Programy motywacji pracowników w PKN Orlen i ING Banku Śląskim
Każdy wie, że odpowiednia motywacja przekłada się na lepsze wyniki - czy to w pracy, czy w życiu prywatnym. Jak jednak zmotywować grupę kilku tysięcy różniących się między sobą pracowników? Swoimi rozwiązaniami dzielą się najwięksi - PKN Orlen oraz ING Bank Śląski.
Polski Koncern Naftowy Orlen należy do największych przedsiębiorstw branży naftowej w Europie Środkowej. Organizacja zajęła pierwsze miejsce w rankingu czasopisma "Forbes", wskazującym 100 największych polskich firm w 2014 roku. Orlen jest koncernem międzynarodowym, zatrudniającym łącznie ponad 20 tys. osób, z czego ponad 4,5 tys. pracowników przypada na spółkę matkę.
ING Bank Śląski, z siedzibą w Katowicach, należy do największych banków na polskim rynku pod względem wartości aktywów - w 2014 roku zanotował wzrost o ponad 15 proc. i zajął piąte miejsce na liście. Większościowym udziałowcem banku jest holenderska Grupa ING. ING Bank Śląski posiada około 400 placówek i ponad 900 bankomatów na terenie całego kraju. Grupa kapitałowa ING Banku Śląskiego zatrudnia prawie 8,2 tys. pracowników.
Cele strategiczne i operacyjne
Co chce osiągnąć firma poprzez programy motywacyjne? Cele dotyczą zarówno obecnych, jak i potencjalnych pracowników. Jak tłumaczy Rafał Sekuła, dyrektor wykonawczy ds. kadr w PKN Orlen, koncern - z jednej strony - chce przyciągnąć do siebie najlepszych kandydatów, a z drugiej - stworzyć już zatrudnionym warunki sprzyjające osiąganiu wysokich wyników, dbając przy tym o ich zaangażowanie i możliwość rozwoju. Dlatego jednym z filarów programów motywacyjnych są premie i inne elementy motywacji finansowej, a innym programy work-life balance oraz różnego rodzaju benefity dla poszczególnych grup pracowników. - Bardzo ważne jest także kształtowanie kultury organizacyjnej i praca nad postawą pracowników zgodnie z naszymi wartościami, co również przekłada się na wzrost zaangażowania. W ubiegłym roku uruchomiliśmy w koncernie ideę Orlen 3.0, która w szczególny sposób kładzie nacisk na takie elementy jak ludzie i przywództwo. Promujemy postawy, które wspierają współpracę, rozwój osobisty i angażowanie się w życie firmy, ważnym elementem jest działalność sportowa i wolontariat. Chcemy, aby PKN Orlen był miejscem przyjaznym pracownikom, jak również ich rodzinom - opowiada Rafał Sekuła.
