Aktualność
z dnia 21.12.2023
GDDKiA uzyskała zgodę marszałka na wykorzystanie odpadów destruktu asfaltowego do naprawy dróg ekspresowych S7 i S51
Warmińsko-mazurski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował o uzyskaniu zgody od Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego na przetwarzanie odpadów destruktu asfaltowego podczas naprawy dróg ekspresowych S7 Olsztynek – Nidzica i S51, czyli obwodnicy Olsztynka.
Rzecznik prasowy olsztyńskiej GDDKiA Karol Głębocki wyjaśnił:
- destrukt asfaltowy to górna, ścieralna warstwa drogi, zwana potocznie asfaltem, dotychczas taki destrukt był traktowany jako odpad i wykonawcy remontu dróg musieli go utylizować, czasami był wykorzystywany do umacniania poboczy;
- rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z 23 grudnia 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych kryteriów stosowania warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego pozwoliło GDDKiA na wystąpienie do marszałka regionu o zezwolenie na przetwarzanie destruktu podczas remontu dróg;
- marszałek wyraził zgodę na ponowne użycie destruktu podczas naprawy nawierzchni drogi S7 Olsztynek-Nidzica i na obwodnicy Olsztynka S51;
- pozwolenie jest ważne na 10 lat i zostało wydane w odniesieniu do konkretnych odcinków dróg, jeśli ponownie będziemy chcieli używać destruktu do remontu innej drogi, ponownie będziemy występowali o pozwolenie;
- odcinki dróg, które GDDKiA zamierza naprawiać, mają ponad 10 lat i występują na nich uszkodzenia nawierzchni;
- podczas remontu dróg GDDKiA nie położy ponownie zdartej i przetopionej warstwy asfaltu, zostanie ona wzbogacona innymi substancjami;
- zastosowanie destruktu jako substytutu nowego materiału w kilkuletniej perspektywie wygeneruje znaczne oszczędności, w tym celu dążymy do tego, żeby destrukt asfaltowy w maksymalnym stopniu zagospodarować na inwestycji, na której został pozyskany.
Redakcja INFORLEX (na podstawie komunikatu PAP)
