Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 12 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.513.2023.1.MJ

Skutki podatkowe odpłatnego zbycia części kolekcji filatelistycznej (kolekcji znaczków pocztowych).

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 17 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych sprzedaży własnej kolekcji znaczków pocztowych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pan przedsiębiorcą działającym od 2010 r. w branży oczyszczania i odprowadzania ścieków pod kodem 37.00.Z.

Obecnie działa Pan w ramach spółki cywilnej, która jest płatnikiem VAT.

Od blisko 30 lat kolekcjonuje Pan znaczki pocztowe, które są wycofane z obiegu. Początki kolekcji sięgają początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy dostał Pan od ojca jego kolekcję.

Po kilkuletniej przerwie, jako nastolatek, zaczął Pan bardziej świadomie uzupełniać kolekcję poprzez zakupy na giełdach staroci, od prywatnych osób, potem na portalach aukcyjnych, na (...), jak również w domach aukcyjnych.

Przez 30 lat kolekcjonowania zbiór rozrósł się do pokaźnych rozmiarów, zarówno ilościowych jak i jakościowych. Obecnie zbiór obejmuje około 150 sztuk klaserów, tysiące znaczków luzem oraz setki kopert i listów, jak również literaturę fachową, czyli katalogi i pisma branżowe. Na część zakupionych znaczków posiada Pan rachunki lub potwierdzenia zakupu, np. (...).

Znaczki nigdy nie były kupowane z zamiarem ich odsprzedaży, tylko z zamiarem realizowania swojego hobby.

W 2022 r. postanowił Pan sprzedać na (...) cześć kolekcji, czyli znaczki, które ma Pan podwójnie lub wielokrotnie powtarzające się, oraz cześć tematów filatelistycznych, którymi się już Pan nie interesuje. Pozostałą część kolekcji ma Pan zamiar pozostawić i wciąż uzupełniać. Pomimo tego, że od czasu do czasu kupuje Pan znaczki w celu uzupełnienia zbioru, to sprzedaż ta nie obejmuje tych nabytych w ostatnich sześciu miesiącach, licząc od końca miesiąca, w których nastąpiło ich nabycie. Ze względu na znaczną ilość znaczków do sprzedaży, wystawia je Pan sukcesywnie na aukcjach od początku 2022 r. i ma Pan zamiar kontynuować sprzedaż. Nie jest ona związana w żaden sposób z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą i nigdy zakup znaczków nie był kosztem wprowadzonym do niej.

Pytanie

Czy sprzedaż części kolekcji, zbieranej przez lata będzie stanowiła dla Pana czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko

Pana zdaniem, jeśli znaczki stanowią Pana własność prywatną, nie są przedmiotem działalności gospodarczej i sprzedaż znaczków następuje po minimum 6 miesiącach od ich nabycia, to nie podlega to opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Przytoczony przepis dotyczy zbywania nieruchomości, określonych praw rzeczowych do nieruchomości oraz rzeczy innych niż nieruchomości. Przepis stanowi, że odpłatne zbycie tych rzeczy lub praw jest źródłem przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy, jeżeli:

podatnik nie zbywa ich w wykonywaniu działalności gospodarczej (gdyby podatnik zbywał je w wykonywaniu działalności gospodarczej uzyskiwałby przychody ze źródła z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy), oraz

zbywa je przed upływem okresów wskazanych w przepisie (tj. terminu pięcioletniego dla nieruchomości i praw do nieruchomości oraz półrocznego – dla rzeczy innych niż nieruchomości).

Jeśli odpłatne zbycie (które nie jest wykonywaniem działalności gospodarczej) następuje po upływie terminu wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy – nie jest ono źródłem przychodu. W takim przypadku odpłatność, którą podatnik uzyskał z odpłatnego zbycia rzeczy nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Źródło pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy) zostało scharakteryzowane w art. 5a pkt 6 i art. 5b ust. 1 ustawy. Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy, ilekroć jest w niej mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej:

oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy to działalność, która ma następujące cechy:

jest działalnością zarobkową;

jest prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły;

jest prowadzona we własnym imieniu.

Działalność „zarobkowa” to działalność której celem jest „zarabianie”, generowanie zysku, zapewnienie określonego dochodu. Sposób jej prowadzenia jest podporządkowany temu, aby osiągać jak najlepsze wyniki gospodarcze. Jednocześnie brak osiągnięcia celu, jakim jest realny zysk, nie oznacza, że prowadzona działalność nie miała charakteru zarobkowego. Istotny jest bowiem cel jej prowadzenia, a nie ostateczne efekty.

Jednocześnie nie można utożsamiać „działalności zarobkowej” w rozumieniu ustawy z jakimkolwiek działaniem podatnika, które daje efekt zysku. W przepisie mowa jest bowiem o „działalności”, czyli nie o pojedynczych działaniach podatnika, ale zespole działań podejmowanych w określonym celu.

Cecha „prowadzenia działalności w sposób zorganizowany i ciągły” nie oznacza konieczności spełnienia formalnych wymogów organizacji działalności (np. rejestracji urzędowej). Cecha ta odnosi się do faktycznego sposobu jej prowadzenia. I tak:

„zorganizowany” to będący efektem „organizowania”. „Organizować” natomiast to „przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie”, albo „nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek” (Nowy Słownik Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000);

„ciągłość” w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względną stałość jej wykonywania. Kryterium „ciągłości” służy wyeliminowaniu z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym.

Wobec powyższego, w celu zakwalifikowania – na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – działań podjętych przez Pana do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem części kolekcji, o której mowa we wniosku, bowiem sprzedaż, nawet wielokrotna, przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W sytuacji, którą przedstawił Pan we wniosku wynika, że od blisko 30 lat kolekcjonuje Pan znaczki pocztowe. Znaczki nigdy nie były kupowane z zamiarem ich odsprzedaży, tylko z zamiarem realizowania swojego hobby. Obecnie zbiór obejmuje około 150 sztuk klaserów, tysiące znaczków luzem oraz setki kopert i listów, jak również literaturę fachową, czyli katalogi i pisma branżowe. W 2022 r. postanowił Pan sprzedać cześć kolekcji, czyli znaczki, które ma Pan podwójnie lub wielokrotnie powtarzające się, oraz cześć tematów filatelistycznych, którymi się już Pan nie interesuje. Pozostałą część kolekcji ma Pan zamiar pozostawić i wciąż uzupełniać. Pomimo tego, że od czasu do czasu kupuje Pan znaczki w celu uzupełnienia zbioru, to sprzedaż ta nie obejmuje tych nabytych w ostatnich sześciu miesiącach, licząc od końca miesiąca, w których nastąpiło ich nabycie. Ze względu na znaczną ilość znaczków do sprzedaży, wystawia je Pan sukcesywnie na aukcjach. Sprzedaż ta nie jest związana w żaden sposób z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą.

Pana zachowanie w odniesieniu do posiadanej kolekcji wskazuje na czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe racjonalne gospodarowanie tym majątkiem. Nie są to działania o charakterze inwestycyjnym, ukierunkowane na osiągnięcie zysku, które są typowe dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą.

Tym samym, pomimo, że wyprzedaż kolekcji obejmuje wiele transakcji i wiąże się uzyskiwaniem przez Pana cen sprzedaży, nie ma podstaw do uznania jej za zorganizowaną i ciągłą działalność podejmowaną w celach zarobkowych. W takich okolicznościach sprzedaż elementów kolekcji nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec tego skutki podatkowe opisanych sprzedaży podlegają pod przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy. I tak, skoro:

nie sprzedaje Pan elementów kolekcji, tj. znaczków pocztowych w warunkach działalności gospodarczej, oraz

sprzedaje Pan znaczki, po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym je Pan nabył.

to sprzedaż taka nie jest dla Pana źródłem przychodu i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczyzdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji oraz stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące regulacje prawne stwierdzić należy, że skoro - jak wskazała Wnioskodawczyni - od końca miesiąca, w którym nabyto elementy kolekcji będące przedmiotem sprzedaży, upłynie sześć miesięcy, a sprzedaż nie ma charakteru ciągłego i zorganizowanego, to sprzedaż nabytych przez Wnioskodawczynię przedmiotów, nie stanowi źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia wskazanych we wniosku przedmiotów w ogóle nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo zaznaczyć należy, że tutejszy Organ wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana, tym samym Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku okoliczności sprawy są/będą zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będą się różniły od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pana w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00