Obowiązki pracodawcy w zakresie bhp – służba i komisja bhp
Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz przestrzeganie przepisów bhp, zawierających wskazania dotyczące kierowania pracowników na badania profilaktyczne, organizowania szkoleń, zapewnienia określonych warunków pracy, należą do najbardziej istotnych obowiązków pracodawcy. Wypełnia je przy współpracy odpowiednich komórek bhp.
Podstawowe obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), wymienione w art. 207 § 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.), dotyczą m.in. szeroko rozumianej prewencji. Obejmuje ona przede wszystkim:
● organizowanie pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
● zapewnianie przestrzegania w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bhp, wydawanie poleceń usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolowanie wykonania tych poleceń,
● reagowanie na potrzeby w zakresie zapewnienia bhp oraz dostosowywanie środków podejmowanych w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy,
● zapewnianie rozwoju spójnej polityki zapobiegającej wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym, uwzględniającej zagadnienia techniczne, organizację pracy, warunki pracy, stosunki społeczne oraz wpływ czynników środowiska pracy,
● uwzględnianie ochrony zdrowia młodocianych, pracownic w ciąży lub karmiących dziecko piersią oraz pracowników niepełnosprawnych w ramach podejmowanych działań profilaktycznych,
● zapewnianie wykonania nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy,
● zapewnianie wykonania zaleceń społecznego inspektora pracy.
Działania te podejmowane są przez pracodawcę we współpracy z powoływaną przez niego służbą bhp (która w zależności od poziomu zatrudnienia może przybierać różne formy). Natomiast więksi pracodawcy powołują również komisję bhp.
Służba bhp obowiązkowo tworzona jest u pracodawców zatrudniających ponad 100 pracowników. Mniejszy pracodawca także może ją utworzyć - a jeżeli tego nie zrobi, wtedy pracodawca powierza wykonywanie zadań służby pracownikowi lub osobie z „zewnątrz”. Przy czym, aby wykonywać zadania służby, trzeba posiadać do tego odpowiednie kwalifikacje. Komisja bhp jest mniej powszechna chociażby ze względu na obowiązek jej tworzenia dopiero po przekroczeniu znacznie większego stanu zatrudnienia - 250 pracowników.
