Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.780.2025.1.SR
Kwalifikacja transakcji podatkowej jako dostawy towarów bądź świadczenia usług winna opierać się na analizie celów gospodarczych stron oraz dodatniej wartości gospodarczej usługi w ramach transakcji złożonej, istotna dla określenia stawki VAT oraz obowiązków dokumentacyjnych podatnika.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:
-prawidłowe w części dotyczącej:
-obowiązku skorygowania faktury VAT wystawionej na rzecz X. sp. z o.o.;
-prawa do dokonania korekty podatku od towarów i usług w obecnym okresie rozliczeniowym;
-nieprawidłowe w części dotyczącej:
-możliwości ubiegania się o zwrot podatku od towarów i usług w przypadku wystąpienia nadpłaty.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii:
-zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy sprzedaży nieruchomości składającej się z działek gruntu 3, 4, 5 i 6;
-obowiązku skorygowania faktury VAT wystawionej na rzecz X. sp. z o.o.;
-prawa do dokonania korekty podatku od towarów i usług w obecnym okresie rozliczeniowym;
-możliwości ubiegania się o zwrot podatku od towarów i usług w przypadku wystąpienia nadpłaty.
Uzupełnili go Państwo pismem z 30 września 2025 r. (wpływ 6 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Podatnik – Y. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie umowy przenoszącej własność zawartej w dniu (…) 2022 r. przed notariuszem (…) repetytorium A nr (…) przeniosła na rzecz X. spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością własność poniżej opisanych nieruchomości:
1)nieruchomości składającej się z działki gruntu nr 1 o powierzchni 0,0683 ha objętą księgą wieczystą nr (…) za cenę (…) zł netto (zwaną w dalszej części również jako Nieruchomość 1),
2)nieruchomość składającą się z działki gruntu 2, o powierzchni 0,6709 ha objętą księgą wieczystą nr (…) za cenę (…) zł netto (zwaną w dalszej części również jako Nieruchomość 2),
3)nieruchomość składającą się z działki gruntu nr 3, o powierzchni 0,0573 ha objętą księgą wieczystą nr (…) za cenę (…) zł netto (zwaną w dalszej części również Nieruchomością 3),
4)nieruchomość składającą się z działki gruntu 4 o powierzchni 0,0491 ha objętą księgą wieczystą nr (…) zł netto (zwaną dalej również jako Nieruchomość 4),
5)nieruchomość składającą się z działki gruntu 5 o powierzchni 0,0616 ha objętą księgą wieczystą nr (…) za cenę (…) zł netto (zwaną dalej również jako Nieruchomość 5),
6)udział wynoszący 3/28 w nieruchomości składającej się z działki gruntu nr 6 o powierzchni 0,4176 ha za cenę (…) zł netto (zwaną dalej również jako Nieruchomość 6).
Za łączną cenę (…) zł netto, tj. (…) zł brutto (po opodatkowaniu VAT).
Nieruchomości składające się z działek gruntu nr 3 (Nieruchomość 3) oraz 4 (Nieruchomość 4) w ewidencji gruntów są oznaczone symbolami „LsV” (lasy) oraz „ŁIV” (łąki trwałe). Nieruchomość składająca się z działki gruntu nr 5 (Nieruchomość 5) w ewidencji gruntów oznaczona jest symbolem „ŁIV” (łąki trwałe). Nieruchomość składająca się z działki gruntu 2 (Nieruchomość 2) oznaczona jest w ewidencji gruntów symbolem „Bi”: (inne tereny zabudowane). Nieruchomość składająca się z działki gruntu nr 1 (Nieruchomość 1) oznaczona jest w ewidencji gruntów symbolem „Bi” inne tereny zabudowane oraz „LsV” (Lasy). Nieruchomość składająca się z działki gruntu 6 (Nieruchomość 6) oznaczona jest w ewidencji gruntów symbolami „ŁIII” i „ŁIV” (łąki trwałe), PslV (pastwiska trwałe) oraz Rlllla (grunty orne).
Z zaświadczenia wydanego przez Burmistrza Miasta (…) (wszystkie nieruchomości są położone w (…)) wynika, że na dzień zawarcia umowy przenoszącej własność, jak również na dzień zawarcia umowy zobowiązującej do przeniesienia własności (taki sposób przeniesienia własności w drodze sprzedaży wynikał z możliwości skorzystania z prawa pierwokupu przez Skarb Państwa co do działek (…)) dla obszaru, na którym położone są nieruchomości brak jest uchwalonego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Dla Nieruchomości 1 i 2 Starosta (…) wydał w dniu (…) 2014 r. dla Podatnika decyzję o warunkach zabudowy nr (…) ustalając warunki zabudowy i rozbudowy terenu dla inwestycji polegającej na: etap 1 – (…), etap 2 – (…) (decyzja WZ 1). Następnie dla tych samych nieruchomości, tj. Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2 w dniu (…) 2017 r. Starosta (…) wydał nową decyzję ustalającą warunki zabudowy nr (…) (zmieniającą decyzję WZ 1) i ustalającą warunki zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji (…) (decyzja WZ 2). W oparciu o ww. dokumenty pierwotnie w dniu (…) 2016 r. wydano decyzję nr (…) zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę (…).
Następnie decyzją nr (…) z dnia (…) 2017 r. znak (…) zmieniono decyzję nr (…) w ten sposób, że zatwierdzono zamienny projekt budowlany na ww. inwestycji w zakresie zmiany zagospodarowania terenu oraz zmiany przeznaczenia budynków, tj. (…), która to decyzja stała się ostateczna. Decyzje te nie wygasły, a więc Kupujący nabył Nieruchomości 1, 2 wraz z ww. pozwoleniem na budowę i istniejącymi tam zabudowaniami. Ponadto na Nieruchomości nr 1 znajdował się budynek letniskowy (…) wolnostojący o powierzchni ok. 60 m2, a na Nieruchomości nr 2 znajdowało się 6 wolnostojących budynków mieszkalnych jednorodzinnych w stanie surowym zamkniętym. Nieruchomości nr 3, 4, 5 były niezabudowane, zaś Nieruchomość 6 stanowi drogę szutrową stanowiącą dojazd do pozostałych Nieruchomości. Podatnik wyjaśnia, iż sprzedaż Nieruchomości 1 i 2 – zostały opodatkowane 8% stawką podatku od towarów i usług. Natomiast sprzedaż nieruchomości 3-6 została opodatkowana stawką 23% podatku od towarów i usług.
Podatnik następnie wyjaśnia, że Nieruchomość 6, tj. udział 3/28 w działce 6 nabył na podstawie umowy sprzedaży nieruchomości z dnia (…) 2012 r. zawartej przed notariuszem (…) rep. A nr: (…) od (…) prowadzących wspólnie działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej pod nazwą (…) z siedzibą w (…), numer REGON (…). Podatnik nie posiada faktury dokumentującej tę transakcję, w akcie notarialnym znalazło się oświadczenie, iż sprzedawca rozliczy VAT ze Skarbem Państwa.
Również nieruchomość składającą się z działki gruntu 5 (Nieruchomość 5) nabył od ww. właścicieli, co dokonano aktem notarialnym nr (…) z dnia (…) 2013 r. w kancelarii notarialnej (…). Wedle oświadczenia sprzedawców zawartego w akcie notarialnym nieruchomość ta była w chwili sprzedaży Podatnikowi zabudowana budynkiem (…) wybudowanym w latach 70-tych przeznaczonym do remontu. W chwili nabycia przez Podatnika dla Nieruchomości 5 nie było sporządzonego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W treści aktu notarialnego znalazło się oświadczenie Sprzedawców, iż opisany budynek (…) jest zwolniony od podatku od towarów i usług i stanowi towar używany w rozumieniu tej ustawy.
Nieruchomość składającą się z działki gruntu nr 4 (Nieruchomość 4) Podatnik nabył w dniu (…) 2015 r. na podstawie aktu notarialnego sporządzonego przez notariusz (…) repertorium A nr (…) od (…). Wedle oświadczenia sprzedawcy zawartego w akcie notarialnym w chwili nabycia przez Podatnika Nieruchomość 4 była niezabudowana, nieuzbrojona, nieogrodzona. Nieruchomość ta zgodnie z zaświadczeniami przedłożonymi do aktu notarialnego stanowiła – wedle wypisu z rejestru gruntów – łąki trwałe (ŁIV), a także lasy i grunty leśne. Wedle wypisu z MPZP wydanego przez Urząd Miasta (…) w dniu (…) 2021 r. działka ta była MPZP zatwierdzonym uchwałą Rady Miasta (…) nr (…) z (…) 2005 r. oznaczona jako tereny sportu i rekreacji oznaczone symbolem US. W akcie notarialnym znalazło się oświadczenie sprzedającego, iż z tytułu sprzedaży nie jest on podatnikiem podatku od towarów i usług.
Nieruchomość składającą się z działki gruntu nr 3 (Nieruchomość 3) Podatnik nabył od (…) na podstawie aktu notarialnego sporządzonego przez notariusza (…) w dniu (…) 2013 r. repertorium A nr (…). Wedle oświadczeń sprzedawcy w chwili nabycia przez Podatnika nieruchomość ta była niezabudowana, nieuzbrojona, nieogrodzona, nie miała bezpośredniego dostępu do drogi publicznej. Wedle przedłożonego do aktu notarialnego wypisu z rejestru gruntów nieruchomość ta była oznaczona jako łąki trwałe (ŁIV) oraz lasy i grunty leśne (LsV). Z zaświadczenia wydanego przez Burmistrza Miasta (…) z dnia (…) 2013 r. wynikało, iż dla tej nieruchomości brak jest uchwalonego MPZP. Małżonkowie (…) (sprzedający) oświadczyli, iż nie są podatnikami podatku od towarów i usług.
Podatnik za sprzedaż ww. nieruchomości wystawił X. sp. z o.o. faktury VAT i rozliczył podatek należny wynikający z tych faktur deklarując go w deklaracjach na podatek od towarów i usług w danym okresie rozliczeniowym. X. przyjęła ww. faktury VAT do swoich ksiąg rachunkowych. Podatnik ma wątpliwości czy słusznie sprzedaż nieruchomości: 3, 4, 5, 6 opodatkował podatkiem od towarów i usług, czy też sprzedaż ta powinna być zwolniona.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo następujące informacje:
Na pytanie „Czy na działkach nr 3, 4, 5 oraz 6 w momencie dokonanej przez Państwa dostawy nie znajdowały się żadne budynki ani budowle w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418 ze zm.)? Proszę udzielić informacji odrębnie do każdej działki.”, wskazali Państwo, że:
a)„Nieruchomość składająca się z działki gruntu nr 6 w momencie dokonanej dostawy była niezabudowana, znajdowała się na niej droga szutrowa stanowiąca dojazd do innych nieruchomości będących przedmiotem umowy sprzedaży, na nieruchomości tej nie znajdowały się żadne budynki i budowle,
b)Nieruchomość składająca się z działki gruntu nr 3 w momencie dokonywanej dostawy była niezabudowana, na nieruchomości tej nie znajdowały się żadne budynki i budowle,
c)Nieruchomość składająca się z działki gruntu nr 4 w momencie dokonywanej dostawy była niezabudowana, na nieruchomości tej nie znajdowały się żadne budynki i budowle,
d)Nieruchomość składająca się z działki gruntu nr 5 w momencie dokonywanej dostawy była niezabudowana, na nieruchomości tej nie znajdowały się żadne budynki i budowle.”
Na pytanie „Czy działki nr 3, 4, 5 oraz 6 w momencie dokonanej przez Państwa dostawy były objęte prawomocnym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, jeżeli tak, to jakie było przeznaczenie tych działek zgodnie z tym planem? Czy zgodnie z tym planem były to działki przeznaczone pod zabudowę? Proszę udzielić informacji odrębnie do każdej działki.”, odpowiedzieli Państwo, że:
a)„Nieruchomość składająca się z działki gruntu nr 6 w momencie dokonanej dostawy nie była objęta prawomocnym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego,
b)Nieruchomość składająca się z działki gruntu nr 3 w momencie dokonywanej nie była objęta prawomocnym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego,
c)Nieruchomość składająca się z działki gruntu nr 4 w momencie dokonywanej dostawy nie była objęta prawomocnym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego,
d)Nieruchomość składająca się z działki gruntu nr 5 w momencie dokonywanej dostawy nie była objęta prawomocnym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.”
Na pytanie „Czy dla działek nr 3, 4, 5 oraz 6 w momencie dokonanej przez Państwa dostawy obowiązywała decyzja o warunkach zabudowy, jeżeli tak to jaki rodzaj zabudowy ona przewidywała? Proszę udzielić informacji odrębnie do każdej działki.”, podali Państwo, że:
a)„dla nieruchomości składającej się z działki gruntu nr 6 w momencie dokonania dostawy nie obowiązywała decyzja o warunkach zabudowy,
b)dla nieruchomości składającej się z działki gruntu nr 3 w momencie dokonania dostawy nie obowiązywała decyzja o warunkach zabudowy,
c)dla nieruchomości składającej się z działki gruntu 4 w momencie dokonywania dostawy nie obowiązywała decyzja o warunkach zabudowy,
d)dla nieruchomości składającej się z działki gruntu nr 5 w momencie dokonywania dostawy nie obowiązywała decyzja o warunkach zabudowy.”
Na pytanie „Czy Państwo w jakiś sposób poinformują X. sp. z o.o. o stwierdzeniu pomyłki w stawce podatku VAT (kwocie podatku należnego), a w konsekwencji będą oczekiwali Państwo informacji zwrotnej od X. sp. z o.o. (np. korespondencja mailowa)? Należy szczegółowo opisać.”, wskazali Państwo, że „Wnioskodawca pozostaje ze Spółką X. sp. z o.o. w stałym kontakcie korespondencyjnym. Korespondencja jest prowadzona e-mailowo. Jeżeli okaże się, że zostanie popełniona pomyłka to o tym fakcie tj. zastosowaniu podstawowej stawki VAT zamiast zwolnienia, Wnioskodawca poinformuję tę Spółkę poprzez pocztę elektroniczną z opcją potwierdzenia odczytania korespondencji, a także Pocztą Polską za pośrednictwem przesyłki rejestrowej. Wnioskodawca będzie oczekiwał zwrotnej wiadomości.”
Na pytanie „W jaki sposób zostanie dokonane ewentualne rozliczenie należności w związku ze zmianą stawki podatku VAT z 23% na sprzedaż zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT?”, podali Państwo, że „Jeżeli okaże się, że Wnioskodawca niewłaściwie zastosował podstawową stawkę VAT zamiast zwolnienia to strony umowy sprzedaży dokonają jej rozliczenia poprzez stosowną zmianę umowy, obniżenie ceny, tj. opisanie, które konkretnie nieruchomości sprzedano ze stawką zwolnioną. Wskutek rozliczenia – o ile z okoliczności nie wyniknie nic innego – X. otrzyma zwrot nadpłaty ponad uiszczoną cenę wynikający z zastosowania niewłaściwej stawki podatku.”
Na pytanie „Czy w sytuacji gdy dokonana dostawa działek nr 3, 4, 5 oraz 6 korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, dokonają Państwo zwrotu na rzecz X. sp. z o.o. części wynagrodzenia otrzymanego od X. sp. z o.o. w wysokości odpowiadającej podatkowi VAT?”, odpowiedzieli Państwo, że „Jeżeli z okoliczności nie wyniknie nic innego to X. sp. z o.o. zostanie zwrócona część ceny sprzedaży wynikająca z zastosowania niewłaściwej stawki VAT.”
Na pytanie „Czy uzgodnią Państwo z X. sp. z o.o. warunki obniżenia kwoty podatku należnego (warunki korekty) dla dostawy działek nr 3, 4, 5 oraz 6 określone w fakturze korygującej?”, wskazali Państwo, że „Tak. Warunki korekty zostaną uzgodnione ze spółką X. sp. z o.o.”
Na pytanie „Czy faktura korygująca będzie jedynym dokumentem, z którego wynikają nowe warunki transakcji?”, odpowiedzieli Państwo, że „W ocenie Wnioskodawcy w umowie sprzedaży nieruchomości obok ceny netto wpisano również cenę brutto uwzględniając 23% stawkę podatku VAT od sprzedaży ww. nieruchomości, a tym samym jeżeli dojdzie do korekty, strony również zmienią umowę sprzedaży i wskażą w niej nową cenę i szczegółowo opiszą, które nieruchomości sprzedano z VAT, a które skorzystały ze zwolnienia.”
Na pytanie „Czy Strony (tj. Państwo i X. sp. z o.o.) będą dysponowały jakimś innym dokumentem, oprócz faktury korygującej, stanowiącym dowód na okoliczność uzgodnienia warunków obniżenia kwoty podatku należnego (warunki korekty)?”, wskazali Państwo, że „Jak wyżej. Będzie to akt notarialny zmieniający cenę umowy sprzedaży.”
Pytania
1.Czy w przypadku gdy opisana w niniejszym dokumencie dostawa towarów korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w pytaniu 1, Podatnik powinien skorygować wystawione na rzecz X. sp. z o.o. faktury VAT o wartość podatku w stawce 23% i wystawić prawidłowe faktury z informacją, iż sprzedaż ta korzysta ze zwolnienia z VAT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)
2.Czy w przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytania nr 1 i 2, Podatnik ma prawo dokonać korekty podatku od towarów i usług w obecnym okresie rozliczeniowym? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)
3.Czy w przypadku wystąpienia nadpłaty w podatku od towarów i usług, z przyczyn, o których mowa w niniejszym wniosku, Podatnik może ubiegać się o zwrot tego podatku? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
W ocenie Podatnika, sprzedaż nieruchomości oznaczonych jako działki gruntu 3, 4, 5, 6 podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług, a tym samym Podatnik powinien skorygować wystawione przez siebie na rzecz X. sp. z o.o. faktury VAT, złożyć we właściwym Urzędzie Skarbowym korektę deklaracji na podatek od towarów i usług i wystąpić o zwrot nadpłaty w podatku od towarów i usług z tytułu niesłusznie naliczonego swojemu kontrahentowi i w konsekwencji zapłaconego podatku od towarów i usług.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej również jako ustawa o VAT) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT odpłata dostawa towarów polega na przeniesieniu przez jeden podmiot na drugi by ten mógł towarami władać jak właściciel. Definicję towaru zawiera art. 2 pkt 6) ustawy o VAT, w myśl którego towarami są wszelkie rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Bez wątpienia zatem sprzedaż prawa własności nieruchomości stanowi odpłatną dostawę towarów na gruncie ustawy o VAT i co do zasady podlega opodatkowaniu.
Z kolei zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT: zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Definicję terenu budowlanego zawiera art. 2 pkt 33) ustawy o VAT: przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Orzecznictwo w tym zakresie jest zgodne. Jeżeli teren nie był zabudowany budynkiem, ani budowlą; a nie było dla niego wydanych WZ czy też w MPZP nie był przeznaczony pod zabudowę, to sprzedaż tych nieruchomości powinna być zwolniona z VAT. Na gruncie ustawy o VAT, w sytuacji sprzedaży wyodrębnionych geodezyjnie działek, nawet w przypadku, gdy są one objęte jedną księgą wieczystą, zbycie to na gruncie przepisów podatkowych należy rozpatrywać oddzielnie w odniesieniu do każdej z tych działek. Zatem opodatkowanie dostawy działek podatkiem VAT winno odbywać się w oderwaniu od tego, czy składają się one na jedną nieruchomość zapisaną pod jednym numerem księgi wieczystej, a jedynie w oparciu o to, czy stanowią one grunty zabudowane czy też grunty niezabudowane (wyrok NSA z 14 kwietnia 2015 r., I FSK 362/14, LEX nr 1772765, wyrok NSA z 15 października 2010 r., I FSK 1698/09, LEX nr 744362). Analogiczne stanowisko prezentowane jest także przez organy podatkowe (zob. pismo z 28 kwietnia 2022 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB3-1.4012.116.2022.3.ABU). Podkreśla się bowiem, że oceniając pojęcie „gruntu” w kontekście przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług należy stwierdzić, że towarem – stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 2 pkt 6 u.p.t.u. – jest geodezyjnie wyodrębniona działka gruntu (pismo z 24 lutego 2020 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT1-1.4012.745.2019.5.AK).
W realiach niniejszej sprawy nieruchomości 3, 4, 5, 6 mają założone odrębne księgi wieczyste, więc bez wątpienia stanowiły one osobny towar. Zwolnienia z podatku należy rozpatrywać indywidualnie w stosunku do każdej z działek. A tym samym opodatkowanie sprzedaży zabudowanych działek czy terenów budowlanych (Nieruchomości 1 i 2) pozostaje bez znaczenia dla zwolnienia z VAT ww. nieruchomości, tym bardziej, że z umowy przenoszącej własność wynika, iż każda z nich była niezabudowana, nie było dla niej uchwalonego MPZP i nie było wydanych decyzji o warunkach zabudowy. W tej sytuacji nawet jeżeli część tych nieruchomości Podatnik nabył z VAT – na co w sumie nie ma jednoznacznych dowodów, bo nie mam faktur i nie wiedzą Państwo czy podatek z tych transakcji w ogóle został naliczony, pozostaje bez znaczenia dla zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9, gdyż w chwili dostawy działki te stanowiły tereny niezabudowane, nieprzeznaczone pod zabudowę.
W związku z powyższym Podatnik powinien:
1.wystawić fakturę korygującą do pierwotnej faktury, eliminując podatek VAT i wskazując, że dostawa była zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, jako przyczynę korekty należy podać np. „korekta błędnie zastosowanej stawki VAT – transakcja zwolniona z opodatkowania na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT”. Podstawa prawna art. 106j ust. 1 pkt 5) ustawy o VAT,
2.uwzględnić korektę w deklaracji VAT za okres, w którym wystawiono fakturę korygującą – jeśli nabywca potwierdził odbiór korekty i zgodził się na jej treść.
Po przyjęciu faktury przez X., Y., jako sprzedawca, który wykazał VAT należny z tej transakcji i zapłacił go do urzędu skarbowego, powinien:
-złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku VAT zgodnie z art. 75 § 1 Ordynacji podatkowej,
-lub może rozliczyć nadpłatę w deklaracji VAT za okres, w którym koryguje sprzedaż.
Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale I GSK 1/11, odniósł się do problematyki zwrotu podatku zapłaconego z naruszeniem prawa Unii Europejskiej. Wskazał mianowicie, że orzecznictwo TSUE dopuszcza wyłączenie zwrotu świadczenia pobranego niezgodnie z prawem UE, jeżeli prowadziłoby to do nieuprawnionego wzbogacenia świadczącego. W tym stanie faktycznym jest możliwe odzyskanie nadpłaty nienależnie zapłaconego VAT, bo ten moglibyśmy zwrócić X. (znają Państwo dokładnie swojego odbiorcę i transakcję, z której wynikła nadpłata).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
-prawidłowe w części dotyczącej:
-obowiązku skorygowania faktury VAT wystawionej na rzecz X. sp. z o.o.;
-prawa do dokonania korekty podatku od towarów i usług w obecnym okresie rozliczeniowym;
-nieprawidłowe w części dotyczącej:
-możliwości ubiegania się o zwrot podatku od towarów i usług w przypadku wystąpienia nadpłaty.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na mocy art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Na podstawie art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
a)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
b)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
W świetle art. 29a ust. 7 ustawy:
Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
W myśl art. 29a ust. 10 ustawy:
Podstawę opodatkowania obniża się o:
1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2)wartość zwróconych towarów i opakowań;
3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, których mowa w ust. 1.
Z kolei zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.
W myśl art. 29a ust. 14 ustawy:
Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.
W myśl art. 29a ust. 17 ustawy:
W przypadku gdy podstawa opodatkowania uległa zwiększeniu, korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania.
Wprowadzona z 1 stycznia 2021 r. treść przepisu art. 29a ust. 13 ustawy umożliwia podatnikowi dokonanie obniżenia podstawy opodatkowania już w momencie wystawienia faktury korygującej pod warunkiem, że z posiadanej przez niego dokumentacji wynika, że uzgodnił z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług, określone w fakturze korygującej i faktura korygująca jest zgodna z tą posiadaną dokumentacją. Natomiast w przypadku gdy podatnik nie posiada dokumentacji w okresie, w którym wystawił fakturę korygującą, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za ten okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał. Wprowadzenie warunku uzgodnienia z nabywcą warunków transakcji oznacza, że przy wystawieniu faktury korygującej istotne są faktyczne ustalenia między kontrahentami, a nie tylko samo wystawienie faktury.
W kontekście powyższego istotnym jest, że przy założeniu odejścia od wymogu posiadania potwierdzenia odbioru faktur korygujących, zasadnicze znaczenie zyskują inne dowody dokumentujące obniżenie podstawy opodatkowania, przykładowo dokumenty handlowe, w tym aneksy do umów, korespondencja handlowa, dowody zapłaty, kompensaty itp., które potwierdzają, że obie strony transakcji znają i akceptują nowe, zmienione warunki transakcji.
Nowe rozwiązania systemowe pozwalają na swobodniejsze regulacje relacji między podatnikami VAT, którzy mogą oprzeć warunki rozliczenia korekty in minus na wypracowanych dotychczas indywidualnych zasadach współpracy, bez obowiązku spełniania dodatkowych wymagań formalnych, jednakże jest to uwarunkowane łącznym spełnieniem warunków przewidzianych w art. 29a ust. 13 ustawy.
W konsekwencji należy stwierdzić, że podatnik będzie miał prawo dokonać obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego już w momencie wystawienia faktury korygującej, przy łącznym spełnieniu następujących warunków:
1)uzgodnienia warunków korekty z nabywcą towaru lub usługobiorcą,
2)spełnienia uzgodnionych warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług,
3)posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług (tj. z dokumentacji powinno wynikać, że nabywca wie, że doszło lub wie w jakich sytuacjach będzie dochodzić do zmiany warunków transakcji skutkujących zmniejszeniem wysokości wynagrodzenia), z dokumentacji powinno wynika również, że warunki te zostały spełnione na moment dokonywania przez podatnika korekty podatku należnego, tj. doszło do zrealizowania przesłanek warunkujących pomniejszenie kwoty podatku należnego,
4)faktura korygująca jest zgodna z posiadaną dokumentacją w zakresie uzgodnienia z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług oraz w zakresie spełnienia tych uzgodnionych warunków.
Podatnik może wobec tego dokonać obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego już w okresie rozliczeniowym, w którym wystawił fakturę korygującą przy łącznym spełnieniu powyższych warunków. Jeżeli natomiast podatnik w okresie, w którym wystawił fakturę korygującą nie posiada dokumentacji potwierdzającej:
1)uzgodnienie z nabywcą towarów lub usługobiorcą warunków obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego albo
2)spełnienie tych uzgodnionych warunków (mimo że doszło do faktycznego uzgodnienia tych warunków i ich spełnienia)
obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego dokonuje dopiero za okres, w którym posiada dokumentację potwierdzającą spełnienie obydwu warunków.
Ponadto, zasadą jest, że istnieje komunikacja pomiędzy stronami w zakresie uzgodnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania – w zdecydowanej większości powinna ona poprzedzać wydanie faktury korygującej, wystąpić w tym samym momencie albo poprzedzić dokonanie np. udzielenia rabatu lub zwrotu towarów.
Na gruncie znowelizowanych przepisów dopuszcza się jako formę uzgodnienia również domniemaną akceptację uzgodnienia warunków transakcji – w szczególności, gdy samo wystawienie faktury korygującej albo dokonanie przelewu stanowić będzie element uzgodnienia/spełnienia warunków. Podkreślić należy, że jest to sytuacja wyjątkowa, gdy okoliczność dokonania korekty byłaby niemożliwa do uzgodnienia/spełnienia w inny sposób.
Jednocześnie należy podkreślić, że niemożliwe jest wskazanie w ustawie katalogu dokumentów, które potwierdzałyby uzgodnienie nowych warunków transakcji, ponieważ mogłoby to zawęzić rodzaje dokumentów stanowiących takie potwierdzenie.
Należy także zauważyć, że z przepisu art. 29a ust. 13 ustawy wynika obowiązek spełnienia się uzgodnionych warunków. Spełnienie warunków oznacza ziszczenie się zdarzenia stanowiącego przesłankę do dokonania obniżenia wynagrodzenia możliwe do udokumentowania. Powiązanie korekty wyłącznie z faktem uzgodnienia warunków jest niewystarczające dla precyzji zapisu. Jest to bowiem podyktowane różnorodnością sytuacji, które mogą wystąpić w obrocie gospodarczym.
Ponadto, podatnik zobowiązany jest posiadać dokumentację potwierdzającą uzgodnienie warunków oraz dokumentację potwierdzającą spełnienie warunków obniżenia. W przypadku braku dokumentacji na moment wystawienia faktury korygującej, podatnik może skorygować podstawę opodatkowania i podatek należny dopiero w okresie, w którym dokumentację uzyska.
Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
W myśl art. 106j ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1)podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2)(uchylony)
3)dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4)dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5)stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury
– podatnik wystawia fakturę korygującą.
W świetle art. 106j ust. 2 ustawy:
Faktura korygująca powinna zawierać:
1)(uchylony)
2)numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca, z wyjątkiem faktur korygujących wystawianych do faktur, dla których nie został nadany numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur;
3)dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a)określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5,
b)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
4)(uchylony)
5)jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
6)w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.
Z powołanych wyżej przepisów ustawy dotyczących faktur korygujących wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik, wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, również gdy dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań, udzielono rabatu, bądź upustów i obniżek cen.
Zatem, co do zasady, korygowanie pierwotnie wystawionej faktury, z przyczyn wskazanych wyżej, powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu.
Wskazać należy, że faktury korygujące można generalnie podzielić na te, które powodują zmniejszenie podstawy opodatkowania (tzw. faktury korygujące „in minus”) oraz te, które wywołują skutki odwrotne, tj. w wyniku ich wystawienia wartość podstawy opodatkowania ulega podwyższeniu (tzw. faktury korygujące „in plus”).
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że we wrześniu 2022 r. sprzedali Państwo na rzecz X. sp. z o.o. nieruchomość składającą się m.in. z działek nr 3, 4, 5 oraz 6. Sprzedaż ww. nieruchomości została opodatkowana przez Państwa stawką 23% podatku od towarów i usług. Wystawili Państwo X. sp. z o.o. faktury VAT i rozliczyli podatek należny wynikający z tych faktur w deklaracjach VAT w danym okresie rozliczeniowym.
W analizowanej sprawie mają Państwo wątpliwości czy powinni Państwo skorygować wystawione na rzecz X. sp. z o.o. faktury VAT o wartość podatku w stawce 23% i wystawić prawidłowe faktury z informacją, iż sprzedaż ta korzysta ze zwolnienia z VAT oraz czy mają Państwo prawo dokonać korekty podatku od towarów i usług w obecnym okresie rozliczeniowym.
Jak Państwo wskazali w opisie sprawy, każda z ww. działek w momencie dokonania dostawy była niezabudowana, nie była objęta prawomocnym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i nie było dla nich wydanych decyzji o warunkach zabudowy.
W tym miejscu należy wskazać, że 14 czerwca 2013 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną znak PT10/033/12/207/WLI/13/RD58639. Została ona opublikowana w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów z 18 czerwca 2013 r., poz. 14. Interpretacja ta dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy terenów niezabudowanych w przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Z ww. interpretacji ogólnej wynika, że dostawa terenu niezabudowanego, nieobjętego planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Mając na uwadze okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w związku z tym, że dostawa działek nr 3, 4, 5 oraz 6 korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, winni Państwo wystawić faktury korygujące w celu przywrócenia prawidłowego stanu i zastosowania ww. zwolnienia od podatku VAT.
Jak Państwo wskazali, w pierwotnych fakturach dla ww. transakcji dostawy zastosowano stawkę podatku 23%, natomiast dostawa ta powinna korzystać ze zwolnienia od podatku. Zatem to wyłącznie proces dokumentacji stanowi moment, w którym dochodzi do zaaplikowania błędnej stawki VAT. W konsekwencji wystawienie przez Państwa faktur korygujących nie wprowadza zmiany warunków w zakresie sprzedaży, które zostały ustalone pierwotnie. Wskazali Państwo, że poinformują Państwo Spółkę poprzez pocztę elektroniczną z opcją potwierdzenia odczytania korespondencji, a także Pocztą Polską za pośrednictwem przesyłki rejestrowej o zastosowaniu podstawowej stawki VAT zamiast zwolnienia. W umowie sprzedaży nieruchomości obok ceny netto wpisano również cenę brutto uwzględniając 23% stawkę podatku VAT od sprzedaży ww. nieruchomości, a tym samym strony również zmienią umowę sprzedaży i wskażą w niej nową cenę i szczegółowo opiszą, które nieruchomości sprzedano z VAT, a które skorzystały ze zwolnienia. Strony umowy sprzedaży dokonają jej rozliczenia poprzez stosowną zmianę umowy, obniżenie ceny tj. opisanie, które konkretnie nieruchomości sprzedano ze stawką zwolnioną. Wskutek rozliczenia – o ile z okoliczności nie wyniknie nic innego – X. otrzyma zwrot nadpłaty ponad uiszczoną cenę wynikającą z zastosowania niewłaściwej stawki podatku.
Zaznacza się, że w pewnych okolicznościach wystawiona przez sprzedawcę faktura korygująca może być dowodem na uzgodnienie i spełnienie warunków obniżenia podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego. Warto jednak posiadać maila/smsa lub jakikolwiek inny dowód potwierdzający, iż strony między sobą uzgodniły obniżenie podstawy opodatkowania lub kwotę podatku należnego.
Zatem jeżeli będą Państwo posiadali dokumentację stanowiącą korespondencję ze Spółką oraz umowę sprzedaży, w której uzgodniono warunki transakcji poprzez wskazanie zwolnienia od tego podatku i faktury korygujące będą zgodne z posiadaną ww. dokumentacją, to będą mieli Państwo prawo do wykazania faktur korygujących in minus (zmniejszających kwotę podatku należnego) w okresie, w którym zostały one wystawione, zgodnie z art. 29a ust. 13 w zw. ust. 14 ustawy.
Podsumowując, w związku z faktem, że sprzedaż nieruchomości składającej się z działek nr 3, 4, 5, oraz 6 korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, są Państwo zobowiązani do wystawienia faktur korygujących. Na gruncie przepisów ustawy obowiązujących od stycznia 2021 r., będą Państwo mieli prawo do ujęcia faktur korygujących in minus, wystawionych z powodu błędnie zastosowanej stawki VAT na fakturach pierwotnych w okresie, w którym wystawią Państwo faktury korygujące i obniżenia kwoty podatku należnego w deklaracji VAT za ten okres.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 (oznaczonego we wniosku nr 2) i pytania nr 2 (oznaczonego we wniosku nr 3) jest prawidłowe.
Mają Państwo również wątpliwości czy w przypadku wystąpienia nadpłaty w podatku od towarów i usług, mogą się Państwo ubiegać o zwrot tego podatku.
Stosownie do art. 72 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej:
Za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.
W myśl art. 73 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej:
Nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej.
Jak stanowi art. 75 § 2 Ordynacji podatkowej:
Uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty przysługuje podatnikom, płatnikom i inkasentom oraz osobom, które były wspólnikami spółki cywilnej w momencie rozwiązania spółki w zakresie zobowiązań spółki. Płatnik lub inkasent jest uprawniony do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty, jeżeli wpłacony podatek nie został pobrany od podatnika.
Zgodnie z art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej:
Jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), to podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).
Jednocześnie należy zauważyć, że na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W analizowanej sprawie, wystawione faktury korygujące będą stanowiły podstawę do obniżenia przez Państwa podatku należnego w deklaracji za okres, w którym wystawią Państwo faktury korygujące.
Zatem nie znajdą tu zastosowania przepisy art. 72-75 Ordynacji podatkowej.
W okolicznościach analizowanej sprawy, po wystawieniu faktur korygujących będą Państwo zobowiązani do rozliczenia tychże faktur korygujących w rozliczeniu za wskazany wyżej okres.
Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że w powyższej sytuacji wypełnienie deklaracji VAT-7 doprowadzi do sytuacji, w której wykażą Państwo ujemną wartość podatku należnego. Jeśli w rozliczeniu danego okresu, wystąpi u Państwa nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, zgodnie ze znajdującym się w deklaracji opisem, będą Państwo uprawnieni do zadysponowania ww. różnicą, decydując bądź o zażądaniu jej zwrotu na rachunek bankowy, bądź też o obniżeniu o nią podatku należnego w następnych okresach rozliczeniowych, w trybie art. 87 ustawy.
Biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy prawa podatkowego oraz okoliczności sprawy w odpowiedzi na postawione pytanie nr 3 (oznaczone we wniosku nr 4) należy stwierdzić, że mają Państwo prawo do odzyskania niezasadnie zapłaconego podatku VAT wykazanego w fakturach wystawionych na rzecz ww. nabywcy, jednakże prawo to przysługuje poprzez zadysponowanie ww. kwot w składanej deklaracji za okres wystawienia faktur korygujących.
Zatem oceniając całościowo Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 (oznaczonego we wniosku nr 4) należało uznać je za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2-4. Natomiast w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Ponadto wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz ze stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
