prawa pracownika
Pracodawcy boją się zwalniać starszych pracowników
Nawet jeśli zwolnienie jest uzasadnione z tego względu, że podwładny nie chce podnosić kompetencji cyfrowych, obawiają się posądzenia o dyskryminację. Zdaniem prawników – niesłusznie
Niemal 40 proc. Polaków uważa, że kompetencje cyfrowe są najważniejsze dla rozwoju kariery. Jednak z badania przeprowadzonego przez Pracuj.pl wynika, że starsi pracownicy wciąż mają duże opory przed ich nabywaniem. Potwierdzają to dane zamieszczone na stronie rządowego portalu kompetencjecyfrowe.gov.pl – według nich podstawowe umiejętności cyfrowe ma zaledwie 24 proc. osób w wieku 55–64 lat.
– To sprawia, że w sytuacji rozwoju przemysłu 4.0 ich największe zalety, jak wiedza i doświadczenie, tracą na znaczeniu. Wykonują swoją pracę wolniej, przez co dłużej, co przekłada się na ich wydajność – mówi przedstawiciel firmy produkcyjnej działającej w sektorze spożywczym. Jak dodaje, stoi dziś przed dylematem: albo zwolnić pracownika HR i zatrudnić nowego, obeznanego z nowinkami technologicznymi, albo zatrudnić dodatkową osobę do pracy. To drugie rozwiązanie jest bardziej kosztowne, więc mniej korzystne.
