Kreatorzy sukcesu HR
Bądź ciekawy i działaj mądrze
Dziś digitalizacja może pomóc organizacjom w wielu obszarach funkcjonowania oraz w zarządzaniu relacjami z kandydatami do pracy i klientami. Jednak dla wielu z nich wdrożenie technologii wiąże się z dużym wyzwaniem. Na pierwszym miejscu jest niedostępność talentów i pracowników z odpowiednimi kompetencjami, a jednocześnie obawa załogi o utratę pracy. I tu kluczową rolę mają do odegrania działy HR, które aby wspierać biznes, powinny działać mądrze i sprytnie, czyli być smart.

Jak rozumieć szeroko pojęcie smart, jak przełożyć je na konkretne działania w organizacji i dlaczego działy personalne powinny być smart, dyskutowali eksperci HR podczas debaty zorganizowanej 9 kwietnia br. przez redakcję „Personelu i Zarządzania”.
Technologia w działach HR
Pierwszym zagadnieniem, któremu poświęcili uwagę rozmówcy, była sztuczna inteligencja i możliwość wykorzystywania jej w działach HR. Przyczynkiem do dyskusji na ten temat były wyniki badania Deloitte przeprowadzone w Europie Środkowo-Wschodniej wśród osób zarządzających, na które powołał się Grzegorz Filipowicz, prezes ForFuture oraz Polskiego Stowarzyszenia HR Business Partner, moderator debaty. Osobom biorącym udział w tym badaniu zadano pytanie: „Czy uważasz rozwój i dostosowanie organizacji do wymagań świata digitalnego za istotne?”. 38 proc. respondentów w Polsce odpowiedziało „pozytywnie” i „bardzo pozytywnie”. Kiedy z kolei zapytano, w jakim zakresie digitalizacja może pomóc organizacjom, to odpowiadający wskazali na redukcję kosztów, usprawnienie procesów, wprowadzanie nowych produktów i usług oraz zarządzanie relacjami z klientami. Jednak głównym ograniczeniem wdrażania technologii w firmie jest brak talentów i kompetencji. Ponadto okazuje się, że ludzie nie są jeszcze w pełni gotowi, by zaakceptować sztuczną inteligencję. Pojawiają się obawy, że technologia pozbawi ich zatrudnienia.
Jednocześnie aż 75 proc. respondentów w Polsce powiedziało, że ich firmy przeznaczają zaledwie poniżej 1 proc. budżetu na nowe technologie i na dostosowanie organizacji, w tym także pracowników do nowych rozwiązań. - Czy zatem nie jest to pewien rodzaj wydmuszki, jeśli chodzi o digital w organizacjach, a szczególnie w działach HR, czy jednak rzeczywista potrzeba? - pytał na wstępie debaty Grzegorz Filipowicz.
