Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2014-09-26

Czy nabycie od niemieckiego kontrahenta usługi najmu powierzchni wystawienniczej stanowi import usług

Otrzymaliśmy fakturę od niemieckiego kontrahenta za najem powierzchni wystawienniczej na odbywających się w Niemczech targach. Jesteśmy czynnym podatnikiem VAT. Siedziba naszej firmy znajduje się w Polsce. Czy jest to import usług? Kiedy powstaje obowiązek podatkowy, jeżeli faktura została wystawiona w sierpniu, zapłata nastąpiła we wrześniu, a wykonanie usługi będzie w listopadzie?

PROBLEM

RADA

Tak, nabycie usługi najmu powierzchni wystawienniczej na targach stanowi dla Państwa import usług. Obowiązek podatkowy z tytułu tego importu powstał we wrześniu.

UZASADNIENIE

W przypadku importu usług dochodzi do świadczenia usług, z tytułu których podatnikiem jest usługobiorca (art. 2 pkt 9 ustawy o VAT). A więc - w niewielkim uproszczeniu - podatnik posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju (względnie osoba prawna niebędąca podatnikiem, mająca siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju) nabywa usługi od podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT). Aby wystąpił import usług, miejsce świadczenia nabywanej przez podatnika od podatnika zagranicznego usługi musi znajdować się na terytorium Polski (tylko bowiem wówczas dochodzi do świadczenia podlegającej opodatkowaniu w Polsce usługi - zob. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00