Interpretacja indywidualna z dnia 12 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.793.2025.5.KK
Wpłaty od patronów uzyskiwane przez wnioskodawczynię za pośrednictwem platformy B, działającej jako pośrednik, są przychodami z działalności nierejestrowanej. Przychody te, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, kwalifikują się do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychody z innych źródeł, a nie jako darowizny czy przychody z działalności gospodarczej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani pismami złożonymi 6 października 2025 r. i 5 listopada 2025 r. – w odpowiedzi na wezwania.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Aktualnie prowadzi Pani działalność nierejestrowaną w zakresie projektowania graficznego (PKD 74.10.Z). Sprzedaje Pani ilustracje tworzone na zamówienie dla osób fizycznych online za pośrednictwem platformy A. Prowadzi Pani ewidencję sprzedaży, pilnuje kwoty miesięcznego przychodu, nie jest czynnym podatnikiem VAT.
Niezależnie od tej działalności, prowadzi Pani autorski projekt komiksu internetowego. Jest to w pełni hobbystyczne zajęcie, które realizuje Pani z własnej inicjatywy. Komiks publikuje Pani publicznie i bezpłatnie – nie czerpie z niego żadnych przychodów, nie zawiera umów z odbiorcami. Zainteresowanie komiksem doprowadziło do powstania społeczności odbiorców, z których część wyraziła chęć dobrowolnego wsparcia Pani pracy. W odpowiedzi na te sygnały, planuje Pani założyć konto na platformie B, która umożliwia dokonywanie cyklicznych, dobrowolnych wpłat (np. miesięcznych) przez osoby wspierające – tzw. patronów. Wszystkie wpłaty będą mieć charakter dobrowolnych darowizn. Patroni nie będą zawierać z Panią żadnych umów, a przekazane środki nie będą związane z uzyskaniem konkretnego świadczenia wzajemnego. Zamierza Pani jedynie – wedle własnego uznania i możliwości – wyrażać wdzięczność wobec patronów, poprzez drobne gesty symboliczne, niewiążące i niewymagane. Na Pani mediach społecznościowych planuje Pani umieszczać wyłącznie niewymuszające wzmianki o możliwości wsparcia tworzenia komiksu, poprzez platformę B. Komiks będzie Pani tworzyć niezależnie od otrzymanego wsparcia – nie uzależnia Pani swojej twórczości od wpłat i nie traktuje ich jako formy wynagrodzenia, czy przedpłaty za jakiekolwiek treści.
B wymaga określenia tzw. progów wsparcia, dlatego planuje Pani zaproponować patronom dobrowolne, uznaniowe gesty wdzięczności w zależności od wysokości zadeklarowanego wsparcia. Ich realizacja zależeć będzie wyłącznie od Pani woli oraz dostępnych zasobów czasowych i organizacyjnych. Nie będą one stanowić żadnego zobowiązania, ani gwarantowanego świadczenia.
Próg ... miesięcznie – patron może według Pani decyzji w ramach podziękowania otrzymać:
-ogólne podziękowanie,
-wpisanie pseudonimu lub nicka na liście wspierających (np. pod stroną komiksu lub na social mediach),
-wgląd do ogólnych aktualizacji (tzw. … ) zawierających luźne szkice, nieukończone strony, alternatywne wersje paneli oraz notatki koncepcyjne,
-możliwy, lecz nie gwarantowany, wcześniejszy dostęp do wybranych stron komiksu (na kilka dni przed publikacją publiczną),
-dostęp do grupy patronów (np. do celów integracji lub niekomercyjnych aktywności artystycznych), na których patroni mają szansę porozmawiać z Panią oraz innymi patronami
-patron może otrzymać podpisaną pocztówkę z podziękowaniem raz w roku.
Próg ... miesięcznie – próg zawierał również wszystkie poprzednie symboliczne formy wdzięczności. Dodatkowo patron może otrzymać dodatkowe formy podziękowania w ramach, których może:
-brać udział w nieobowiązkowych głosowaniach (ankietach) dotyczących drobnych aspektów twórczości,
-uzyskać wgląd do materiałów typu Work in Progress (np. nagrania z procesu twórczego),
-uzyskać dostęp do dodatkowych, niepublikowanych scen z komiksu, odrzuconych na etapie realizacji,
-uczestniczyć w grupowych aktywnościach (np. wspólne rysowanie online),
-otrzymać wyróżniony status w społeczności (np. ..., jeśli zostanie uruchomiony),
-uzyskać dostęp do wybranych grafik z komiksu w wysokiej rozdzielczości (np. jako tapety na telefon lub komputer do użytku prywatnego),
-patron może otrzymać podpisaną pocztówkę z podziękowaniem dwa razy w roku.
Próg ... miesięcznie – próg będzie zawierał również wszystkie poprzednie formy symbolicznej wdzięczności. Dodatkowo patron może otrzymać w podziękowaniu symboliczną pocztówkę z Pani podziękowaniem lub naklejkę dla patrona (np. raz na jakiś okres czasu, np. miesiąc lub kwartał lub przy okazji wydarzenia/święta).
Wszystkie powyższe działania mają charakter dobrowolnych i niewiążących gestów wdzięczności. Ich realizacja zależy wyłącznie od Pani woli i możliwości. Nie stanowią one świadczenia wzajemnego, nie są przedmiotem umowy i nie mają charakteru odpłatnego. Nie gwarantuje Pani ich wykonania – nie są warunkiem otrzymania wsparcia. Portal B działa wyłącznie jako pośrednik wpłacanych kwot pieniężnych, zajmujący się częścią techniczną. Platforma B pobiera prowizję od każdej wpłaty, a następnie przekazuje środki na Pani konto (np. ... lub bankowe).
Dodatkowo, B udostępnia miesięczne zestawienia wpłat przypisanych do konkretnych osób, co pozwoli mi prowadzić rzetelne i przejrzyste dokumentowanie darowizn oraz sumowanie ich wartości w ujęciu pięcioletnim – w przypadku potrzeby zastosowania przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn. Przewiduje Pani, że żadna z osób wspierających na platformie B nie będzie z Panią spokrewniona.
Podkreśla Pani, że tworzenie komiksu nie jest uzależnione od wpłat. Powstaje on niezależnie od wsparcia finansowego, a środki otrzymywane za pośrednictwem B nie są żadną formą składki, przedsprzedaży, ani odpłatności za konkretne treści.
W uzupełnieniu wniosku na pytanie Organu o treści: „od kiedy prowadzi Pani działalność opisaną we wniosku?”, wskazała Pani, że pierwsza sprzedaż za pośrednictwem platformy A miała miejsce 23 lutego 2024 r. W związku z tym, za moment rozpoczęcia prowadzenia nierejestrowanej działalności gospodarczej przyjmuje Pani luty 2024 r. Na B nie przyjmuje Pani żadnych wpłat.
Na pytanie Organu o treści: „w jaki sposób regulamin platformy B reguluje wpłaty, które będzie Pani otrzymywała – w szczególności, czy regulamin wskazuje, w którymś miejscu, że pośredniczy w przekazywaniu darowizn, że wpłaty stanowią darowizny lub podobne sformułowania – a jeśli nie, to czy otrzymywane wpłaty są w tym regulaminie określane/nazywane w jakiś sposób?”, wskazał Pani, że platforma B działa jako pośrednik technologiczny, który umożliwia twórcom otrzymywanie płatności od członków (patronów) w zamian za określone świadczenia, takie jak dostęp do treści, podziękowania lub przedmioty fizyczne (np. pocztówki). B pobiera od twórcy opłaty związane z korzystaniem z platformy (opłata platformowa) oraz opłaty za przetwarzanie płatności. Kwoty te są potrącane bezpośrednio z Pani przychodu i nie są doliczane automatycznie do wpłat dokonywanych przez patronów. Natomiast podatek VAT od płatności patronów jest doliczany do kwoty płaconej przez patronów i odprowadzany przez B w ich imieniu, nie wpływając na wysokość Pani przychodu netto.
Z regulaminu i dokumentacji podatkowej B wynika, że wpłaty te nie są określane jako darowizny. Platforma nie używa w tym kontekście sformułowań „donation” (darowizna), ani „gift”. Wpłaty określane są jako „membership payments” lub „pledges”, czyli płatności członkowskie/subskrypcyjne.
W związku z powyższym, regulamin B nie przewiduje, aby przekazywane środki miały charakter darowizn w rozumieniu przepisów prawa.
B pobiera od tych płatności prowizję (tzw. platform fee oraz processing fee) i następnie przekazuje pozostałe środki twórcy. W regulaminie wskazano również, że B traktuje wypłaty dla twórców jako przychody z tytułu sprzedaży usług lub dóbr (m.in. na potrzeby formularzy …).
B jako operator obsługuje proces płatności i rozliczeń, w tym:
·pobiera i odprowadza podatek VAT w krajach Unii Europejskiej w imieniu własnym,
·nie pobiera podatku dochodowego od twórców,
·umożliwia twórcom uzyskanie dokumentów potwierdzających przychód i zapłacony VAT.
Ponadto, aby prawidłowo rozliczać zobowiązania podatkowe, B wymaga podania numeru identyfikacji podatkowej (ang. TIN/PESEL lub NIP w Polsce) i (jeśli dotyczy) numeru VAT twórcy.
B pobiera i rozlicza podatek VAT w ramach systemu IOSS (Import One Stop Shop), jako pośrednik – dostawca usług cyfrowych i/lub towarów w ramach rynku internetowego. Posiada numer VAT (…). Dzięki temu twórcy z Unii Europejskiej, nie mają obowiązku samodzielnego pobierania i rozliczania podatku VAT od wpłat członków.
Dodatkowo na A sprzedaż produktów cyfrowych traktowana jest jako sprzedaż usług elektronicznych. Portal A, działając we własnym imieniu, ale na rzecz sprzedawcy, pobiera od kupujących VAT, zgodnie z lokalnymi stawkami kraju nabywcy, a następnie przekazuje go do odpowiednich urzędów. Sprzedawca nie nalicza VATu, ani nie wystawia faktur dla poszczególnych klientów B2C – otrzymuje jedynie wynagrodzenie od A, która odsprzedaje produkt końcowemu klientowi. Podejrzewa Pani, że podobnie działa B: twórca otrzymuje wpłaty od platformy, która pośredniczy w transakcjach i rozlicza podatek VAT wobec swoich użytkowników, a twórca (Pani zdaniem) powinien wystawić jedną fakturę zbiorczą w miesiącu wyłącznie platformie, a nie poszczególnym patronom (podstawa prawna – art. 9a ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 i polski art. 8 ust. 2a ustawy o VAT przewidują, że jeśli podmiot (platforma) działa we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, przyjmuje się, że to on nabywa i odsprzedaje usługę).
Na pytanie Organu o treści: „czy wpłaty, które otrzyma Pani przez platformę B, stanowią darowizny – co wynika z regulaminu tej platformy?”, wskazała Pani, że w związku z powyższym wpłaty, które może Pani otrzymać za pośrednictwem platformy B, nie stanowią darowizn w rozumieniu przepisów prawa cywilnego. Z regulaminu platformy B wynika, że środki przekazywane przez użytkowników (patronów) mają charakter płatności za członkostwo lub subskrypcję w ramach, której patron otrzymuje określone świadczenia od twórcy, takie jak dostęp do treści, podziękowania, pocztówki czy inne benefity. Regulamin nie posługuje się pojęciem „darowizny”, ani nie wskazuje, że B pośredniczy w przekazywaniu darowizn, przeciwnie, B traktuje te wpłaty jako przychody twórcy z tytułu oferowania usług lub dóbr w ramach prowadzonej działalności twórczej.
Na pytanie Organu o treści: „czy ma Pani możliwość samodzielnie albo we współpracy z operatorem platformy B (za pośrednictwem, którego będzie Pani otrzymywać wpłaty) ustalenia tożsamości osób wpłacających środki?”, wskazała Pani, że tak, ma Pani możliwość ustalenia tożsamości osób wpłacających środki, ponieważ platforma B wymaga od każdego użytkownika, który chce zostać Pani Patronem, podania imienia, nazwiska oraz adresu pocztowego. Dane te są Pani udostępniane w celu realizacji świadczeń, np. wysyłki pocztówek z podziękowaniem. Dzięki temu może Pani zidentyfikować darczyńców i poprawnie wysłać pocztówki.
Na pytanie Organu o treści: „czy zwróci się Pani z prośbą do operatora o udostępnienie danych wpłacających?”, wskazała Pani, że istnieje taka możliwość, jednakże uważa Pani, że nie będzie konieczności występowania do operatora platformy B o udostępnienie danych wpłacających. Platforma automatycznie przekazuje Pani niezbędne informacje, takie jak imię, nazwisko oraz adres pocztowy patrona, w celu realizacji świadczeń związanych z członkostwem, w szczególności wysyłki pocztówek z podziękowaniem.
Na pytanie Organu o treści: „czy wszyscy wpłacający będą zatem możliwi do zidentyfikowania przez Panią i będzie Pani miała możliwość wskazania konkretnych wpłacających (przynajmniej z imienia i nazwiska), czy też część wpłat będzie anonimowa lub wskazane dane nie będą pełne (np. tylko login, pseudonim, e-mail, imię, etc.)?”, wskazała Pani, że tak, wszyscy wpłacający będą możliwi do zidentyfikowania przez Panią w zakresie niezbędnym do realizacji świadczeń związanych z członkostwem, w szczególności wysyłki pocztówek z podziękowaniem. Platforma B wymusza podanie imienia, nazwiska oraz adresu pocztowego w celu dołączenia do członkostwa, w związku z czym, będzie Pani posiadała możliwość wskazania konkretnych wpłacających, przynajmniej z imienia i nazwiska oraz adresu pocztowego.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniach wniosku)
1.Czy w przypadku uznania wpłat otrzymywanych od osób fizycznych za pośrednictwem platformy B za darowizny, jakie obowiązki w zakresie podatku od spadków i darowizn powstają po Pani stronie?
2.Czy otrzymywane przez Panią przyszłe wpłaty od osób fizycznych za pośrednictwem platformy B – która działając we własnym imieniu, ale na Pani rzecz, pośredniczy w płatnościach, rozlicza podatek VAT wobec użytkowników i przekazuje Pani wynagrodzenie pomniejszone o prowizję – stanowią przychód z działalności gospodarczej w rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który – w sytuacji, gdy nie przekracza limitu, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców – należy traktować jako przychód z działalności nierejestrowanej, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie odpowiedzi na pytanie nr 1 dotyczące podatku od spadków i darowizn zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, wpłaty otrzymywane przez Panią od osób wspierających Pani twórczość za pośrednictwem platformy B, stanowią przychód z działalności gospodarczej w rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 2269 ze zm.), jednakże działalność ta spełnia przesłanki określone w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, dlatego jest to działalność nierejestrowana, a uzyskane przychody należy wykazać w zeznaniu PIT-36, w części dotyczącej działalności nierejestrowanej.
Platforma B, podobnie jak platforma A, działa jako pośrednik w świadczeniu usług elektronicznych, we własnym imieniu, ale na rzecz twórcy – w rozumieniu art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 9a ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011. Oznacza to, że platforma uznawana jest za podmiot nabywający i odsprzedający usługę, a więc rozliczający podatek VAT wobec końcowych użytkowników.
W konsekwencji, z perspektywy podatku dochodowego, Pani kontrahentem jest platforma B, a nie poszczególni użytkownicy (patroni). Otrzymywane środki stanowią wynagrodzenie za świadczone przez Panią usługi twórcze (np. tworzenie treści, udostępnianie materiałów, interakcję ze społecznością), a nie darowizny w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego.
Z uwagi na to, że prowadzone działania mają charakter zarobkowy, zorganizowany i ciągły, jednak skala przychodów nie przekracza miesięcznie 75% minimalnego wynagrodzenia, spełnia Pani przesłanki do uznania tej działalności za działalność nierejestrowaną.
W związku z tym, w Pani ocenie, przychody z tytułu otrzymywanych wpłat za pośrednictwem platformy B należy kwalifikować jako przychody z działalności nierejestrowanej, opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
Jak stanowi art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30dai art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Stosownie do art. 10 ust. 1 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są:
3) pozarolnicza działalność gospodarcza
9) inne źródła.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Stosownie do art. 20 ust. 1ba ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody osiągane z działalności, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.
Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1480):
Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2024 r. poz. 1773), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.
Działalność określona w art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców stanowi tzw. działalność nierejestrowaną.
Należy również zauważyć, że przepis art. 20 ust. 1ba ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odsyła wprost do zapisu art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców. Z kolei art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców wymienia warunki uznania działalności za działalność nierejestrowaną, nie wskazując innych ograniczeń, czy wyłączeń. Tak więc w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców działalność będzie uznana za działalność nierejestrowaną, jeśli będzie wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekroczy w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej. W sytuacji, gdy osoba fizyczna wykonuje w ramach działalności nierejestrowanej różne czynności, do ustalenia, czy przychód należny nie przekroczył w poszczególnych miesiącach 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, należy wziąć pod uwagę łączne przychody należne uzyskane z tej działalności w danym miesiącu.
W myśl natomiast art. 5 ust. 2 ustawy Prawo przedsiębiorców:
Osoba wykonująca działalność, o której mowa w ust. 1, może złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Działalność ta staje się działalnością gospodarczą z dniem określonym we wniosku.
Stosowanie tego przepisu to prawo, a nie obowiązek potencjalnego przedsiębiorcy – osoba wykonująca działalność może w każdej chwili złożyć wniosek o wpis do CEiDG, wchodząc w reżim obowiązujący zarejestrowanych przedsiębiorców.
Jak wynika z przytoczonych przepisów podatkowych, przychody osiągane z działalności, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców, stosownie do art. 20 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są kwalifikowane do przychodów z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.
Mając na uwadze przedstawione wyżej uregulowania prawne należy zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Działalność nierejestrowana oraz pozarolnicza działalność gospodarcza stanowią odrębne źródła przychodów, a dochody uzyskiwane przez podatników z tych źródeł podlegają odmiennym zasadom opodatkowania. Podatnik w danym roku podatkowym może uzyskiwać przychody z kilku źródeł.
W opisie sprawy wskazała Pani, że aktualnie prowadzi Pani działalność nierejestrowaną w zakresie projektowania graficznego (PKD 74.10.Z). Sprzedaje Pani ilustracje tworzone na zamówienie dla osób fizycznych online za pośrednictwem platformy A. Prowadzi Pani ewidencję sprzedaży, pilnuje kwoty miesięcznego przychodu, nie jest czynnym podatnikiem VAT. Pierwsza sprzedaż za pośrednictwem platformy A miała miejsce 23 lutego 2024 r. W związku z tym, za moment rozpoczęcia prowadzenia nierejestrowanej działalności gospodarczej przyjmuje Pani luty 2024 r. Niezależnie od tej działalności, prowadzi Pani autorski projekt komiksu internetowego. Jest to w pełni hobbystyczne zajęcie, które realizuje Pani z własnej inicjatywy. Komiks publikuje Pani publicznie i bezpłatnie – nie czerpie z niego żadnych przychodów, nie zawiera umów z odbiorcami. Zainteresowanie komiksem doprowadziło do powstania społeczności odbiorców, z których część wyraziła chęć dobrowolnego wsparcia Pani pracy. W odpowiedzi na te sygnały, planuje Pani założyć konto na platformie B, która umożliwia dokonywanie cyklicznych, dobrowolnych wpłat (np. miesięcznych) przez osoby wspierające – tzw. patronów.
Ponadto we wniosku wskazała Pani, że prowadzone działania mają charakter zarobkowy, zorganizowany i ciągły, jednak skala przychodów nie przekracza miesięcznie 75% minimalnego wynagrodzenia oraz że spełnia Pani przesłanki do uznania tej działalności za działalność nierejestrowaną.
Pani wątpliwość budzi kwestia czy otrzymywane przez Panią przyszłe wpłaty od osób fizycznych za pośrednictwem platformy B należy traktować jako przychód z działalności nierejestrowanej.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz obowiązujące uregulowania prawne stwierdzić należy, że otrzymywane przez Panią wpłaty będą stanowić przychody uzyskane z prowadzonej przez Panią działalności nierejestrowanej na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.
We własnym stanowisku wskazała Pani, że przedmiotowe wpłaty podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanego pytania, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu zdarzenia, które nie były przedmiotem pytania i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego. Przy wydawaniu interpretacji indywidualnych w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym we wniosku - nie prowadzę postępowania dowodowego. Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).
Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
