Dziennik Gazeta Prawna 122/2025 z 26.06.2025 [dodatek: Ubezpieczenia i Świadczenia]
Artykuł
z dnia 26.06.2025
Data publikacji: 26.06.2025
rozliczenie z zus
Jak rozliczyć składki od należności związanych z ustaniem zatrudnienia
Gdy dochodzi do rozwiązania stosunku pracy, pracodawca musi wypłacić pracownikowi nie tylko ostatnie wynagrodzenie i należne składniki pensji, lecz także świadczenia pieniężne, do których prawo powstaje z chwilą zakończenia zatrudnienia. Ten obowiązek dotyczy m.in. ekwiwalentu za niewykorzystany urlop czy odpraw, jeśli są należne
Najczęściej w związku z rozwiązaniem stosunku pracy pracodawcy wypłacają następujące należności i świadczenia:
- ostatnie wynagrodzenie za pracę, w tym wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych w okresie rozliczeniowym, lub za okres niezdolności do pracy z powodu choroby,
- ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy,
- wynagrodzenie za czas zwolnienia od pracy na poszukiwanie pracy,
- premie, nagrody, w tym jubileuszowe,
- dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastki),
- odprawy: emerytalna, rentowa, tzw. ekonomiczna,
- odszkodowania/rekompensaty np. za zakaz konkurencji po ustaniu zatrudnienia, z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia.
Termin wypłaty
Obowiązujące przepisy kodeksu pracy (dalej: k.p.) nie regulują wprost terminu wypłaty należności w razie ustania zatrudnienia. Niemniej jednak art. 85 k.p., który wyznacza terminy wypłaty wynagrodzeń, dotyczy pracowników, a nie osób, z którymi stosunek pracy już się zakończył.
