Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-11-15

1. Jak utworzyć dział audytu wewnętrznego w firmie - część 1

W zależności od potrzeb i specyfiki firmy dział audytu wewnętrznego może być stanowiskiem jednoosobowym lub funkcjonować jako wielostanowiskowa jednostka organizacyjna. Może być wówczas określana nazwą: zespół, dział, wydział, departament audytu wewnętrznego - w zależności od nazewnictwa funkcjonującego w danej organizacji. Rozpoczynamy cykl artykułów, które pomogą, krok po kroku, stworzyć w firmie sprawny dział audytu wewnętrznego.

Tworząc krok po kroku jednostkę audytu wewnętrznego (np. dział audytu wewnętrznego - dalej DAW), należy określić:

l pozycję (status) DAW

l miejsce DAW w strukturze organizacyjnej firmy

l misję, cele i zadania DAW

l strukturę organizacyjną DAW

l relacje DAW z innymi jednostkami (komórkami) organizacyjnymi w firmie i audytorami zewnętrznymi

l treść regulaminu organizacyjnego DAW

l zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników DAW oraz opisy stanowisk pracy

Krok 1. Pozycja DAW w firmie

Zarząd i rada nadzorcza firmy (zwane dalej kierownictwem) powołują w pełni niezależny dział audytu wewnętrznego, którego najważniejszym zadaniem jest wsparcie kierownictwa w skutecznym zarządzaniu firmą. Zadaniem DAW jest badanie, obiektywna i niezależna ocena wszelkich działań firmy i dostarczanie kierownictwu niezależnych i obiektywnych informacji - w postaci analiz, ocen i rekomendacji - o badanych obszarach działalności.

Cel audytu to ocena zarządzania ryzykiem w firmie oraz ocena efektywności i adekwatności systemu kontroli w poszczególnych obszarach zarządzania. Audytorzy powinni być zainteresowani tym, aby ich ustalenia przyczyniły się do poprawy funkcjonowania audytowanego obszaru i działalności firmy jako całości. Audytor wewnętrzny może tu również występować w roli doradcy w procesach wdrażania zmian lub nowych, dużych projektów.

Audyt wewnętrzny powinien być także włączony w doradztwo na rzecz nadzoru właścicielskiego. Wówczas staje się jednym z narzędzi ochrony interesów akcjonariuszy. Rada nadzorcza, pełniąc funkcję nadzoru właścicielskiego, oprócz badań, które przeprowadza we własnym zakresie, może opierać się także na raportach zarządu na temat najpoważniejszych ryzyk i adekwatności kontroli wewnętrznych, a także na informacjach z innych źródeł, np. właśnie na raportach audytu wewnętrznego i zewnętrznego z oceny ryzyka i systemu kontroli wewnętrznej.

Pobierz pliki wydania
Pobierz:

PDF
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00