Czy wykorzystując pozamaterialne czynniki motywacji, można zdobyć lojalność pracowników?
Z powodu pogorszenia się koniunktury gospodarczej kierownictwo firmy wstrzymało wzrost płac i premii. Jednocześnie firma jest w trakcie zmiany siedziby i wyposażenia. Proces ten jest już na bardzo zaawansowanym etapie i obecnie wycofanie się z dokończenia inwestycji byłoby ekonomicznie nieuzasadnione. Powoduje to jednak dezorientację i oburzenie pracowników. Jak można zmotywować pracowników przy braku możliwości finansowych?
PROBLEM
ODPOWIEDŹ
Rzeczywiście, sytuacja z pewnością nie należy do najłatwiejszych. Z jednej strony, nie można wykorzystać podstawowego, twardego motywatora w postaci wzrostu uposażenia, czy też dodatkowych świadczeń pieniężnych za realizację celów ilościowych lub jakościowych. Z drugiej strony, duże koszty powstają na oczach pracowników. Zapewne mogą rodzić się pytania, które potęgują negatywne emocje. Co jest ważniejsze, pracownicy czy nowa siedziba?
