnika.
Drugie pytanie dotyczyło kalkulacji wynagrodzeń w kontekście obliczenia średniego miesięcznego wynagrodzenia pracowników (art. 28m ust. 4 pkt 1 updop). W odpowiedzi MF wyjaśniono, że w kalkulacji należy uwzględniać tylko osoby faktycznie otrzymujące wynagrodzenie, co oznacza wykluczenie pracowników przebywających na urlopie bezpłatnym lub tych, którzy nie otrzymują wynagrodzenia zasadniczego.
Źródło:
- odpowiedź MF z 15 października 2024 r. na interpelację nr 4923 w sprawie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek – sygn. DD8.054.8.2024 opubl. na eureka.mf.gov.pl
- odpowiedź MF z 1 października 2024 r. na interpelację nr 4574 w sprawie obowiązków podatników ryczałtu od dochodów spółek – sygn. DD8.054.6.2024 – opubl. na eureka.mf.gov.pl
Podstawa prawna:
art. 28j ust. 1 pkt 2, art. 28m ust. 4 pkt 1, art. 28n ust. 1 pkt 1; art. 28o ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805; ost.zm. Dz. U. z 2024 r. poz. 1585
art. 30a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 226; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 1585
Sławomir Biliński
prawnik, redaktor „MONITORA księgowego”, ekspert podatkowy,