Będą nowe przepisy dotyczące chorób zawodowych
Niektóre przepisy dotyczące chorób zawodowych stracą moc 3 lipca 2009 r. Dotyczy to m.in. rozporządzenia w sprawie wykazu chorób zawodowych, szczegółowych zasad postępowania w sprawach zgłaszania podejrzenia, rozpoznawania i stwierdzania chorób zawodowych oraz podmiotów właściwych w tych sprawach.
Wiesław Grzybowski
Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie związane z chorobami zawodowymi. W art. 235 określa, że obowiązkiem pracodawcy jest niezwłoczne zgłoszenie właściwemu organowi Państwowej Inspekcji Sanitarnej i właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy każdego przypadku rozpoznanej choroby zawodowej albo podejrzenia o taką chorobę. Obowiązek ten dotyczy także lekarza, który rozpoznał lub podejrzewa przypadek choroby zawodowej. W razie rozpoznania u pracownika choroby zawodowej pracodawca jest obowiązany ustalić przyczyny powstania choroby zawodowej oraz charakter i rozmiar zagrożenia tą chorobą, działając w porozumieniu z właściwym organem Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Ponadto pracodawca powinien niezwłocznie przystąpić do usunięcia czynników powodujących powstanie choroby zawodowej i zastosować inne niezbędne środki zapobiegawcze oraz zapewnić realizację zaleceń lekarskich. Do obowiązków pracodawcy należy także prowadzenie rejestru zachorowań na choroby zawodowe i podejrzeń o takie choroby.
