Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.612.2023.3.IO

Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania infrastruktury drogowej wykonanej przez Państwa na gruncie Gminy oraz prawa do odliczenia w związku z wydatkami poniesionymi podczas budowy infrastruktury drogowej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania infrastruktury drogowej wykonanej przez Państwa na gruncie Gminy oraz prawa do odliczenia w związku z wydatkami poniesionymi podczas budowy infrastruktury drogowej.

Uzupełnili go Państwo pismem z 16 października 2023 r. (data wpływu do Organu 20 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Przedsiębiorstwo (…) jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność budowlaną dotyczącą wznoszenia obiektów mieszkaniowych, usługowych oraz przemysłowych. Realizuje również inwestycje jako Deweloper.

Przedsiębiorstwo (…) jest właścicielem działek położonych w (…) o nr ewid. X i Y - realizowana jest tam inwestycja mieszkaniowo-usługowa, zwana dalej inwestycją niedrogową.

Właścicielem działki A jest Gmina (…) i jest oznaczona wg planu zagospodarowania na teren drogi publicznej klasy dojazdowej oznaczony symbolem KD-D.

Obie strony potwierdziły, że inwestycja niedrogowa wymaga:

a)budowy na działce nr A dojazdowej drogi publicznej;

b)budowy na działce nr C części jezdni i części chodnika przy wjeździe na dojazdową drogę publiczną nr dz. nr A;

c)budowy (...) miejsc parkingowych na granicy działek A i B.

Przedsiębiorstwo (…) w dniu (...) maja 2021 r. zawarło z Wójtem Gminy (…) umowę, której przedmiotem jest realizacja dotycząca budowy w/w drogi publicznej w (…).

Zgodnie z postanowieniami zawartej umowy Przedsiębiorstwo zobowiązało się do kompleksowego wykonania „Inwestycji drogowej” oraz poniesienia wszelkich kosztów związanych z inwestycją.

Po zakończeniu wszystkich procedur dotyczących wykonania „Inwestycji drogowej” Przedsiębiorstwo (…) przeniesie nieodpłatnie na Zarządcę (Gminę (…)) wykonanej „Inwestycji drogowej” oraz prawa własności projektu drogowego wraz z autorskimi prawami majątkowymi do tej dokumentacji.

Wartość inwestycji wyniesie ok. (…) PLN.

Wnioskodawca uważa, że przekazanie nieodpłatnie infrastruktury drogowej wykonanej przez Przedsiębiorstwo na gruncie Gminy (…) nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast w związku z poniesionymi wydatkami podczas wykonania „Inwestycji drogowej” (…) przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT oraz kosztów podatkowych.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

- We wniosku wymieniono inwestycję niedrogową, czyli budynek mieszkalny wielorodzinny wraz z usługami ((…)).

Aby móc wybudować ten budynek Przedsiębiorstwo (…) uzgodniło z Gminą (…) budowę drogi, chodników i miejsc postojowych, czyli inwestycji drogowej będącej przedmiotem wniosku.

- Podmiotem wniosku jest inwestycja drogowa. Inwestycja niedrogowa to budynek mieszkalny wielorodzinny z usługami, który jest budowany na działkach Wnioskodawcy Y, X - (…). Inwestycja drogowa stanowi dojazd dodziałek i budynków Wnioskodawcy.

- Przedmiotem wniosku jest inwestycja drogowa. Inwestycja drogowa jak wskazano we wniosku jest prowadzona na działkach A i B należących do Gminy (…).

- Na rzecz Gminy (…) zgodnie z wnioskiem będzie przekazana wyłącznie infrastruktura drogowa wraz z dokumentacją, nie prawo własności działki ponieważ Inwestycja drogowa wskazana we wniosku jest prowadzona na działkach A i B należących do Gminy (…).

- Wydatki jakie Wnioskodawca zamierza zaliczyć do kosztów podatkowych to wydatki dotyczące zakupu materiałów i koszty usług firm podwykonawczych związanych z wykonaniem w/w inwestycji.

- Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę dotyczące inwestycji drogowej nie zostaną w żaden sposób zwrócone.

- Inwestycja drogowa jest niezbędna do obsługi komunikacyjnej.

Z uwagi na obowiązującą linię zabudowy zlokalizowaną między działkami B i X oraz nakaz lokalizacji usług w tym miejscu, dostęp do lokali usługowych położonych na parterze budynku w ramach Inwestycji niedrogowej możliwy jest wyłącznie przez działkę nr B należącą do Gminy.

Nie ma możliwości zapewnienia miejsc parkingowych dla lokali usługowych położonych na działce, tworzących pierzeję Placu, zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w inny sposób niż skorzystanie z planowanych miejsc parkingowych na placu w północnej części dz. nr B, które będą zlokalizowane na granicy dz. nr B i A należących do Gminy.

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza wysunięcie poza obowiązującą linię zabudowy balkonów na odl. nie większą niż 1,50 m, a budowa tych balkonów jest uzasadniona z uwagi na funkcjonalność lokali mieszkalnych w ramach Inwestycji niedrogowej.

Brak wykonania drogi na działce nr A i B należących do Gminy przylegającej do działek nr X oraz Y (Działki (…)) uniemożliwiłoby prawidłową obsługę komunikacyjną dotyczącą Inwestycji niedrogowej.

Głównym źródłem przychodów Wnioskodawcy jest sprzedaż wybudowanych lokali mieszkalnych oraz usługowych, doraźnie również wynajem lokali usługowych.

Brak zapewnienia prawidłowej komunikacji ma bezpośredni wpływ na zainteresowanie potencjalnych klientów kupnem i wynajmem lokali.

- Konieczność poniesienia wydatków związanych z Inwestycją drogową wynika z art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych - zakresu i szczegółowych warunków Inwestycji drogowej, spowodowanej Inwestycją niedrogową.

- Świadczenie wzajemne Gminy (…) to służebność gruntowa w zakresie: prawa przechodu i przejazdu, prawa korzystania z miejsc postojowych dla lokali użytkowych, prawa nadwieszenia balkonów.

Koszt służebności gruntowej to wartość określona operatem szacunkowym wynosząca (…) PLN + 23% VAT ustalona na podstawie porozumienia do umowy dotyczącej budowy drogi publicznej - jest to kwota jaka Gmina w ramach częściowej partycypacji poniesie we własnym zakresie.

- Nieodpłatne przekazanie Gminie infrastruktury drogowej będzie następować tylko do celów prowadzonej przez firmę działalności gospodarczej.

- W momencie przekazania infrastruktury drogowej Gminie przysługuje prawo do rozporządzania nią jak właściciel, Gmina staje się właścicielem tej infrastruktury - dochodzi do jej faktycznego przeniesienia na Gminę.

- Towary i usługi zakupione w związku z realizacją Inwestycji drogowej będą związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, bowiem mają wpływ na późniejsza sprzedaż jak i wynajem, które stanowić będą czynność opodatkowaną podatkiem VAT.

Pytania w zakresie podatku od towarów i usług

Czy nieodpłatne przekazanie infrastruktury drogowej wykonanej przez Przedsiębiorstwo na gruncie Gminy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Czy Przedsiębiorstwo ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi podczas budowy infrastruktury drogowej?

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług

Uważają Państwo, że nieodpłatne przekazanie infrastruktury drogowej, wykonanej przez Państwa na gruncie Gminy nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Powstała infrastruktura drogowa nie będzie towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a zatem przekazanie infrastruktury drogowej nie będzie stanowić dostawy towarów i usług w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Przedsiębiorstwo nie dokona przeniesienia praw do dysponowania jako właściel użytkowanej infrastruktury drogowej na Gminę, ponieważ Przedsiębiorstwo nie będzie właścicielem efektów prac drogowych, bedzie nim Gmina.

Jak wykazano wybudowanie przedmiotowej drogi dojazdowej jest niezbędnym elementem do prawidłwej ekslopatacji nowopowstającego obiektu. Niezapewnienie przedmiotowej infrastruktury drogowej uniemożliwi Przedsiębiorstwu kompleksową realizację inwestycji oraz prowadzenie działalności związanej z jej późniejszą sprzedażą lub wynajmem.

W Państwa ocenie, macie prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego oraz kosztów związanych z wydatkami poniesionymi podczas realizacji infrastruktury drogowej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi sa wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Poniesione przez Przedsiębiorstwo wydatki związane z inwestycja drogową będą ścisłe związane z realizowaną inwestycją - budowa obiektu mieszkaniowo - usługowego i jego późniejszą sprzedażą, bądź odpłatnym wynajmem.

Zarówno sprzedaż jak i wynajem będzie stanowić czynność opodatkowaną podatkiem VAT, czyli będą generowały przychód oraz podatek należny.

Oznacza to, że między czynnościami opodatkowanymi występuje pośredni związek.

Zapewnienie odpowiedniej drogi dojazdowej do obiektu jest warunkiem koniecznym do zrealizowania całej inwestycji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili w zakresie podatku od towarów i usług we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o VAT:

Przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatkunależnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Natomiast,zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Spod pojęcia usługi będzie natomiast wyłączone takie świadczenie, którego treścią jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stanowi ono bowiem dostawę towarów. Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów. Jeśli tylko mamy do czynienia ze świadczeniem, to na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi ono albo usługę, albo dostawę towarów.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi musi zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

Kwestia „odpłatności” była niejednokrotnie przedmiotem rozpatrzenia przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jak zauważył Trybunał w wyroku C-102/86 „czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem”.

Należy też zwrócić uwagę na wyrok C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, gdzie Trybunał zauważył, że czynność „podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy”. W orzeczeniu z 5 lutego 1981 r., C-154/80 Trybunał stwierdził, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Zatem z odpłatnością za dostawę towarów lub świadczenie usług mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usługi a zapłatą istnieje adekwatny związek.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, usługi o charakterze nieodpłatnym, jako niemieszczące się w zakresie opodatkowania tym podatkiem, co do zasady nie podlegają opodatkowaniu. Jednakże, od zasady tej określono wyjątki, zgodnie z którymi opodatkowaniu VAT podlega również świadczenie usług niemające charakteru odpłatnego.

I tak, przepis art. 8 ust. 2 ustawy stanowi:

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Mając na uwadze powyższe regulacje należy wskazać, że co do zasady, opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług, w tym przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Ponadto, usługa o charakterze nieodpłatnym, tj. w ramach której odbiorca świadczenia nie jest obowiązany do żadnego świadczenia ekwiwalentnego na rzecz świadczącego usługę, może podlegać opodatkowaniu, jeżeli świadczenie usługi nastąpi dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do art. 16 ust. 1 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 645 ze zm.):

Budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.

Stosownie do art. 16 ust. 2 ww. ustawy o drogach publicznych:

Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg, o których mowa w ust. 1, określa umowa między zarządcą drogi, a inwestorem inwestycji niedrogowej.

Wskazać należy, że na podstawie art. 46 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Na mocy art. 47 § 1 i 2 ustawy Kodeks cywilny:

Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

Na podstawie art. 48 Kodeksu cywilnego:

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Przytoczony przepis łączy się z art. 191 Kodeksu cywilnego, wyrażającym klasyczną zasadę superficies solo cedit. Zgodnie z tym przepisem:

Własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową.

Wzniesienie budynku w całości na cudzym gruncie ma miejsce z zachowaniem zasady superficies solo cedit. Tak więc rzecz, która stała się częścią składową innej rzeczy (rzeczy nadrzędnej), traci samodzielny byt prawny i dzieli losy prawne rzeczy nadrzędnej. Zgodnie zatem z zasadą „superficies solo cedit”, gdy władający gruntem poniósł nakłady na tę nieruchomość, stają się one własnością właściciela gruntu.

Analiza przedstawionego przez Państwa opisu sprawy na tle powołanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że przekazania Gminie (…) infrastruktury drogowej wykonanej przez Państwa na gruncie ww. Gminy, nie można rozpatrywać w kategorii dostawy towarów. Po zakończeniu wszystkich procedur dotyczących wykonania inwestycji drogowej przeniosą Państwo nieodpłatnie na Zarządcę (Gminę (…)) wykonaną inwestycje drogową oraz prawo własności projektu drogowego wraz z autorskimi prawami majątkowymi do tej dokumentacji. W momencie przekazania infrastruktury drogowej Gminie przysługuje prawo do rozporządzania nią jak właściciel, Gmina staje się właścicielem tej infrastruktury - dochodzi do jej faktycznego przeniesienia na Gminę. Skoro istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania nimi jak właściciel, zasadne jest przyjęcie, że ekonomiczne władanie infrastrukturą nie należy do Państwa. Przekazania przez Państwa infrastruktury drogowej wybudowanej na gruncie Gminy nie można uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ustawy.

Zatem, czynność ta stanowi świadczenie usług w rozumieniu powołanego art. 8 ustawy. Z uwagi natomiast na fakt, że opisane przekazanie nastąpi nieodpłatnie, kwestia uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powinna być rozważana na podstawie przepisów art. 8 ust. 2 ustawy.

W przedmiotowej sprawie w sytuacji nieodpłatnego przekazania infrastruktury drogowej na rzecz Gminy będącej właścicielem gruntu, dochodzi do nieodpłatnego świadczenia usług związanego z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą.

Jak wskazano w opisie sprawy, są Państwo czynnym podatnikiem VAT i prowadzą Państwo działalność budowlaną dotyczącą wznoszenia obiektów mieszkaniowych, usługowych oraz przemysłowych. Realizują Państwo również inwestycje jako Deweloper. Są Państwo właścicielem działek położonych w (…), gdzie realizowana jest inwestycja mieszkaniowo-usługowa. Zawarli Państwo z Wójtem Gminy (…) umowę, której przedmiotem jest realizacja dotycząca budowy drogi publicznej w (…). Zgodnie z postanowieniami zawartej umowy zobowiązali się Państwo do kompleksowego wykonania inwestycji drogowej oraz poniesienia wszelkich kosztów związanych z inwestycją. Po zakończeniu wszystkich procedur dotyczących wykonania inwestycji drogowej przeniosą Państwo nieodpłatnie na Zarządcę (Gminę (…)) wykonaną inwestycję drogową oraz prawo własności projektu drogowego wraz z autorskimi prawami majątkowymi do tej dokumentacji. Inwestycja drogowa stanowi dojazd do Państwa działek i budynków oraz jest niezbędna do ich obsługi komunikacyjnej. Z uwagi na obowiązującą linię zabudowy zlokalizowaną między Państwa działkami oraz nakaz lokalizacji usług w tym miejscu, dostęp do lokali usługowych położonych na parterze budynku w ramach inwestycji niedrogowej możliwy jest wyłącznie przez działkę należącą do Gminy. Nie ma możliwości zapewnienia miejsc parkingowych dla lokali usługowych położonych na Państwa działce, tworzących pierzeję Placu, zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w inny sposób niż skorzystanie z planowanych miejsc parkingowych na placu w północnej części Państwa działki, które będą zlokalizowane na granicy działek należących do Gminy. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza wysunięcie poza obowiązującą linię zabudowy balkonów na odległość nie większą niż 1,50 m, a budowa tych balkonów jest uzasadniona z uwagi na funkcjonalność lokali mieszkalnych w ramach Inwestycji niedrogowej. Brak wykonania drogi na działkach należących do Gminy przylegającej do Państwa działek uniemożliwiłoby prawidłową obsługę komunikacyjną dotyczącą Inwestycji niedrogowej. Państwa głównym źródłem przychodów jest sprzedaż wybudowanych lokali mieszkalnych oraz usługowych, doraźnie również wynajem lokali usługowych. Brak zapewnienia prawidłowej komunikacji ma bezpośredni wpływ na zainteresowanie potencjalnych klientów kupnem i wynajmem lokali. Nieodpłatne przekazanie Gminie infrastruktury drogowej będzie następować tylko do celów prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej. W momencie przekazania infrastruktury drogowej Gminie przysługuje prawo do rozporządzania nią jak właściciel, Gmina staje się właścicielem tej infrastruktury - dochodzi do jej faktycznego przeniesienia na Gminę. W konsekwencji niezapewnienie przedmiotowej inwestycji drogowej uniemożliwi prawidłową obsługę komunikacyjną dotyczącą Państwa inwestycji niedrogowej (budynek mieszkalny wielorodzinny wraz z usługami) oraz prowadzenie Państwa działalności gospodarczej związanej ze sprzedażą lokali mieszkalnych i usługowych, doraźnie również wynajem lokali usługowych.

Zatem, w analizowanym przypadku związek nieodpłatnego świadczenia usług z potrzebami prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej jest spełniony.

W konsekwencji, nieodpłatne przekazanie infrastruktury nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem, ponieważ nie są spełnione warunki, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy. Z okoliczności przedstawionych przez Państwa wynika, że przedmiotowe świadczenie będzie mieć związek z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą.

Zatem nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy infrastruktury drogowej wybudowanej przez Państwa na gruncie Gminy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania czy nieodpłatne przekazanie infrastruktury drogowej wykonanej przez Państwa na gruncie Gminy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jest prawidłowe.

Ponadto, Państwa wątpliwości budzi kwestia czy mają Państwo prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi podczas budowy infrastruktury drogowej.

Należy wskazać, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W świetle tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub świadczenia usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem VAT i prowadzą działalność budowlaną dotyczącą wznoszenia obiektów mieszkaniowych, usługowych oraz przemysłowych, realizują Państwo również inwestycje jako Deweloper. Wydatki jakie Państwo zamierzają zaliczyć do kosztów podatkowych to wydatki dotyczące zakupu materiałów i koszty usług firm podwykonawczych związanych z wykonaniem w/w inwestycji. Wydatki poniesione przez Państwa dotyczące inwestycji drogowej nie zostaną w żaden sposób zwrócone. Nieodpłatne przekazanie Gminie infrastruktury drogowej będzie następować tylko do celów prowadzonej przez firmę działalności gospodarczej. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją inwestycji drogowej będą związane z prowadzoną przez Państwa działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, bowiem mają wpływ na późniejszą sprzedaż jak i wynajem, które stanowić będą czynność opodatkowaną podatkiem VAT.

W konsekwencji powyższego wskazać należy, że bez poniesionych wydatków na budowę infrastruktury drogowej nie moglibyście Państwo prowadzić działalności gospodarczej w zakresie budowy, sprzedaży lub najmu przynoszącej Państwu zyski.

Zatem, wydatki związane z budową infrastruktury drogowej są związane z wykonywaną przez Państwa opodatkowaną działalnością gospodarczą, tj. sprzedażą wybudowanych lokali mieszkalnych oraz usługowych lub wynajmem lokali usługowych. W konsekwencji, przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o wartość podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na budowę infrastruktury drogowej przekazanej następnie na rzecz Gminy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie prawa do odliczenia w związku z wydatkami poniesionymi podczas budowy infrastruktury drogowej jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej,

przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej,

przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 16C ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00