Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.536.2025.2.AP
Przychody uzyskiwane z usług zarządzania projektami sklasyfikowanymi jako PKWiU 70.22.20.0 podlegają opodatkowaniu ryczałtem 8,5%, natomiast przychody z usług informatycznych PKWiU 62.01.11.0 są opodatkowane ryczałtem 12%, przy spełnieniu warunku prowadzenia odpowiedniej ewidencji przychodów, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% i 12%. Wniosek został uzupełniony 7 listopada 2025 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, zarejestrowaną w CEIDG. Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i jest objęty nieograniczonym obowiązkiem podatkowym. Spełnia Pan wszystkie warunki do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ponosi Pan pełne ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością, w tym odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie.
Uzyskał Pan od Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi opinię klasyfikacyjną z dnia 7 sierpnia 2025 r., w której świadczone przez niego usługi zostały przyporządkowane do następujących grupowań PKWiU:
1)usługi zarządzania projektami: PKWiU 70.22.20.0,
2)usługi informatyczne: PKWiU 62.01.11.0.
Opis usługi 1 (PKWiU 70.22.20.0): usługi polegają na nadzorze nad realizacją projektów IT, mając wyłącznie charakter administracyjny, organizacyjny i koordynacyjny; nie obejmują doradztwa technicznego; czynności obejmują planowanie, koordynację zespołów, zarządzanie budżetem oraz raportowanie.
Opis usługi 2 (PKWiU 62.01.11.0): usługi te są odrębne od usługi 1 i wymagają specjalistycznej wiedzy technicznej; czynności obejmują projektowanie techniczne (np. UI/UX), testowanie oprogramowania oraz programowanie (tworzenie i modyfikacja kodu).
Prowadzi Pan ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Uzupełnienie wniosku
Usługa 1: usługi zarządzania projektami (PKWiU 70.22.20.0) – są to nietechniczne usługi zarządzania projektami, skoncentrowane na administracji, organizacji oraz koordynacji projektów informatycznych. Polegają na nadzorze nad całym cyklem życia projektu, zarządzaniu harmonogramami oraz zapewnieniu płynnej komunikacji pomiędzy interesariuszami a zespołami technicznymi.
Usługi te nie obejmują doradztwa technicznego, programowania ani projektowania oprogramowania.
Zakres usług zarządzania projektami obejmuje w szczególności:
–planowanie: definiowanie celów projektu, opracowywanie szczegółowych harmonogramów oraz ustalanie kamieni milowych,
–koordynację: organizację i prowadzenie spotkań (np. sprint planning, daily stand-up, retrospektywy), przydzielanie zadań oraz wspieranie komunikacji w celu eliminacji barier organizacyjnych,
–raportowanie: monitorowanie postępów prac w odniesieniu do planu oraz sporządzanie cyklicznych raportów statusowych dla klientów,
–zarządzanie budżetem: kontrolę wydatków projektowych i zapewnienie zgodności z ustalonym budżetem.
Efektem tej usługi jest zorganizowany, efektywnie prowadzony oraz pomyślnie zrealizowany projekt.
Wymiernymi rezultatami są m.in. plany projektowe, harmonogramy, raporty statusowe, budżety oraz zrealizowane kamienie milowe.
„Produktem” tej usługi jest skuteczne zarządzanie projektem, a nie samo oprogramowanie.
Zleceniodawcy wykorzystują tę usługę w celu zapewnienia sprawnej i przewidywalnej realizacji swoich projektów. Dzięki temu ich zespoły techniczne mogą w pełni skupić się na pracach programistycznych, podczas gdy odpowiada Pan za całość aspektów administracyjnych i organizacyjnych.
Rezultatem jest niższe ryzyko projektowe oraz większe prawdopodobieństwo realizacji projektu w terminie i w ramach budżetu.
Usługa 2: usługi informatyczne (PKWiU 62.01.11.0) – są to specjalistyczne, praktyczne czynności o charakterze technicznym, wymagające wiedzy informatycznej.
Powyższe usługi polegają na tworzeniu i modyfikacji oprogramowania, w tym:
–programowanie: pisanie nowego kodu lub modyfikowanie istniejącego w celu tworzenia nowych funkcjonalności lub usuwania błędów,
–projektowanie techniczne: opracowywanie specyfikacji technicznych, diagramów baz danych oraz projektów UI/UX (np. makiety, prototypy), które stanowią podstawę do dalszych prac programistycznych,
–testowanie: przeprowadzanie testów funkcjonalnych oprogramowania w celu identyfikacji, analizy i dokumentowania błędów.
Zakres tych czynności ogranicza się do wykonywania powyższych zadań technicznych, w szczególności: tworzenia konkretnego modułu oprogramowania (np. w języku Python lub JavaScript), projektowania ścieżki użytkownika i makiet wizualnych nowej sekcji aplikacji internetowej, wykonywania testów manualnych i automatycznych nowych funkcji w celu potwierdzenia ich prawidłowego działania.
Efektem tej usługi jest konkretny, działający element technologiczny, w tym m.in.:
–ukończony kod źródłowy (np. w postaci „pull requestu” w systemie Git),
–zestaw plików projektowych UI/UX,
–raport z testów lub zweryfikowana i przetestowana funkcjonalność oprogramowania.
Zleceniodawcy wykorzystują rezultaty tej usługi bezpośrednio w swoich produktach końcowych.
Kod, który tworzy Pan jest integrowany z aplikacjami, zapewniając nowe funkcje dla użytkowników końcowych.
Stworzone przez Pana projekty UI/UX stanowią wizualny i funkcjonalny schemat dla aplikacji klienta.
Pytania
1.Czy przychody ze świadczenia usług zarządzania projektami, sklasyfikowanych przez GUS pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
2.Czy przychody ze świadczenia usług informatycznych, sklasyfikowanych przez GUS pod symbolem PKWiU 62.01.11.0, podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b tej samej ustawy?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem:
–przychody uzyskiwane ze świadczenia usług zarządzania projektami, które zostały oficjalnie sklasyfikowane przez GUS pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, kwalifikują się do opodatkowania stawką ryczałtu w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
–przychody uzyskiwane ze świadczenia usług informatycznych, sklasyfikowanych przez GUS pod symbolem PKWiU 62.01.11.0, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 12%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b tej samej ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz.163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
(uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem istotne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
–12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
–8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym, że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a)ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b)ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Co do zasady, przychody z działalności usługowej są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju usług do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których stosowane są odmienne stawki.
Z wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi zarządzania projektami sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” oraz usługi informatyczne sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, co potwierdza dołączona do wniosku opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 7 sierpnia 2025 r.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że dla przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług zarzadzania projektami mieszczących się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, które – jak wynika z okoliczności sprawy – nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Natomiast dla przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług informatycznych mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 12% określona w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przewidziana dla usług związanych z oprogramowaniem – PKWiU ex 62.01.1 (w którym mieści się wyżej wskazane grupowanie PKWiU 62.01.11.0 – „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”).
Wyżej wymienione stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mają zastosowanie przy założeniu, że prowadzi Pan ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacjadotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji. Przyporządkowanie do wskazanej klasyfikacji zostało podane jako element stanu faktycznego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
