Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 1 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.861.2022.2.AK

- Zwolnienie od podatku VAT przekazania aportem sieci wodociągowej z hydrantami na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, - Zwolnienie od podatku VAT przekazania aportem sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, - Zwolnienie od podatku VAT przekazania aportem nakładów dotyczących modernizacji stacji uzdatniania wody (SUW) na podstawie art. art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Interpretacja indywidualna  

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest :

prawidłowe w zakresie :

·zwolnienia od podatku VAT przekazania aportem sieci wodociągowej z hydrantami na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy,

·zwolnienia od podatku VAT przekazania aportem sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a,

nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT przekazania aportem nakładów dotyczących modernizacji stacji uzdatniania wody (SUW) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 grudnia 2022 r. wpłynął wniosek Państwa Gminy z 1 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:

-zwolnienia od podatku VAT przekazania aportem sieci wodociągowej z hydrantami na podstawie art.  43 ust. 1 pkt 10a ustawy,

-zwolnienia od podatku VAT przekazania aportem sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej na podstawie art.  43 ust. 1 pkt 10a ustawy,

-zwolnienia od podatku VAT przekazania aportem nakładów dotyczących modernizacji stacji uzdatniania wody (SUW) na podstawie art. art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 stycznia  2023 r. (data wpływu 24 stycznia 2023 r.) oraz  24 stycznia  2023 r. (data wpływu), 26 stycznia 2023 r. (data wpływu) oraz 27 stycznia 2023 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina jest właścicielem nowo wybudowanej sieci wodno-kanalizacyjnej oraz zmodernizowanej stacji uzdatniania wody (SUW). Wartość sieci wodociągowej .... zł netto .... zł brutto, sieci kanalizacyjnej 1....zł netto .... zł brutto, SUW .... zł netto ..... zł brutto, łącza wartość inwestycji wynosi .....netto .... zł brutto.

Inwestycja obejmowała:

1) Budowa sieci wodociągowej z hydrantami:

PE90 o długości 2690 m,

Hydranty p.poż. nadziemne o średnicy 80 mm wraz z zasuwami fi 80 mm,

Zestaw wodomierzowy.

2) Budowa sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej:

PE160 o łącznej długości 3220 m,

Rury PVC kanalizacyjne, kielichowe klasy SN8,

Studnie rewizyjne z kręgów betonowych śr. 1200 mm z betonu wibroprasowanego klasy B45, wodoszczelnego W8, mrozoodpornego F-150,

Przyłącza wodociągowe z rur ciśnieniowej PE o śr. zewn. 63 mm,

4 szt. przepompowni ścieków wraz z montażem.

3) Modernizacja stacji uzdatniania wody:

Roboty wyburzeniowe w budynku,

Wykonanie fundamentu żelbetowego pod kontener,

Dostawa i montaż kontenera z płyt warstwowych,

Wykonanie fundamentu pod filtr,

Roboty wykończeniowe,

Instalacje elektryczne, ogrzewania, oświetlenia,

Przeniesienie agregatu prądotwórczego,

Przeniesienie Rozdzielnicy RG,

Montaż szafy zasilająco-sterowniczej Technologicznej RZS-T,

Montaż szafy zasilająco-sterowniczej ZH RZS-Z,

Montaż skrzynek przyłączeniowych,

Montaż koryt kablowych, rurek instalacyjnych,

Układanie przewodów elektrycznych,

Montaż osprzętu elektroinstalacyjnego i opraw oświetleniowych wewnętrznych,

Wykonanie połączeń wyrównawczych,

Pomiary elektryczne,

Wymiana pomp głębinowych,

Zestaw napowietrzający składający się z następujących elementów: aerator ciśnieniowy PN 6 z stali czarnej średnicy D=1800 mm, powłoka zewnętrzna i wewnętrzna EPX1.

Gmina zamierza przekazać w 2023 r. aportem sieć wodno-kanalizacyjną i koszty modernizacji SUW … Sp. z o.o. 100% udziałów w Spółce .. należą do Gminy.

Infrastruktura wniesiona aportem jest wykorzystywana przez Spółkę do czynności opodatkowanych VAT, tj. odpłatnej dostawy wody i odpłatnego odbioru ścieków dla mieszkańców Państwa Gminy i tym samym przejęli zadania własne Gminy wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina nie dysponuje odpowiednimi zasobami służącymi do zarządzania i wykorzystywania Infrastruktury, w szczególności nie dysponuje zasobami kadrowymi, sprzętem oraz nie posiada zasobów organizacyjnych, które pozwoliłyby na sprawne i efektywne wykorzystanie infrastruktury do zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej w tym zakresie. Przekazanie aportem do Spółki będzie udokumentowane aktem notarialnym. Przez przekazanie aportem sieci i SUW zwiększeniu ulegną udziały w spółce i kapitał zakładowy Spółki. Gmina nie miała prawa odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu poniesionych wydatków, a tym samym podatek VAT będzie wydatkiem kwalifikowanym w projekcie.

W uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi na pytania wskazane w wezwaniu, tj.:

1)Czy:

-sieć wodociągowa z hydrantami,

-sieć kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowe

stanowią budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.)?

2)Czy ww. sieć wodociągowa z hydrantami i sieć kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej są trwale związane z gruntem?

3)Jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie sieci wodociągowej z hydrantami i sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej, wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?

4)Kiedy sieć wodociągowa z hydrantami, sieć kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej i zmodernizowana stacja uzdatniania wody (SUW), zostały oddane do użytkowania?

5)Czy stacja uzdatniania wody (SUW) przed modernizacją była użytkowana przez Spółka z o.o.? Jeżeli tak, to na jakiej podstawie (np. aportu, dzierżawy, najmu)?

6)Czy przedmiotem aportu do Spółki są tylko nakłady na modernizację stacji uzdatniania wody?

7)Czy oddanie do użytkowania sieci wodociągowej z hydrantami i sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej oraz zmodernizowanej stacji uzdatniania wody (SUW), nastąpi przed przekazaniem ich aportem do Spółki, czy po ich przekazaniu do Spółki?

8)Czy przekazanie aportem ww. sieci wodociągowej z hydrantami i sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej, nastąpi w okresie krótszym niż dwa lata od momentu oddania ich do użytkowania?

9)Czy Państwa Gmina użytkowała sieć wodociągową z hydrantami i sieć kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej po ich wybudowaniu?

10)Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie sieci wodociągowej z hydrantami i sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej przed ich przekazaniem aportem do Spółki w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.)? Jeśli tak, to należy wskazać dokładną datę.

11)W wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. sieci wodociągowej z hydrantami i sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej?

12)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. sieci wodociągowej z hydrantami i sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

13)Czy ww. sieć wodociągowa z hydrantami i sieć kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej, były wykorzystywane przez Państwa Gminę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywana była ww. siećwodociągowa z hydrantami i sieć kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej wykonywali Państwo – należy podać podstawę prawną zwolnienia?

14)Czy od wydatków dotyczących budowy sieci wodociągowej z hydrantami oraz sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej i wydatków dotyczących modernizacji stacji uzdatniania wody Państwa Gminie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

wskazali Państwo:

Sieć wodociągowa z hydrantami

Ad. 1) Sieć wodociągowa z hydrantami stanowi budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 z późn. zm.).

Ad. 2) Sieć wodociągowa z hydrantami jest trwale związana z gruntem.

Ad. 3) Symbol PKOB 2.22.221.2212.

Ad. 4) Sieć wodociągowa z hydrantami została oddana do użytkowania dnia 03.10.2022 r.

Ad. 7) Oddanie do użytkowania sieci wodociągowej z hydrantami nastąpi przed przekazaniem jej aportem do Spółki.

Ad. 8) Przekazanie aportem sieci wodociągowej z hydrantami nastąpi w okresie krótszym niż dwa lata od momentu oddania do użytkowania.

Ad. 9) Gmina użytkowała sieć wodociągową z hydrantami po jej wybudowaniu.

Ad. 10) Pierwsze zasiedlenie sieci wodociągowej z hydrantami nastąpiło 03.10.2022 r.

Ad. 11) Pierwsze zasiedlenie sieci wodociągowej z hydrantami nastąpiło w wyniku jej wybudowania.

Ad. 12) Pomiędzy pierwszym zasiedleniem sieci wodociągowej z hydrantami a ich dostawą upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Ad. 13) Sieć wodociągowa z hydrantami jest wykorzystywana, od dnia oddania jej do użytkowania, przez Gminę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 z późn. zm.) w ramach realizacji zadań publicznych na rzecz lokalnej społeczności w ramach zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego. Sp. z o.o. w .... po planowanym otrzymaniu aportem sieci wodociągowej z hydrantami pobierać będzie ustalone opłaty za dostawę wody w określonych stawkach z podatkiem VAT.

Ad. 14) Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków dotyczących budowy sieci wodociągowej z hydrantami.

Sieć kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej

Ad. 1) Sieć kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej stanowi budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 z późn. zm.).

Ad. 2) Sieć kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej jest trwale związana z gruntem.

Ad. 3) Symbol PKOB 2.22.221.2212.

Ad. 4) Sieć kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej została oddana do użytkowania dnia 03.10.2022 r.

Ad. 7) Oddanie do użytkowania sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej nastąpi przed przekazaniem jej aportem do Spółki.

Ad. 8) Przekazaniem aportem sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej nastąpi w okresie krótszym niż dwa lata od momentu oddania do użytkowania.

Ad. 9) Gmina użytkowała sieć kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej po jej wybudowaniu.

Ad. 10) Pierwsze zasiedlenie sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej nastąpiło 03.10.2022 r.

Ad. 11) Pierwsze zasiedlenie sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej nastąpiło w wyniku jej wybudowania.

Ad. 12) Pomiędzy pierwszym zasiedleniem sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej a ich dostawą upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Ad. 13) Sieć kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej jest wykorzystywana, od dnia oddania jej do użytkowania, przez Gminę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 z późn. zm.) w ramach realizacji zadań publicznych na rzecz lokalnej społeczności w ramach zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego. Sp. z o.o. w R. po planowanym otrzymaniu aportem sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej pobierać będzie ustalone opłaty za odbiór nieczystości ciekłych w określonych stawkach z podatkiem VAT.

Ad. 14) Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków dotyczących budowy sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej.

Zmodernizowana stacja uzdatniania wody (SUW)

Ad. 1) Zmodernizowana stacja uzdatniania wody (SUW) stanowi budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 z późn. zm.).

Ad. 2) Zmodernizowana stacja uzdatniania wody (SUW) jest trwale związana z gruntem.

Ad. 3) Symbol PKOB 2.22.221.2212.

Ad. 4) Zmodernizowana stacja uzdatniania wody (SUW) została oddana do użytkowania dnia 03.10.2022 r.

Ad. 5) Stacja uzdatniania wody (SUW) przed modernizacją była użytkowana przez  Sp. z o.o. Działka, na której znajduje się SUW w 2000 roku została przekazana na własność  Sp. z o.o.

Ad. 6) Przedmiotem aportu do Spółki są tylko nakłady na modernizację stacji uzdatniania wody.

Ad. 7) Oddanie do użytkowania zmodernizowanej stacji uzdatniania wody nastąpi przed przekazaniem jej aportem do Spółki.

Ad. 8) Przekazanie aportem zmodernizowanej stacji uzdatniania wody nastąpi w okresie krótszym niż dwa lata od momentu oddania do użytkowania.

Ad. 9) Gmina użytkowała zmodernizowaną stację uzdatniania wody po jej wybudowaniu.

Ad. 10) Pierwsze zasiedlenie zmodernizowanej stacji uzdatniania wody nastąpiło 03.10.2022r.

Ad. 11) Pierwsze zasiedlenie zmodernizowanej stacji uzdatniania wody nastąpiło w wyniku jej zmodernizowania.

Ad. 12) Pomiędzy pierwszym zasiedleniem zmodernizowanej stacji uzdatniania wody a ich dostawą upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Ad. 13) Zmodernizowana stacja uzdatniania wody (SUW) jest wykorzystywana, od dnia oddania jej do użytkowania, przez Gminę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 z późn. zm.) w ramach realizacji zadań publicznych na rzecz lokalnej społeczności w ramach zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego. Zmodernizowana stacja uzdatniania wody (SUW) po planowanym przekazaniu aportem Sp. z o.o. w .....  służyć będzie czynnościom podlegającym opodatkowaniu VAT.

Ad. 14) Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków dotyczących modernizacji stacji uzdatniania wody.

Sieć wodociągowa z hydrantami

Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków dotyczących budowy sieci wodociągowej z hydrantami oraz dokonujący ich dostawy nie poniosła wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Sieć kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej

Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków dotyczących budowy sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej oraz dokonujący ich dostawy nie poniosła wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Pytania (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu z 24 stycznia 2023 r.)

1)Czy czynność przekazania aportem sieci wodociągowej z hydrantami, zwolnione będzie z podatku VAT?

2)Czy czynność przekazania aportem sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej zwolnione będzie z podatku VAT?

3)Czy czynność przekazania aportem zmodernizowanej stacji uzdatniania wody zwolnione będzie z podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 26 stycznia 2023 r.)

Ad.1

Budowa sieci wodociągowej z hydrantami, zgodnie z protokołem odbioru końcowego z dnia 10.10.2022 r., roboty budowlane zakończone zostały w dniu 03.10.2022 r.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ppkt b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 z późn. zm.) zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy: pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata oraz pkt 10a dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętych zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że: a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. Oba warunki z art. 43 ust. 1 pkt 10a zostały spełnione, ponieważ zgodnie z odpowiedzią na punkt 14, Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków dotyczących budowy sieci wodociągowej z hydrantami oraz dokonując ich dostawy nie ponosiła wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z czym Gmina chce w 2023 r. przekazać aportem sieć wodociągową z hydrantami. 

W związku z powyższym zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a przekazanie aportem sieci wodociągowej z hydrantami zwolnione będzie z podatku VAT.

Ad. 2

Budowa sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej, zgodnie z protokołem odbioru końcowego z dnia 10.10.2022 r., roboty budowlane zakończone zostały w dniu 03.10.2022 r.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ppkt b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 z późn. zm.) zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy: pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata oraz pkt 10a dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjęta zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że: a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. Oba warunki z art. 43 ust. 1 pkt 10a zostały spełnione, ponieważ zgodnie z odpowiedzią na punkt 14, Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków dotyczących budowy sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej oraz dokonując ich dostawy nie ponosiła wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z czym Gmina chce w 2023 r. przekazać aportem sieć kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej.

W związku z powyższym zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a przekazanie aportem sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej zwolnione będzie z podatku VAT.

Ad. 3

Modernizacja stacji uzdatniania wody, zgodnie z protokołem odbioru końcowego z dnia 10.10.2022 r., roboty budowlane zakończone zostały w dniu 03.10.2022 r.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ppkt b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 z późn. zm.) zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy: pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą  budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata oraz pkt 10a dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjęta zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że: a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z czym Gmina chce w 2023 r. przekazać aportem modernizację stacji uzdatniania wody.

W związku z powyższym zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a przekazanie aportem modernizacji stacji uzdatniania wody zwolnione będzie z podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Państwa Gmina we wniosku jest :

prawidłowe w zakresie :

·zwolnienia od podatku VAT przekazania aportem sieci wodociągowej z hydrantami na podstawie art. 43 ust. pkt 10a ustawy,

·zwolnienia od podatku VAT przekazania aportem sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a

nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT przekazania aportem nakładów dotyczących modernizacji stacji uzdatniania wody (SUW) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pojęcie „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe. W związku z wniesieniem wkładu do spółki realizują się dwa rodzaje świadczeń ekonomicznych. Z jednej strony wnoszący wkład (aport) przenosi na spółkę, do której dokonuje wkładu, prawo do rozporządzania określonymi składnikami majątku, w zamian za co otrzymuje pewne uprawnienia (udziały), które posiadają określoną wartość. W związku z tym, powyższa transakcja bez wątpienia ma charakter odpłatny (z którego wynika konieczność opodatkowania VAT). Wskazać należy, że z odpłatnością za dostawę towarów lub świadczenie usług mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usługi, a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy – nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. otrzymanie udziałów spółki, w związku z którym wnoszący aport uzyskuje pewną, wymierną korzyść.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego – w zależności od tego co jest jego przedmiotem – spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów w myśl art. 7 (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) lub odpłatnego świadczenia usług, w świetle art. 8 (każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów), a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

W konsekwencji, wniesienie aportem sieci wodociągowej z hydrantami, sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej i kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej, w zamian za udziały należy uznać za odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju.

Przy czym nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wskazano wyżej, rozpatrując w zakresie podatku VAT kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów takich jak jednostki samorządu terytorialnego (np. gminy) należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te w odniesieniu do niektórych czynności występują jako organ władzy publicznej i nie są uznawane za podatników stosownie do ww. art. 15 ust. 6 ustawy.

Jednostki samorządu terytorialnego występują w charakterze podatników podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie, w jakim działają w ramach stosunku cywilnoprawnego. W przedmiotowej sprawie warunek ten będzie spełniony, ponieważ przekazanie aportem do spółki z o.o. sieci wodociągowej z hydrantami, sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej i kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej oraz nakładów dotyczących modernizacji stacji uzdatniania wody dokonanego, będzie miała charakter cywilnoprawny.

W związku z tym dla czynności przekazania aportem sieci wodociągowej z hydrantami, sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej i kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej oraz nakładów dotyczących modernizacji stacji uzdatniania wody dokonanego do  Spółki z o.o., Państwa Gmina nie będzie działała jako organ władzy publicznej i  w  konsekwencji nie będzie mogła skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.

W analizowanym przypadku Państwa Gmina wystąpi w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.

Czynność przekazania aportem sieci wodociągowej z hydrantami, sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej i kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej - zdefiniowana jako dostawa towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy - będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W przypadku dostawy budynków lub budowli zwolnienie od podatku przysługuje na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz 10a ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres

   krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na  podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 z późn. zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

Przez budowle należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem, tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Zgodnie z art. 3 pkt 3a ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie liniowym - należy przez to rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, droga kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable zainstalowane w kanalizacji kablowej, kable zainstalowane w kanale technologicznym oraz kable telekomunikacyjne dowieszone do już istniejącej linii kablowej nadziemnej nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina jest właścicielem nowo wybudowanej sieci wodno-kanalizacyjnej oraz zmodernizowanej stacji uzdatniania wody (SUW). Gmina zamierza przekazać w 2023 r. aportem sieć wodno-kanalizacyjną  i nakłady dotyczące modernizacji SUW Sp. z o.o. 100% udziałów w Spółce należą do Gminy. Infrastruktura wniesiona aportem jest wykorzystywana przez Spółkę do czynności opodatkowanych VAT, tj. odpłatnej dostawy wody i odpłatnego odbioru ścieków dla mieszkańców Państwa Gminy i tym samym przejęli zadania własne Gminy wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina nie dysponuje odpowiednimi zasobami służącymi do zarządzania i wykorzystywania Infrastruktury, w szczególności nie dysponuje zasobami kadrowymi, sprzętem oraz nie posiada zasobów organizacyjnych, które pozwoliłyby na sprawne i efektywne wykorzystanie infrastruktury do zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej w tym zakresie. Sieć wodociągowa z hydrantami oraz sieć kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej, stanowią budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane. Sieć wodociągowa z hydrantami, sieć kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej zostały oddane do użytkowania 03.10.2022 r. Oddanie do użytkowania sieci wodociągowej z hydrantami, sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej nastąpi przed przekazaniem jej aportem do Spółki. Przekazanie aportem sieci wodociągowej z hydrantami, sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej nastąpi w okresie krótszym niż dwa lata od momentu oddania do użytkowania. Gmina użytkowała sieć wodociągową z hydrantami sieć kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej po jej wybudowaniu. Pierwsze zasiedlenie sieci wodociągowej z hydrantami, sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej nastąpiło 03.10.2022 r. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. sieci a ich dostawą upłynie okres krótszy niż 2 lata. Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków dotyczących budowy ww. sieci oraz dokonując ich dostawy nie poniosła wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosiła takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Wątpliwości Państwa Gminy dotyczą ustalenia, czy przekazanie w drodze aportu do Spółki sieci wodociągowej z hydrantami, sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej będzie korzystało ze zwolnienia od podatku VAT.

Analiza powołanych powyżej przepisów prawa oraz przedstawionego opisu sprawy prowadzi do wniosku, że planowana czynność wniesienia do Spółki w drodze aportu sieci wodociągowej z hydrantami i sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej  nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Bowiem – jak wynika z wniosku – pierwsze zasiedlenie sieci wodociągowej z hydrantami, sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej nastąpiło 03.10.2022 r., tj. z chwilą oddania ww. sieci do użytkowania.

Państwa Gmina zamierza przekazać ww. sieci aportem w 2023 r. Zatem, pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. sieci a ich dostawą upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Tym samym, czynność wniesienia przez Państwa Gminę do Spółki w drodze aportu sieci wodociągowej z hydrantami i sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej  nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Przy braku możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT wniesienia w drodze aportu do Spółki ww. sieci wodociągowej z hydrantami, sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej  na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, analizie podlega możliwość zwolnienia od podatku tej dostawy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Jak wskazano wyżej, z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy wynika, że aby dostawa budynku, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki określone w tym przepisie, tj. w stosunku do tych obiektów dokonującemu ich dostawy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wynika z opisu sprawy, Państwa Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków dotyczących budowy ww. sieci wodociągowej z hydrantami i sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej. Ponadto, Państwa Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie ww. sieci w wysokości co najmniej 30% wartości początkowej tych obiektów, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym, wniesienie przez Państwa Gminę do Spółki w drodze aportu ww. sieci wodociągowej z hydrantami i sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej  będzie korzystało ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 jest prawidłowe.

Przechodząc natomiast do kwestii  zwolnienia od podatku aportu nakładów dotyczących modernizacji stacji uzdatniania wody (SUW) wskazać raz jeszcze należy, iż wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego – w zależności od tego co jest jego przedmiotem – spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów w myśl art. 7 lub odpłatnego świadczenia usług, w świetle art. 8, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

Jak stanowi art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

Rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Na podstawie art. 46 § 1 ustawy Kodeks cywilny:

Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

W świetle art. 47 § 1 Kodeksu cywilnego:

Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

Z treści art. 47 § 2 Kodeksu cywilnego wynika, że:

Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

Jak stanowi art. 48 Kodeksu cywilnego:

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Jak wynika z opisu sprawy, przedmiotem aportu do Spółki są tylko nakłady na modernizację stacji uzdatniania wody.

Z punktu widzenia prawa cywilnego, nakłady poniesione na nieruchomość (np. wybudowanie budynku lub budowli oraz ulepszenie i modernizacja istniejących budynków lub budowli), stanowią część składową gruntu i tym samym własność właściciela gruntu . Wszystko to, co zostało trwale z gruntem złączone, stanowi bowiem jego część składową. W konsekwencji podmiot, który poniósł nakłady na nieruchomość, nie może ich sprzedać. Niemniej jednak ma on pewne prawo do tych nakładów i może je przenieść na rzecz innego podmiotu.

W związku z tym, pod względem cywilnoprawnym, w sytuacji, gdy zmodernizowali Państwo stację uzdatniania wody (SUW) znajdującą się na działce będącej własnością Sp. z o.o., tj. ponieśli Państwo nakłady na gruncie, który nie stanowi Państwa własności, nakłady te staną się częścią nieruchomości i przypadną właścicielowi.

W świetle powyższych przepisów należy zwrócić uwagę, że nakłady jakie zostały poniesione przez Państwa Gminę na majątku Spółki (SUW) nie będą stanowić towaru w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy (tj. w szczególności rzeczy oraz ich części). Przedmiotem dostawy (aportu) na rzecz Spółki będą poniesione nakłady stanowiące inwestycję w obcym środku trwałym. Poniesione nakłady w obcym środku trwałym nie będą stanowić zatem odrębnej rzeczy, a jedynie będą skutkować powstaniem po stronie Państwa Gminy roszczenia o zwrot poniesionych kosztów. Roszczenie to nie będzie stanowić natomiast prawa rzeczowego, a jedynie prawo o charakterze zobowiązaniowym, uprawniające do żądania zwrotu dokonanych nakładów. Tym samym, prawo to nie będzie mogło również stanowić towaru w rozumieniu ustawy.

W konsekwencji, w przypadku dostawy (aportu) na rzecz Spółki nakładów na zmodernizowaną stację uzdatniania wody (SUW) nie dojdzie do przeniesienia prawa do dysponowania towarami jak właściciel. Biorąc pod uwagę powołane wcześniej regulacje ustawy należy w związku z tym przyjąć, że przeniesienie nakładów poniesionych w obcym środku trwałym nie będzie stanowiło dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, gdyż będziemy mieli do czynienia z odrębną rzeczą, która mogłaby stanowić towar. Niemniej jednak podmiot, który poniósł nakłady, będzie dysponował pewnym prawem do poniesionych nakładów i będzie mógł to prawo przenieść na rzecz innego podmiotu. Wskazać zatem należy, że nakład jest prawem majątkowym, które może być przedmiotem obrotu gospodarczego.

Z uwagi na powyższe, wniesienie przez Państwa Gminę do Spółki w drodze aportu nakładów dotyczących modernizacji stacji uzdatniania wody (SUW), jako przekazanie za wynagrodzeniem nakładów na cudzą rzecz, będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, a tym samym będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Świadczenie usług w postaci wniesienia w drodze aportu nakładów poniesionych na zmodernizowaną stację uzdatniania wody (SUW) na obcym gruncie nie zostało przez ustawodawcę wymienione wśród usług zwolnionych od podatku, w konsekwencji czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki podatku VAT.

Tym samym stanowisko Państwa Gminy w zakresie pytania nr 3, zgodnie z którym w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a przekazanie aportem modernizacji stacji uzdatniania wody zwolnione będzie z podatku VAT, jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy  zdarzenia przyszłego, które Państwa Gmina przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: sytuacja Państwa Gminy będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Gmina zastosuje się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo  o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329, z późn. zm.; dalej jako „PPSA”). 

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu),  na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00