Obowiązki sprawozdawcze w zakresie cen transferowych za 2024 rok
Sporządzenie dokumentacji cen transferowych dla transakcji realizowanych pomiędzy jednostkami powiązanymi stanowi obowiązek wynikający z przepisów podatkowych. Dla transakcji realizowanych w 2024 r., w przypadku gdy rok podatkowy odpowiada kalendarzowemu, lokalną dokumentację cen transferowych za 2024 r. należy sporządzić do 31 października 2025 r. Natomiast deklarację TPR-C/TPR-P należy złożyć do US w tym roku do 1 grudnia.

Lokalna dokumentacja cen transferowych za 2024 rok
Jeżeli podatnik dokonuje z podmiotem powiązanym transakcji o wartości przekraczającej wskazane w przepisach progi, to co do zasady ma obowiązek sporządzenia dokumentacji lokalnej. Na potrzeby określenia obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych ustalono dwie wartości progów transakcyjnych – 10 000 000 zł oraz 2 000 000 zł.
Lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość przekracza w roku podatkowym następujące progi dokumentacyjne:
- 10 000 000 zł – w przypadku transakcji towarowej;
- 10 000 000 zł – w przypadku transakcji finansowej;
- 2 000 000 zł – w przypadku transakcji usługowej;
- 2 000 000 zł – w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1–3.
W przypadku gdy rok podatkowy odpowiada kalendarzowemu lokalną dokumentację cen transferowych za 2024 r. należy sporządzić do 31 października 2025 r.
Lokalna dokumentacja cen transferowych powinna zawierać następujące elementy:
1. opis podmiotu powiązanego,
2. opis transakcji, w tym analizę funkcji, ryzyk i aktywów;
3. analizę cen transferowych, w tym:
- analizę danych podmiotów niepowiązanych lub transakcji zawieranych z podmiotami niepowiązanymi lub pomiędzy podmiotami niepowiązanymi uznanych za porównywalne do warunków ustalonych w transakcjach kontrolowanych, zwaną dalej „analizą porównawczą”, albo
- analizę wykazującą zgodność warunków, na jakich została zawarta transakcja kontrolowana, z warunkami, jakie ustaliłyby podmioty niepowiązane, zwaną dalej „analizą zgodności” – w przypadku gdy sporządzenie analizy porównawczej nie jest właściwe w świetle danej metody weryfikacji cen transferowych lub nie jest możliwe przy zachowaniu należytej staranności;
4. informacje finansowe.
Szczegółowe wytyczne, którymi powinny się kierować osoby tworzące dokumentację zamieszczono w rozporządzeniach Ministra Finansów w sprawie dokumentacji cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (podatku dochodowego od osób fizycznych) z 21 grudnia 2018 r. (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1783 i poz. 1813).
Informacja o cenach transferowych (TPR-C/TPR-P)
Informacja o cenach transferowych (formularze TPR-C i TPR-P) stanowi kluczowe narzędzie raportowania szczegółowych danych o transakcjach z podmiotami powiązanymi do organów podatkowych. Zakres informacji różni się w zależności od tego, czy podmiot zobowiązany do jej sporządzenia miał jednocześnie obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji w sprawie cen transferowych, czy też był z tego obowiązku zwolniony (np. w związku z transakcją pomiędzy podmiotami krajowymi, spełniającymi warunki do zwolnienia).
Informacja TPR jest sporządzana na podstawie:
- lokalnej dokumentacji cen transferowych - w przypadku gdy podmiot powiązany był obowiązany do sporządzenia tej dokumentacji;
- sprawozdania finansowego lub innych dokumentów - w przypadku gdy podmiot powiązany nie był obowiązany do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych.
Informacje TPR trzeba złożyć do końca 11 miesiąca kolejnego roku, czyli w większości przypadków do końca listopada. Dla podatników, których rok podatkowy jest zgodny z kalendarzowym w tym roku termin ten mija 1 grudnia 2025 r. (ponieważ 30 listopada 2025 r. wypada w niedzielę).
Niedopełnienie obowiązków w zakresie dokumentacji podatkowej
Na żądanie organów podatkowych podatnicy zobowiązani do sporządzenia dokumentacji cen transferowych mają obowiązek jej przedłożenia w ciągu 14 dni od dnia doręczenia żądania. Fakt, że podatnik ma obowiązek sporządzenia dokumentacji, nie oznacza, że ciężar dowodu w razie badania cen transferowych zostaje przerzucony na podatnika. Organy podatkowe nadal są zobowiązane do udowodnienia, że cena transakcyjna ustalona przez podatnika odbiega od ceny rynkowej. Brak dokumentacji podatkowej wymaganej przepisami nie stanowi przesłanki dla oszacowania dochodu podatnika na podstawie przepisów podatkowych.
Za niewywiązanie się z powyższych obowiązków podatnikom grozi odpowiedzialność karna skarbowa.
- art. 11k ust. 1, art. 11t ust. 1 i 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 1301
- art. 23w ust. 1, art. 23zf ust. 1 i 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 1302
- rozporządzenie Ministra Finansów z 29 sierpnia 2022 r. w sprawie informacji o cenach transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych - Dz.U. z 2025 r. poz. 454
- rozporządzenie Ministra Finansów z 29 sierpnia 2022 r. w sprawie informacji o cenach transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych - Dz.U. z 2025 r. poz. 459
Oprac. Katarzyna Bogucka
Zobacz również: Nowe wersje informacji o cenach transferowych TPR-P i TPR-C - MF rozpoczyna konsultacje »
