Zasady zatrudniania telepracowników
Zdalna współpraca
Nowe rozwiązania technologiczne pozwoliły na wprowadzenie telepracy, czyli pracy wykonywanej z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Kodeks pracy nie określił jednak, jakie rodzaje pracy mogą być w tej formie wykonywane. Jakie zatem warunki muszą zostać spełnione, by pracownik mógł stać się telepracownikiem i jakie w związku z tym spoczywają na pracodawcy obowiązki?
Anna Wolińska-Uchman
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji na UMCS. Posiada tytuł radcy prawnego. Prowadzi własną kancelarię radcy prawnego. Specjalizuje się w prawie pracy, prasowym, autorskim i gospodarczym.
Kontakt:
wolinska@kancelaria-rzeszow. com.pl
Dla uznania danej pracy za telepracę wymagane jest istnienie następujących przesłanek - regularne wykonywanie pracy poza zakładem pracy i korzystanie ze środków komunikacji elektronicznej.
Wykonywanie pracy poza zakładem pracy oznacza wykonywanie jej poza pewnym zespołem środków materialnych i osobowych, składających się na zorganizowaną całość, a stanowiących własność pracodawcy lub będących w jego posiadaniu (będącym - przynajmniej w założeniu - w trwałej dyspozycji pracodawcy). Nie jest zakładem teren, którym dysponuje pracodawca dla wykonania jednego zadania (czynności) lub ich zespołu. Może to być w zasadzie dowolne miejsce, wynikające z porozumienia lub regulaminu telepracy oraz z umowy stron. Miejsce to może być ustalone w sposób pozytywny, czyli przez wskazanie jednego lub kilku miejsc wykonywania pracy, lub w sposób negatywny, czyli przez wymienienie niedozwolonych miejsc wykonywania telepracy*.
