Czym różni się urzędowe poświadczenie doręczenia od urzędowego poświadczenia przedłożenia
W 2018 roku NSA wydał kilka rozstrzygnięć, w których zwraca uwagę na konieczność rozróżniania urzędowego poświadczenia doręczenia (UPD) od urzędowego poświadczenia przedłożenia (UPP). NSA zrobił to przy okazji sporów między urzędami o wyznaczanie ostatniej możliwej daty skierowania sprawy do sądu administracyjnego.
Organ gminy jest uprawniony do wniesienia skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze do WSA. Mimo że organ gminy jest podmiotem publicznym, jest jednocześnie stroną postępowania nadzorczego. Przysługują mu określone środki prawne, których wniesienie uzależnione jest od zachowania terminu. Termin ten liczony jest od daty doręczenia rozstrzygnięcia nadzorczego. Na podstawie art. 98 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, rozstrzygnięcia organu nadzorczego dotyczące gminy podlegają zaskarżeniu do sądu administracyjnego z powodu niezgodności z prawem w terminie 30 dni od dnia ich doręczenia.
