Obowiązki głównego księgowego w zakresie inwentaryzacji
Inwentaryzacja to proces, który jest ściśle związany z procesem zamykania ksiąg rachunkowych. Główny czas na prace związane z inwentaryzacją przypada na ostatni kwartał roku. Jednak, aby proces inwentaryzacji przebiegł prawidłowo, należy się do niego przygotować już wcześniej. Bardzo ważnym elementem jest prawidłowe powierzenie obowiązków głównemu księgowemu oraz pracownikom działu księgowości. Miesiące wakacyjne to idealny moment na to, aby dokonać przeglądu zapisów w Instrukcji inwentaryzacyjnej i wprowadzić do niej ewentualne zmiany i poprawki.
Istota i cele inwentaryzacji
Inwentaryzacja stanowi szereg czynności mających na celu ustalenie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów na określony dzień oraz porównanie tego stanu ze stanem faktycznym. Celem inwentaryzacji jest weryfikacja prawdziwości i rzetelności danych zawartych w księgach rachunkowych jednostki, stanowiąca jednocześnie o prawidłowości realizowanej rachunkowości. Konsekwencją przeprowadzonej inwentaryzacji jest przedstawienie w sprawozdaniu finansowym jednostki prawidłowego i rzetelnego obrazu jej sytuacji finansowej i majątkowej.
Najważniejsze celem, którym służy proces inwentaryzacji, to:
- doprowadzenie ksiąg rachunkowych do zgodności ze stanem faktycznym,
- zapewnienie realności sald wykazywanych w bilansie,
- ustalenie stanu i wartości aktywów i pasywów,
- dokonanie oceny przydatności składników majątkowych,
