Zakończył się nabór wniosków do pilotażu skróconego czasu pracy
15 września 2025 r. zakończył się nabór wniosków do rządowego programu pilotażowego dotyczącego skrócenia czasu pracy, przy zachowaniu dotychczasowego poziomu wynagrodzenia. Zgłoszenia złożyło około 1994 podmiotów, w tym zarówno przedsiębiorstwa sektora MŚP, jak i większe firmy oraz instytucje publiczne. Program, realizowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, ma na celu przetestowanie alternatywnych modeli organizacji pracy w różnych środowiskach zawodowych.

Pracodawcy zainteresowani pilotażem skróconego czasu pracy
Nabór wniosków do pilotażu rozpoczął się 14 sierpnia, a zakończył 15 września 2025 r. Szefowa MRPiPS na briefingu prasowym podkreśliła, że cieszył się on dużym zainteresowaniem pracodawców.
– Do naszego pilotażu skróconego czasu pracy z zachowaniem wynagrodzenia zgłosiły się dokładnie 1994 podmioty. Ta liczba robi wrażenie, niemal 2 tysiące polskich pracodawców jest gotowych na zmianę. Niemal 2 tysiące polskich pracodawców chce, żeby ich pracownicy pracowali krócej, zarabiając takie samo wynagrodzenie. Niemal 2 tysiące polskich pracodawców pokazuje, że zmiana nadchodzi, zmiana cywilizacyjna, zmiana technologiczna, zmiana kultury pracy – poinformowała Dziemianowicz-Bąk.
Zwróciła uwagę, że do pilotażu zgłosiły się zarówno mniejsze, jak i większe firmy, a także instytucje publiczne i prywatne. To – jak wskazała – pozwoli na przetestowanie tego rozwiązania w różnych modelach organizacji pracy. Ze wstępnych informacji wynika, że najwięcej wniosków wpłynęło z sektora małych i mikroprzedsiębiorstw.
Podkreśliła również, że uruchomienie pilotażu skrócenia czasu pracy z zachowaniem wynagrodzenia nie zmieni nic w kwestii ogólnych przepisów podatkowych, rozliczania przychodu i odprowadzania podatków.
Kolejne etapy programu
Końcowym efektem rządowego programu będą wnioski i rekomendacje spisane w formie dokumentu. Nie wiadomo jeszcze, czy będzie to dokument o charakterze legislacyjnym.
Jak przekazała, specjalna komisja zajmie się teraz analizą wniosków pod kątem oceny formalnej, a następnie oceny merytorycznej. Z niemal dwóch tysięcy zgłoszeń wybierze kilkadziesiąt podmiotów, które przystąpią do pilotażu.
Lista projektów zakwalifikowanych do realizacji ma zostać opublikowana najpóźniej 15 października 2025 r. Pilotaż podzielony jest na trzy etapy: przygotowawczy (do końca 2025 r.), testowy (cały rok 2026) i podsumowujący (do 15 maja 2027 r.).
Zgodnie z zasadami pilotażu uczestnicy będą mogli zaprojektować własny wariant organizacji pracy odpowiadający firmie i zatrudnionym w niej pracownikom, np. czterodniowy tydzień pracy czy krótsze dniówki. Maksymalna wartość wsparcia dla jednego projektu wynosi 1 mln zł, przy czym koszt przypadający na jednego pracownika objętego programem nie może przekroczyć 20 tys. zł.
W 2025 roku na realizację przedsięwzięcia przeznaczono 10 mln zł. Środki przeznaczone na realizację pilotażu pochodzą z rezerwy Funduszu Pracy. (PAP)
