Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2008-04-01

Jak prawidłowo prowadzić ewidencję VAT

Prowadzę działalność w zakresie handlu detalicznego. Jestem czynnym podatnikiem VAT. W rejestrze zakupu VAT ujmuję wszystkie faktury zakupu z całego miesiąca, tj. dotyczące zakupu towarów handlowych, związane z eksploatacją samochodu czy zwolnione z VAT (za opłaty pocztowe). Czy taki sposób prowadzenia rejestru zakupu VAT jest prawidłowy i jaki powinien być jego zakres?

problem

rada

Przedstawiony przez Pana sposób prowadzenia ewidencji jest prawidłowy. W rejestrze zakupu VAT należy ujmować wszystkie faktury zakupu z całego miesiąca, tj. dotyczące zakupu towarów handlowych, związane z eksploatacją samochodu czy zwolnione z VAT (za opłaty pocztowe). Szczegóły dotyczące prowadzenia ewidencji w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Ustawa o VAT oraz rozporządzenia wykonawcze do niej nie precyzują określonej formy i sposobu prowadzenia ewidencji zakupu VAT, nie zawierają również jednolitego, powszechnie obowiązującego wzoru tej ewidencji. Określają natomiast warunki, jakim powinna ona odpowiadać, i cel, któremu ma służyć.

Obowiązek prowadzenia ewidencji VAT nakłada na podatnika art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, w świetle którego podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione z podatku na podstawie art. 43 i art. 82 ust. 3 oraz podatników zwolnionych z podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami, niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00