Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.617.2022.2.AWY

Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu przeniesienia praw własności.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu przeniesienia praw własności.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych z siedzibą na terytorium Polski, podlegającą opodatkowaniu tym podatkiem od całości swoich dochodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Spółka jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Spółka prowadzi działalność w sektorze odnawialnych źródeł energii w zakresie (...) w Grupie Kapitałowej (…). Spółka koordynuje prace związane z postępowaniem mającym na celu wydanie nowych koncesji (…) (dalej także jako: „Postępowanie koncesyjne”). Spółka jest jedynym udziałowcem 10 spółek zależnych, z których część bierze udział w Postępowaniu koncesyjnym.

W związku z działaniami podejmowanymi w związku z toczącym się Postępowaniem koncesyjnym, Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę [dalej także jako: „Umowa zakupu”] z wyłonionym Wykonawcą na przeprowadzenie badań środowiskowych dla akwenu, na obszarze którego może zostać zlokalizowana morska farma wiatrowa [dalej także jako: „Badania środowiskowe”]. Nabywane od Wykonawcy świadczenie ma obejmować m.in. przygotowanie szczegółowego raportu oddziaływania ww. inwestycji na środowisko, czego rezultatem ma być uzyskanie ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przyszłej inwestycji, na podstawie której Spółka będzie uprawniona do wystąpienia o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę farmy wiatrowej.

Biorąc pod uwagę intensywny rozwój sektora (...) oraz będące tego rezultatem ograniczone zdolności realizacji prac przez kontrahentów, w tym m.in. dotyczących realizacji Badań środowiskowych, Spółka jako odpowiedzialna po stronie Grupy Kapitałowej za skuteczną koordynację realizacji Postępowania koncesyjnego, postanowiła zlecić wykonanie Badań środowiskowych dla wszystkich obszarów, na które zostały złożone wnioski o przyznanie koncesji przez aplikujące spółki zależne Wnioskodawcy.

Po rozstrzygnięciu Postępowania koncesyjnego może okazać się, że koncesje zostaną przyznane wyłącznie dla części spółek zależnych Wnioskodawcy. Spółki te po uzyskaniu koncesji, w celu kontynuacji procesu inwestycyjnego nabędą za wynagrodzeniem od Wnioskodawcy Badania środowiskowe na odpowiednie akweny na (…). Z kolei część spółek zależnych Wnioskodawcy może nie otrzymać koncesji. Wówczas, nabyte przez Wnioskodawcę Badania środowiskowe dla tych akwenów, na których finalnie przez ww. spółki nie będzie prowadzony proces inwestycyjny nie będą użyteczne gospodarczo ani dla Wnioskodawcy ani dla spółek zależnych Wnioskodawcy (dalej jako: „Odsprzedawane Prawa Majątkowe”).

W tym zakresie (Badań środowiskowych, które nie będą użyteczne gospodarczo ani dla Wnioskodawcy ani dla spółek zależnych Wnioskodawcy) strony Umowy zakupu postanowiły, że Wykonawca złoży Wnioskodawcy ofertę zawarcia umowy sprzedaży [dalej jako: „Umowa”], przenoszącej na Wykonawcę za wynagrodzeniem wszelkie prawa do Odsprzedawanych Praw Majątkowych. Wnioskodawca będzie uprawniony do przyjęcia oferty Wykonawcy, przy czym zgodnie z postanowieniem stron umowa sprzedaży na Odsprzedawane Prawa Majątkowe zostanie zawarta z dniem wysłania Wykonawcy potwierdzenia przyjęcia jego oferty. Pomimo przyjęcia oferty i zawarcia umowy, badania te cały czas pozostaną u Wnioskodawcy.

Zakres praw majątkowych ww. umowy sprzedaży odpowiada ściśle zakresowi praw do tych Badań Środowiskowych, przeniesionych pierwotnie przez Wykonawcę na Wnioskodawcę w wykonaniu Umowy zakupu, w szczególności obejmuje on prawo własności, prawa autorskie na wszystkich polach eksploatacji.

Wynagrodzenie za Odsprzedawane Prawa Majątkowe stanowić będzie generalnie równowartość sumy kwot zapłaconych wcześniej przez Wnioskodawcę tytułem wynagrodzenia za niewykorzystane Badania Środowiskowe. Wykonawca zobowiązuje się do zapłaty ww. wynagrodzenia w terminie 730 dni od dnia przyjęcia oferty. Strony zgodnie zastrzegają, że do czasu uiszczenia wynagrodzenia to Wnioskodawca pozostaje właścicielem Odsprzedawanych Praw Majątkowych. Przejście na Wykonawcę prawa własności, jak również praw autorskich nastąpi po uiszczeniu całości wynagrodzenia. Z tym też dniem Wnioskodawca przeniesie na Wykonawcę posiadanie Odsprzedawanych Praw Majątkowych. Wnioskodawca zobowiązuje się nie oferować innym podmiotom sprzedaży Odsprzedawanych Praw Majątkowych, za wyjątkiem sytuacji gdy nie dojdzie do zawarcia Umowy w wyniku nie przyjęcia oferty, bądź umowa sprzedaży zostanie rozwiązana z dowolnej przyczyny.

W okresie między przyjęciem oferty, a uiszczeniem wynagrodzenia Wnioskodawca zobowiązuje się współdziałać z Wykonawcą w procesie pozyskania nabywcy na Odsprzedawane Prawa Majątkowe. W tym celu Wnioskodawca umożliwi potencjalnemu nabywcy (poszukiwanemu aktywnie przez Wykonawcę) weryfikację Odsprzedawanych Prawa Majątkowych, pod warunkiem zachowania przez niego poufności udostępnianych informacji i danych. Udostępnienie Odsprzedawanych Praw Majątkowych nastąpi poprzez zdalny dostęp w formie VDR lub w inny sposób uzgodniony między stronami, przy czym jedynym podmiotem odpowiedzialnym za prezentację Odsprzedawanych Praw Majątkowych oraz wszelkie wyjaśnienia dla potencjalnego nabywcy będzie Wykonawca. Strony zgodnie zastrzegły, że wykonanie zobowiązań Wnioskodawcy w zakresie udostępniania całości, bądź fragmentów umowy w procesie pozyskiwania przez Wykonawcę potencjalnego nabywcy w żadnym wypadku nie oznacza przeniesienia na Wykonawcę jakichkolwiek praw do Odsprzedawanych Praw Majątkowych.

Wnioskodawca deklaruje także gotowość zawarcia z Wykonawcą i potencjalnym nabywcą umowy (umowa trójstronna), która umożliwi przeniesienie praw do Odsprzedawanych Praw Majątkowych na potencjalnego nabywcę i zapłatę wynagrodzenia (przez znalezionego nabywcę) bezpośrednio na rzecz Wnioskodawcy.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku nr 2)

Czy Wnioskodawca postępuje prawidłowo rozpoznając na gruncie UVAT obowiązek podatkowy z chwilą faktycznego przeniesienia prawa własności (wydania tych praw) na Wykonawcę tj. nie wcześniej niż z chwilą uregulowania należnego wynagrodzenia?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Spółki, na podstawie art. 19a ust. 1 UVAT, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wykonania usługi, rozumianej w tych okolicznościach jako moment faktycznego przeniesienia Odsprzedawanych Praw Majątkowych na Wykonawcę, co jak wynika z treści umowy nastąpi nie wcześniej jak z chwilą uregulowania całości wynagrodzenia z tego tytułu. VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 UVAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 UVAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

W myśl art. 19a ust. 1 UVAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Należy wskazać, że zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi. Oznacza to, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów, bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.

Ustawa o VAT nie definiuje tego momentu, ani w żaden sposób nie precyzuje, jakimi kryteriami należy posługiwać się dla jego określenia. O faktycznym wykonaniu usługi decyduje jej charakter.

Posiłkowo warto odwołać się do art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r., poz. 459 z późn. zm.), zgodnie z którym strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie, ani zasadom współżycia społecznego. Z zasady tej wynika, że strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez obowiązujące przepisy prawa, w tym także przepisy prawa podatkowego.

W przypadku świadczenia usług ustawodawca wiąże moment powstania obowiązku podatkowego z chwilą „wykonania usługi”. Sięgając do słownikowego znaczenia pojęcia „wykonanie”, należy przez to rozumieć „zrobienie, jakiejś rzeczy lub czynności” (za Słownikiem Języka Polskiego). Warto zwrócić uwagę na formę dokonaną analizowanego pojęcia, która podkreśla sfinalizowanie świadczenia usługi. Innymi słowy, o wykonaniu świadczenia można mówić, gdy świadczący wywiązał się ze swojego zobowiązania na rzecz beneficjenta, a podmiot nabywający otrzymał zlecone świadczenie.

W ocenie Wnioskodawcy, w przedmiotowych okolicznościach należy podnieść, że jako przykład wśród usług, ustawodawca wymienia m.in. czynność przeniesienia praw do wartości niematerialnych i prawnych. W tym kontekście, zestawiając brzmienie art. 8 ust. 1 pkt 1 z art. 19a ust. 1 UVAT, uzasadnionym jest twierdzenie, że przez moment wykonania usługi należy rozumieć w istocie moment przeniesienia na Wykonawcę Odsprzedawanych Praw Majątkowych. Innymi słowy, tak długo jak na Wykonawcę nie zostaną przeniesione te prawa, nie ma podstaw do rozpoznawania obowiązku podatkowego. Z kolei, moment przeniesienia należy utożsamiać z chwilą, gdy Wykonawca stanie się realnym dysponentem Odsprzedawanych Praw Majątkowych, co będzie miało miejsce nie wcześniej niż z chwilą uregulowania wynagrodzenia.

W przypadku, gdy mamy do czynienia z dostawą towarów, moment jej dokonania jest bardziej uchwytny i ustawodawca wiąże go z chwilą przeniesienia na nabywcę prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Wprawdzie w przypadku świadczenia usług, z uwagi na ich naturę, ustawa nie posługuje analogicznym sformułowaniem, to pomocniczo, w szczególności w przypadku, gdy przedmiotem świadczenia jest właśnie przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, w ocenie Spółki można identyfikować moment przeniesienia praw z chwilą nabycia przez ich nabywcę prawa do rozporządzania, stania się ich faktycznym dysponentem. Trudno uznać, że nastąpiło jakiekolwiek przeniesienie prawa. Udostępnienie ich potencjalnemu nabywcy wymaga zgody Wnioskodawcy, samo przeniesienie prawa własności nastąpi dopiero z chwilą uregulowania całości należnego wynagrodzenia. Oznacza to, że w praktyce Wykonawca nie może prawnie skutecznie zbyć Odsprzedawanych Praw Majątkowych, a także bez akceptacji Wnioskodawcy nie może nawet prezentować ich zawartości zainteresowanym ich nabyciem podmiotom. Do czasu zapłaty, Odsprzedawane Prawa Majątkowe pozostają w dyspozycji Wnioskodawcy, który pozostaje również ich prawnym właścicielem.

Podsumowując, w ocenie Spółki, obowiązek podatkowy w podatku VAT powstanie dopiero z chwilą przeniesienia przez Wnioskodawcę Odsprzedawanych Praw Majątkowych na Wykonawcę tj. z chwilą uregulowania całości wynagrodzenia przez Wykonawcę.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W oparciu o art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, że definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów”. Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Zasady dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług uregulowane zostały w art. 19a ustawy.

Stosownie do art. 19a ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Wskazana powyżej regulacja jest zgodna z art. 63 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej zgodnie z którym:

Zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego ma miejsce, a VAT staje się wymagalny w momencie dostarczenia towarów lub wykonania usług.

Powyższy przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.

Moment powstania obowiązku podatkowego wymaga od wykonawcy danej usługi prawidłowego określenia momentu jej wykonania. Ustawa nie definiuje tego momentu, ani w żaden sposób nie precyzuje, jakimi kryteriami należy posługiwać się dla jego określenia.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca koordynuje prace związane z postępowaniem mającym na celu wydanie nowych koncesji na budowę farm wiatrowych na (…). W związku z Postępowaniem koncesyjnym Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę z Wykonawcą na przeprowadzenie Badań środowiskowych dla akwenu, na obszarze którego może zostać zlokalizowana morska farma wiatrowa. Nabywane od Wykonawcy świadczenie ma obejmować m.in. przygotowanie szczegółowego raportu oddziaływania ww. inwestycji na środowisko.

Część spółek zależnych Wnioskodawcy, biorących udział w Postępowaniu koncesyjnym, może nie otrzymać koncesji. Nabyte przez Wnioskodawcę Badania Środowiskowe dla tych akwenów nie będą użyteczne gospodarczo i dlatego będą przedmiotem sprzedaży przez Wnioskodawcę. Strony umowy zakupu postanowiły, że Wykonawca złoży Wnioskodawcy ofertę zawarcia umowy sprzedaży, przenoszącej na Wykonawcę za wynagrodzeniem wszelkie prawa do Odsprzedawanych Praw Majątkowych. Zakres praw majątkowych ww. umowy sprzedaży odpowiada ściśle zakresowi praw do tych Badań Środowiskowych przeniesionych pierwotnie przez Wykonawcę na Wnioskodawcę, w szczególności obejmuje prawo własności, prawa autorskie na wszystkich polach eksploatacji.

Wykonawca zobowiązał się do zapłaty wynagrodzenia za Odsprzedawane Prawa Majątkowe w terminie 730 dni od przyjęcia oferty. Do czasu uiszczenia wynagrodzenia to Wnioskodawca pozostaje właścicielem Odsprzedawanych Praw Majątkowych. Przejście na Wykonawcę prawa własności, jak również praw autorskich nastąpi po uiszczeniu całości wynagrodzenia.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy Wnioskodawca powinien rozpoznać obowiązek podatkowy z chwilą faktycznego przeniesienia praw własności na Wykonawcę, tj. nie wcześniej niż z chwilą uregulowania należnego wynagrodzenia.

Należy zauważyć, że obowiązujące przepisy ustawy nie regulują odrębnie momentu powstania obowiązku podatkowego dla planowanych przez Wnioskodawcę ww. usług. Jednocześnie przedstawione okoliczności sprawy nie wskazują, że w sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym wystąpi jeden z przypadków powstania obowiązku podatkowego na zasadach szczególnych.

Zatem będzie należało zastosować przepis regulujący ogólny moment powstania obowiązku podatkowego, tj. art. 19a ust. 1 ustawy, zgodnie z którym obowiązek podatkowy powstaje w momencie wykonania usługi.

Ustawa VAT nie definiuje tego momentu, ani nie precyzuje, jakimi kryteriami należy posługiwać się dla jego określenia. W orzecznictwie sądów administracyjnych i organów podatkowych przyjmuje się, iż określenie momentu wykonania usługi powinno następować na podstawie obiektywnych przesłanek, z uwzględnieniem specyfiki i charakteru danej usługi. O charakterze i dacie wykonania usługi decydują, co do zasady, strony umowy, chyba że moment ten jest określony przez obowiązujące przepisy prawa.

Uwzględniając charakter i specyfikę transakcji, jaką stanowi zbycie praw, należy uznać, iż o jej wykonaniu można mówić z chwilą, w której nastąpi skutek w postaci przejścia tych praw na nabywcę. Dopiero w tym momencie będzie można zasadnie twierdzić, iż została spełniona istota świadczenia i powstał stan, w którym zbywca nie jest już właścicielem praw, natomiast ich właścicielem jest/stał się nabywca, który tym samym uzyskał z tą chwilą możliwość dysponowania nimi (jak właściciel), w tym korzystania z nich i czerpania korzyści ekonomicznych (finansowych).

Określenie chwili, z którą nastąpi przejście Odsprzedawanych Praw Majątkowych na nabywcę zależy od ustaleń stron umowy.

Należy w tym miejscu wskazać, że stosownie do art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Z powyższej zasady wynika, że strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez obowiązujące przepisy prawa, w tym także przepisy prawa podatkowego.

Zgodnie z umową zawartą między Wnioskodawcą a Wykonawcą, który będzie nabywcą Odsprzedawanych Praw Majątkowych, przejście tych praw nastąpi z chwilą zapłaty całości wynagrodzenia przez nabywcę. Jednocześnie Wnioskodawca zaznaczył, że wykonanie jego zobowiązań w zakresie udostępniania całości bądź fragmentów umowy w procesie pozyskiwania przez Wykonawcę potencjalnego nabywcy w okresie między przyjęciem oferty a uiszczeniem wynagrodzenia nie oznacza przeniesienia na Wykonawcę jakichkolwiek praw do Odsprzedawanych Praw Majątkowych. Oznacza to, że do czasu uregulowania przez nabywcę całości wynagrodzenia, nie będzie miał on prawa do dysponowania i rozporządzania Odsprzedawanymi Prawami Majątkowymi.

W niniejszych okolicznościach należy więc stwierdzić, że zgodnie z art. 19a ust. 1 obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wykonania usługi. Za wykonanie usługi w postaci zbycia Odsprzedawanych Praw Majątkowych należy natomiast uznać moment przeniesienia tych praw na nabywcę, co zgodnie z umową nastąpi w momencie otrzymania wynagrodzenia od nabywcy.

Stanowisko Wnioskodawcy należy więc uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 dotyczącego podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytania nr 1) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym opisanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00