Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Formularz

Informacja o warunkach zatrudnienia - art. 29 § 3 Kodeksu pracy, u pracodawcy, który posiada regulamin pracy

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. 2022 poz. 1510).

 
Pobierz

Objaśnienie:

W wyniku nowelizacji Kodeksu pracy od 26 kwietnia 2023 r. znacznie rozbudowane zostały przepisy, z których wynika obowiązek pracodawcy dostarczenia pracownikowi informacji o dodatkowych warunkach zatrudnienia, kiedy podejmuje on pracę u pracodawcy. Z drugiej strony odbiurokratyzowana zostanie forma przekazania takiej informacji - dotychczasowy wymóg formy pisemnej został zastąpiony możliwością przekazania takiej informacji w postaci papierowej lub elektronicznej.

Po nowelizacji przepisów maksymalnie w terminie 7 dni od dnia dopuszczenia pracownika do pracy (a nie tak jak dotychczas - od dnia zawarcia umowy o pracę) pracodawca musi mu przekazać informację co najmniej o:

  • obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
  • obowiązującym pracownika dobowym i tygodniowym wymiarze czasu pracy,
  • przysługujących pracownikowi przerwach w pracy,
  • przysługującym pracownikowi dobowym i tygodniowym odpoczynku,
  • zasadach dotyczących pracy w godzinach nadliczbowych i rekompensaty za nią,
  • w przypadku pracy zmianowej - zasadach dotyczących przechodzenia ze zmiany na zmianę,
  • w przypadku kilku miejsc wykonywania pracy - zasadach dotyczących przemieszczania się między miejscami wykonywania pracy,
  • innych niż uzgodnione w umowie o pracę przysługujących pracownikowi składnikach wynagrodzenia oraz świadczeniach pieniężnych lub rzeczowych,
  • wymiarze przysługującego pracownikowi płatnego urlopu, w szczególności urlopu wypoczynkowego (a jeżeli nie jest możliwe jego określenie w dacie przekazywania pracownikowi tej informacji - o zasadach jego ustalania i przyznawania),
  • obowiązujących zasadach rozwiązania stosunku pracy, w tym o wymogach formalnych, długości okresów wypowiedzenia oraz terminie odwołania się do sądu pracy (a jeżeli nie jest możliwe określenie długości okresów wypowiedzenia w dacie przekazywania pracownikowi tej informacji - sposobie ustalania takich okresów wypowiedzenia),
  • prawie pracownika do szkoleń - jeżeli pracodawca je zapewnia, w szczególności o ogólnych zasadach polityki szkoleniowej pracodawcy,
  • układzie zbiorowym pracy lub innym porozumieniu zbiorowym, którym pracownik jest objęty, a w przypadku zawarcia porozumienia zbiorowego poza zakładem pracy przez wspólne organy lub instytucje - nazwie takich organów lub instytucji.

Jeżeli pracodawca nie posiada regulaminu pracy, to dodatkowo ma obowiązek poinformowania pracownika - tak jak dotychczas - o:

  • terminie, miejscu i czasie wypłacania wynagrodzenia za pracę,
  • porze nocnej oraz
  • przyjętym u danego pracodawcy sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

Nowością jest w takim przypadku obowiązek poinformowania pracownika także o częstotliwości wypłacania wynagrodzenia za pracę.

Dodatkowo zgodnie z nowymi przepisami trzeba przekazać pracownikowi informację o nazwie instytucji zabezpieczenia społecznego, do których wpływają składki na ubezpieczenia społeczne związane ze stosunkiem pracy oraz informacje na temat ochrony związanej z zabezpieczeniem społecznym, zapewnianej przez pracodawcę. Pracodawca ma na to maksymalnie 30 dni od dnia dopuszczenia pracownika do pracy. Obowiązek ten nie dotyczy przypadku, w którym to pracownik dokonuje wyboru instytucji zabezpieczenia społecznego.

Poinformowanie pracownika o wszystkich ww. warunkach zatrudnienia (z wyjątkiem informacji o zasadach przemieszczania się między miejscami wykonywania pracy, a także o układzie zbiorowym albo innym porozumieniu zbiorowym) będzie mogło nastąpić nie tylko w formie opisowej, ale także przez wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy oraz prawa ubezpieczeń społecznych (także w postaci papierowej lub elektronicznej).

Wszystkie ww. informacje pracodawca może przekazać pracownikowi w postaci elektronicznej tylko pod warunkiem, że będą one dostępne dla pracownika z możliwością ich wydrukowania oraz przechowywania, a pracodawca zachowa dowód ich przekazania lub otrzymania przez pracownika. Chodzi tu o techniczną możliwość ich wydrukowania, a nie o to, że to pracodawca ma zapewnić pracownikowi możliwość ich wydruku i ponieść tego koszty.

Z przepisów przejściowych do nowelizacji Kodeksu pracy wynika, że w przypadku umów o pracę trwających w dniu wejścia w życie tej ustawy, tj. 26 kwietnia 2023 r., pracodawca uzupełnia przekazane pracownikom wcześniej informacje o dodatkowych warunkach zatrudnienia o ww. informacje tylko na wniosek pracownika (złożony w postaci papierowej lub elektronicznej). Pracodawca powinien to zrobić w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku przez zainteresowanego pracownika.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00