Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2019-08-20

Jak ustalać prawo do zasiłków z ubezpieczenia społecznego i ich wysokość dla pracowników samorządowych

Zasady ustalania prawa do świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, ich wysokość i podstawy wymiaru dla pracowników samorządowych określają ogólne przepisy w tym zakresie, czyli ustawa zasiłkowa. Na wysokość zasiłków przysługujących pracownikom samorządowym mają wpływ także różnego rodzaju dodatki,  nagrody i premie, których zasady przyznawania i wypłaty są uregulowane  dla tej grupy zawodowej odrębnymi przepisami, np. w rozporządzeniu, ale też w regulaminie wynagradzania, układzie zbiorowym pracy albo umowie o pracę.

Ustawa zasiłkowa nie różnicuje określonych w niej zasad ustalania wysokości świadczeń w razie choroby i macierzyństwa w zależności od rodzaju pracodawcy, a także nie uwzględnia często specyficznych reguł określających wynagrodzenia pracowników. Przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłków dla pracowników samorządowych istotne znaczenie będą mieć:

  • przepisy rozporządzenia z 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych określającego zasady przyznawania i wypłaty poszczególnych składników wynagrodzenia tej grupie zawodowej,
  • regulacje wewnątrzzakładowe uszczegóławiające ww. przepisy.

 

Okres wyczekiwania na prawo do świadczenia chorobowego

Pracownik samorządowy nabywa prawo do zasiłku chorobowego (wynagrodzenia chorobowego) po upływie 30 dni nieprzerwanego ubezpieczenia chorobowego. Bez okresu wyczekiwania przysługują natomiast zasiłki macierzyński i opiekuńczy.

 

Wynagrodzenie chorobowe

Podobnie jak pozostali pracownicy również pracownicy samorządowi zachowują prawo do wynagrodzenia za okres niezdolności do pracy z powodu choroby finansowanego ze środków pracodawcy przez łączny okres nieprzekraczający 33 dni w danym roku. Jeżeli taki pracownik ukończył 50 lat, wynagrodzenie chorobowe przysługuje mu za nie więcej niż 14 dni w roku. Krótszy okres wypłaty świadczenia chorobowego ze środków pracodawcy rozpoczyna się od roku następującego po roku ukończenia 50 lat. Po okresie wypłaty wynagrodzenia chorobowego w przysługującym limicie (33 lub 14 dni) pracownikowi przysługuje zasiłek chorobowy z ubezpieczenia społecznego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00