Interpretacja indywidualna z dnia 13 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDWPT.4011.340.2025.1.MG
Stypendia otrzymywane przez studentów od jednostek samorządu terytorialnego, przyznane na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, korzystają z pełnego zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f., niezależnie od kwoty świadczenia.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 października 2025 r. złożył Pan wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Ma Pan 20 lat i jest Pan studentem studiów dziennych. Korzysta Pan z pomocy materialnej udzielanej przez jednostkę samorządu terytorialnego w postaci stypendium miesięcznego, a także stypendium motywacyjnego. Nie wykonuje Pan żadnej pracy zarobkowej.
Stypendium miesięczne przyznawane jest jako miesięczne świadczenie w okresie od 1 października do 30 czerwca każdego roku akademickiego. Maksymalna wysokość stypendium wynosi 1000 zł miesięcznie. Warunkiem otrzymania stypendium jest złożenie wniosku wraz ze stosownymi załącznikami, a następnie podpisanie przez Wójta Gminy … umowy ze stypendystą. Stypendium motywacyjne wypłacane jest także po złożeniu wniosku wraz ze stosownym zaświadczeniem o wysokości uzyskanej średniej i jest wypłacane jednorazowo za dany rok akademicki.
Stypendia dla studentów z terenu Gminy … są przyznawane na podstawie Regulaminu przyznawania stypendiów studentom z terenu gminy …, stanowiącym załącznik do uchwały nr … Rady Gminy .. z dnia … w sprawie zasad przyznawania stypendiów studentom z terenu gminy …(Dz. Urz. …), a także załącznika do uchwały nr … Rady Gminy … z dnia … w sprawie zasad udzielania pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym dla studentów (…).
Każde ze stypendium przyznawane jest na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 14a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i art. 96 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Pierwsza umowa stypendialna została zawarta przez Pana z Gminą …dnia 1 grudnia 2023 r. i aneksowana 18 grudnia 2023 r., a ostatnia umowa stypendialna została zawarta w dniu 29 listopada 2024 r. Zgodnie z treścią zawartych umów, przyznający tj. Wójt Gminy … przyznał Panu stypendium od:
1 października 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. w wysokości 375 zł miesięcznie;
1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. w wysokości 750 zł miesięcznie;
1 października 2024 r. do 30 czerwca 2025 r. w wysokości 1000 zł miesięcznie.
Z tytułu stypendium motywacyjnego uzyskał Pan także jednorazowo kwotę 2200 zł za miesiąc grudzień 2024 r.
Z dokumentu PIT-11 za rok 2023 r. w części G w pozycji 106 została wskazana przez płatnika (Urząd Gminy w …) kwota w wysokości 1125 zł.
Z zaświadczenia z urzędu skarbowego za 2023 r. dochód wyniósł 0 zł.
Z dokumentu PIT-11 za 2024 r. płatnik (Urząd Gminy w …) w części E w pozycji 90 wskazał kwotę 6200 zł, w pozycji 92 kwotę 6200 zł i w pozycji 94 kwotę 744 zł, a w części G w pozycji 106 wskazał kwotę 3800 zł.
Z zaświadczenia z urzędu skarbowego za 2024 r. dochód wyniósł 6200 zł.
Płatnik z tytułu wypłaconych Panu stypendiów zastosował zwolnienie podatkowe w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa płatnik błędnie zakwalifikował zwolnienie podatkowe na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pytanie
Czy uzyskiwane przez Pana stypendia finansowane przez jednostkę samorządu terytorialnego na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 14a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i art. 96 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
Stoi Pan na stanowisku, że stypendia dla studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego wydanej na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, korzystają w całości ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stypendium motywacyjne i stypendium miesięczne korzysta w całości ze zwolnienia z opodatkowania w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych jako stypendia, o których mowa w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Ustawodawca przyznał w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce kompetencje jednostce samorządu terytorialnego do określenia rodzaju stypendium, kryterium i sposobu jego przyznawania, maksymalnej wysokości i warunków wypłacania. Wszystkie te wymogi zostały określone w przyjętych przez Radę Gminy … uchwałach i regulaminie.
Przedmiotowe stypendia korzystają wówczas z całkowitego zwolnienia podatkowego.
Naczelny Sąd Administracyjny w prawomocnym wyroku z dnia 23 lipca 2025 roku, sygnatura II FSK 1378/22 rozstrzygnął kwestię, czy stypendia dla studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego wydanej na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce podlegają zwolnieniu podatkowemu na podstawie art. 21 ust.1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Naczelny Sąd Administracyjny po szczegółowej analizie przepisów prawa stwierdził, że studenci otrzymujący stypendia finansowane przez jednostki samorządu terytorialnego korzystają w całości ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z d o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Naczelny Sąd Administracyjny odwołując się do wykładni historycznej przepisów art. 21 ust. 1 pkt 39 i pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, doszedł do przekonania, że od 1 stycznia 2018 r. nastąpiła radykalna zmiana modelu opodatkowania stypendiów. Ustawodawca wówczas zdecydował, żeby zwolnienie przysługiwało w każdym przypadku, gdy stypendia są przyznawane na podstawie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Zatem objęte są nim także stypendia z art. 96 tej ustawy przyznawane przez jednostki samorządu terytorialnego.
Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił, że nie wprowadzono w tym zakresie żadnego ograniczenia, więc wolą ustawodawcy było to, żeby takie stypendia korzystały z pełnego zwolnienia także gdy są ustanawiane przez jednostki samorządu terytorialnego.
Poniżej zamieszcza Pan treść uzasadnienia i stanowiska Naczelnego Sądu Administracyjnego i podkreśla, że w pełni popiera Pan wykładnię i treść uzasadnienia Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Tym samym pragnie Pan podnieść, że płatnik stosując zwolnienie podatkowe na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych działa z naruszeniem przepisów prawa i ostatecznie na Pana niekorzyść.
Uzasadnienie wyroku:
Wyrokiem z 8 września 2022 r., sygn. akt I SA/Go 232/22, w sprawie ze skargi Województwa .... (dalej: „Skarżący”) na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) z dnia 27 kwietnia 2022 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm., dalej jako: „p.p.s.a.”) oddalił skargę.
W uzasadnianiu wyroku wskazano, że we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Województwo ... podało, iż na podstawie art. 18 pkt 19a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j.: Dz. U. z 2019 r., poz. 512 ze zm., dalej: „u.s.w.”) oraz art. 96 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j.: Dz. U. z 2020 r. poz. 85 ze zm., dalej: „ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce”), uchwałą z dnia 7 września 2020 r. Sejmiku Województwa ..., przyjęto Regulamin przyznawania stypendiów dla studentów studiów stacjonarnych wyższych uczelni z terenu Województwa L. (dalej jako: „regulamin”). Regulamin określa szczegółowe warunki i tryb postępowania w sprawie udzielania stypendiów dla studentów. Na mocy ww. regulacji będą przyznawane stypendia dla studentów zamieszkujących oraz podejmujących studia w województwie ..., tj. stypendium motywacyjne na okres 9 miesięcy w maksymalnej wysokości 1000 zł miesięcznie, oraz stypendium przedsiębiorcze dla studentów pierwszego roku studiów stacjonarnych II stopnia na rozpoczęcie jednoosobowej lub innej formy prowadzenia działalności gospodarczej w wysokości 5 000 zł.
W związku z powyższym zapytano: 1. Czy stypendium motywacyjne zwolnione jest w całości z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych? 2. Czy stypendium przedsiębiorcze zwolnione jest w całości z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Zdaniem wnioskodawcy, stypendium motywacyjne i stypendium przedsiębiorcze korzysta w całości ze zwolnienia z opodatkowania w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm., dalej jako: „u.p.d.o.f.”) jako stypendia, o których mowa w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Ustawodawca przyznał w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce kompetencje Sejmikowi Województwa do określenia rodzaju stypendium, kryterium i sposobu jego przyznawania, maksymalnej wysokości i warunków wypłacania. Wszystkie te wymogi zostały określone w przyjętym przez Sejmik Województwa regulaminie. W opinii Skarżącego przedmiotowe stypendia korzystać będą z całkowitego zwolnienia podatkowego i nie będzie ono zobowiązane do pobierania podatku od wypłacanego stypendium, niezależnie od kwoty stypendium wypłaconego w danym roku.
Interpretacją indywidualną z dnia 27 kwietnia 2022 r. DKIS uznał stanowisko Województwa za nieprawidłowe. Wskazał, iż stypendia motywujące i przedsiębiorcze, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu, objęte są zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 40b u.p.d.o.f. Jeżeli wypłacone świadczenia są wyższe od kwoty 3 800 zł, to nadwyżka ponad ten limit podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Z tytułu wypłaty świadczeń na Skarżącym, jako płatniku, ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy.
W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim Województwo zaskarżonej interpretacji zarzucono niewłaściwą ocenę co do zastosowania przepisów prawa materialnego, a w szczególności błędną interpretację art. 21 ust. 1 pkt 40b u.p.d.o.f i niezastosowania art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f. do stypendiów wskazanych we wniosku, pomimo potwierdzenia, że są one wymienione w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce i błędne uznanie, że opisane we wniosku stypendia korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych tylko do kwoty 3.800 zł rocznie w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 40b u.p.d.o.f., gdyż zasady ich udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego. W odpowiedzi na skargę wniesiono o jej oddalenie.
Uzasadniając Sąd pierwszej instancji uznał, że w zaskarżonej interpretacji organ prawidłowo wskazał, iż do stypendiów opisanych we wniosku o jej wydanie nie znajduje zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f., pomimo tego że są one wymienione w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Stypendia te objęte są hipotezą art. 21 ust. 1 pkt 40b u.p.d.o.f., gdyż są stypendiami dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego. Zwolnienie podatkowe stypendiów finansowanych przez jednostki samorządu terytorialnego ulega ograniczeniu poprzez treść art. 21 ust. 1 pkt 40b u.p.d.o.f. Przepis ten jest przepisem szczególnym w stosunku do art. 21 ust. 1 pkt 39 wskazanej ustawy, w tym znaczeniu, że zmniejsza zakres (limituje) zwolnienia dla dwóch rodzajów stypendiów określonych w ostatnim przepisie, tj. stypendiów których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego oraz stypendiów przyznanych przez organizacje pożytku publicznego. Stypendium finansowane przez jednostkę samorządu terytorialnego znajduje się wśród stypendiów wymienionych w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, jednak zdaniem Sądu, czytelną intencją ustawodawcy, mimo niezbyt przejrzystego jej wyrażenia, było ograniczenie części zwolnień przewidzianych w art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f. Mimo pozornej kolizji pkt 39 i pkt 40b art. 21 ust. 1 u.p.d.o.f. do stypendiów wypłacanych na podstawie uchwały organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego zastosowanie ma przepis art. 21 ust. 1 pkt 40b u.p.d.o.f. Jego treść jednoznacznie wskazuje, że ma on zastosowanie m.in. do wszystkich stypendiów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, zatem zarówno do tych wymienionych w ustawie Prawo szkolnictwie wyższym i nauce. Gdyby intencja ustawodawcy była inna, treść pkt 40b omawianego artykułu zawierałaby stosowne zastrzeżenie. Jego brak uniemożliwia dokonanie innej wykładni tego przepisu.
Pełnomocnik Skarżącego wniósł skargę kasacyjną i zaskarżył powyższy wyrok w całości zarzucając mu na podstawie art. 174 pkt 1 p.p.s.a. naruszenie prawa materialnego poprzez błędną wykładnię art. 21 ust. 1 pkt 39 i 40b u.p.d.o.f. polegającej na przyjęciu, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 40b jest przepisem szczególnym w stosunku do art. 21 ust. 1 pkt 39, podczas gdy każde przewidziane w art. 21 ust. 1 u.p.d.o.f. zwolnienie od podatku jest niezależną, autonomiczną podstawą prawną.
Mając na uwadze powyższe pełnomocnik strony wniósł o uchylenie zaskarżonego orzeczenia w całości i uchylenie zaskarżonej interpretacji indywidualnej DKIS w całości względnie przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gorzowie Wielkopolskim oraz zasądzenie od organu kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego przed sądem wg norm przepisanych.
Pełnomocnik organu podatkowego w odpowiedzi na skargę kasacyjną wniósł o jej oddalenie.
Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Skarga kasacyjna zasługuje na uwzględnienie.
Kwestia sporna dotyczy w sprawie wykładni norm prawnych zawartych w przepisach art. 21 ust.1 pkt 39 i pkt 40b u.p.d.o.f., a w szczególności wzajemnych relacji pomiędzy zapisami tych dwóch wskazanych jednostek redakcyjnych zamieszczonych w przepisach statuującym zwolnienie od opodatkowania stypendiów dla studentów. W ocenie Sądu pierwszej instancji art. 21 ust. 1 pkt 40b u.p.d.o.f. jest przepisem szczególnym w stosunku do art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f. i poprzez to zmniejsza zakres zwolnienia dla stypendiów określonych w ostatnim przepisie, w tym m.in. stypendiów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego. Wynika z tego, że dokonując rekonstrukcji normy prawnej Sąd a quo zastosował regułę kolizyjną lex specialis derogat legi generali, uznając tym samym, że pkt 40b jest przepisem o większym stopniu szczegółowości aniżeli pkt 39 i tym samym należy go stosować przed przepisem ogólniejszym. Należy jednak zauważyć, że obydwa te przepisy są tej samej rangi, tzn. ustawy, a ponadto obydwie normy prawne obejmują zakresy normowania, które pozostają w stosunku krzyżowania się, a nie nadrzędności i podrzędności. W żadnym z nich nie zawarto także zastrzeżenia, że w jakimkolwiek stopniu modyfikuje on drugi z przepisów o tej samej randze. Należy zatem zauważyć, że z uwagi na równorzędność tych przepisów oraz różnych czas ich wejścia w życie, należało także rozważyć, czy nie zachodzi w tym przypadku kolizja, którą należałoby rozwiązywać w ramach reguły kolizyjnej lex posterior derogat legi priori, jak również porównać zakres normowania wynikający z tych dwóch różnych przepisów, ustanawiających wszak dwa różne zwolnienia od opodatkowania dochodów. Podstawowego znaczenia w tym kontekście nabiera konieczność dokonania chronologicznej analizy zapisów, które wprowadziły te dwa zwolnienia, a także ich otoczenia prawnego.
Art. 21 pkt 39 u.p.d.o.f. został dodany do katalogi zwolnień ustawą z dnia 6 marca 1993 r. o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 1993 r. Nr 28 poz. 127) z mocą wsteczną obowiązującą od 1 stycznia 1993 r. i dotyczył wyłącznie „stypendiów naukowych”. Na mocy art. 44 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki otrzymał on brzmienie, zgodnie z którym zwolnieniu podlegały: „stypendia otrzymywane na podstawie przepisów wydanych przez właściwego ministra w sprawie studiów doktoranckich i stypendiów naukowych oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania”. Od 1 września 2005 r. z mocy art. 236 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2005 r. Nr 164 poz. 1365 ), przepis ten otrzymał brzmienie: „stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania”. Od 5 kwietnia 2006 r. na skutek nowelizacji dokonanej ustawą z dnia 26 stycznia 2006 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 46 poz. 328), otrzymał brzmienie „stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania”. Kolejna zmiana brzmienia nastąpiła od dnia 1 października 2011 r., na mocy art. 3 ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw, od kiedy otrzymał on brzmienie, zgodnie którym zwolnione zostały: "stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania". Kolejna nowela została dokonana od dnia 29 kwietnia 2017 r. na mocy art. 2 ustawy z dnia 21 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r. poz. 859), na mocy której otrzymał on brzmienie: „stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów o szkolnictwie wyższym lub stypendia przyznawane na podstawie przepisów o zasadach finansowania nauki oraz inne stypendia naukowe i stypendia za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania”. Aktualne brzmienie tego przepisu zostało ukształtowane na mocy art. 19 pkt 3 lit. a) ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1669) i weszło w życie od 1 października 2018 r. Obecnie przepis art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f. stanowi, ze zwolnione z podatku są: „stypendia i zapomogi, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, oraz stypendia otrzymywane w ramach programów lub przedsięwzięć, o których mowa w art. 376 ust. 1 tej ustawy; w przypadku stypendiów przyznawanych przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną zwolnienie ma zastosowanie, o ile zasady ich przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki”.
Przepis art. 21 ust. 1 pkt 40b u.p.d.o.f. został dodany do katalogu zwolnień od opodatkowania od dnia 1 stycznia 2002 r. na mocy art. 1 pkt 1 lit a) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2001 r. Nr 25 poz. 1370) i początkowo stanowił: „wolne od podatku dochodowego są: stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez fundacje lub stowarzyszenia na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie połowy najniższego wynagrodzenia za pracę ogłaszanego na podstawie odrębnych przepisów, za grudzień roku poprzedzającego rok podatkowy”. Od 1 stycznia 2003 r. na mocy art. 14 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2002 r. Nr 200 poz. 1679) otrzymał brzmienie, zgodnie z którym zwolnieniu podlegały: „stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez fundacje lub stowarzyszenia na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł”. Kolejna zmiana brzmienia nastąpiła od 1 stycznia 2005 r. na mocy art. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2004 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 281 poz. 2781), od kiedy otrzymał on brzmienie: „stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10,”. Z kolei art. 21 ust. 10 u.p.d.o.f. stanowił, że: „zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 40b, stosuje się, jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru, że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 28-30 oraz w art. 30a i 30b. Podatnik jest obowiązany zawiadomić płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, przed wypłatą stypendium za miesiąc, w którym zaszła zmiana”. Aktualne brzmienie tego przepisu zostało ukształtowane na skutek nowelizacji dokonanej na podstawie art. 1 pkt 11 lit. a) ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226 poz. 1478) i stanowi on, że zwolnione z opodatkowania są: „stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3 800 zł;”. Jednocześnie należy odnotować, że z dniem 18 grudnia 2009 r. na mocy art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2009 r. Nr 202 poz. 1553) dodano do ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym art. 173a w brzmieniu: „Art. 173a. 1. Pomoc materialna dla studentów może być przyznawana przez jednostki samorządu terytorialnego. 2. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa w uchwale: 1) rodzaj pomocy materialnej; 2) sposób i terminy ubiegania się o pomoc materialną; 3) sposób wyłaniania studentów, którym będzie przyznana pomoc materialna; 4) maksymalną wysokość pomocy materialnej, o którą może ubiegać się student”. Zmiana ta nie spowodowała zmiany treści art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f.
Analiza przywołanych powyżej przepisów ustawy podatkowej oraz ustaw dotyczących szkolnictwa wyższego wskazuje, że w początkowym okresie obowiązywania zwolnienie z pkt 39 z art. 21 ust. 1 u.p.d.o.f. dotyczyło wyłącznie stypendiów naukowych, a w późniejszym okresie możliwość korzystania przez studentów ze zwolnienia z opodatkowania stypendiów w całości uzależniona była od tego, aby zasady jego przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego dodatkowo po zasięgnięciu opinii specjalnego organu opiniodawczego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Nie było zatem wystarczające samo uchwalenie programu stypendialnego i określenia zasad jego stosowania ani przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, ani też przez żaden inny podmiot przyznający stypendia. Ponadto należy odnotować, że zwolnienie to na niezmienionych w zasadzie w warstwie normatywnej zasadach obowiązywało do 2018 r., pomimo dodania od 18 grudnia 2009 r. do ówcześnie obowiązującej ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym nowego art. 173a, który przewidywał możliwość przyznawania studentom pomocy materialnej przez jednostki samorządu terytorialnego, czyli m.in. stypendiów. Jednocześnie z zapisów ustawowych dotyczących zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 40b u.p.d.o.f. wynika, że ustawodawca chcąc ograniczyć jego zakres wprowadził w latach 2005-2010 zastrzeżenie, zgodnie z którym student chcący skorzystać z tego zwolnienia nie mógł osiągać równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu. To zaś dowodzi, że ustawodawca w sytuacji, w której chce ograniczyć zakres przedmiotowy danego zwolnienia czyni to w jego treści. Podkreślenia zatem wymaga, że w całym okresie obowiązywania art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f. ustawodawca nie wprowadził żadnych ograniczeń w jego stosowaniu. Zauważyć również należy, że zasadnicza zmiana modelu zwolnienia z opodatkowania stypendiów przyznanych na podstawie przepisów o szkolnictwie wyższym nastąpiła począwszy od 1 stycznia 2018 r. Wówczas to zwolnienie objęło wszystkie stypendia, o których mowa w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Prócz tego ustawodawca co do zasady zrezygnował z wymogu zatwierdzania zasad ich przyznawania przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, poza przypadkami wskazanymi po średniku. Godzi się zatem zauważyć, że po średniku w art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f. począwszy od 2018 r. ustawodawca postanowił, że „w przypadku stypendiów przyznawanych przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną zwolnienie ma zastosowanie, o ile zasady ich przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki”. To zaś oznacza po pierwsze, że utrzymano wymóg zatwierdzania zasad przyznawania stypendiów wyłącznie co do stypendiów fundowanych (przyznawanych) przez osoby fizyczne lub osoby prawne, lecz niebędące państwową ani samorządową osobą prawną. Po drugie, a contrario, z treści tej części przepisu wynika, że stypendia przyznawane przez samorządową osobę prawną korzystają ze zwolnienia przewidzianego tym przepisem, o ile są ustanawiane na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, o czym przepis ten stanowi przed średnikiem. Nie ulega też wątpliwości, że zgodnie z art. 6 ust. 2 u.s.w. województwo ma osobowość prawną i nie znajduje do niego zastrzeżenie poczynione w pkt 39 po średniku. Tym samym należało przyjąć, że począwszy od 2018 r. legislator podatkowy uznał, iż także stypendia dla studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego na podstawie art. 96 ust. 1 i 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f. Wykładnia taka zgodna jest z regułą kolizyjną lex posteriori derogat legi priori. Należy bowiem mieć na uwadze, że obydwie regulacje zamieszczone w pkt 39 i w pkt 40b art. 21 ust. 1 u.p.d.o.f. maja tą samą rangę, a przepis zamieszczony w pkt 39 w obecnym brzmieniu został uchwalony później. Ponadto za stanowiskiem takim przemawia konieczność odwołania się do wypracowanej przez doktrynę i orzecznictwo normy kolizyjnej w postaci reguły lex benignior - nakazującej uznawać za wiążący przepis korzystniejszy dla podatnika (por. np. wyrok NSA z dnia 7 października 1991 r., sygn. akt SA/Wr 877/91, publ. ONSA 1991, nr 3 - 4, poz. 84; wyrok NSA z dnia 9 marca 1995 r., sygn. akt SA/Po 3015/94, publ. ONSA 1996, nr 2, poz. 72; wyrok NSA z 3 lutego 2009 r., sygn. akt I FSK 1961/07, publ. CBOSA).
Oznacza to, że począwszy od 1 stycznia 2018 r. stypendia dla studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego wydanej na podstawie art. 96 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f. Dla stypendiów zaś, których zasady wynikają z innych ustaw należy stosować zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 40b u.p.d.o.f. Tym samym zakres normowania wynikający z art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f. wyklucza się z zakresem normowania wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 40b u.p.d.o.f. Istnieją bowiem stypendia dla studentów przyznane przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, które nie są uchwalane na podstawie przepisów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Mogą to być np. stypendia ustanawiane na podstawie art. 31 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t.j.: Dz. U. z 2024 r., poz. 1488 ze zm.). Uwzględnienie stanowiska organu interpretacyjnego zaakceptowanego przez Sąd pierwszej instancji prowadzić mogłoby do rozszerzającej (ekstensywnej) wykładni zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 40b u.p.d.o.f., powodując zarazem zwężającą (restryktywną) wykładnię zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f. Reasumując należy stwierdzić, że stypendia dla studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego wydanej na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, korzystają w całości ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.).
Z przedstawionych powyżej powodów Naczelny Sąd Administracyjny na podstawie art. 185 § 1 p.p.s.a., uchylił zaskarżony wyrok w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania Sądowi pierwszej instancji. O zwrocie kosztów postępowania kasacyjnego orzeczono na podstawie art. 203 pkt 1 w zw. z art. 205 § 2 p.p.s.a. i w zw. z § 14 ust. 1 pkt 2 lit. a) i ust. 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 października 2015 w sprawie opłat za czynności radców prawnych (t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 265 ze zm.).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm., t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są inne źródła.
W myśl art. 20 ust. 1 ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy.
Stypendia należą do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 tej ustawy.
Nie wszystkie stypendia podlegają jednak opodatkowaniu, niektóre z nich ustawodawca zwolnił od podatku, wymieniając w zamkniętym katalogu zwolnień przedmiotowych, określonym w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 tej ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są stypendia i zapomogi, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, oraz stypendia otrzymywane w ramach programów lub przedsięwzięć, o których mowa w art. 376 ust. 1 tej ustawy; w przypadku stypendiów przyznawanych przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną zwolnienie ma zastosowanie, o ile zasady ich przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki.
Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3800 zł.
Z art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy wprost wynika, że zwolnione z podatku są:
-stypendia i zapomogi, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
-stypendia otrzymywane w ramach programów lub przedsięwzięć, o których mowa w art. 376 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
-stypendia przyznawane przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną, o ile zasady ich przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki.
Z kolei zwolnienie z opodatkowania stypendiów – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3 800 zł – zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może być zastosowane w sytuacji, jeżeli:
-świadczenia te otrzymają osoby posiadające status ucznia lub studenta,
-wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, bądź
-świadczenia te są przyznane przez organizacje, o których mowa we wskazanych przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego na podstawie regulaminów zatwierdzających przez organy statutowe udostępnionych do publicznej wiadomości we wskazanych formach.
Zwolnienie na podstawie tego przepisu uzależnione jest od wysokości rocznego stypendium. Wolna od podatku dochodowego jest bowiem kwota nieprzekraczająca 3 800 zł rocznie. Jeżeli wypłacane stypendium przekracza powyższą kwotę, nadwyżka ponad tę kwotę podlega opodatkowaniu.
W tym miejscu należy pokreślić, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym zwolnienia od podatku, jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji. Wszelkie zwolnienia podatkowe są bowiem odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień podatkowych powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Wykluczone jest w tym wypadku stosowanie wykładni rozszerzającej jak i zawężającej.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan studentem studiów dziennych. Korzysta Pan z pomocy materialnej udzielanej przez jednostkę samorządu terytorialnego w postaci stypendium miesięcznego, a także stypendium motywacyjnego. Stypendium miesięczne przyznawane jest jako miesięczne świadczenie w okresie od 1 października do 30 czerwca każdego roku akademickiego. Maksymalna wysokość stypendium wynosi 1000 zł miesięcznie. Warunkiem otrzymania stypendium jest złożenie wniosku wraz ze stosownymi załącznikami, a następnie podpisanie przez Wójta Gminy … umowy ze stypendystą. Stypendium motywacyjne wypłacane jest także po złożeniu wniosku wraz ze stosownym zaświadczeniem o wysokości uzyskanej średniej i jest wypłacane jednorazowo za dany rok akademicki. Stypendia dla studentów z terenu Gminy … są przyznawane na podstawie Regulaminu przyznawania stypendiów studentom z terenu gminy …. Każde ze stypendium przyznawane jest na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 14a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i art. 96 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Pierwsza umowa stypendialna została zawarta przez Pana z Gminą … dnia 1 grudnia 2023 r. i aneksowana 18 grudnia 2023 r., a ostatnia umowa stypendialna została zawarta w dniu 29 listopada 2024 r. Zgodnie z treścią zawartych umów, przyznający tj. Wójt Gminy … przyznał Panu stypendium od: 1 października 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. w wysokości 375 zł miesięcznie, 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. w wysokości 750 zł miesięcznie; 1 października 2024 r. do 30 czerwca 2025 r. w wysokości 1000 zł miesięcznie. Z tytułu stypendium motywacyjnego uzyskał Pan także jednorazowo kwotę 2200 zł za miesiąc grudzień 2024 r. Płatnik z tytułu wypłaconych Panu stypendiów zastosował zwolnienie podatkowe w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wobec powyższego, w myśl art. 18 ust. 2 pkt 14a ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm., t. j. Dz. U z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów.
Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 742 ze zm., t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571 ze zm.):
Student może ubiegać się o stypendium finansowane przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Z art. 96 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce wynika, że:
1.Stypendium może być przyznane studentowi przez jednostkę samorządu terytorialnego.
2.Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa:
1)rodzaj stypendium;
2)kryteria i sposób przyznawania stypendium;
3)maksymalną wysokość stypendium, o którą może ubiegać się student;
4)warunki wypłacania stypendium.
3.Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może również określić warunki zwrotu stypendium i odstąpienia od żądania jego zwrotu.
Odnosząc się do kwestii, czy przyznane Panu przez jednostkę samorządu terytorialnego stypendium, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też art. 21 ust. 1 pkt 40b omawianej ustawy wskazać należy, że brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 39 tej ustawy nadano ustawą z dnia 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669). Ustawa ta wprowadzała przepisy ustawy reformującej szkolnictwo wyższe i zmieniła m.in. przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym dotyczące stypendiów. Natomiast w zakresie szkolnictwa wyższego wprowadzono art. 96 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Przepis ten uprawnia jednostki samorządu terytorialnego do przyznawania studentom stypendiów i wskazuje, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa:
1)rodzaj stypendium;
2)kryteria i sposób przyznawania stypendium;
3)maksymalną wysokość stypendium, o którą może ubiegać się student;
4)warunki wypłacania stypendium.
W stanie prawnym sprzed reformy szkolnictwa wyższego, ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2183 ze zm.), która obowiązywała do 30 grudnia 2018 r. przewidywała możliwość udzielania przez jednostki samorządu terytorialnego studentom wyłącznie pomocy materialnej.
Z kolei, art. 21 ust. 1 pkt 40b omawianej ustawy obowiązuje w niezmienionym brzmieniu od 2011 r., a zatem obowiązuje na długo przed wprowadzeniem przepisu w ustawie – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uprawniającego jednostki samorządu terytorialnego do przyznawania studentom stypendiów. Przepis ten był zatem podstawą prawną do zwolnienia, w sytuacji gdy przepisy ustawy regulującej obszar szkolnictwa wyższego nie przewidywały możliwości przyznawania studentom stypendiów przez jednostki samorządu terytorialnego.
Literalne brzmienie przywołanych wyżej zwolnień przedmiotowych ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że do stypendiów przyznawanych studentom przez jednostki samorządu terytorialnego mogą mieć zastosowanie dwa zwolnienia od podatku. Przy czym jedno z nich nie przewiduje limitu zwolnienia (art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy), drugie zaś jest ograniczone rocznym limitem w wysokości 3 800 zł (art. 21 ust. 1 pkt 40b omawianej ustawy).
Zgodnie z zasadą wyrażoną w treści art. 2a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy uznać, że stypendium miesięczne oraz motywacyjne przyznane Panu przez jednostkę samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten bowiem zwalnia od podatku stypendia, o których mowa w ustawie – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Natomiast o stypendiach przyznawanych przez jednostki samorządu terytorialnego mowa jest w art. 96 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Ponieważ art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje limitu zwolnienia, otrzymane przez Pana stypendia są w całości zwolnione od podatku.
Zatem, Pana stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
