Elektroniczne załatwianie spraw po nowelizacji k.p.a.
W 2017 roku ustawodawca wprowadził do Kodeksu postępowania administracyjnego ułatwienia w postaci możliwości skorzystania z elektronicznego załatwiania spraw. Nowe technologie stosowane są przy przekazywaniu ponagleń do wyższej instancji, do komunikacji między urzędami, do milczącego załatwienia sprawy, a także przy zawieraniu ugód oraz w postępowaniu uproszczonym.
Elektronizacja procedur administracyjnych jest jedną z większych, instytucjonalnych zmian nowelizacji w stosunku do dotychczas obowiązujących przepisów. Urzędnicy, którzy prowadzą sprawy zarówno w procedurze między instancjami, jak i dla podmiotów zewnętrznych, muszą przyjąć nowy sposób załatwiania spraw za codzienność, zwłaszcza że elektronizacja będzie następowała w coraz szerszym stopniu. Na tym tle pojawiają się pierwsze problemy i pytania. Przepisy zostały bowiem sformułowane niekiedy w taki sposób, że niejako wymuszają elektroniczną formę kontaktu z innymi uczestnikami postępowania.
Ponaglenie
Stronie służy prawo do wniesienia ponaglenia, jeżeli nastąpiła bezczynność albo przewlekłość w załatwieniu sprawy.
