RODO - jak ma postąpić urząd w przypadku nieprawidłowego otrzymania odpisu wyroku dotyczącego skazanego za nadużycia na tle seksualnym
PROBLEM
Sąd rejonowy przesłał nam wyrok osoby, wobec której zastosował środki karne w postaci zakazu wykonywania określonych zawodów, w związku z nadużyciami na tle seksualnym. Osoba nie była i nie jest klientem Urzędu. Nie jest również pracownikiem Urzędu. Pytanie: na jakiej podstawie prawnej sąd udostępnił tego typu dane, a co za tym idzie na jakiej podstawie Urząd może przetwarzać tego typu dane? Telefonicznie poinformowano Urząd, że wyrok przesłano na podstawie Kodeksu karnego wykonawczego. Art.180 KKW wskazuje, że "W razie orzeczenia zakazu zajmowania określonego stanowiska lub wykonywania określonego zawodu, sąd przesyła odpis wyroku właściwemu organowi administracji rządowej lub samorządu terytorialnego oraz pracodawcy albo instytucji, w której skazany zajmuje objęte zakazem stanowisko lub wykonuje objęty zakazem zawód. Jeżeli skazany zajmuje stanowisko kierownicze lub inne odpowiedzialne stanowisko, sąd przesyła odpis wyroku również właściwej jednostce nadrzędnej. W odpisie wyroku nie ujawnia się danych pokrzywdzonego". Powiatowy Urząd Pracy w Legnicy nie jest organem samorządu terytorialnego. Powiatowy Urząd Pracy jest jednostką organizacyjną samorządu powiatu. Ponadto zgodnie z RODO (art. 10 Przetwarzanie danych osobowych dotyczących wyroków skazujących i czynów zabronionych) "Przetwarzania danych osobowych dotyczących wyroków skazujących oraz czynów zabronionych lub powiązanych środków bezpieczeństwa na podstawie art. 6 ust. 1[9] wolno dokonywać wyłącznie pod nadzorem władz publicznych lub jeżeli przetwarzanie jest dozwolone prawem Unii lub prawem państwa członkowskiego przewidującymi odpowiednie zabezpieczenia praw i wolności osób, których dane dotyczą. Wszelkie kompletne rejestry wyroków skazujących są prowadzone wyłącznie pod nadzorem władz publicznych". Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym wskazuje, kto i w jakich sytuacjach może wykorzystywać dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. W art. 12 ust. 5 mówi się m.in. o organach samorządu terytorialnego w przypadkach, gdy jest to uzasadnione potrzebą wykonania nałożonych na nie zadań określonych w ustawie. Ponadto ustawa określa obowiązki pracodawców i innych organizatorów w zakresie działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi oraz osób zatrudnianych i dopuszczanych do takiej działalności. Nie znajduję w przywołanych przepisach obowiązków nałożonych na jednostki organizacyjne samorządów powiatu. Faktem jest, że PUP wydaje skierowania do pracy oraz inne formy wsparcia, niemniej jednak ani przepisy ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ani ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym nie daje legitymacji do tego aby przetwarzać tego typu dane osobowe. W mojej opinii prawidłowym byłoby odesłanie tego typu wyroku/wyroków do Sądu, powołując się na art. 66 § 3 K.p.a. ("Jeżeli podanie wniesiono do organu niewłaściwego, a organu właściwego nie można ustalić na podstawie danych podania, albo gdy z podania wynika, że właściwym w sprawie jest sąd powszechny, organ, do którego podanie wniesiono, zwraca je wnoszącemu. Zwrot podania następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie").
