opinia
Co warto sprawdzić, zanim pracodawca spotka się z pracownikiem na sali sądowej
Prawo pracy dotyczy relacji międzyludzkich na gruncie zawodowym – różnice zdań, oczekiwań, odmienne perspektywy, błędy komunikacyjne, nieporozumienia i towarzyszące im emocje to naturalny element życia każdej organizacji. Rolą działów HR, działów prawnych czy zarządu nie jest unikanie potencjalnego konfliktu za wszelką cenę, lecz umiejętne nim zarządzanie, tak żeby nie doszło do jego eskalacji.
Czasem jednak, mimo najlepszych chęci, nieformalne rozmowy, negocjacje czy mediacje nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Spór przenosi się poza zakład pracy. Nie powinniśmy postrzegać takiej sytuacji jako porażki. Sąd jest odpowiednim miejscem do rozwiązania sporu, gdy strony nie potrafią rozwiązać go w inny sposób między sobą i potrzebują niezależnego organu, który rozstrzygnie, która z nich ma rację.
Pozew nie tylko od pracownika
Częściej postępowania sądowe są wytaczane przez pracowników, chociaż mają do tego prawo również pracodawcy (np. o odszkodowanie w razie nieuzasadnionego rozwiązania przez pracownika umowy o pracę bez wypowiedzenia). Jednak sprawę może wnieść także kandydat do pracy (np. w razie sporu o nawiązanie stosunku pracy czy dyskryminację w procesie rekrutacyjnym).
