Biuletyn Rachunkowości i Finansów 22/2006 z 20.11.2006, str. 11
Data publikacji: 20.11.2006
1. Jak sklasyfikować koszty reprezentacji i reklamy
Wydatki związane z reprezentacją i reklamą od zawsze przysparzały wielu problemów. Z punktu widzenia ustaw podatkowych część z tych wydatków zalicza się do kosztów uzyskania przychodów. Z kolei ustawa o rachunkowości nie wprowadza w tym zakresie żadnych ograniczeń. W poniższym artykule przedstawiamy sposób rozliczania wydatków na reprezentację i reklamę. Wyjaśniamy różnicę między reklamą a informacją handlową, jak również między reklamą publiczną i niepubliczną. Przedstawiamy także zakres przedmiotowy kosztów reprezentacji i reklamy.
Prawidłowe zakwalifikowanie kosztów związanych z reprezentacją i reklamą wymaga odpowiedzi na pytanie czym jest reprezentacja oraz reklama.
Zgodnie z definicjami słownikowymi oznacza okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia. W odniesieniu do firm chodzi tu o dobre reprezentowanie polegające np. na sposobie podejmowania kontrahentów. Zadaniem reprezentacji jest zatem stworzenie korzystnego wizerunku firmy.

