Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 28-03-2024
Artykuł aktualny na dzień 28-03-2024
Data publikacji: 2023-02-17

Procedura zmiany telepracy na pracę zdalną – zasady, warunki, problemy

W wyniku nowelizacji Kodeksu pracy przepisy o telepracy zostaną w całości uchylone 7 kwietnia 2023 r. Pracodawcy dotychczas zatrudniający pracowników na podstawie umów o telepracę mają czas do 7 października 2023 r., aby zakończyć wykonywanie przez nich pracy w tym trybie. Pracodawca sam może zdecydować, w jaki sposób i na jakich warunkach przejdzie z umów o telepracę na nową formułę zatrudnienia, np. pracę zdalną w pełnym wymiarze, pracę hybrydową czy pracę w trybie tradycyjnym stacjonarnym.

Uchwalona 1 grudnia 2022 r. ustawa o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa nowelizująca) została opublikowana w Dzienniku Ustaw 6 lutego 2023 r. Oznacza to, że zawarte w niej regulacje wprowadzające pracę zdalną oraz przepisy przejściowe nakazujące w terminie 6 miesięcy zakończenie pracy w formie telepracy wejdą w życie 7 kwietnia 2023 r. 

Wobec braku w ustawie nowelizującej przepisów, które automatycznie przekształcałyby umowy o telepracę w stosunek pracy w trybie zdalnym, konieczna będzie modyfikacja warunków współpracy z osobami dotychczas zatrudnionymi na podstawie umów o telepracę. Ustawodawca nie uregulował jednak szczegółowo, jak taka zmiana trybu telepracy na inny powinna przebiegać. W ustawie nowelizującej znalazły się bowiem jedynie ogólne przepisy przejściowe dotyczące terminów granicznych, do jakich pracodawcy powinni zakończyć wszelkie umowy o telepracę.

 

1. Okres przejściowy na zakończenie telepracy 

Zgodnie z przepisami przejściowymi ustawy nowelizującej Kodeks pracy pracodawcy zachowują prawo do kontynuowania telepracy na dotychczasowych warunkach, jeśli:

1) zasady telepracy były określone w porozumieniu zawartym z organizacją związkową lub regulaminie telepracy (art. 18 ust. 1 ustawy nowelizującej),

2) telepraca była wykonywana na podstawie wniosku pracownika (art. 18 ust. 2 ustawy nowelizującej)

– nie dłużej niż 6 miesięcy od dnia wejścia w życie tej ustawy.

Oznacza to, że po upływie tego okresu wykonywanie pracy w formie telepracy nie będzie możliwe. Zatem pracodawcy do 7 października 2023 r. muszą zakończyć wszystkie formalności związane z uchyleniem wszelkich regulacji wewnątrzzakładowych związanych z telepracą, a także doprowadzić do zmiany warunków zatrudnienia telepracowników na nowe. W tym czasie minie bowiem okres 6 miesięcy od wejścia w życie przepisów o pracy zdalnej oraz przepisu przejściowego na zakończenie działania w trybie telepracy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00