Porada
Jak prawidłowo prowadzić ewidencję VAT
Prowadzę działalność w zakresie handlu detalicznego. Jestem czynnym podatnikiem VAT. W rejestrze zakupu VAT ujmuję wszystkie faktury zakupu z całego miesiąca, tj. dotyczące zakupu towarów handlowych, związane z eksploatacją samochodu czy zwolnione z VAT (za opłaty pocztowe). Czy taki sposób prowadzenia rejestru zakupu VAT jest prawidłowy i jaki powinien być jego zakres?
problem
rada
Przedstawiony przez Pana sposób prowadzenia ewidencji jest prawidłowy. W rejestrze zakupu VAT należy ujmować wszystkie faktury zakupu z całego miesiąca, tj. dotyczące zakupu towarów handlowych, związane z eksploatacją samochodu czy zwolnione z VAT (za opłaty pocztowe). Szczegóły dotyczące prowadzenia ewidencji w uzasadnieniu.
uzasadnienie
Ustawa o VAT oraz rozporządzenia wykonawcze do niej nie precyzują określonej formy i sposobu prowadzenia ewidencji zakupu VAT, nie zawierają również jednolitego, powszechnie obowiązującego wzoru tej ewidencji. Określają natomiast warunki, jakim powinna ona odpowiadać, i cel, któremu ma służyć.
Obowiązek prowadzenia ewidencji VAT nakłada na podatnika art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, w świetle którego podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione z podatku na podstawie art. 43 i art. 82 ust. 3 oraz podatników zwolnionych z podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami, niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right