Benefity jako element sieciowej strategii wynagradzania w Starwood Hotels & Resorts - studium przypadku
Motywujące, edukacyjne, za dopłatą?
Coraz więcej pracodawców obok wynagrodzeń zasadniczych oferuje zatrudnionym benefity. Pracownicy oczekują świadczeń dodatkowych, a pracodawca, chcąc ich utrzymać lub zatrudniać nowych, często korzysta tu z nowatorskich rozwiązań. Musi jednak poznać dobrze działanie i cel swojego systemu benefitów, by wiedzieć, czy naprawdę chce za wszystko płacić i co powinien zmienić. Starwood Hotels & Resorts - sieć z największą wśród międzynarodowych firm liczbą pięciogwiazdkowych hoteli w Polsce - zrobiła taki przegląd swojej strategii wynagradzania.
Dobrze zorganizowany system benefitów daje pracodawcy wiele korzyści. Pozwala utrzymać lub zwiększyć zadowolenie pracowników, a co za tym idzie - zatrzymać ich w firmie. Sprzyja także większemu zainteresowaniu przedsiębiorstwem jako potencjalnym pracodawcą. Rozsądnie przygotowany program benefitów stanowi również oszczędność dla pracodawcy. Istnieje jednak ryzyko: błędy przy wdrażaniu systemu mogą doprowadzić do niedoceniania lub niezrozumienia świadczeń, co może pociągać za sobą ich niepełne wykorzystywanie albo nawet ryzyka prawne (uwaga, praktycznie wszystkie benefity skutkują obowiązkiem podatkowym, co po stronie pracodawcy oznacza obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy). Ze względu na różnorodność potrzeb, trudno jest także w pełni wyjść naprzeciw oczekiwaniom wszystkich zatrudnionych.
Pracodawcy nie zawsze uświadamiają sobie, czemu system benefitów w ich firmach powinien służyć i jak powinien wyglądać. Jakie firma ponosi koszty i jakie benefity będą naprawdę odgrywały swoją motywującą rolę? W dobie kryzysu i spowolnienia gospodarczego pytania te stają się szczególnie ważne, a odpowiedzi na nie pozwolą pracodawcom podjąć decyzję o wdrożeniu, utrzymaniu lub ewentualnym zniesieniu benefitów. Właśnie na takie pytania odpowiedzi zaczęła poszukiwać firma Starwood Hotels & Resorts. Organizacja zarządza sześcioma pięciogwiazdkowymi hotelami w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Sopocie: Sheraton Warsaw Hotel, Sheraton Kraków Hotel, Sheraton Poznań Hotel, The Westin Warsaw, Le Meridien Bristol oraz Sheraton Sopot, Conference Center & Spa.
