Instrukcja gospodarowania mieniem ruchomym – wzór
Wstęp
Zasady gospodarowania mieniem ruchomym są ustalone w sposób ogólnie obowiązujący tylko dla państwowych jednostek budżetowych - w odniesieniu do powierzonych im w zarząd składników majątkowych Skarbu Państwa. Regulacje te są zawarte w ustawie o zasadach zarządzania mieniem państwowym oraz wydanym na jej podstawie rozporządzeniu w sprawie gospodarowania majątkiem ruchomym SP. Odpowiednika tych przepisów nie ma dla mienia komunalnego. Dlatego pracownicy samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych mają liczne problemy związane z gospodarowaniem składnikami komunalnego mienia ruchomego, oddanymi tym jednostkom w zarząd i użytkowanie. Kierownicy oraz pracownicy jednostek organizacyjnych nie wiedzą np.:
- co oznacza wykorzystanie mienia komunalnego zgodnie z jego przeznaczeniem,
- czy mogą we własnym zakresie decydować o zbyciu lub zlikwidowaniu rzeczy, które stały się zbędne ich jednostkom,
- na jakich zasadach przekazywać zbędne składniki majątkowe między jednostkami organizacyjnymi podległymi tej samej JST, a na jakich przekazywać te składniki do innych podmiotów należących do sektora publicznego i prywatnego,
- czy mogą sprzedać zbędne środki trwałe własnym pracownikom, a jeśli tak - to za jaką cenę,
- czy mogą oddawać składniki mienia ruchomego nieodpłatnie, a jeśli tak - to komu.
Rozwiązania tych i innych problemów należy szukać w przepisach ustalających nadrzędne zasady zarządu mieniem komunalnym, zawartych w uofp i samorządowych ustawach ustrojowych oraz w aktach szczegółowych wydawanych przez:
- organy stanowiące JST - dotyczących ogólnych zasad wykonywania zarządu mieniem komunalnym danej JST,
- organy wykonawcze JST - dotyczących procedur kontroli zarządczej II stopnia w obszarze gospodarki mieniem komunalnym i jego ochrony,
- kierowników jednostek organizacyjnych podległych JST - dotyczących procedur kontroli zarządczej I stopnia w obszarze gospodarki mieniem komunalnym i jego ochrony.
Przy czym istotne jest, że kierownicy jednostek przy tworzeniu wewnętrznych instrukcji gospodarki mieniem ruchomym muszą brać pod uwagę ustalenia organów wykonawczych i stanowiących, a organy wykonawcze - przepisy wydane przez organy stanowiące.
