Interpretacja indywidualna z dnia 29 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.935.2025.1.ŻR
Transakcja zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która spełnia wymogi wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego, jest wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, gdyż struktura ta umożliwia samodzielne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania opisanych we wniosku składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a w konsekwencji niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, czynności ich zbycia.
Uzupełnili go Państwo pismem z 21 października 2025 r. (data wpływu 28 października 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
... sp. z o.o. z siedzibą w ... (dalej jako: ... lub Zbywca) zawarła z ... sp. z o.o. z siedzibą w ...(dalej jako: ... lub Nabywca, KRS: ...) w dniu 29 sierpnia 2025 roku umowę sprzedaży (dalej jako: Umowa) zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej jako: ZCP lub Przedsiębiorstwo), w wyniku której nastąpiło przeniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55 ze zn. 1 Kodeksu cywilnego, obejmującego wydzieloną jednostkę, w ramach której ... kontynuuje działalność gospodarczą w zakresie hurtowej sprzedaży wyrobów hutniczych w ... . Umowa została zawarta w wymaganej przepisem art. 75 ze zn. 1 Kodeksu cywilnego formie pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi.
Na początku, warto jednak wskazać, iż w strukturze ... od około 11 lat funkcjonowała działalność handlowa związana ze sprzedażą asortymentów hurtowych, które wchodziły tylko i wyłącznie w zakres części przedsiębiorstwa, które zostało przeniesione na Nabywcę. Ta część przedsiębiorstwa prowadzona była początkowo w działalności spółki pod nazwą ... sp. z o.o., a następnie została wchłonięta do struktur ... . Wdrożony został w ... dedykowany system informatyczny klasy ... wspomagający zarządzanie przedsiębiorstwem - Program ... . Został on tak przygotowany, aby prowadzić osobno rozliczenie omawianej części działalności funkcjonującej pod nazwą hurtownia (...). Ponadto, została wprowadzona osobna numeracja zamówień, zarówno do dokumentów magazynowych WZ, jak i faktur sprzedażowych/kosztowych. Powołano do tego celu dwa osobne magazyny - biura handlowe, jedno w ..., a drugie w ..., które świadczyły usługi sprzedaży tylko w tym zakresie. Na wyżej wskazanych magazynach były indeksy według założenia pod ..., które różnią się swoim kodem od serwisu. Magazyny były wyposażone w regały, które dedykowane były tylko pod ten rodzaj sprzedawanego w nich asortymentu, również wykorzystywane piły czy wiązarki (bindownice) były na wyposażeniu tych dwóch magazynów dedykowanych wyłącznie pod tą działalność. Oba magazyny były wynajętymi powierzchniami. Zakupy były prowadzone również oddzielnie w ramach asortymentu, którym dysponowała ... i przygotowywane były w systemie w ramach cegiełki funkcjonalności ... do tego dedykowanej. W ramach ... zostało również wydzielone stanowisko kosztu w zakresie transportu, najmu, energii, IT, samochodów, jak również wynagrodzeń przypisanych dla danego magazynu. ... posiadała swoje dedykowane rodzaje dokumentów, zarówno w zakresie ewidencji magazynowej (dokumenty dla przyjęć, wydań czy innych ruchów magazynowych) oraz ewidencji sprzedażowej/zakupowej (osobne typy faktur zakupowych i sprzedażowych oraz powiązanych z nimi rejestrów VAT). ... wyodrębniała również konta analityczne dla ... zarówno w zakresie przychodów i kosztów, a na kontach tych ewidencjonowane są również przychody i koszty dotyczące ..., jeżeli dotyczą sprzedaży/zakupu towarów. Wydzielenie części dotyczące ... odbywało się zatem nie z poziomu kont analitycznych, ile dokładniej z poziomu rodzajów dokumentów jak opisano powyżej. Ewidencja była na nich prowadzona w sposób ciągły, a wydzielenie miało miejsce już wcześniej. W przypadku kosztów w układzie funkcjonalnym, ... posiadała swoje oddzielne stanowiska kosztów i tutaj również ewidencja prowadzona była w sposób ciągły, a wyodrębnienie miało miejsce w przeszłości. Ewidencja wszystkich operacji gospodarczych dokonywana była w osobnym module systemu ... .
Przechodząc przez poszczególne pozycje RZiS oraz bilansu:
1)Przychody ze sprzedaży towarów, wartość sprzedanych towarów - jak opisano powyżej identyfikacja następowała po osobnych typach dokumentów. Analogicznie sytuacja wyglądała w przypadku identyfikacji należności i zobowiązań księgowane były na ogólnych kosztach rozrachunków, ale identyfikowane w księdze pomocniczej według typu dokumentów.
2)Koszty w układzie funkcjonalnym ewidencjonowane były na wyodrębnionych dla hurtowni stanowiskach kosztów.
3)Zapasy funkcjonowały osobne magazyny oraz typy dokumentów dla hurtowni. Księgowania ruchów magazynowych następowały na osobnych kontach analitycznych.
4)Środki trwałe oraz amortyzacja nie były wydzielone na kontach rodzajowych, niemniej jednak są łatwo identyfikowalne, chociażby ze względu na wyszczególnienie Działu w rejestrze środków trwałych. Dodatkowo ewidencja w układzie funkcjonalnym miała miejsce na wyodrębnionych dla hurtowni stanowiskach kosztów.
5)Koszty wynagrodzeń oraz inne rozliczenia i obciążenia publicznoprawne z nimi związane (m.in. narzuty na płace, potrącenia) brak osobnych kont w układzie rodzajowym, niemniej jednak pracownicy byli łatwo identyfikowalni zgodnie z podziałem w schemacie organizacyjnym. Dodatkowo ewidencja w układzie funkcjonalnym miała miejsce na wyodrębnionych dla hurtowni stanowiskach kosztów.
Z uwagi na uwzględnienie magazynu w ... w opisie historii działalności, zasadne jest uzupełnienie stanu faktycznego o informację, że działalność tego obiektu została zakończona, a składniki majątkowe nadające się do dalszego wykorzystania lub odsprzedaży przekazano do magazynu w ... .
Wskazany obszar działalności został wydzielony w spółce Zbywcy zarówno pod względem organizacyjnym, finansowym, jak i funkcjonalnym w celu prowadzenia przedstawicielstwa (części) przedsiębiorstwa ... sp. z o.o. w ... .
ZCP posiada w ... autonomię decyzyjną, strukturę zarządzania, system pracy i system podległości służbowej, oddzielne od reszty przedsiębiorstwa Zbywcy. ... prowadzi ewidencję operacji gospodarczych ZCP, na zasadach odrębności opisanych powyżej.
W skład Przedsiębiorstwa - zgodnie z zawartą Umową - weszły m.in.:
1.prawo własności składników majątku ruchomego stanowiącego asortyment w postaci wyrobów hutniczych przeznaczonych do sprzedaży dla klientów hurtowych i indywidualnych (stany magazynowe), wymienione w załączniku nr 1 do Umowy;
2.prawo własności składników majątku ruchomego stanowiącego środki trwałe (w tym wyposażenie, telefony, komputery, samochody, urządzenia, maszyny), wymienione w załączniku nr 2 do Umowy;
3.wartości niematerialne w postaci know-how, tajemnic przedsiębiorstwa, informacji zastrzeżonych oraz poufnych procesów, które są wykorzystywane lub potrzebne do prowadzenia ZCP, a także bazy danych kontrahentów, wymienionych w załączniku nr 3 do Umowy;
4.stosunki obligacyjne, w tym kontraktowe, związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, w tym wszelkie prawa i obowiązki wynikające z umów związane z przedmiotem zbycia (prawa i obowiązki wynikające z umów cywilnoprawnych związanych z przedsiębiorstwem - umowa najmu, usługi telekomunikacyjne, media), wymienionych w załączniku nr 4 i 5 do Umowy;
5.prawa i obowiązki wynikające ze stosunków pracy osób zatrudnionych w ramach przedsiębiorstwa (pracownicy ... stali się pracownikami .... na zasadach określonych w art. 23 ze zn.1 Kodeksu pracy, są to: dyrektor oddziału, managerowie ds. sprzedaży, specjaliści ds. sprzedaży), wymienionych w załączniku nr 6 do Umowy;
6.dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach ZCP;
7.zobowiązania związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach ZCP, przy czym na dzień zawarcia Umowy, Zbywca w związku z upływającymi wcześniej terminami płatności, musiał je uregulować.
Zarówno Zbywca, jak i Nabywca przedstawił uchwałę Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników o wyrażeniu zgody na zawarcie umowy sprzedaży ZCP w trybie art. 228 pkt 3 Kodeksu spółek handlowych.
Zbywca uzyskał zgodę Wynajmującego na przeniesienie praw i obowiązków wynikających z zawartej umowy najmu pomieszczeń w ... na Nabywcę oraz powiadomił operatora telefonii komórkowej o transakcji, który nie wyraził sprzeciwu co do przeniesienia na Nabywcę ogółu praw i obowiązków wynikających z zawartych ze Zbywcą umów. W dniu zawarcia Umowy, ... przekazała ... - na podstawie protokołu przekazania, określających rodzaj i liczbę przekazanych składników, a także ich stan - wszystkie składniki wchodzące w skład ZCP oraz wszelkie dokumenty i informacje z nimi związane, w tym dowody nabycia, karty gwarancyjne, historię serwisową, zaświadczenia UDT, licencje, dokumentację wewnętrzną (w tym pracowniczą), dane dostępowe, hasła.
Wobec powyższego, składniki materialne i niematerialne takie jak: składniki majątku ruchomego (m.in. wyposażenie, telefony, komputery, maszyny, urządzenia, samochody, stany magazynowe), umowy z kontrahentami, know-how, umożliwiły kontynuowanie działalności przez ..., tym bardziej, że pracownicy ... stali się pracownikami Nabywcy na zasadach określonych w art. 23 ze zn. 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy. Nabywca i Zbywca poinformowali pracowników o zamiarze przejścia części zakładu pracy na innego pracodawcę, zgodnie z art. 23 ze zn. 1 § 3 Kodeksu pracy, a przekazanie informacji nastąpiło co najmniej na 30 dni przed przewidywanym terminem przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę. Nabywca stał się stroną umów zobowiązaniowych, które wcześniej wykonywał Zbywca.
Wszystkie wyżej wymienione składniki ZCP tworzą zespół, będący we wzajemnych relacjach, służący wydzielonej części przedsiębiorstwa. Składniki, które nabyła ... stanowią organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych. Składniki te stanowią niezależne przedsiębiorstwo zdolne do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej przez ..., tworząc pewne zorganizowane jednolite i powiązane mienie umożliwiające realizację działalności w zakresie hurtowej sprzedaży wyrobów hutniczych w ... . Będące przedmiotem zbycia składniki majątku ... (w szczególności własność ruchomości, prawa i obowiązki wynikające z umów cywilnoprawnych związanych z Przedsiębiorstwem, prawa i obowiązki wynikające ze stosunków pracy osób zatrudnionych w ramach Przedsiębiorstwa, tajemnice przedsiębiorstwa, renoma, klientela, wartości niematerialne i prawne Przedsiębiorstwa wraz z dokumentami związanymi z prowadzeniem Przedsiębiorstwa), stanowią niezależne przedsiębiorstwo funkcjonujące jako samodzielny podmiot gospodarczy. Przy czym należy podkreślić, że na dzień zawarcia Umowy, w związku z przedłużającymi się negocjacjami pomiędzy stronami, zobowiązania związane z prowadzeniem działalności, a będące przedmiotem Umowy, w związku z ich terminami płatności, musiały zostać uregulowane przez Zbywcę (aby nie narażać obu stron transakcji na dodatkowe koszty związane z należnościami ubocznymi i innymi kosztami odzyskiwania należności przez wierzycieli), co zostało uwzględnione w cenie sprzedaży.
W ramach Przedsiębiorstwa, Nabywca utrzymuje wyodrębniony funkcjonalnie, finansowo i organizacyjnie zespół składników materialnych i niematerialnych, przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie hurtowej sprzedaży wyrobów hutniczych, stanowiący zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 2023 r. poz. 2805 t.j. ze zm.) oraz art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2024 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2024 r. poz. 361 t.j. ze zm.). Nabywca jest zatem, na bazie nabytego od Zbywcy majątku, podmiotem zdolnym do kontynuowania dotychczasowej działalności Zbywcy, a przejęte składniki materialne jak i niematerialne wystarczają do prowadzenia działalności w takim zakresie, jak wykonywała to ... .
Wobec powyższego, Strony Umowy zgodnie potwierdziły w Umowie, że na mocy art. 6 pkt 1 w zw. z art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, transakcje zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa są wyłączone z opodatkowania VAT.
Pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Czy prawidłowo Spółka (Zbywca) uważa, że sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa, na którą składają się opisane we wniosku składniki, na podstawie art. 6 pkt 1) ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z art. 55 ze zn. 1 i 2 kodeksu cywilnego i w zw. z art. 2 pkt 27e) ustawy o podatku od towarów i usług jest wyłączona z opodatkowania (tj. nie podlega) VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Przedsiębiorstwo, jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla badanej kwestii jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. Przedsiębiorstwo powinno więc łączyć mienie w funkcjonalnie zorganizowane przedsięwzięcie gospodarcze, a nie tylko stanowić zgromadzone niematerialne i materialne składniki stanowiące sobą przedsiębiorstwo w znaczeniu przedmiotowym. Organizacyjna i funkcjonalna istota przedsiębiorstwa kreuje powstanie samodzielnego podmiotu gospodarczego, zdolnego do funkcjonowania w obrocie na niezmienionych zasadach, pomimo jego zbycia.
Ponadto, przepis art. 55 ze zn. 1 Kodeksu cywilnego wskazuje, że przedsiębiorstwo jest zespołem składników. Pojęcie zespół (a nie zbiór) zakłada istnienie pewnego poziomu powiązań organizacyjnych pomiędzy składnikami przedsiębiorstwa. Użyte natomiast w art. 55 ze zn.1 Kodeksu cywilnego określenie w szczególności wskazuje jedynie na przykładowe wyliczenie składników przedsiębiorstwa. Oznacza to, że z jednej strony w jego skład mogą wchodzić inne elementy, niewymienione w tym artykule, a z drugiej, brak któregoś z tych elementów nie pozbawia zespołu rzeczy i praw przymiotu przedsiębiorstwa. O tym, jakie konkretnie składniki muszą być przeniesione na nabywcę, aby można było uznać, że nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa, decydują okoliczności faktyczne. Składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach, aby zachowane zostały funkcjonalne związki między poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych.
Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika. W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z wydzieloną jednostką, w ramach której Zbywca prowadził działalność gospodarczą w zakresie hurtowej sprzedaży wyrobów hutniczych w … . Wdrożony został w … dedykowany system informatyczny klasy … wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwem, w tym dotyczący funkcjonowania …, wyposażonej w regały, które dedykowane były tylko pod ten rodzaj sprzedawanego w niej asortymentu.
Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Warto jednak zaznaczyć, że tworzenie formalnego rachunku zysków i strat czy bilansu nie jest warunkiem koniecznym do uznania, że finansowe wyodrębnienie występuje. ZCP może posiadać odrębny rachunek bankowy, jednak nie jest to warunek konieczny do uznania danej jednostki za ZCP. W spółce Zbywcy księgi rachunkowe prowadzone były w taki sposób, że istniała możliwość przyporządkowania do ZCP: przychodów i kosztów, składników majątku, w tym m.in. majątku trwałego, wyposażenia, zapasów, należności czy zobowiązań handlowych. Ewidencja wszystkich operacji gospodarczych dokonywana była w osobnym module systemu … . … posiadała swoje dedykowane rodzaje dokumentów, zarówno w zakresie ewidencji magazynowej oraz ewidencji sprzedażowej czy zakupowej. Identyfikacja przychodów ze sprzedaży towarów, wartości sprzedanych towarów, należności i zobowiązań następowała po osobnych typach dokumentów. Dodatkowo ewidencja w układzie funkcjonalnym miała miejsce na wyodrębnionych dla hurtowni stanowiskach kosztów.
Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie (wydzielenie funkcjonalne). Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową. Składniki wskazane w opisie zbytego przedsiębiorstwa, czyli m.in. własność ruchomości, prawa i obowiązki wynikające z umów cywilnoprawnych związanych z Przedsiębiorstwem, prawa i obowiązki wynikające ze stosunków pracy osób zatrudnionych w ramach Przedsiębiorstwa, tajemnice przedsiębiorstwa, renoma, klientela, wartości niematerialne i prawne przedsiębiorstwa, wraz z dokumentami związanymi z prowadzeniem Przedsiębiorstwa, służyły do samodzielnej realizacji zadań. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na fakt, że składniki materialne i niematerialne takie jak: wyposażenie, telefony, komputery, maszyny, urządzenia, samochody, umowy z kontrahentami, know-how, umożliwiają kontynuowanie działalności przez Nabywcę, tym bardziej, że pracownicy Zbywcy stali się pracownikami Spółki na zasadach określonych w art. 23 ze zn. 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy. Nabywca jest zatem, na bazie nabytego od Zbywcy majątku, podmiotem zdolnym do kontynuowania dotychczasowej działalności Zbywcy.
Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Zgodnie z Umową z dniem wydania Nabywcy Przedsiębiorstwa stał się on stroną istniejących umów cywilnoprawnych oraz istniejących stosunków pracy i zastąpił on dotychczasowego pracodawcę - Zbywcę. Nabywca i Zbywca poinformowali pracowników o zamiarze przejścia części zakładu pracy na innego pracodawcę, zgodnie z art. 23 ze zn. 1 § 3 Kodeksu pracy. Posiadane aktywa, zdobyte doświadczenia, zawarte umowy, posiadanie zdolności do osiągania przychodów oraz ukształtowana organizacja wypełniają definicję przedsiębiorstwa zawartą w Kodeksie cywilnym. Majątek … będący przedmiotem zbycia, stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w przedsiębiorstwie.
Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:
a)istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych,
b)zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
c)składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
d)zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
W opinii Wnioskodawcy, opisana część przedsiębiorstwa będąca przedmiotem transakcji, odznacza się wystarczającym stopniem zorganizowania i samodzielności do tego, aby mogła stanowić samodzielne przedsiębiorstwo zajmujące się hurtową sprzedażą wyrobów hutniczych. Posiada bowiem własną infrastrukturę oraz zhierarchizowaną kadrę zapewniającą obsługę w obszarze finansowym, operacyjnym, organizacyjnym, zarządczym i administracyjnym. Potwierdza to funkcjonująca struktura wewnętrzna z odrębnym pionem podległości służbowej i majątkiem, na którym wykonywana jest opisana działalność. Opisane składniki majątku oraz zasoby ludzkie są wystarczające do prowadzenia autonomicznej działalności gospodarczej we wskazanym zakresie. W oparciu bowiem o aktualny schemat organizacyjny działalność polegająca na hurtowej sprzedaży wyrobów hutniczych w … może samodzielnie funkcjonować. Ponadto, po sprzedaży ZCP Nabywca nie będzie musiał angażować innych składników majątku. Podmiot nabywający wykorzysta opisane zasoby na własne cele działalności w celu poszerzenia swojej oferty produktowej. Z łatwością można określić całość kosztów pośrednich i bezpośrednich związanych z funkcjonowaniem ZCP, określić wysokość przychodów generowanych przez jego działalność oraz ustalić wartości aktywów i pasywów przypadających na tą działalność. Po przekazaniu zorganizowanego zespołu składników majątkowych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie hurtowej sprzedaży wyrobów hutniczych, działalność gospodarcza przy ich wykorzystaniu jest kontynuowana w tożsamym co dotychczas zakresie przez Nabywcę.
Stanowisko Wnioskodawcy opiera się również na argumentacji orzecznictwa sądów, w szczególności Naczelnego Sądu Administracyjnego potwierdzonego wyrokiem z dnia 3 lipca 2024 roku, sygn. I FSK 1449/20; wyroku TSUE z 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sari; wyroku TSUE z 10 listopada 2011 r., w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever; wyroku NSA z 27 marca 2013 r., sygn. II FSK 1896/11; wyroku NSA z 21 czerwca 2012 r., sygn. I FSK 1586/11; wyroku WSA we Wrocławiu z 26 stycznia 2014 r., sygn. akt I SA/Wr 1823/15; interpretacji indywidualnej z 17 marca 2016 r. IBPP3/4512-13/16/KG; interpretacji indywidualnej z 21 kwietnia 2010 r., sygn. IBPP2/443-62/10/ASz; interpretacji indywidualnej z 26 lutego 2019 r., nr 0111-KDIB3- 2.4012.822.2018.2.MD; interpretacji indywidualnej z 22 stycznia 2010 r., znak IPP/415-B33/09-4/MT.
Mając zatem na uwadze przedstawiony opis faktyczny oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż skoro - jak wynika z okoliczności sprawy - składniki majątku Zbywcy stanowią organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, to tym samym spełniają one definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług i w myśl art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaż opisanej części przedsiębiorstwa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie bowiem z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie stosuje się do czynności zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, transakcja sprzedaży opisana powyżej dotyczy sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 55 ze zn. 1 Kodeksu cywilnego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W świetle art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W oparciu o art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.
Według art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jednocześnie przepis art. 6 ustawy wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów, czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.
I tak, w świetle art. 6 pkt 1 ustawy:
Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Zatem w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy.
Pojęcie „transakcji zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.
Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel) zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
Stosownie do art. 2 pkt 27e ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.
Zakwalifikowanie danego zespołu składników materialnych i niematerialnych jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa możliwe jest jedynie, gdy spełnione są jednocześnie wszystkie przesłanki określone w powołanym przepisie art. 2 pkt 27e ustawy. Zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna więc stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym kompleks praw, obowiązków i rzeczy), iż zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić Nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.
Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Podsumowując, na gruncie ustawy mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
·istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
·zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
·składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
·zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.
Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy natomiast zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.
Ponadto, przy ocenie czy na moment zbycia będą składniki majątku, uwzględnić należy zamiar prowadzenia działalności gospodarczej przy ich wykorzystaniu.
Jednocześnie przy analizie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z punktu widzenia pojęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy uwzględnić art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE, zgodnie z którym:
W przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. Jeśli nabywca majątku nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.
Zakres powyższego wyłączenia zdefiniował w wyrokach Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „Trybunał” lub „TSUE”). W wyroku z 27 listopada 2003 r., w sprawie C-497/01, Zita Modes stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji podatku VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.
Jak wskazał Trybunał w wyroku z 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Christel Schriever „przekazanie całości lub części aktywów” należy interpretować w taki sposób, że obejmuje ono przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą. Podobne stanowisko prezentowane jest w orzecznictwie sądów administracyjnych (wyroki NSA: z 25 czerwca 2013 r. sygn. akt I FSK 955/12 oraz z 21 listopada 2016 r. sygn. akt I FSK 1316/15).
O tym, czy nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.
Z opisu sprawy wynika, że zawarli Państwo umowę sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w wyniku której nastąpiło przeniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, obejmującego wydzieloną jednostkę, w ramach której Nabywca kontynuuje działalność gospodarczą w zakresie hurtowej sprzedaży wyrobów hutniczych.
W skład Przedsiębiorstwa - zgodnie z zawartą Umową - weszły m.in.:
1.prawo własności składników majątku ruchomego stanowiącego asortyment w postaci wyrobów hutniczych przeznaczonych do sprzedaży dla klientów hurtowych i indywidualnych (stany magazynowe), wymienione w załączniku nr 1 do Umowy;
2.prawo własności składników majątku ruchomego stanowiącego środki trwałe (w tym wyposażenie, telefony, komputery, samochody, urządzenia, maszyny), wymienione w załączniku nr 2 do Umowy;
3.wartości niematerialne w postaci know-how, tajemnic przedsiębiorstwa, informacji zastrzeżonych oraz poufnych procesów, które są wykorzystywane lub potrzebne do prowadzenia ZCP, a także bazy danych kontrahentów, wymienionych w załączniku nr 3 do Umowy;
4.stosunki obligacyjne, w tym kontraktowe, związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, w tym wszelkie prawa i obowiązki wynikające z umów związane z przedmiotem zbycia (prawa i obowiązki wynikające z umów cywilnoprawnych związanych z przedsiębiorstwem - umowa najmu, usługi telekomunikacyjne, media), wymienionych w załączniku nr 4 i 5 do Umowy;
5.prawa i obowiązki wynikające ze stosunków pracy osób zatrudnionych w ramach przedsiębiorstwa (pracownicy ... stali się pracownikami ... na zasadach określonych w art. 23 ze zn.1 Kodeksu pracy, są to: dyrektor oddziału, managerowie ds. sprzedaży, specjaliści ds. sprzedaży), wymienionych w załączniku nr 6 do Umowy;
6.dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach ZCP;
7.zobowiązania związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach ZCP, przy czym na dzień zawarcia Umowy, Zbywca w związku z upływającymi wcześniej terminami płatności, musiał je uregulować.
Wszystkie wyżej wymienione składniki ZCP tworzą zespół, będący we wzajemnych relacjach, służący wydzielonej części przedsiębiorstwa. Składniki, które Nabywca nabył stanowią organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych. Składniki te stanowią niezależne przedsiębiorstwo zdolne do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej przez Nabywcę, tworząc pewne zorganizowane jednolite i powiązane mienie umożliwiające realizację działalności w zakresie hurtowej sprzedaży wyrobów hutniczych. Będące przedmiotem zbycia składniki majątku (w szczególności własność ruchomości, prawa i obowiązki wynikające z umów cywilnoprawnych związanych z Przedsiębiorstwem, prawa i obowiązki wynikające ze stosunków pracy osób zatrudnionych w ramach Przedsiębiorstwa, tajemnice przedsiębiorstwa, renoma, klientela, wartości niematerialne i prawne Przedsiębiorstwa wraz z dokumentami związanymi z prowadzeniem Przedsiębiorstwa), stanowią niezależne przedsiębiorstwo funkcjonujące jako samodzielny podmiot gospodarczy. W ramach Przedsiębiorstwa, Nabywca utrzymuje wyodrębniony funkcjonalnie, finansowo i organizacyjnie zespół składników materialnych i niematerialnych, przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie hurtowej sprzedaży wyrobów hutniczych, stanowiący zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług. Nabywca jest zatem, na bazie nabytego od Zbywcy majątku, podmiotem zdolnym do kontynuowania dotychczasowej działalności Zbywcy, a przejęte składniki materialne jak i niematerialne wystarczają do prowadzenia działalności w takim zakresie jak wykonywała to Państwa Spółka.
Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście przytoczonych regulacji prawnych, prowadzi do wniosku, że w rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której zespół opisanych we wniosku składników materialnych i niematerialnych na dzień zbycia stanowił wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych.
Tym samym, zostały spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania wyodrębnionego zespołu składników materialnych i niematerialnych, które są przedmiotem zbycia, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy. Dodatkowo - jak Państwo wskazali - Nabywca kontynuuje działalność gospodarczą w zakresie hurtowej sprzedaży wyrobów hutniczych.
Wobec powyższego, zbycie zespołu opisanych we wniosku składników materialnych i niematerialnych, stanowiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy i w konsekwencji czynność ta nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
