Wprowadzenie przez Służbę Celną programu e-customs - ułatwienia dla eksporterów
Systemy informatyczne w administracji celnej mają na celu usprawnienie dokonywania odpraw celnych, zwalczanie oszustw, przestępczości zorganizowanej i terroryzmu, mają zapewniać ochronę własności intelektualnej i dziedzictwa kulturowego, zwiększać bezpieczeństwo towarów i handlu międzynarodowego, zagwarantować poprawę ochrony zdrowia i środowiska, jak również usprawniać płynny przepływ danych pomiędzy krajami UE.
Piotr Wodziczko
Zapoczątkowany w 2003 r. przez Komisję Europejską, a następnie wdrożony przez Służbę Celną w UE program "Elektroniczne Cło" (e-customs) zapewnia usługi w zakresie e-administracji celnej na szczeblu UE dla skutecznej, bezpiecznej i efektywnej wymiany komunikacji pomiędzy administracjami celnymi w krajach członkowskich.
Ponadto e-customs ułatwia eksporterom logistykę dostaw oraz formalności celne przy wywozie towarów z obszaru UE, a tym samym ogranicza ryzyko zagrożeń w zakresie ochrony i bezpieczeństwa obywateli.
Od 1 lipca 2007 r. w Polsce został wdrożony System Kontroli Eksportu (ECS), aplikacja ta obsługuje elektroniczne zgłoszenie wywozowe we wszystkich przewidzianych przepisami prawa przypadkach, gdy takie zgłoszenie ma być złożone dla:
1) procedury wywozu,
2) procedury uszlachetniania biernego,
3) powrotnego wywozu po gospodarczej procedurze celnej.
Polska aplikacja systemu ECS umożliwia obsługę zgłoszenia wywozowego w Polsce w formie elektronicznej, również gdy urząd celny wywozu pełni jednocześnie rolę urzędu wyprowadzenia, np. morskie przejście graniczne Oddział Celny w GCT w Gdyni.
