Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 24 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4015.5.2023.1.PB

W zakresie skutków podatkowych otrzymania środków pieniężnych ze zbiórek organizowanych poprzez portal X.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od spadków i darowizn jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 stycznia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 7 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków pieniężnych ze zbiórek organizowanych poprzez portal X. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W 2020 r. Wnioskodawczyni, za namową syna, zorganizowała zbiórkę pieniędzy na leczenie w związku z diagnozą jaka została postawiona – (…). Zbiórka została zorganizowana na portalu X (którego właścicielem jest Y sp. z o.o.) W wyniku założonej przez Wnioskodawczynię zbiórki, która trwała do (...) lutego 2022 r., (...) osób udzieliło wsparcia i przekazało środki na leczenie. Przepływ środków przebiegał w sposób następujący: Darczyńca wpłaca środki na rachunek należący do Y sp. z o.o. (właściciela serwisu X), Y sp. z o.o. przekazuje na rachunek bankowy Wnioskodawczyni środki pieniężne w tytule wskazując „Wypłata środków z X”. W dniu (...) maja 2021 r. Wnioskodawczyni otrzymała na rachunek kwotę (...) zł, zaś (...) grudnia 2021 r. otrzymała wpłatę na kwotę (...) zł. Dnia (...) stycznia 2022 r. otrzymała wpłatę (...) zł. Wszystkie wypłaty zawierają informację „Wypłata środków z X”. Środki uzyskane przez Wnioskodawczynię stanowią, zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, darowiznę. Wnioskodawczyni jest osobą obdarowaną. Y sp. z o.o. jako właściciel serwisu X, jest jedynie pośrednikiem pomiędzy Wnioskodawczynią (jako obdarowaną) a darczyńcami. Wpłaty, jakie były dokonywane mieszczą się w kwotach od 1 zł (słownie: jeden złoty) do 3000 zł (słownie: trzy tysiące złotych). Wiele z tych wpłat jest anonimowych, jednakże kwoty najwyższe możliwe są do zweryfikowania z imienia i nazwiska darczyńcy. Wnioskodawczyni w okresie ostatnich 5 lat od tych osób nie otrzymała darowizn, które musiałyby być objęte podatkiem z uwagi na przekroczenie progu wynoszącego 4.902,00 zł.

Pytania

1)Czy z uwagi na fakt, że Y sp. z o.o., za pośrednictwem portalu X, technicznie jedynie uczestniczył w przekazaniu środków pomiędzy Darczyńcami a Obdarowaną skutkuje utratą prawa do zwolnienia z opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn?

2)Czy Wnioskodawczyni zobowiązana jest do odprowadzenia podatku od kwoty, jaka została jej przekazana przez Y sp. z o.o. gdzie w tytule wskazane jest „wypłata środków z X” w łącznej wysokości (...) zł czy też z racji nie przekroczenia progu wynoszącego 4902 zł dla darowizn w III kategorii kwota ta jest zwolniona z opodatkowania?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, fakt otrzymania kwoty łącznej wysokości (...) zł nie rodzi skutku w zakresie obowiązku zapłaty podatku od spadków i darowizn. W świetle bowiem art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn darowizny od osób obcych (innych, nie wskazanych w l i II kategorii), których wartość nie przekracza 4.902,00 zł, jest wolna od podatku. Y sp. z o.o. jako właściciel serwisu X nie jest darczyńcą. Spółka ta pełni jedynie funkcję „przekaźnika” wpłat od darczyńców. O ile więc kwoty pojedyncze, ale jednocześnie otrzymane od poszczególnych osób w okresie ostatnich 5 lat – nie przekraczają progu 4.902,00 zł, o tyle wpłaty dokonywane na rachunek Wnioskodawczyni, przekazane jej (w znaczeniu technicznym) jedynie przez Y sp. z o.o. są zwolnione od opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków  i darowizn (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1043 ze zm.):

Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem: darowizny, polecenia darczyńcy.

Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera definicji pojęcia „darowizna”. Z tego względu, celem ustalenia tej definicji, należy sięgnąć do ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r.

Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.).

W myśl art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku.

Jak stanowi natomiast art. 890 § 1 cyt. Kodeksu:

Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

Darowizna jest więc czynnością, której celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego (świadczenie musi wzbogacić obdarowanego), a zobowiązanie darczyńcy musi być zamierzone jako nieodpłatne.

Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie złożone przez obie strony umowy. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia obdarowanego o przyjęciu darowizny. Należy zaznaczyć, że ustawodawca nie wymaga żadnej szczególnej formy oświadczenia obdarowanego o przyjęciu darowizny.

Stosownie do art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn:

Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje: przy nabyciu w drodze darowizny – z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn:

Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:

1)9637 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;

2)7276 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;

3)4902 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie.

Art. 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że:

Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 ww. ustawy:

Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.

W myśl art. 14 ust. 3 ww. ustawy:

Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

1)do grupy I – małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;

2)do grupy II – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;

3)do grupy III – innych nabywców.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:

Podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku, według następujących skal:

Kwoty nadwyżki w zł

Podatek wynosi

ponad

do

3) od nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej

10 278

12%

10 278

20 556

1233 zł 40 gr i 16% od nadwyżki ponad 10 278 zł

20 556

2877 zł 90 gr i 20% od nadwyżki ponad 20 556 zł

Jeżeli wartość darowizny od jednego darczyńcy przekroczy kwotę wolną od podatku  w okresie wskazanym powyżej wówczas w myśl art. 17a ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że w 2020 r. Wnioskodawczyni, za namową syna, zorganizowała zbiórkę pieniędzy na leczenie. Zbiórka została zorganizowana na portalu X (którego właścicielem jest Y sp. z o.o.) W wyniku założonej przez Wnioskodawczynię zbiórki, która trwała do (...) lutego 2022 r., (...) osób udzieliło wsparcia i przekazało środki na leczenie. Przepływ środków przebiegał  w sposób następujący: Darczyńca wpłaca środki na rachunek należący do Y sp. z o.o. (właściciela serwisu X), Y sp. z o.o. przekazuje na rachunek bankowy Wnioskodawczyni środki pieniężne  w tytule wskazując „Wypłata środków z X”. W dniu (...) maja 2021 r. Wnioskodawczyni otrzymała na rachunek kwotę (...) zł, zaś (...) grudnia 2021 r. otrzymała wpłatę na kwotę (...) zł. Dnia (...) stycznia 2022 r. otrzymała wpłatę (...) zł. Wszystkie wypłaty zawierają informację „Wypłata środków z X”. Środki uzyskane przez Wnioskodawczynię stanowią, zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, darowiznę. Wnioskodawczyni jest osobą obdarowaną. Y sp. z o.o. jako właściciel serwisu X, jest jedynie pośrednikiem pomiędzy Wnioskodawczynią (jako obdarowaną)  a darczyńcami. Wpłaty, jakie były dokonywane mieszczą się w kwotach od 1 zł do 3000 zł. Wiele  z tych wpłat jest anonimowych, jednakże kwoty najwyższe możliwe są do zweryfikowania z imienia i nazwiska darczyńcy. Wnioskodawczyni w okresie ostatnich 5 lat od tych osób nie otrzymała darowizn, które musiałyby być objęte podatkiem z uwagi na przekroczenie progu wynoszącego 4.902,00 zł.

Mając zatem na uwadze treść wniosku oraz przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że stosunek prawny pomiędzy Wnioskodawczynią a osobami trzecimi, które przekazały środki pieniężne za pośrednictwem portalu X, jest umową darowizny. Darczyńcą w tym przypadku jest każda osoba trzecia, przekazująca jakiekolwiek środki pieniężne na rzecz Wnioskodawczyni (za pośrednictwem portalu X). Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje sposób przekazania zebranych pieniędzy (tzn. Darczyńca wpłaca środki na rachunek należący do Y sp. z o.o. (właściciela serwisu X), Y sp. z o.o. przekazuje na rachunek bankowy Wnioskodawczyni środki pieniężne w tytule wskazując „Wyplata środków z X”), skoro to Wnioskodawczyni jest osobą obdarowaną, a przekazanie zebranych pieniędzy stanowi wyłącznie techniczny przepływ środków. Darczyńcą jest każdy wpłacający za pośrednictwem portalu X, a nie Y sp. z o.o. – właściciel serwisu X.

Jeżeli zatem w istocie kwoty darowizn od poszczególnych darczyńców nie przekroczyły  tzw. kwot wolnych określonych dla poszczególnych grup podatkowych w art. 9 ust. 1 (przy uwzględnieniu zasady kumulacji określonej w art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od spadków  i darowizn), to darowizny te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków  i darowizn. Jedynie w przypadku gdyby kwota darowizn od jednego darczyńcy przekroczyła kwotę wolną, która przykładowo dla III grupy podatkowej wynosi 4.902 zł, to obdarowany jest zobowiązany do składania zeznania podatkowego z tytułu otrzymanej darowizny,  w terminie miesiąca od dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy, czyli od dnia otrzymania darowizny. Zeznanie podatkowe należy zatem składać w każdej sytuacji, w której kwota otrzymana od jednej osoby przekroczy kwotę wolną jednorazowo, lub też sumarycznie w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie.

Reasumując, występowanie Y sp. z o.o. – właściciela portalu X w roli pośrednika między Wnioskodawczynią a darczyńcami nie zmienia faktu, że to Wnioskodawczyni otrzymała darowiznę od osób wpłacających środki na pomoc dla niej. Rolą pośrednika było jedynie zapewnienie technicznego przeprowadzenia zbiórki. W konsekwencji, skoro najwyższa kwota otrzymana od pojedynczego darczyńcy – jak wynika z opisu stanu faktycznego – nie przekroczyła 3.000 zł, czyli nie została przekroczona tzw. kwota wolna, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, to Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do uiszczenia podatku od spadków i darowizn.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia. 

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00