Współpraca dyrektora placówki oświatowej z kuratorium w ramach nadzoru pedagogicznego
Wstęp
Punktem wyjścia koncepcji prowadzonego nadzoru pedagogicznego jest założenie, że państwo formułuje jasne, ogólnie znane i akceptowane wymagania wobec szkół i placówek. Ustalone na ogólnym poziomie wymagania pozwalają szkole i placówce na wytyczenie kierunków działania oraz prowadzenie swojej działalności zgodnie z lokalnymi potrzebami i możliwościami. Wymagania te określają pożądany stan w systemie oświaty i pokazują ważne kierunki rozwoju. System ewaluacji oświaty umożliwia określanie poziomu ich spełniania.
Kuratorium oświaty ma silne umocowanie w ustawie z 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w ustawie z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela i w wielu rozporządzeniach wykonawczych. Dyrektor szkoły czy innej placówki oświatowej nie jest jednak podwładnym kuratora oświaty, chociaż jego los zawodowy często zależy od wyników nadzoru przeprowadzanego przez kuratorium.
Celem Poradnika jest przedstawienie dyrektorom placówek oświatowych zasad działania kuratorium oświaty w zakresie nadzoru oraz obszarów, w których możliwe jest nawiązanie współpracy w tym zakresie. W sposób szczegółowy omówione zostały kryteria oraz formy nadzoru pedagogicznego, przebieg procesu ewaluacji oraz wymagania wobec placówek oświatowych. Poradnik podzielony został według wybranych rodzajów placówek oświatowych: szkół, przedszkoli oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych, dla których sformułowane zostały odrębne wskazówki i zalecenia dotyczące współpracy z kuratorium oświaty.
1. Podstawowe założenia nadzoru
Aby sprawnie funkcjonować, dostosować się do zmieniających się warunków i współpracować z zewnętrznym światem, placówki oświatowe powinny trzymać się pewnych wytyczonych celów, przyjętych założeń i określonych wcześniej sposobów ich realizacji. Opisane wymagania i wskazówki wobec poszczególnych placówek należy traktować jako wyzwania, które służą rozwojowi placówki, pomagają promować ideę uczenia się i zachęcają do współpracy i naukowego podejścia w rozwiązywaniu problemów.
