Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2014-09-26

Rozliczanie rabatów w VAT

W coraz bogatszej praktyce gospodarczej rabaty to chętnie stosowane narzędzie intensyfikacji sprzedaży. Przybierają one najróżniejsze formy, od klasycznego rabatu pieniężnego, przez skonta, do rabatów towarowych, czy nawet tzw. rabatów pośrednich (udzielanych nie nabywcy, lecz kolejnemu podmiotowi w łańcuchu transakcyjnym). Z perspektywy rozliczeń VAT istotne jest to, że udzielenie rabatów wiąże się zasadniczo z obniżeniem podstawy opodatkowania i należnego podatku. To z kolei szczególnie interesuje organy podatkowe, które dążą do weryfikacji, czy ustawowe warunki zmniejszenia VAT zostały dochowane.

1. Rabaty udzielane w momencie sprzedaży

W praktyce najczęstsze są klasyczne rabaty pieniężne/kwotowe, czyli obniżenie ceny. Często obniżki cen dokonywane są już w momencie sprzedaży. Innymi słowy, w szczególności w wyniku negocjacji, gorszej koniunktury na rynku czy w związku z nabyciem dużej ilość/wartości towarów lub usług, już na etapie realizowania transakcji strony uzgadniają, że cena będzie niższa niż np. wynikająca z oficjalnego cennika.

Z perspektywy rozliczeń VAT to dość klarowny przypadek. Został on uregulowany w art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Zgodnie z jego brzmieniem podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen (czyli de facto rabatów), uwzględnionych w momencie sprzedaży.

Oznacza to, że już na etapie pierwotnego rozliczenia danej transakcji sprzedawca uwzględni obniżkę ceny. To właśnie ta obniżona cena będzie stanowić podstawę opodatkowania, powinna widnieć na fakturze (przy czym zdaniem autora dopuszczalne jest "pokazanie" na fakturze ceny przed rabatem i po nim, np. żeby osiągnąć wydźwięk marketingowy rabatu) i ostatecznie trafi do rejestru sprzedaży i deklaracji VAT. Oczywiste jest to, że nie wystąpi przesłanka wystawienia jakiejkolwiek późniejszej faktury korygującej czy zdobywania potwierdzenia od kontrahenta.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00