Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.878.2025.1.AM
W przypadku, gdy specyfika realizacji dostawy uzasadnia się dłuższym terminem wywozu, zgodnie z art. 41 ust. 9b ustawy o VAT, podatnik może zastosować 0% stawkę VAT na zaliczki dotyczące eksportu, nawet gdy wywóz nastąpi po upływie 6-miesięcznego terminu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku VAT 0% w stosunku do otrzymanej zaliczki związanej z eksportem towarów, w przypadku gdy wywóz towarów nastąpi po upływie 6 miesięcy liczonych od końca miesiąca otrzymania zaliczki.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
X sp. z o.o. (dalej jako „Spółka” lub „Wnioskodawca”) posiada siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
Głównym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja gotowych wyrobów (…).
W zakres wykonywanej działalności Spółki wchodzi m.in.: (…).
Spółka posiada między innymi: (…).
W związku z (…) Spółka zawarła ze spółką z A (dalej jako: „Kontrahent”) umowę (dalej jako: „Umowa”) na sprzedaż (…) (dalej jako: „Wyroby”), (…). Przedmiotem działalności Kontrahenta jest import oraz eksport produktów i usług (…).
Zgodnie z Umową, Spółka zobowiązała się dostarczyć na rzecz Kontrahenta nowe i wyprodukowane najwcześniej w 2025 r. Wyroby, których specyfikacja została wskazana w aneksie nr 1 do Umowy. W aneksie określono również ilość Wyrobów z podziałem na poszczególne partie, cenę jednostkową każdego Wyrobu, łączną cenę każdej partii Wyrobów, całkowitą cenę wszystkich Wyrobów oraz termin dostawy każdej partii. Z kolei w załączniku do aneksu nr 1 wskazano szczegółowy opis elementów składowych Wyrobów, w tym ich właściwości użytkowe i serwisowe.
W aneksie nr 1 do Umowy przewidziano, że Wyroby będą dostarczone partiami, w następujący sposób:
1)Pierwsza partia w ilości (…) Wyrobów zostanie dostarczona najpóźniej do (…) 2025 r.
2)Druga partia w ilości (…) Wyrobów zostanie dostarczona najpóźniej do (…) 2025 r.
3)Trzecia partia w ilości (…) Wyrobów zostanie dostarczona najpóźniej do (…) 2026 r.
4)Czwarta partia w ilości (…) Wyrobów zostanie dostarczona najpóźniej do (…) 2026 r.
W Umowie przewidziano, że płatność za Wyroby zostanie dokonana w ten sposób, że zaliczka w wysokości 50% ceny wszystkich Wyrobów zostanie zapłacona przez Kontrahenta „z góry”, w terminie 10 dni od daty otrzymania przez Kontrahenta: (…)
Pozostała część ceny każdej partii Wyrobów zostanie przekazana na rachunek bankowy Spółki przelewem bankowym w ciągu 20 dni roboczych od daty odprawy celnej każdej z partii Wyrobów, po otrzymaniu przez Kontrahenta: (…)
W konsekwencji opisanych wyżej zasad dostaw i płatności za Wyroby wystąpi sytuacja, w której do wywozu pierwszych dwóch partii Wyrobów dojdzie przed upływem 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym Spółka otrzyma 50% ceny za wszystkie Wyroby. Z kolei do wywozu pozostałych dwóch partii Wyrobów dojdzie po upływie 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym Spółka otrzyma 50% ceny wszystkich Wyrobów.
Spółka będzie posiadała dokument, o którym mowa w art. 41 ust. 6a pkt 1 Ustawy o VAT (komunikat IE-599) potwierdzający wywóz każdej z partii Wyrobów. W odniesieniu do dwóch pierwszych partii Wyrobów, Spółka będzie posiadała ten dokument, w terminie, o którym mowa w art. 41 ust. 9a Ustawy o VAT.
Dostarczanie do Kontrahenta Wyrobów poszczególnymi partiami będzie wynikało z konieczności ich wyprodukowania w ilości przewidzianej w Umowie. Spółka nie dysponuje bowiem Wyrobami, które przechowywałaby w magazynie z możliwością ich natychmiastowej sprzedaży oraz dostawy na rzecz Kontrahenta. W powyższym zakresie, Spółka będzie musiała w pierwszej kolejności nabyć materiały, z których zostaną wyprodukowane Wyroby. Zakup tych materiałów zostanie z kolei sfinansowany ze środków otrzymanych przez Spółkę jako zapłata 50% ceny wszystkich Wyrobów.
Nadto, po wyprodukowaniu każdej z partii Wyrobów, dojdzie do ich inspekcji przy udziale przedstawiciela Kontrahenta oraz Spółki, mającej na celu weryfikację czy Wyroby spełniają normy jakościowe określone w ich dokumentacji technicznej i operacyjnej, jak również mającej na celu identyfikację ewentualnych wad Wyrobów. Biorąc pod uwagę ilość poszczególnych elementów składowych Wyrobów, inspekcja poszczególnych partii Wyrobów będzie trwała do 15 dni. Po dokonaniu inspekcji, dojdzie do podpisania protokołu, w którym zostanie potwierdzone, że określona partia Wyrobów przeszła inspekcję i jest gotowa do dostarczenia Kontrahentowi. Wzór protokołu stanowi jeden z załączników do Umowy.
Niezależnie od powyższego, dostarczenie Wyrobów poszczególnymi partiami będzie wynikało z konieczności pozyskania przez Kontrahenta odpowiednich środków na ich zakup. Jak wskazano powyżej, Kontrahent jest (…).
Na marginesie, zgodnie z treścią Umowy, kontrahent będzie uprawniony do zwiększenia lub zmniejszenia ilości Wyrobów, a w konsekwencji – ich ceny, w zależności od aktualnego zapotrzebowania, jak również w zależności od środków możliwych do pozyskania od (…).
Pytanie
Czy Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% w stosunku do otrzymanej części zapłaty ceny Wyrobów (zaliczki) pomimo tego, że wywóz części partii Wyrobów nastąpi po upływie 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym Spółka otrzyma tę część zapłaty?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do części ceny Wyrobów (zaliczki) nawet w sytuacji, gdy wywóz części partii Wyrobów nastąpi po upływie 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym Spółka otrzyma od Kontrahenta część zapłaty (zaliczkę).
Zgodnie z art. 41 ust. 4 Ustawy o VAT w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.
Stosownie zaś do art. 41 ust. 6 Ustawy o VAT, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.
Z kolei w art. 41 ust. 6a Ustawy o VAT wskazano otwarty katalog rodzajów dokumentów potwierdzających wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej. W praktyce przyjmuje się, że jednym z takich dokumentów jest tzw. komunikat IE-599. Stanowisko to jest bezsporne i znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji indywidualnych, przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 2 czerwca 2025 r. o sygn. 0114-KDIP1-2.4012.191.2025.1.MW, w której Organ potwierdził, że: dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium UE jest: (i) elektroniczny komunikat IE-599 otrzymany w systemie AES, (ii) wydruk ww. komunikatu potwierdzony przez właściwy organ celny, (iii) elektroniczny komunikat IE-599 otrzymany poza systemem AES, jeżeli jego autentyczność jest zapewniona.
Podsumowując, stawka 0% w eksporcie towarów znajduje zastosowanie pod warunkiem, że przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, podatnik posiada dokument potwierdzający wywóz towaru, którym to dokumentem jest między innymi komunikat IE-599.
Jak wynika jednak z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, Spółka przed dokonaniem wywozu Wyrobów, otrzyma część zapłaty ceny za wszystkie Wyroby, a w terminie 6 miesięcy zostaną wywiezione dwie pierwsze partie Wyrobów.
Zgodnie z art. 41 ust. 9a Ustawy o VAT, jeżeli podatnik otrzymał całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, stawkę podatku 0% w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem, że wywóz towarów nastąpi w terminie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę, oraz podatnik w tym terminie otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6. Przepisy ust. 7, 9 i 11 stosuje się odpowiednio.
Biorąc pod uwagę, że jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, pierwsza i druga partia Wyrobów zostaną dostarczone Kontrahentowi odpowiednio do (…) 2025 r. oraz do (…) 2025 r., to tym samym dojdzie w tym zakresie do wywozu towarów w terminie 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym Spółka otrzyma część zapłaty. Jednocześnie, Spółka będzie posiadała komunikat IE-599 potwierdzający wywóz tych partii wyrobów. Oznacza to, że Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do otrzymanej części zapłaty stosownie do art. 41 ust. 9a Ustawy o VAT.
Powyższego nie zmienia z kolei okoliczność, że pozostałe dwie partie Wyrobów zostaną dostarczone Kontrahentowi odpowiednio najpóźniej do (…) 2026 r. oraz do (…) 2026 r.
Zgodnie z art. 41 ust. 9b Ustawy o VAT przepis ust. 9a stosuje się również, jeżeli wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż określony w ust. 9a, pod warunkiem, że wywóz towarów w tym późniejszym terminie jest uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.
W przepisach Ustawy o VAT nie zdefiniowano pojęcia „specyfiki realizacji dostaw”. W tym zakresie należy odwołać się do objaśnień podatkowych Ministra Finansów z 23 kwietnia 2021 r. w zakresie pakietu rozwiązań „Slim VAT” oraz wybranych rozwiązań doprecyzowujących niektóre konstrukcje VAT wprowadzonych ustawą z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (dalej jako: „Objaśnienia”). W pkt 4.2.2. Objaśnień wskazano, że pojęcie "specyfiki" realizowanej dostawy może odnosić się zarówno do okoliczności związanych z procesem technologicznym, który jest niezbędny do dokonania dostawy, jak i do szczególnych warunków realizowanej dostawy, związanych ze specyfiką danego rynku lub danego rodzaju towarów.
Jednocześnie, w Objaśnieniach wskazano na kilka przykładów pomocnych przy ocenie tego, czy w danym przypadku dochodzi do ziszczenia się warunku specyfiki realizowanej dostawy. W tym zakresie wskazano między innymi na:
(i)czas niezbędny do wyprodukowania towaru, wynikający m.in. z tego, że proces projektowania i produkcji jest długotrwały, złożony i wieloetapowy. Niejednokrotnie, produkcja wymaga zastosowania zaawansowanej technologii, przeprowadzenia testów jakościowych. Przed wytworzeniem danego produktu niezbędne może się okazać przeprowadzenie różnego rodzaju analiz czy prób.
(ii) towar dostosowany do indywidualnych wymogów kupującego. W niniejszym przykładzie mowa o produkowaniu towarów na konkretne, zindywidualizowane zamówienie klienta. Specyfika dostawy w tym przypadku polega na tym, że produkcja jest niestandardowa, dostosowywana do indywidualnych potrzeb zamawiającego.
(iii)dokonywanie dostaw na warunkach charakterystycznych dla danego rynku lub rodzaju towaru. W tym przykładzie wskazano, że specyfika realizacji dostawy wynika z warunków, które są szczególne i charakterystyczne dla danego rynku lub rodzaju towaru. Taka sytuacja może występować przykładowo na rynku surowców naturalnych, które mają globalne znaczenie, wysoką wartość, a ich podaż jest ograniczona w czasie i które jednocześnie są pozyskiwane w skomplikowanym procesie. Ze względu na specyfikę tego rynku oraz tego rodzaju towarów, występują na tym rynku kontrakty, w których właściciel zasobów uzależnia wydobycie i dostawy surowców od uzyskania zaliczkowego finansowania od nabywcy.
W ocenie Spółki, wszystkie powyższe okoliczności wystąpią na gruncie przedstawionego zdarzenia przyszłego.
Odnosząc się do czasu niezbędnego do wyprodukowania towaru, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka nie dysponuje Wyrobami, które przechowywałaby w magazynie i które byłyby gotowe do dostarczenia Kontrahentowi. W powyższym zakresie, Spółka po otrzymaniu części zapłaty ceny od Kontrahenta dopiero zakupi materiały, z których zostaną wykonane Wyroby. Niezależnie od powyższego, po ich wyprodukowaniu dojdzie do inspekcji Wyrobów w celu weryfikacji ich zgodności ze specyfikacją wskazaną w Umowie oraz identyfikacji ewentualnych wad. Inspekcja poszczególnych partii Wyrobów zgodnie z treścią Umowy może trwać do 15 dni. Dopiero po podpisaniu protokołu, w którym zostanie potwierdzone, że określona partia Wyrobów przeszła inspekcję, Wyroby będą gotowe do dostarczenia Kontrahentowi. W tym kontekście, nie ulega wątpliwości, że doprowadzenie do sytuacji, w której Wyroby będą gotowe do dostarczenia Kontrahentowi będzie procesem czasochłonnym, na który będzie składał się szereg etapów w postaci:
(i) zamówienia i zakupu materiałów do produkcji Wyrobów,
(ii) samej produkcji Wyrobów,
(iii)inspekcji wyrobów,
(iv)usunięcia ewentualnych wad Wyrobów, jeżeli zostaną one zidentyfikowane w trakcie inspekcji,
(v) podpisanie protokołu potwierdzającego inspekcję Wyrobów.
Przechodząc z kolei do dostosowania Wyrobów do indywidualnych wymogów kupującego, w aneksie nr 1 do Umowy, jak i w załączniku do tego aneksu, wskazano opis samych Wyrobów, jak również szczegółowy opis elementów składowych Wyrobów, w tym ich właściwości użytkowych i serwisowych.
Wyroby, ich elementy oraz właściwości użytkowe i serwisowe będą z kolei weryfikowane w trakcie inspekcji przez przedstawicieli Kontrahenta oraz Spółki i dopiero po podpisaniu protokołu, w którym zostanie potwierdzone, że określona partia przeszła inspekcję, będą mogły być one dostarczone do Kontrahenta. W tym kontekście nie ulega wątpliwości, że Wyroby będą produkowane na zindywidualizowane zamówienie Kontrahenta. Wyroby będą wyprodukowane w ilości i specyfikacji określonej konkretnie pod Kontrahenta.
Analizując z kolei, czy dostawy są dokonywane na warunkach charakterystycznych dla danego rynku lub rodzaju towaru należy przede wszystkim podkreślić, że Wyroby są (…). Chociażby ta okoliczność powoduje, że dostawa Wyrobów następuje na warunkach charakterystycznych dla tego rodzaju towarów a nie na standardowych warunkach, które mogą być stosowane do innych, dowolnie określonych towarów. Z kolei w zakresie warunków charakterystycznych dla danego rynku, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Umowa została zawarta z kontrahentem będącym (…). Wszystkie powyższe okoliczności powodują, że dostawa Wyrobów jest dokonywana partiami, zaś warunki tej dostawy są określone w Umowie.
Dodatkowo, w opisie zdarzenia przyszłego wskazano również, że zakup materiałów potrzebnych do produkcji Wyrobów zostanie sfinansowany ze środków pochodzących z płatności dokonanej przez Kontrahenta w wysokości 50% ceny wszystkich Wyrobów. Powyższe powoduje, że Spółka będzie miała zapewnioną płynność finansową i nie dojdzie do sytuacji, w której pomimo poniesienia określonych kosztów produkcji Wyrobów nie zostaną one finalnie sprzedane na rzecz Kontrahenta. W tym zakresie w Objaśnieniach wskazano wprost na sytuację, w której ze względu na specyfikę danego rynku oraz danego rodzaju towarów, występują na tym rynku kontrakty, w których właściciel zasobów uzależnia określone czynności od uzyskania finansowania od nabywcy.
Końcowo, w art. 41 ust. 9b Ustawy o VAT wskazano na konieczność potwierdzenia specyfiki realizacji dostaw warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, warunkiem dostawy Wyrobów jest między innymi pozyskanie przez Kontrahenta środków z (…) oraz nabycie materiałów przeznaczonych do wyprodukowania Wyrobów. Warunki te zostały z kolei określone w Umowie z Kontrahentem. Jednocześnie w aneksie nr 1 do Umowy określono ilość Wyrobów z podziałem na poszczególne partie, cenę jednostkową każdego Wyrobu, łączną cenę każdej partii Wyrobów, całkowitą cenę wszystkich Wyrobów oraz termin dostawy każdej partii. Powyższe okoliczności świadczą o tym, że specyfika realizacji tego rodzaju dostaw (która wystąpi na gruncie przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, co wskazano we wcześniejszej części uzasadnienia) będzie potwierdzona warunkami dostawy, w których będzie określony termin wywozu towarów.
W świetle powyższego, nie ulega wątpliwości, że w odniesieniu do części ceny Wyrobów nawet w sytuacji, gdy wywóz części partii Wyrobów nastąpi po upływie 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym Spółka otrzyma od Kontrahenta część zapłaty, będzie ona uprawniona do zastosowania stawki 0% na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 9b Ustawy o VAT.
Powyższe znajduje również potwierdzenie w ugruntowanej linii interpretacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, przykładowo w:
·Interpretacji Indywidualnej z 14 marca 2018 r., o sygn. 0114-KDIP1-2.4012.68.2018.2.RM., w której uznano za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, który specyfikę realizacji dostawy uzasadniał stopniem zaawansowania technicznego zamówionego produktu, koniecznością przeprowadzenia niezbędnych testów, jak i istnieniem wymogu uzyskania certyfikatów oraz pozwoleń.
·Interpretacji Indywidualnej z 2 czerwca 2025 r. o sygn. 0114-KDIP1-2.4012.247.2025.1.GK, w której organ uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy zgodnie, z którym: „Mając zatem na uwadze powyższe, należy uznać, że skoro wywóz towarów, na poczet których Spółka będzie otrzymywać zaliczki, następuje w terminie późniejszym niż określony w art. 41 ust. 9a ustawy, ale uzasadnione jest to specyfiką realizacji dostaw towarów wynikającą z wieloetapowej i skomplikowanej produkcji lub wprost wynika z warunków dostaw z umowy zawartej z Klientem, to w opisanych przypadkach zastosowanie znajdzie art. 41 ust. 9b ustawy”.
·Interpretacji Indywidualnej z 26 sierpnia 2021 r. o sygn. 0114-KDIP1-2.4012.413.2021.1.RM, w której organ stwierdził, że: „Odnosząc się do przedmiotowej kwestii uznać należy, że wywóz Nowych figurek, w terminie późniejszym niż sześć miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym Wnioskodawca otrzymał zaliczkę, uzasadniony jest specyfiką realizacji dostaw. Produkcja Nowych figurek jest procesem skomplikowanym, wieloetapowym i długotrwałym. (…) Zatem mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz przepisy prawa należy uznać, że skoro wywóz towarów (Nowych figurek), na poczet których Wnioskodawca otrzymuje/będzie otrzymywał zaliczkę, następuje/nastąpi w terminie późniejszym niż określony w art. 41 ust. 9a ustawy (zarówno w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2020 r. jak i w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.), ale uzasadnione jest to specyfiką realizacji dostaw Nowych figurek, potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów (Nowych figurek), to w opisanym przypadku znajduje/ znajdzie zastosowanie norma zawarta w art. 41 ust. 9b ustawy”.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy będzie on uprawniony do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do zaliczki nawet w sytuacji, gdy wywóz części partii Wyrobów nastąpi po upływie 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym Spółka otrzyma od Kontrahenta zaliczkę.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 775, ze zm.), dalej jako: „ustawa”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 2 pkt 1 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Jak stanowi art. 2 pkt 3 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium Unii Europejskiej - rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).
Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Przepisart. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel […].
Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o eksporcie towarów - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a)dostawcę lub na jego rzecz, lub
b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Aby uznać daną czynność za eksport towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, powinny wystąpić łącznie następujące przesłanki:
·musi mieć miejsce jedna z czynności określonych w art. 7 ustawy;
·w konsekwencji tej czynności musi nastąpić wywóz towaru z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poza terytorium UE przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni), lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (eksport pośredni);
·wywóz towaru musi być potwierdzony przez organ celny określony w przepisach celnych.
Dwie pierwsze przesłanki mają charakter faktyczny i musi je łączyć bezpośredni związek przyczynowo-skutkowy, tzn. w wykonaniu jednej ze ściśle sprecyzowanych w ustawie czynności (dostawy) towar opuszcza terytorium kraj w celu dostarczenia go do kraju trzeciego, przy czym nabywca tego towaru w wykonaniu tej czynności nabywa prawo do rozporządzania nim jak właściciel (zasadniczo warunek ten ziszcza się przez przeniesienie własności towaru). Ostatnia przesłanka ma charakter formalny i wiąże się z udokumentowanym legalnym wywozem towarów poza terytorium kraju.
Należy w tym miejscu zauważyć, jak wskazuje art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów. Jednak z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, które w przypadku dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych wyznacza art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Tylko zatem wywóz towarów, które w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu poza terytorium Unii Europejskiej znajdują się na terytorium kraju, stanowi eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 i art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegający opodatkowaniu w Polsce.
Jak stanowi art. 41 ust. 4 ustawy:
W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.
W myśl art. 41 ust. 6 ustawy:
Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.
Stosownie do art. 41 ust. 6a ustawy:
Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:
1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;
2)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
3)zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.
W art. 41 ust. 9a wskazano, że:
Jeżeli podatnik otrzymał całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, stawkę podatku 0% w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem że wywóz towarów nastąpi w terminie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę, oraz podatnik w tym terminie otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6. Przepisy ust. 7, 9 i 11 stosuje się odpowiednio.
Jak stanowi art. 41 ust. 9b ustawy:
Przepis ust. 9a stosuje się również, jeżeli wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż określony w ust. 9a, pod warunkiem że wywóz towarów w tym późniejszym terminie jest uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.
W przypadku otrzymania zaliczki z tytułu transakcji stanowiącej eksport towarów w rozumieniu ustawy, stawka podatku w wysokości 0% znajduje zastosowanie wówczas, gdy wywóz towarów nastąpi w ciągu 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał zapłatę i w tym terminie podatnik otrzyma dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. W przypadku zaś, gdy wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż wskazany w art. 41 ust. 9a ustawy, podatnik może zastosować stawkę 0% w odniesieniu do otrzymanej zaliczki jedynie w sytuacji, gdy wywóz w terminie późniejszym uzasadniony jest specyfiką realizacji tego rodzaju dostawy, potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.
Jak zostało wskazane w Objaśnieniach podatkowych w zakresie pakietu rozwiązań „Slim VAT” (Objaśnienia podatkowe z dnia 23 kwietnia 2021 r. w zakresie pakietu rozwiązań „Slim VAT” oraz wybranych rozwiązań doprecyzowujących niektóre konstrukcje VAT wprowadzonych ustawą z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2419), str. 51 – str. 57.), cyt. „Jeżeli więc w danym przypadku do zaliczki zastosowanie ma znaleźć stawka podatku, jak dla eksportu towarów, ustalenie terminu wywozu dłuższego niż 6 miesięcy od końca okresu, w którym otrzymano zaliczkę, nie może wynikać ze swobodnej decyzji stron, tylko musi być uzasadnione specyfiką realizacji tego rodzaju dostawy. Realizowana dostawa powinna więc obiektywnie nie pozostawiać wątpliwości, że wskazany termin dostawy wykraczający poza 6 miesięcy od otrzymania zaliczki jest właśnie bezpośrednim następstwem specyfiki realizowanej dostawy.
Pojęcie „specyfiki” realizowanej dostawy możne odnosić się zarówno do okoliczności związanych z procesem technologicznym, który jest niezbędny do dokonania dostawy, jak i do szczególnych warunków realizowanej dostawy, związanych ze specyfiką danego rynku lub danego rodzaju towarów.
Powyższa specyfika musi wynikać z warunków dostawy określonych w sporządzonej umowie lub z pozostałej dokumentacji posiadanej przez podatnika, związanej z dostawą. Dokonanie oceny spełnienia warunku związanego ze specyfiką dostawy należy każdorazowo dokonywać na potrzeby danego stanu faktycznego”.
Państwa wątpliwości wyrażone w zadanym pytaniu dotyczą możliwości zastosowania stawki podatku VAT 0%, stosowanej dla eksportu towarów, w przypadku gdy wywóz towaru nastąpi po upływie 6 miesięcy liczonych od końca miesiąca otrzymania zaliczki.
Jak wynika z opisu sprawy, są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT a przedmiotem Państwa działalności jest produkcja gotowych wyrobów (…).
W związku z (…), zawarli Państwo ze spółką z A (dalej jako: „Kontrahent”) umowę (dalej jako: „Umowa”) na sprzedaż (…) (dalej jako: „Wyroby”). Przedmiotem działalności Kontrahenta jest import oraz eksport produktów i usług (…).
Zgodnie z Umową, zobowiązali się Państwo dostarczyć na rzecz Kontrahenta nowe i wyprodukowane najwcześniej w 2025 r. Wyroby. W aneksie nr 1 do Umowy przewidziano, że Wyroby będą dostarczone partiami. Do wywozu pierwszych dwóch partii Wyrobów dojdzie przed upływem 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym otrzymają Państwo 50% ceny za wszystkie Wyroby. Z kolei do wywozu pozostałych dwóch partii Wyrobów dojdzie po upływie 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym otrzymają Państwo 50% ceny wszystkich Wyrobów.
Będą Państwo posiadali dokument, o którym mowa w art. 41 ust. 6a pkt 1 ustawy potwierdzający wywóz każdej z partii Wyrobów. W odniesieniu do dwóch pierwszych partii Wyrobów, będą Państwo posiadali ten dokument, w terminie, o którym mowa w art. 41 ust. 9a Ustawy o VAT.
Przenosząc powyższe wskazówki na grunt analizowanej sprawy należy uznać, że realizowane przez Państwa dostawy Wyrobów wykraczające poza termin o którym mowa w art. 41 ust. 9a ustawy stanowią następstwo specyfiki realizowanych dostaw.
Z przedstawionych przez Państwa okoliczności sprawy wynika, że dokonują Państwo dostawy Wyrobu jakim jest „…”, którego produkcja odbywa się na zindywidualizowane zamówienie Kontrahenta, gdzie Wyrób dostosowany jest do indywidualnych wymogów kupującego. Wyrób będzie wyprodukowany w ilości i specyfikacji określonej konkretnie przez kupującego. Jedną z okoliczności, która wpływa na wydłużenie terminu dostawy i dostarczanie do Kontrahenta Wyrobów poszczególnymi partiami jest m.in. konieczność ich produkcji w ilości przewidzianej w Umowie, bowiem nie dysponują Państwo Wyrobami, które przechowywaliby w magazynie z możliwością ich natychmiastowej sprzedaży oraz dostawy na rzecz Kontrahenta. Powyższe wiąże się w pierwszej kolejności z koniecznością nabycia materiałów (elementów składowych) potrzebnych do ich produkcji, które również muszą spełniać wymagane właściwości użytkowe i serwisowe. Dodatkowo po wyprodukowaniu każdej z partii Wyrobów dochodzi do ich inspekcji przy udziale przedstawiciela Kontrahenta oraz Państwa, w celu weryfikacji czy Wyroby spełniają normy jakościowe określone w ich dokumentacji technicznej i operacyjnej, mającej na celu identyfikację ewentualnych wad Wyrobów. Proces weryfikacji (inspekcji) zostanie zakończony protokołem podpisanym przez strony potwierdzającym, że określona partia Wyrobów przeszła inspekcję i jest gotowa do dostarczenia Kontrahentowi.
Należy również wskazać, że specyfika realizacji dostaw Wyrobu będącego przedmiotem Umowy zawartej między stronami wynika z warunków, które są szczególne i charakterystyczne dla danego rynku i rodzaju towaru, gdyż jak zostało podkreślone przez Państwa „Wyroby są …” i nie dotyczą standardowych warunków, które byłyby stosowane do innych, dowolnie określonych towarów. Równocześnie w tym miejscu warto podkreślić, że Umowa na dostawę (…) została zawarta z kontrahentem będącym (…).
Istotnym warunkiem wypełniającym dyspozycję art. 41 ust. 9b ustawy jest również kwestia jasno sprecyzowanych w Umowie (aneks nr 1 do Umowy) terminów dostaw każdej partii Wyrobów, dla których to dostaw (partii) będą Państwo posiadali dokumenty, w terminie, o którym mowa w art. 41 ust. 9a Ustawy o VAT. Z powyższego zatem wynika, że strony Umowy z góry zakładają i akceptują fakt wywozu towarów (pozostałych dwóch partii Wyrobów) w terminie późniejszym tj. po upływie 6 miesięcznego terminu liczonego od końca miesiąca w którym otrzymano zaliczkę, co jest wynikiem specyfiki rynku oraz rodzaju towaru, w tym konieczności nabycia nietypowych materiałów potrzebnych do produkcji specjalistycznych Wyrobów, Państwa zdolności produkcyjnych i zapewnienia źródła finansowania, które zagwarantuje Państwu realizację dostaw w dłuższym okresie czasu i w odpowiednich wolumenach.
Zatem mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy uznać, że skoro wywóz towarów (Wyrobów), na poczet których otrzymają Państwo zaliczkę, nastąpi w stosunku do dwóch partii ww. towarów w terminie późniejszym niż określony w art. 41 ust. 9a ustawy, ale uzasadnione jest to specyfiką realizacji dostaw towarów, wynikającą z zawartej umowy z Kontrahentem, w której zostały określone terminy dostaw towarów, w opisanym przypadku znajduje zastosowanie norma zawarta w art. 41 ust. 9b ustawy.
W konsekwencji, przy spełnieniu warunków wskazanych w art. 41 ust. 6 w zw. z art. 41 ust. 6a ustawy, mają Państwo prawo do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do otrzymanej zaliczki dotyczącej eksportu towarów (Wyrobów), pomimo że wywóz części Wyrobów nastąpi w terminie późniejszym niż 6 miesięcy od końca miesiąca, w którym otrzymali Państwo część zapłaty (zaliczki), na podstawie art. 41 ust. 4 w zw. z art. 41 ust. 9a i ust. 9b ustawy.
Tym samym uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Końcowo nadmieniam, iż od 31 października 2024 r. nie funkcjonują już komunikaty IE-599. Od ww. daty potwierdzeniem zamknięcia procedury wywozowej jest komunikat CC599C.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
