Zmiana rozporządzenia w sprawie warunków technicznych dla budowli kolejowych umożliwi budowę kolei dużych prędkości
Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie, który wprowadza przepisy techniczno-budowlane umożliwiające budowę i przyszłą eksploatację linii kolejowych dużych prędkości.
Autorzy projektu wyjaśniają, że zakłada on zmianę przepisów techniczno-budowlanych zwiększającą dopuszczalne prędkości maksymalne dla pociągów pasażerskich i towarowych do odpowiednio 350 km/h i 160 km/h. Zmiany umożliwią stosowanie podniesionych standardów technicznych, co spopularyzuje transport kolejowy i da możliwość pełnego wykorzystania potencjału taboru oraz cały czas rozwijanych technologii w dziedzinie kolejnictwa.
Rekomendowane rozwiązania ujęte w projekcie:
- rozszerzenie implementacji normy PN‑EN 13803 Kolejnictwo – Tor – Parametry projektowania toru w planie – Tor o szerokości 1 435 mm, przez wskazanie, że przy projektowaniu układu geometrycznego torów i połączeń torów w płaszczyźnie poziomej i pionowej, stosuje się zasady obliczeń i dopuszczalne wartości parametrów określone w tej normie niezależnie od tego, czy linie kolejowe, podlegają ocenie zgodności z wymaganiami zasadniczymi dla interoperacyjności systemu kolei;
- dopuszczenie dalszego stosowania przepisów rozporządzenia określających ww. zasady obliczeń i dopuszczalne wartości parametrów tylko dla tych linii kolejowych, które nie podlegają ocenie zgodności z wymaganiami zasadniczymi dla interoperacyjności systemu kolei;
- uwzględnienie możliwości kształtowania stacji węzłowych, gdzie ruch z linii dochodzącej jest prowadzony zasadniczo bez zatrzymania przez tory główne zasadnicze linii głównej, z pominięciem pozostałych torów głównych, przedmiotowy wymóg, w dotychczasowym brzmieniu, był trudny do spełnienia przy obecnych sposobach kształtowania systemów SRK, gdzie bardzo często włącza się w obręb stacji zlokalizowane obok posterunki odgałęźnie;
- zmiana umożliwi zachowanie funkcji ruchowych bez konieczności często niepotrzebnej i bardzo kosztownej przebudowy, jej wprowadzenie odzwierciedla rozwiązania dopuszczone i dotychczas stosowane;
- przyjęcie dla wszystkich mostów niezależnie od klasy linii kolejowej przepływu o prawdopodobieństwie nie większym niż p=0,5%, co będzie dostosowaniem do analogicznych wymagań wskazanych we Wzorcach i standardach rekomendowanych przez ministra właściwego ds. transportu - WR-M-12 Wytyczne obliczania świateł drogowych mostów i przepustów hydraulicznych;
- wprowadzenie możliwości zastosowania oprócz komory rewizyjnej – również studni rewizyjnej oraz powiązanie stosowania rur ochronnych z koniecznością stosowania komór i studni rewizyjnych na wejściu i wyjściu pod tory, co zwiększy bezpieczeństwo, ponieważ w przypadku rozszczelnienia/uszkodzenia rury przewodowej medium popłynie rurą osłonową i trafi do komory/studni rewizyjnej zamiast od razu do gruntu co mogłoby wpłynąć na stabilność budowli kolejowej.
Redakcja INFORLEX
