praktyka
Najem prywatny może skomplikować sytuację przedsiębiorcy w VAT
Co do zasady podatnik, który korzysta z usług biura rachunkowego, nie musi się martwić o rozliczenia z fiskusem, gdyż zajmuje się tym księgowy. Problem pojawia się, gdy klient nie poinformuje o swojej dodatkowej aktywności, która wpływa też na zakres jego obowiązków podatkowych związanych z podstawową działalnością
Osoby prowadzące biuro rachunkowe zajmują się nie tylko rozliczeniami księgowymi swoich klientów, lecz także podatkowymi. W przypadku osób fizycznych, które nie mają obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych, owe rozliczenia księgowe w całości opierają się na prawie podatkowym. W zależności bowiem od tego, jaką formę opodatkowania wybrał taki klient, księgowy prowadzi dla niego podatkową księgę przychodów i rozchodów albo ewidencję przychodów, a także inne ewidencje – jak chociażby środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych czy u ryczałtowców wykaz takich składników. W przypadku tych ostatnich, często ku zaskoczeniu samych podatników, niezbędne jest również posiadanie i przechowywanie ewidencji zakupu towarów. Właśnie o obowiązkach dotyczących wykazu składników majątku trwałego i dokumentowania zakupu towarów niejednokrotnie księgowi muszą dodatkowo przypominać swoim klientom, którzy – wobec braku możliwości rozliczania kosztów – zaskoczeni są takim oczekiwaniem prawodawcy.
