Personel i Zarządzanie 9/2004 z 01.09.2004, str. 76
Data publikacji: 01.07.2018
Jak nowa dyrektywa Unii Europejskiej określa zasady organizacji czasu pracy i prawo do odpoczynku
Nowa dyrektywa Unii Europejskiej dotycząca czasu pracy uchyliła akt prawny wydany w 1993 roku. Nie oznacza to jednak, że z samego faktu wprowadzenia nowej regulacji wynikają dla pracodawców i pracowników nowe prawa bądź obowiązki. Przypomnijmy bowiem, że dyrektywa ta jest skierowana do państw członkowskich w celu wprowadzenia nowych przepisów wewnętrznych. To zamierzenie może zostać zrealizowane po nowelizacji Kodeksu pracy.
Czytelnik pyta
Jestem dyrektorem firmy średniej wielkości, dowiedziałem się, że w sierpniu zaczęły obowiązywać nowe unijne przepisy związane z czasem pracy i prawem do odpoczynku. Chciałbym poznać szczegóły tej regulacji. Czy będą one miały wpływ na warunki zatrudnienia moich pracowników?
Ekspert odpowiada
Po akcesji naszego kraju do Wspólnoty wszelkie unijne nowelizacje związane z prawem pracy wywołują - co naturalne - zainteresowanie właścicieli polskich przedsiębiorstw. Z dniem 2 sierpnia 2004 r. weszła w życie dyrektywa 2003/88/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Wspólnot Europejskich z 4 listopada 2003 r. dotycząca niektórych aspektów organizacji czasu pracy.
