Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-11-15

1. Telepraca szansą na znaczną redukcję kosztów

16 października br. weszła w życie nowelizacja Kodeksu pracy regulująca zasady wykonywania telepracy. Telepraca nie jest zjawiskiem nowym, jednak doprecyzowanie warunków tej formy zatrudnienia z pewnością spowoduje jej gwałtowny rozwój. Poniżej opisujemy zasady telepracy w Polsce oraz jej zalety i wady dla pracodawców.

Zatrudnienie w formie telepracy praktykowane jest przez polskie firmy od dobrych kilku lat - na podstawie dotychczasowych rozwiązań w przepisach prawa pracy. Do tej pory telepraca była wykorzystywana głównie przez osoby pracujące na własny rachunek. Bardzo rzadkie były przypadki telepracowników zatrudnionych na umowę o pracę. Brak konkretnych rozwiązań prawnych powodował dodatkowo, że warunki wykonywania telepracy były bardziej niż umowne, przy czym to pracownik był stroną podporządkowującą się warunkom oferowanym przez pracodawcę (jeśli chodzi np. o wykorzystanie własnego sprzętu, koszty energii, mediów itp.). Brak poczucia pewności zatrudnienia i umowny charakter „pracy w domu” powodowały, że ta forma świadczenia pracy nie zyskiwała na popularności. Ocenia się, że w Polsce tylko około 1% pracowników wykonuje świadczenia w sposób, który można określić mianem telepracy, podczas gdy w Europie Zachodniej jest to już około 11-15% wszystkich aktywnych zawodowo.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00