Projekt zmiany ustawy o odpadach zakłada zmianę w segregacji odpadów budowlanych i rozbiórkowych
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowała założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o odpadach, który zakłada zmianę art. 101a nakazującego selektywne zbieranie i odbiór odpadów budowlanych i rozbiórkowych (odpadów BiR) z miejsca prowadzonego remontu/budowy.
Autorzy projektu wyjaśniają konieczność przeprowadzenia zmiany brzmienia art. 101a ustawy o odpadach:
art. 101a ustawy o odpadach zobowiązuje do selektywnego zbierania i odbioru odpadów budowlanych i rozbiórkowych (segregowania) z miejsca prowadzonego remontu/budowy (u źródła), z podziałem co najmniej na:
drewno,
metale,
szkło,
tworzywa sztuczne,
gips,
odpady mineralne, w tym: beton, cegłę, płytki, materiały ceramiczne i kamienie;
art. 101a ustawy o odpadach miał obowiązywać od 1 stycznia 2023 r., ale z uwagi na zgłaszane wątpliwości interpretacyjne dotyczące jego brzmienia przesunięto termin wejścia w życie na 1 stycznia 2025 r.;
samo przesunięcie terminu wejścia w życie nie rozwiązuje jednak problemu, główne zgłaszane problemy dotyczące brzmienia art. 101a to:
czy odpady BiR faktycznie mają zostać segregowane u źródła,
brak jednoznacznego stwierdzenia kogo dotyczy obowiązek selektywnego zbierania i odbierania odpadów BiR,
wątpliwości odnośnie do sposobu zagospodarowania frakcji pozostałej po sortowaniu odpadów BiR;
brak zmiany art. 101a może spowodować:
możliwy wzrost kosztu odbioru odpadów BiR z miejsca prowadzonego remontu/budowy z uwagi na konieczność zapewnienia selektywnego zbierania i odbierania wymienionych w ustawie sześciu frakcji: drewno, metale, szkło, tworzywa sztuczne, gips, odpady mineralne;
możliwe występowanie utrudnień (np. organizacyjnych) wynikających z obowiązku zbierania i odbierania odpadów BiR u źródła;
w związku z powyższym możliwy jest rozwój szarej strefy w zakresie zagospodarowania odpadów BiR, z uwagi na hipotetyczny wyższy koszt legalnego odbioru/zbiórki odpadów podzielonych na frakcje, co w konsekwencji może doprowadzić do większej liczby dzikich wysypisk i porzucania odpadów;
w związku z koniecznością segregacji u źródła, mogą wystąpić problemy logistyczne z ustawieniem większej liczby kontenerów na terenach o ścisłej zabudowie;
zmiana art. 101a ma na celu rozwianie wątpliwości interpretacyjnych oraz wyjście naprzeciw oczekiwaniom branży budowlanej.
Jako istotę rozwiązań ujętych w projekcie wskazano:
określony podział odpadów budowlanych i rozbiórkowych (odpady BiR) na poszczególne frakcje umożliwi stworzenie jednolitego systemu selektywnej zbiórki odpadów BiR, która nie będzie bezpośrednio opierała się na obowiązku segregacji u źródła, ale będzie też umożliwiała przekazanie odpadów innemu uprawnionemu podmiotowi, który zajmie się ich segregacją;
planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to drugi kwartał 2024 r.
Redakcja INFORLEX
