Jak prawidłowo przeprowadzić exit interview
Odchodzący pracownik
Odejście pracownika z firmy to trudny moment zarówno dla niego, jak i dla przedsiębiorstwa. Trzeba zastąpić odchodzącą osobę oraz przekazać jej obowiązki innym. W dodatku, jeśli pracownik jest zatrudniony na kluczowym stanowisku, pojawia się pytanie o możliwość zaoferowania mu takich warunków, które skłoniłyby go do cofnięcia decyzji o odejściu. Najlepszym narzędziem w tym wypadku jest exit interview.
Katarzyna Bielecka
Autorka jest specjalistą ds. personalnych w firmie Optima Partners, zajmuje się m.in. rekrutacją i selekcją, tworzeniem i przeprowadzaniem exit interviews, wdrażaniem systemów motywacyjnych.
Kontakt:
katarzyna.bielecka@optimapartners.pl
Exit interview to rozmowa przeprowadzana z odchodzącym pracownikiem. Głównym jej celem jest poznanie przyczyn decyzji o odejściu z firmy. Odpowiedź na to pytanie pozwala zrozumieć powody rezygnacji, a w rezultacie daje pracodawcy możliwość poprawy warunków i zasad funkcjonowania firmy, tak aby rotacja pracowników była jak najniższa. Powody odejścia pracowników mogą być związane bezpośrednio z pracodawcą bądź są niezależne od firmy.
Jednym z często przytaczanych podziałów przyczyn odejścia z pracy jest podział na przyczyny wewnątrzzakładowe i osobiste:*
